Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Takk, så hyggelig, frosken :-)

Ja, vi utsetter røykpraten litt, *kremt*....

Hva ?!? Trenger du påpassing? Er alle krisesigarettene brukt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser også strengt på det, jeg vil bl.a ikke være fadder og ville ikke døpe mine unger. Nå døpte den ene seg når han var 14 og den siste ble døpt fordi faren laget så mye spetakkel, men her har jeg jo ufrivillig gjort plikten min med å sende ham på en katolsk skole ;o)

''Jeg ser også strengt på det, jeg vil bl.a ikke være fadder og ville ikke døpe mine unger. Nå døpte den ene seg når han var 14 og den siste ble døpt fordi faren laget så mye spetakkel, men her har jeg jo ufrivillig gjort plikten min med å sende ham på en katolsk skole ;o)''

Helt enig. Og det med å sende ham på katolsk skole trenger jo ikke utelukkende være negativt. Det er jo ikke alt med religion som er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.''

I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.''

Stereotypen kommer tydeligere og tydeligere frem i denne tråden :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svart. Det burde være mulig for dette barnet å leve "svinefritt" uten at det byr på problemer.

Men hva om barnet opplever det problematisk eller meningsløst?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar veldig mange ting ut av den sammenhengen det ble skrevet derfor er det vanskelig å gi et vettugt svar. Stort sett har du forkortet vekk alle forutsetninger for det jeg har skrevet. Da gir det lite mening.

Jeg skrev at _om_ det er slik at en norsk ikke-muslimsk kvinne automatisk er forpliktet til å følge et strengt muslimsk kosthold i henhold til barnets muslimske fars krav, _da_ har man gitt islam forkjørsrett.

Noen har ytret synspunkter om at det er opp til mor å løse dette probleme ved å sørge for at alle fars krav innfris. I så fall har man gitt islam forkjørsrett.

Jeg har ikke sagt noe om hva muslimer generelt i Norge mener.

Noen har hevdet at etter som denne saken er så mye viktigere for en muslim enn en ikke-muslim, bør det muslimske synet gjelde. Altså igjen trumfer islam alt annet.

Problemet med denne tankegangen er at det er så veldig mye som kan begrunnes religiøst. Hva man har på seg, hvem man snakker meg og er sammen med, hvem man håndhilser på, hvor man går.

Igjen har jeg gitt respons på andres synspunkter og ikke sagt noe om samfunnet generelt.

Så jeg har altså hevdet at begge foreldre har et _gjensidig_ ansvar for komme til enighet når de en gang har laget barn sammen tross ulike livssyn og verdigrunnlag. Man kan ikke velte alt over på ikke-muslimen slik noen i denne tråden hevder.

Jeg står også for at når et barn begynner å lyve om hvor han har vært og hva han har spist overfor faren, er det på tide å gå i seg selv og se om ikke barnet kan oppleve en som for kontrollerende og for dømmende.

mvh

Ja, vi har tydeligvis forskjellig utgangspunkt i denne saken.

Nå må jeg løpe, ser fram til å lese resten av denne tråden i kveld ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken. Men jeg tror ikke det var maten som hadde vært førstevalget å krangle om hvis faren til ungen min var muslim. Jeg hadde antagelig kranglet mye mer om ungen skulle gå på islamskolen om kvelden og lære koranen utenat, men jeg har jo kranglet masse ang dåp av minstemann også for jeg er ikke religiøs og tror ikke på noen gud.

''Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken.''

Et trossamfunn som mottar statsstøtte driver ulovlig om det ikke går an å melde seg ut. At det muslimske miljøet ikke godtar at noen faller fra er en annen sak.

I mange land bryter du med islam med livet som innsats.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab''

Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.

''Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.''

Det kommer helt an på hvilke lærde man spør.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.''

I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig''

Og det gjør ikke de som mener at sønnen skal måtte kutte ut svinekjøtt for å kunne ha et godt forhold til sin far?

Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken.''

Et trossamfunn som mottar statsstøtte driver ulovlig om det ikke går an å melde seg ut. At det muslimske miljøet ikke godtar at noen faller fra er en annen sak.

I mange land bryter du med islam med livet som innsats.

mvh

Det ser ikke ut til at dem mest religiøse muslimene gifter seg med norske damer, de gifter seg med kusina si i hjemlandet. De muslimene jeg kjenner godt er de som spiser ribbe til jul og pølse i kiosken. I hvert fall til de gifter seg, gifter de seg med en muslimsk dame så styrer hun maten og de lurer seg til å spise det de har lyst på samt alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig''

Og det gjør ikke de som mener at sønnen skal måtte kutte ut svinekjøtt for å kunne ha et godt forhold til sin far?

Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.

Men det er jo ingen som har skrevet at han ikke skal få svinekjøtt hvis han vil. Det vi har skrevet er jo at han bør få mulighet til begge deler så han kan velge sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Da fant du noen ord å henge deg opp i.

:-)

Hvordan mener du dette i det hele tatt kan være et problem om faren lot gutten selv velge fritt og uten bebreidelse hvor vidt han skulle spise svinekjøtt og produkter som kan ha spor av svinefett?

Kjenner du noen barn som lyver om hvor de har vært og hva de spist uten at de føler foreldrene har sterke innsigelser mot dette?

mvh

''Hvordan mener du dette i det hele tatt kan være et problem om faren lot gutten selv velge fritt og uten bebreidelse hvor vidt han skulle spise svinekjøtt og produkter som kan ha spor av svinefett?''

JEG mener ikke at det er et problem. I den ideelle verden burde det ikke være et problem. Men det handler om at gutten tydeligvis er oppvokst med en far som er praktiserende muslim, og da er deres verden slik at det ikke spises svin.

Jeg på min side kan ikke fatte at det skal være vanskelig for mora å unngå svinekjøtt på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab''

Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.

I følge læreboka mi (Eidhamar (red) 2006) er det uenighet om hvordan koranen skal tolkes når det kommer til kvinners påkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg kunne nok kranglet om mye, men ikke om maten. Det er en bagatell i forhold til mange andre ting. Men jeg tviler på at jeg hadde giftet meg og fått barn med en muslim for så mye vet jeg at det ikke hadde gått bra.

''Men jeg tviler på at jeg hadde giftet meg og fått barn med en muslim for så mye vet jeg at det ikke hadde gått bra.''

Samme her. Men det ville ikke vært fordi han var muslim, men fordi han var religiøs. Jeg ville ikke stifta familie med en som praktiserte kristendom heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

''For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.''

I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.

''At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.''

Tull. Det er snarere et ganske relevant argument når det gjelder å se hvor lite det ville kosta mora til denne gutten å kutte ut svinekjøtt på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tviler på at jeg hadde giftet meg og fått barn med en muslim for så mye vet jeg at det ikke hadde gått bra.''

Samme her. Men det ville ikke vært fordi han var muslim, men fordi han var religiøs. Jeg ville ikke stifta familie med en som praktiserte kristendom heller.

Det ville ikke jeg heller ha gjort, det hadde gått gæli det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.''

Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet. Nemlig å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro.

Tror du ditt syn på kristen oppdragelse er den eneste riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men hva om barnet opplever det problematisk eller meningsløst?

mvh

Barnet opplever det sannsynligvis problematisk pga. holdninger rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Den livssynsnøytrale barneoppdragelsen finnes ikke. Ren utopi. Heller ikke hos en familie som sverger til ateisme.

Det er foreldres jobb å formidle sine verdier til sine barn. Dernest er det foreldrenes jobb å gi barna reell frihet til å velge sitt eget livssyn og sine egne verdier.

Tror du forresten det er så mye enklere for et barn av foreldre som oser av forakt for f.eks. kristendommen og komme hjem å fortelle at h*n har blitt pinsevenn?

mvh

Nei jeg tror ikke det. Jeg er helt enig med deg i at det finnes ikke nøytrale foreldre. Jeg kan ikke forstå hva fikk deg til å oppfatte noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...