Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Jeg er da helt enig med deg, men tror du virkelig at f.eks. en gutt som fødes i Somalia har et reellt valg når det gjelder religion?

''Jeg er da helt enig med deg, men tror du virkelig at f.eks. en gutt som fødes i Somalia har et reellt valg når det gjelder religion?''

Ikke alltid om han ønsker å holde seg i livet.

Men nå snakker vi om voksne muslimer som bor i Norge der vi har fri presse og lovfestet religionsfrihet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er sikkert veldig viktig for faren, men kanskje morens verdivalg også er veldig viktig for henne?

''Ja, det er sikkert veldig viktig for faren, men kanskje morens verdivalg også er veldig viktig for henne?''

Selvfølgelig, og det behøver ikke være religiøst betinget for at det skal være like viktig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er en selvfølge i et demokratisk land (uansett norsk eller ikke) at foreldrene kan påvirke sine barn.

Ja og det gjelder mor også. Påvirke, men ikke tvinge på noen en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Ja, det er sikkert veldig viktig for faren, men kanskje morens verdivalg også er veldig viktig for henne?''

Selvfølgelig, og det behøver ikke være religiøst betinget for at det skal være like viktig heller.

Nemlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?''

Ja, det stemmer faktisk . De har ikke noe valg, men dette gjelder i muslimske land. Heldigvis ikke her. De kan ikke forlange at det skal være slik her.

Men min iranske nabo har kjempeproblemer fordi hun har faktisk byttet religion fra islam til kristendom. Og ingen muslimer vil ha noe med henne å gjøre. Akkurat som den andre naboen min som ingen vil snakke med fordi hun er skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?

''Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?''

Nei, det tror jeg heller ikke. Synes allikevel ikke dette blir helt sammenlignbart, all den tid det er drøssevis av folk i Norge som døper barna sine "av tradisjon" eller uten å tenke over det, ofte nesten uten å bry seg om hva en dåp egentlig innebærer/forplikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er da helt enig med deg, men tror du virkelig at f.eks. en gutt som fødes i Somalia har et reellt valg når det gjelder religion?''

Ikke alltid om han ønsker å holde seg i livet.

Men nå snakker vi om voksne muslimer som bor i Norge der vi har fri presse og lovfestet religionsfrihet.

mvh

''Men nå snakker vi om voksne muslimer som bor i Norge der vi har fri presse og lovfestet religionsfrihet.''

Ok, om vi kun snakker om dette så har man et valg så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?

Finnes det noen andre enn han gærningen da som talte på universitetsplassen som har skiftet og han norske legen. Jeg kjenner flere damer da som har skiftet religion da de giftet seg med en muslim, men har ikke hørt om andre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ja og det gjelder mor også. Påvirke, men ikke tvinge på noen en religion.

Det gjelder begge to og faktisk både menn og kvinner. Jeg har ingen muligheter til å forstå at dette blir til et problem. Selv spiser jeg nesten aldri svinekjøtt og det er noen som oppfatter det som spesielt, sært og ja nestens om om jeg er praktiserend muslim. Jeg pleier å tulle med at jeg har vært skapmuslim og er endelig kommet ut av skapet.

Det finnes nok av alternativer til grisekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?''

Nei, det tror jeg heller ikke. Synes allikevel ikke dette blir helt sammenlignbart, all den tid det er drøssevis av folk i Norge som døper barna sine "av tradisjon" eller uten å tenke over det, ofte nesten uten å bry seg om hva en dåp egentlig innebærer/forplikter.

Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, alt det andre du skriver er insinuasjoner fra deg, som jeg ikke har skrevet noen ting om.

Selvfølgelig kan de ikke skylde på religionen, stilles mindre til ansvar el.l. for det!

''Og forøvrig, alt det andre du skriver er insinuasjoner fra deg, som jeg ikke har skrevet noen ting om.''

Jeg spør deg hva som blir de logiske konsekvensen om det virkelig stemmer at muslimer i Norge ikke har et valg fordi islam ligger i blodet på dem?

Jeg tror ikke du mener alle de tingene jeg skrev. Men skal man gå ut fra at det du skriver stemmer, blir det et sett regler for muslimer og et for oss andre.

Mener du virkelig at muslimer i Norge ikke har et valg i forhold til sin tro?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det gjelder begge to og faktisk både menn og kvinner. Jeg har ingen muligheter til å forstå at dette blir til et problem. Selv spiser jeg nesten aldri svinekjøtt og det er noen som oppfatter det som spesielt, sært og ja nestens om om jeg er praktiserend muslim. Jeg pleier å tulle med at jeg har vært skapmuslim og er endelig kommet ut av skapet.

Det finnes nok av alternativer til grisekjøtt.

At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.

''Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.''

Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet. Nemlig å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder begge to og faktisk både menn og kvinner. Jeg har ingen muligheter til å forstå at dette blir til et problem. Selv spiser jeg nesten aldri svinekjøtt og det er noen som oppfatter det som spesielt, sært og ja nestens om om jeg er praktiserend muslim. Jeg pleier å tulle med at jeg har vært skapmuslim og er endelig kommet ut av skapet.

Det finnes nok av alternativer til grisekjøtt.

''Jeg har ingen muligheter til å forstå at dette blir til et problem.''

Det kan jo være at du er mer tilbøyelig til å forstå dette i og med at du ikke spiser svinekjøtt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.

''Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin''

Kanskje mor serverer ribbe på julaften fordi det er hennes tradisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?''

Vi vet ikke om de løste dette problemet når de var gift. For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.

Vi vet heller ikke hvor gammelt barnet var ved bruddet. Det er betydelig lettere å ha kontroll over hva en 1-åring spiser kontra en åtteåring.

mvh

''For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.''

I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.''

Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet. Nemlig å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro.

Jeg ser også strengt på det, jeg vil bl.a ikke være fadder og ville ikke døpe mine unger. Nå døpte den ene seg når han var 14 og den siste ble døpt fordi faren laget så mye spetakkel, men her har jeg jo ufrivillig gjort plikten min med å sende ham på en katolsk skole ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da er det jo greit, men har man barn med en muslim som ikke tillater svinekjøtt, bør man strekke seg langt for å respektere dennes verdier og ikke la barnet havne i en unødvendig vanskelig situasjon.''

Jeg tror jeg skal la være å skrive mer i denne tråden, for jeg synes du uttrykker mine synspunkter bedre enn meg selv ;-)

(Hyggelig at du er tilbake på dol igjen, -jeg begynte å lure på om du hadde forsvunnet for noen uker siden. Vi skal jo snart spørre deg om du kan feire å ha vært røykfri i 6 mnd!)

Takk, så hyggelig, frosken :-)

Ja, vi utsetter røykpraten litt, *kremt*....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?

Den livssynsnøytrale barneoppdragelsen finnes ikke. Ren utopi. Heller ikke hos en familie som sverger til ateisme.

Det er foreldres jobb å formidle sine verdier til sine barn. Dernest er det foreldrenes jobb å gi barna reell frihet til å velge sitt eget livssyn og sine egne verdier.

Tror du forresten det er så mye enklere for et barn av foreldre som oser av forakt for f.eks. kristendommen og komme hjem å fortelle at h*n har blitt pinsevenn?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og forøvrig, alt det andre du skriver er insinuasjoner fra deg, som jeg ikke har skrevet noen ting om.''

Jeg spør deg hva som blir de logiske konsekvensen om det virkelig stemmer at muslimer i Norge ikke har et valg fordi islam ligger i blodet på dem?

Jeg tror ikke du mener alle de tingene jeg skrev. Men skal man gå ut fra at det du skriver stemmer, blir det et sett regler for muslimer og et for oss andre.

Mener du virkelig at muslimer i Norge ikke har et valg i forhold til sin tro?

mvh

''Jeg spør deg hva som blir de logiske konsekvensen om det virkelig stemmer at muslimer i Norge ikke har et valg fordi islam ligger i blodet på dem?

Jeg tror ikke du mener alle de tingene jeg skrev. Men skal man gå ut fra at det du skriver stemmer, blir det et sett regler for muslimer og et for oss andre.

Mener du virkelig at muslimer i Norge ikke har et valg i forhold til sin tro?''

Jeg regner med du har lagt merke til hvilke meninger jeg har hatt i tråder med bl.a. Sør tidligere, så det er unødvendig å skrive mer om dette. Jeg synes muslimer styrer altfor mye allerede jeg og unnskylder og skal ha forkjørsrett. Selvfølgelig mener jeg ikke at det skal være et eget sett med regler for dem.

Muslimer i Norge har et valg i forhold til sin tro, men det er ut i fra vårt ståsted. Det er ikke sikkert det er så enkelt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...