Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Så jeg tror''

Du tror, på akkurat samme måte som at du beskylder faren for å drive kontrolladferd lenger nede her. Dette er dine høyst subjektive tolkninger.

Du veit ingenting om hva moren og faren har vært enige om tidligere, hva som ellers har blitt praktisert av muslimsk tro eller hva de har diskutert. Derfor er det ganske skummelt å svartmale denne faren bare fordi han er muslim.

I denne sammenhengen hadde det vært ganske interessant å vite f.eks. hvilket språk gutten og faren snakker og hva som har blitt praktisert av muslimske skikker og ritualer tidligere. Jeg synes dette er ganske vesentlig for hva utfallet av konflikten er.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror h*n bor i ytre enfold og aldri har snakket mer enn en setning med en muslim i hele sitt liv.

Og der tar du også feil. Jeg har flere muslimske naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sakelig som alltid. Anbefaler at du tar en tur over til www.koranen.no og www.islam.no og leser deg opp på dette. For det trengs.

Gi deg nå, det er sånne 18-20åringer som skriver der og de er like fundamentalistiske som nordmenn er AKP eller FrP i sin ungdom og moderer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der tar du også feil. Jeg har flere muslimske naboer.

Det har jeg og det, jeg har akkurat vært ute å kjeftet på ungene som kjører sparkesykkel på vår felles veranda så hele huset rister, en norsk-algirsk og to pakistanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du er sakelig som alltid. Anbefaler at du tar en tur over til www.koranen.no og www.islam.no og leser deg opp på dette. For det trengs.

Jeg vet hva står på de nettsidene og jeg har snakket med mange muslimer. Til og med lest koranen. Hvordan de som skriver nettsidene tolker koranen sier ikke noe til meg om at det står i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror h*n bor i ytre enfold og aldri har snakket mer enn en setning med en muslim i hele sitt liv.

Ser ut som det kan være Indre Enfold hvor hun ser muslimer ut av vinduet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi deg nå, det er sånne 18-20åringer som skriver der og de er like fundamentalistiske som nordmenn er AKP eller FrP i sin ungdom og moderer seg etterhvert.

''et er sånne 18-20åringer som skriver der og de er like fundamentalistiske som nordmenn''

Teksten fra koranen.no er skrevet av Tron Ali Lindstad - norsk konvertitt (og lege).

Teksten fra islam.no er skrevet av Basim Ghozlan, som er alt annet enn fundamentalistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det kan være Indre Enfold hvor hun ser muslimer ut av vinduet;-)

Nå er det på tide du lukker den frekke kjeften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tviler på at jeg hadde giftet meg og fått barn med en muslim for så mye vet jeg at det ikke hadde gått bra.''

Samme her. Men det ville ikke vært fordi han var muslim, men fordi han var religiøs. Jeg ville ikke stifta familie med en som praktiserte kristendom heller.

''Samme her. Men det ville ikke vært fordi han var muslim, men fordi han var religiøs. Jeg ville ikke stifta familie med en som praktiserte kristendom heller.''

Samme her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Samme her. Men det ville ikke vært fordi han var muslim, men fordi han var religiøs. Jeg ville ikke stifta familie med en som praktiserte kristendom heller.''

Samme her også!

Samme her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''et er sånne 18-20åringer som skriver der og de er like fundamentalistiske som nordmenn''

Teksten fra koranen.no er skrevet av Tron Ali Lindstad - norsk konvertitt (og lege).

Teksten fra islam.no er skrevet av Basim Ghozlan, som er alt annet enn fundamentalistisk.

Tror du de to har funnet den eneste veien til sannheten;-). Da må du i så fall være troende muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''et er sånne 18-20åringer som skriver der og de er like fundamentalistiske som nordmenn''

Teksten fra koranen.no er skrevet av Tron Ali Lindstad - norsk konvertitt (og lege).

Teksten fra islam.no er skrevet av Basim Ghozlan, som er alt annet enn fundamentalistisk.

De er jo begge kjent for å være klin gærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Hva det vil koste mora har jeg ingen formening om. Hva Segunda spiser er også lite interesant så lenge mor ikke vil nekte sin sønn og spise svinekjøtt. Diskusjonen handler om hvorvidt far kan pålegge sønnen og spise svinekjøtt, noe han selvfølgelig ikke kan gjøre. Hva du, jeg eller Segunda mener om svinekjøttspising er lite interesant.''

nå var det liksom noe av dette diskusjonen startet med, da. Hva moren kan gjøre og ikke gjøre. Å tilrettelegge for svinefri sone hjemme koster henne lite, og dette er noe av det segundas argumentasjon bygger opp under - at det ikke vil være noen big deal.

Bare sånn for å ta det med teskje.

''Å tilrettelegge for svinefri sone hjemme koster henne lite, og dette er noe av det segundas argumentasjon bygger opp under - at det ikke vil være noen big deal''

Jeg får ta det med teskje jeg også da :-)

Det er mor og sønn som skal avgjøre hva dette koster dem og om det vil være noen big deal. Så lenge sønnen ser seg nødt til å lyve, ser det ut som det koster for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å tilrettelegge for svinefri sone hjemme koster henne lite, og dette er noe av det segundas argumentasjon bygger opp under - at det ikke vil være noen big deal''

Jeg får ta det med teskje jeg også da :-)

Det er mor og sønn som skal avgjøre hva dette koster dem og om det vil være noen big deal. Så lenge sønnen ser seg nødt til å lyve, ser det ut som det koster for mye.

''Så lenge sønnen ser seg nødt til å lyve, ser det ut som det koster for mye.''

Det ble da et pussig ting å si som argument for at det "koster for mye" å legge om til svinefritt kosthold, da guttens lojalitetskonflikt jo trigges av at han spiser svinekjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 2011, og vi befinner oss i Norge, får en legge bort dette religiøse tullet og spise svinekjøtt som andre normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

''Hvordan mener du dette i det hele tatt kan være et problem om faren lot gutten selv velge fritt og uten bebreidelse hvor vidt han skulle spise svinekjøtt og produkter som kan ha spor av svinefett?''

JEG mener ikke at det er et problem. I den ideelle verden burde det ikke være et problem. Men det handler om at gutten tydeligvis er oppvokst med en far som er praktiserende muslim, og da er deres verden slik at det ikke spises svin.

Jeg på min side kan ikke fatte at det skal være vanskelig for mora å unngå svinekjøtt på hjemmebane.

Nå er det vel ikke på hjemmebane hjemme hos mor det er problem. Ikke ifølge trådstarter:

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

''Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

Jeg synes synd på gutten dersom han ikke kan spise, besøke og være med på ting uten å lyve til faren. Synes heller ikke det er mor sitt ansvar å passe på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Så lenge sønnen ser seg nødt til å lyve, ser det ut som det koster for mye.''

Det ble da et pussig ting å si som argument for at det "koster for mye" å legge om til svinefritt kosthold, da guttens lojalitetskonflikt jo trigges av at han spiser svinekjøtt!

''Det ble da et pussig ting å si som argument for at det "koster for mye" å legge om til svinefritt kosthold, da guttens lojalitetskonflikt jo trigges av at han spiser svinekjøtt!''

Ja, når han heller velger å lyve for sin far isteden for å kutte ut svinekjøttet, koster det han for mye å kutte ut. Var det vanskelig og forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Er mor åpen i forhold til far om at hun serverer gutten svin?

Hvor står det at mor serverer svin?

Det står at problemet er i bursdager og når han er borte på besøk.. Kan ikke se at mor har noe ansvar for å passe på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...