Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Det ble da et pussig ting å si som argument for at det "koster for mye" å legge om til svinefritt kosthold, da guttens lojalitetskonflikt jo trigges av at han spiser svinekjøtt!''

Ja, når han heller velger å lyve for sin far isteden for å kutte ut svinekjøttet, koster det han for mye å kutte ut. Var det vanskelig og forstå?

Men vi vet jo ingenting om gutten har et reelt valg mht å kutte ut svinekjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Nå er det vel ikke på hjemmebane hjemme hos mor det er problem. Ikke ifølge trådstarter:

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

''Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

Jeg synes synd på gutten dersom han ikke kan spise, besøke og være med på ting uten å lyve til faren. Synes heller ikke det er mor sitt ansvar å passe på dette.

Her er det vanlig å servere kyllingpølser hvis man har bedt muslimer eller pizza som alle kan spise. Det gjør de i barnehagen og på skolene også. Jeg tror ikke jeg skjønner problemet. Men jeg tror jeg hadde gitt blanke i hva faren mente om godiset altså, da hadde jeg bare sagt at det visste jeg ikke og faktisk vet jeg ikke hvilke godis som kan spises eller ikke. Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å spise kake, men jeg hadde nok unngått gele hvis jeg hadde en muslim på 8 år her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Stakkars gutt.

En annen ting jeg synes er fælt, er at barn blir tvunget til å faste i perioder. Ikke nok med det - de blir jo så ukonsentrerte av det også.. Og det går jo utover skoleprestasjoner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldrene må ta ansvar

Foreldrene må sørge for at barnet har det best mulig og ikke presse det til å verken spise eller ikke spise svinekjøtt.

Begge foreldrene må akseptere den andres religiøse/ikke religiøse oppdragelsespraksis. Å snakke med barnet om at man syns ulike ting er viktig i ulike familier, hjem, kulturer, i ulike religioner og land.. er et helt normalt tema og noe en kan snakke om uavhengig av om det handler om svinekjøtt, kosthold generelt eller helt andre ting. Det viktige må være at gutten opplever minst mulig konflikt alvorlig dilemma, det er for tungt å bære for et så lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig å servere kyllingpølser hvis man har bedt muslimer eller pizza som alle kan spise. Det gjør de i barnehagen og på skolene også. Jeg tror ikke jeg skjønner problemet. Men jeg tror jeg hadde gitt blanke i hva faren mente om godiset altså, da hadde jeg bare sagt at det visste jeg ikke og faktisk vet jeg ikke hvilke godis som kan spises eller ikke. Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å spise kake, men jeg hadde nok unngått gele hvis jeg hadde en muslim på 8 år her.

''Men jeg tror jeg hadde gitt blanke i hva faren mente om godiset altså, da hadde jeg bare sagt at det visste jeg ikke og faktisk vet jeg ikke hvilke godis som kan spises eller ikke. Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å spise kake, men jeg hadde nok unngått gele hvis jeg hadde en muslim på 8 år her.''

For meg er det temmelig nyvunnen kunnskap at gele osv inneholder svin. Jeg plukket det opp her på DOL, faktisk :-)

Nå har det ikke vært mange muslimer hjemme hos oss i barneselskap osv, men det kan godt hende at de har fått i seg en seigmann på sjokoladekaka for alt jeg vet. Man kan jo ikke forvente at andre familier har full track på hva som er lov og ikke lov - her må barnets foreldre enten gi busrdagsbarnforeldrene info på forhånd eller instruere/lære opp barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt.

En annen ting jeg synes er fælt, er at barn blir tvunget til å faste i perioder. Ikke nok med det - de blir jo så ukonsentrerte av det også.. Og det går jo utover skoleprestasjoner igjen.

Det synes jeg er ille også, men egentlig skal de ikke faste før de er 16? eller er det 12 år? Og ingen gravide og ikke når man har mensen eller man er syk. Og det skal være noe de velger sjøl selvfølgelig. Jeg kjenner voksne som ikke faster og noen som faster og har spist med folk om natta mange ganger og feiret rahmadan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

''Men jeg tror jeg hadde gitt blanke i hva faren mente om godiset altså, da hadde jeg bare sagt at det visste jeg ikke og faktisk vet jeg ikke hvilke godis som kan spises eller ikke. Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å spise kake, men jeg hadde nok unngått gele hvis jeg hadde en muslim på 8 år her.''

For meg er det temmelig nyvunnen kunnskap at gele osv inneholder svin. Jeg plukket det opp her på DOL, faktisk :-)

Nå har det ikke vært mange muslimer hjemme hos oss i barneselskap osv, men det kan godt hende at de har fått i seg en seigmann på sjokoladekaka for alt jeg vet. Man kan jo ikke forvente at andre familier har full track på hva som er lov og ikke lov - her må barnets foreldre enten gi busrdagsbarnforeldrene info på forhånd eller instruere/lære opp barnet.

''Nå har det ikke vært mange muslimer hjemme hos oss i barneselskap osv, men det kan godt hende at de har fått i seg en seigmann på sjokoladekaka for alt jeg vet. Man kan jo ikke forvente at andre familier har full track på hva som er lov og ikke lov - her må barnets foreldre enten gi busrdagsbarnforeldrene info på forhånd eller instruere/lære opp barnet''

Og her skriver du selv om hvorfor gutten og moren kanskje mener at det koster for mye å kutte ut og derfor ser seg nødt til å lyve for far når han maser om hvem sønnen har besøkt. Man kan ikke forvente at norske familier skal ha kontroll eller ta hensyn til dette. Selv serverte jeg kalkunpølse i bursdag, men jeg tenkte jo ikke på hva som befant seg av gris i godteposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tror jeg hadde gitt blanke i hva faren mente om godiset altså, da hadde jeg bare sagt at det visste jeg ikke og faktisk vet jeg ikke hvilke godis som kan spises eller ikke. Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å spise kake, men jeg hadde nok unngått gele hvis jeg hadde en muslim på 8 år her.''

For meg er det temmelig nyvunnen kunnskap at gele osv inneholder svin. Jeg plukket det opp her på DOL, faktisk :-)

Nå har det ikke vært mange muslimer hjemme hos oss i barneselskap osv, men det kan godt hende at de har fått i seg en seigmann på sjokoladekaka for alt jeg vet. Man kan jo ikke forvente at andre familier har full track på hva som er lov og ikke lov - her må barnets foreldre enten gi busrdagsbarnforeldrene info på forhånd eller instruere/lære opp barnet.

Jeg har aldri opplevd at jeg har servert noe noen har reagert på og det er masse jeg ikke har peiling på. Men som regel vet ungene det sjøl.

Men jeg ble drillet litt av den marokkanske venninnenaboen min om hva som var lov og ikke og ikke bare mat. Du skulle sett hun danset magedans for meg, det er ikke sånn man ser på restaurant altså, men sånn som man danser for mannen sin når man skal lokke ham. Men nattkjole og lange underbukser når man hadde mensen...;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå har det ikke vært mange muslimer hjemme hos oss i barneselskap osv, men det kan godt hende at de har fått i seg en seigmann på sjokoladekaka for alt jeg vet. Man kan jo ikke forvente at andre familier har full track på hva som er lov og ikke lov - her må barnets foreldre enten gi busrdagsbarnforeldrene info på forhånd eller instruere/lære opp barnet''

Og her skriver du selv om hvorfor gutten og moren kanskje mener at det koster for mye å kutte ut og derfor ser seg nødt til å lyve for far når han maser om hvem sønnen har besøkt. Man kan ikke forvente at norske familier skal ha kontroll eller ta hensyn til dette. Selv serverte jeg kalkunpølse i bursdag, men jeg tenkte jo ikke på hva som befant seg av gris i godteposene.

*he he* Nei, jeg skrev da tydelig at _besøkshjemmet_ ikke kan ventes å ha full oversikt, og at det er barnets _foreldre_ som må sørge for at barnet unngå mat som ikke kan/bør spises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at jeg har servert noe noen har reagert på og det er masse jeg ikke har peiling på. Men som regel vet ungene det sjøl.

Men jeg ble drillet litt av den marokkanske venninnenaboen min om hva som var lov og ikke og ikke bare mat. Du skulle sett hun danset magedans for meg, det er ikke sånn man ser på restaurant altså, men sånn som man danser for mannen sin når man skal lokke ham. Men nattkjole og lange underbukser når man hadde mensen...;o)

''Men nattkjole og lange underbukser når man hadde mensen...;o)''

Ja ja, det kan jo være lurt med tanke på å holde laknene rene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at dem mest religiøse muslimene gifter seg med norske damer, de gifter seg med kusina si i hjemlandet. De muslimene jeg kjenner godt er de som spiser ribbe til jul og pølse i kiosken. I hvert fall til de gifter seg, gifter de seg med en muslimsk dame så styrer hun maten og de lurer seg til å spise det de har lyst på samt alkohol.

:-)

Godt å høre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Det synes jeg er ille også, men egentlig skal de ikke faste før de er 16? eller er det 12 år? Og ingen gravide og ikke når man har mensen eller man er syk. Og det skal være noe de velger sjøl selvfølgelig. Jeg kjenner voksne som ikke faster og noen som faster og har spist med folk om natta mange ganger og feiret rahmadan.

Vet ikke. Det må vel være 12 år, for det var en gutt i min sønns 12 årsdag som ikke kunne spise fordi faren krever det. De spiser på et visst tidsspunkt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Godt å høre.

mvh

Naboen var helt vill, han visste jeg stekte ribba lille julaften :o) Og aquavit skulle han ha også. Jeg tror kona hans skjønte det, men latet som hun ikke visste om det for da kom han til paradis hvis hun ikke visste det. Mannen har ikke noe ansvar for matstellet egentlig, det er først mora og så kona som ordner mat og blir det gærnt så er det deres skyld.

Det er så mye lureri at du aner ikke. Venninna mi ble forresten gravid under Rahmadan og da skal de være avholdne, i hvert fall der hun kom fra :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

*he he* Nei, jeg skrev da tydelig at _besøkshjemmet_ ikke kan ventes å ha full oversikt, og at det er barnets _foreldre_ som må sørge for at barnet unngå mat som ikke kan/bør spises.

''barnets _foreldre_ som må sørge for at barnet unngå mat som ikke kan/bør spises''

Ja, men det er kanskje ikke så lett når to muslimske foreldre ikke greide å passe på at deres barn ikke fikk servert svin hjemme hos oss og kanskje ikke hos dere heller tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen var helt vill, han visste jeg stekte ribba lille julaften :o) Og aquavit skulle han ha også. Jeg tror kona hans skjønte det, men latet som hun ikke visste om det for da kom han til paradis hvis hun ikke visste det. Mannen har ikke noe ansvar for matstellet egentlig, det er først mora og så kona som ordner mat og blir det gærnt så er det deres skyld.

Det er så mye lureri at du aner ikke. Venninna mi ble forresten gravid under Rahmadan og da skal de være avholdne, i hvert fall der hun kom fra :o)

Nå ser jeg for meg en svær, intrikat storfamilie der alle sammen smugspiser og smugdrikker for hverandre. Og alle går rundt å later som de ikke vet ting.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er ille også, men egentlig skal de ikke faste før de er 16? eller er det 12 år? Og ingen gravide og ikke når man har mensen eller man er syk. Og det skal være noe de velger sjøl selvfølgelig. Jeg kjenner voksne som ikke faster og noen som faster og har spist med folk om natta mange ganger og feiret rahmadan.

jeg kjenner muslimer som ikke faster, med bare er med på Id, slutten på fasten hvor de tar igjen alt de ikke fikk spist.

Jeg håper at muslimer i ulike sikkerhetsyrker, som feks piloter, intensivsykepleiere,kirurger osv er fritatt, eller føler seg fritatt fra ramadan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen andre enn han gærningen da som talte på universitetsplassen som har skiftet og han norske legen. Jeg kjenner flere damer da som har skiftet religion da de giftet seg med en muslim, men har ikke hørt om andre menn.

Ola Thune har blitt muslim. han heter nå Ola Amir Thune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av''

Joda i Norge har du et valg.

''Joda i Norge har du et valg. ''

om de ønsker ett liv etter døden så er valgmulighetene litt innskrenket. Det gjelder å følge de fem søylene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg for meg en svær, intrikat storfamilie der alle sammen smugspiser og smugdrikker for hverandre. Og alle går rundt å later som de ikke vet ting.

:-)

mvh

Hehe, de hadde bare to unger da, men det var litt sånn. Og jeg fikk vite mye jeg ikke skulle vite, jeg skjønner jo at norske damer er noviser i forhold til muslimske :o) Den eldste sønnen var ikke hennes, men hadde norsk mor og bodde hos dem og de var ikke strenge med ham når det gjaldt mat, han spiste hva han ville han altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler.''

''Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?''

Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.

Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.

Og heldigvis er det fullt mulig å spise seg mett utenfor hjemmet fordi om man har visse "begrensninger" å ta hensyn til.

'' Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.''

Spørsmålet er om barnet som som blir direkte berørt synes det er like avslappende. Barnet må forsake mye mer, om det ikke kan spise melk/gluten enn fisk (som barn ikke liker uansett) eller svin. Det er heller ikke morsomt å skulle få spesialmat. Det krever en del selvbeherkelse å se på de andre spise godsaker som en selv ikke kan spise.

Jeg ser ikke for meg at å kutte ut svin skulle by på så store problemer i hverdagen. Om faren var jøde og insisterte på kosher-mat så hadde det straks blitt mye mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...