Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Hvis du leser det jeg har skrevet videre så har jeg beklaget at søndagsskole ikke var det beste eksemplet jeg kunne tatt. Det må være lov å ha en annen bakgrunn og forståelse av ord og bakgrunn.

''Hvis du leser det jeg har skrevet videre så har jeg beklaget at søndagsskole ikke var det beste eksemplet jeg kunne tatt.''

Når man leser i en dritlang tråd er det helt naturlig å kommentere underveis mens man leser, fremfor å lese alle innleggene for deretter å lete etter nåla i høystakken og svare på noe man leste tidlig.

''Det må være lov å ha en annen bakgrunn og forståelse av ord og bakgrunn.''

Og det må være lov å kommentere andres meningsytringeer på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''Hvis du leser det jeg har skrevet videre så har jeg beklaget at søndagsskole ikke var det beste eksemplet jeg kunne tatt.''

Når man leser i en dritlang tråd er det helt naturlig å kommentere underveis mens man leser, fremfor å lese alle innleggene for deretter å lete etter nåla i høystakken og svare på noe man leste tidlig.

''Det må være lov å ha en annen bakgrunn og forståelse av ord og bakgrunn.''

Og det må være lov å kommentere andres meningsytringeer på dol.

Jeg mente overhodet ikke å kritisere deg. Jeg er akkurat som deg og leser ikke hele tråder, og det er lang vei fra at jeg har lest hele dette trådmønsteret.

Jeg ville bare påpeke at jeg har allerede forstått at jeg brukte feil eksempel. Det er ikke noe galt i din kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det er slikt man gjerne tenker på før man får barn,''

Tja, det finnes vel eksempler på at folk får barn uten at det er så fryktelig gjennomtenkt hvem man får barna med og at verdisyn og barneoppdragelse er gjennomdiskutert og avgjort på forhånd, hva enten det gjelder dette eller hint.

En liten fugl har faktisk sungeet meg i øret at det til og med forekommer at folk får barn uten å ha planlagt det/gått in for det!

Hei,

Joda, selvsagt, men det er faktisk ikke slik at moren har et livssyn hvor ungen MÅ spise svin.

Det går helt fint å bare la være å gi ungen koteletter osv., og så er problemet løst. Man kan være smidig, og så er faren trolig smidig for noe som ikke er så viktig for ham.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hei,

Joda, selvsagt, men det er faktisk ikke slik at moren har et livssyn hvor ungen MÅ spise svin.

Det går helt fint å bare la være å gi ungen koteletter osv., og så er problemet løst. Man kan være smidig, og så er faren trolig smidig for noe som ikke er så viktig for ham.

Med vennlig hilsen

''Det går helt fint å bare la være å gi ungen koteletter osv., og så er problemet løst. Man kan være smidig, og så er faren trolig smidig for noe som ikke er så viktig for ham''

Du synes det går fint og respekter ikke den som synes ikke det går fint. Du får prøve å ta innover deg at noen synes det er viktigere å ta hensyn til barn fremfor en vrang muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda, selvsagt, men det er faktisk ikke slik at moren har et livssyn hvor ungen MÅ spise svin.

Det går helt fint å bare la være å gi ungen koteletter osv., og så er problemet løst. Man kan være smidig, og så er faren trolig smidig for noe som ikke er så viktig for ham.

Med vennlig hilsen

Det er da ikke så lettvindt som bare å la være koteletter, og det vet du jo siden du kan så mye.

Forøvrig har ikke moren i denne tråden sagt noe som helst om hva hun gjør på hjemmebane, det handler om hva barnet gjør borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

Hei,

Joda, selvsagt, men det er faktisk ikke slik at moren har et livssyn hvor ungen MÅ spise svin.

Det går helt fint å bare la være å gi ungen koteletter osv., og så er problemet løst. Man kan være smidig, og så er faren trolig smidig for noe som ikke er så viktig for ham.

Med vennlig hilsen

Her dreier det seg ikke bare å svinekoteletter olg ribbe. Men fex "smågodt (som inneholder produkter av svin)". Å kreve at mor sørger for at barnet unngår alt spiselig som kan inneholde produkter av svin er for mye forlangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion.''

Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Nåja. Hos oss har vi en liten venn hvis mor er muslim, dog ikke av den tildekkede typen som ber 5 ganger i døgnet. Mor legger ingen føringer på hva barnet kan spise eller ikke spise (ja, jeg har spurt fordi jeg var redd for å gjøre noe galt), det bestemmer barnet selv og spiser ergo både pølser og salami innimellom. Barnet er nå i slutten av barneskolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at moren i denne tråden bedriver fanskap og er ondsinnet?

Jeg sier at det er ondsinnet å gi et barn svinekjøtt, når du vet utmerket godt at barnet kan få problemer med faren på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier at det er ondsinnet å gi et barn svinekjøtt, når du vet utmerket godt at barnet kan få problemer med faren på grunn av det.

Nei for det er ikke jeg som skaper de problemene. Det er faren selv. Det er vel derfor de velger å lyve for faren.

Kan du svare på hva du mener om far i denne saken? Er han ond som lager trøbbel med sønnen sin og pådytter han sin egen religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at det er ondsinnet å gi et barn svinekjøtt, når du vet utmerket godt at barnet kan få problemer med faren på grunn av det.

Så får du skylde på faren som lar dette gå ut over barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier at det er ondsinnet å gi et barn svinekjøtt, når du vet utmerket godt at barnet kan få problemer med faren på grunn av det.

Kan du svare meg på hva du mener om faren eller er det vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for det er ikke jeg som skaper de problemene. Det er faren selv. Det er vel derfor de velger å lyve for faren.

Kan du svare på hva du mener om far i denne saken? Er han ond som lager trøbbel med sønnen sin og pådytter han sin egen religion?

Jeg synes han er like stivbent og tåpelig som de som opprettholder tilsvarende kristne regler og ritualer, og selvsagt burde han være mer fleksibel - spesielt hvis ungen er "ute".

Men akkurat denne tråden handlet jo om moren, som burde ha vett til å velge vekk svin, for ikke å lage "krig". Det koster henne ikke noe (i hvert fall hvis man ser bort fra "småsvin" i gele, osv.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier at det er ondsinnet å gi et barn svinekjøtt, når du vet utmerket godt at barnet kan få problemer med faren på grunn av det.

KAN DU SVARE MEG PÅ HVA DU MENER OM FAR I DENNE SAKEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så får du skylde på faren som lar dette gå ut over barnet.

Tråden handlet om moren, og det koster henne intet å ikke gi ungen mat som åpenbart inneholder svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN DU SVARE MEG PÅ HVA DU MENER OM FAR I DENNE SAKEN?

Jeg har da svart.

Jeg har hatt det travelt med å svare deg i den andre tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han er like stivbent og tåpelig som de som opprettholder tilsvarende kristne regler og ritualer, og selvsagt burde han være mer fleksibel - spesielt hvis ungen er "ute".

Men akkurat denne tråden handlet jo om moren, som burde ha vett til å velge vekk svin, for ikke å lage "krig". Det koster henne ikke noe (i hvert fall hvis man ser bort fra "småsvin" i gele, osv.)

Med vennlig hilsen

''Men akkurat denne tråden handlet jo om moren, som burde ha vett til å velge vekk svin''

Hun burde hatt vett nok til ikke å få barn med en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg synes han er like stivbent og tåpelig som de som opprettholder tilsvarende kristne regler og ritualer, og selvsagt burde han være mer fleksibel - spesielt hvis ungen er "ute".

Men akkurat denne tråden handlet jo om moren, som burde ha vett til å velge vekk svin, for ikke å lage "krig". Det koster henne ikke noe (i hvert fall hvis man ser bort fra "småsvin" i gele, osv.)

Med vennlig hilsen

Les hva du skriver. Mor bør velge bort svin for å blidgjøre den tåpelige og stivbente faren og heller la det gå ut over egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har da svart.

Jeg har hatt det travelt med å svare deg i den andre tråden!

Ja, du er bare litt treig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handlet om moren, og det koster henne intet å ikke gi ungen mat som åpenbart inneholder svin.

Faren har et like stort ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren har et like stort ansvar.

I prinsippet ja, men det er en langt større "sak" for en jøde/muslim å spise svinekjøtt, enn for en ikke-muslim å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...