Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Les hva du skriver. Mor bør velge bort svin for å blidgjøre den tåpelige og stivbente faren og heller la det gå ut over egne barn?

Nei, moren er minst like tåpelig og stivbent, for det er en langt mindre sak for henne å unngå svin, enn det er for en troende å akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest trådstarter...

Tråden handlet om moren, og det koster henne intet å ikke gi ungen mat som åpenbart inneholder svin.

Problemet er ikke hva barnet får hjemme hos mor, men hva han får når han er hos andre familiemedlemmer, på vennebesøk og i barnebursdager.

Moren har ingen kjepphester å ri i forhold til å servere svin. Hun gjør ikke det. Det som er problemet er at faren kryssforhører barnet om hvem han har vært på besøk hos og hva han har fått servert/spist der.

På bakgrunn av denne pågåenheten har barnet nå begynt å lyve for å unngå konfrontasjoner med sin far som han naturlig nok er veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

Problemet er ikke hva barnet får hjemme hos mor, men hva han får når han er hos andre familiemedlemmer, på vennebesøk og i barnebursdager.

Moren har ingen kjepphester å ri i forhold til å servere svin. Hun gjør ikke det. Det som er problemet er at faren kryssforhører barnet om hvem han har vært på besøk hos og hva han har fått servert/spist der.

På bakgrunn av denne pågåenheten har barnet nå begynt å lyve for å unngå konfrontasjoner med sin far som han naturlig nok er veldig glad i.

Viser bare at problemet er far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hva barnet får hjemme hos mor, men hva han får når han er hos andre familiemedlemmer, på vennebesøk og i barnebursdager.

Moren har ingen kjepphester å ri i forhold til å servere svin. Hun gjør ikke det. Det som er problemet er at faren kryssforhører barnet om hvem han har vært på besøk hos og hva han har fått servert/spist der.

På bakgrunn av denne pågåenheten har barnet nå begynt å lyve for å unngå konfrontasjoner med sin far som han naturlig nok er veldig glad i.

Hei,

Ja, tråden har utviklet seg! :knegg:

Enig i at det er tåpelig av ham, spesielt hvis det gjelder "småsvin" (ikke bare åpenbare svinekjøtt-innhold.)

Takk!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nei, moren er minst like tåpelig og stivbent, for det er en langt mindre sak for henne å unngå svin, enn det er for en troende å akseptere det.

Det er DU som mener at det er en langt mindre sak. Du må prøve og forstå at det ikke er du skal bestemme hvilken sak som er stor eller liten for hver enkelt i deres eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hva barnet får hjemme hos mor, men hva han får når han er hos andre familiemedlemmer, på vennebesøk og i barnebursdager.

Moren har ingen kjepphester å ri i forhold til å servere svin. Hun gjør ikke det. Det som er problemet er at faren kryssforhører barnet om hvem han har vært på besøk hos og hva han har fått servert/spist der.

På bakgrunn av denne pågåenheten har barnet nå begynt å lyve for å unngå konfrontasjoner med sin far som han naturlig nok er veldig glad i.

Da tror jeg nesten jeg synes det er forståelig, men jeg har mindre forståelse for voksne folk som har barneselskap og ikke har et annet valg også. Men hvis han velger svinepølser så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde garantert ikke kjeftet på ham i hvert fall. Da har han tatt et valg og selv som åtteåring må han stå for det. Da tror jeg kanskje jeg hadde snakket dvs i dette tilfelle antagelig kjeftet på faren hvis det ikke hjalp å lirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Nåja. Hos oss har vi en liten venn hvis mor er muslim, dog ikke av den tildekkede typen som ber 5 ganger i døgnet. Mor legger ingen føringer på hva barnet kan spise eller ikke spise (ja, jeg har spurt fordi jeg var redd for å gjøre noe galt), det bestemmer barnet selv og spiser ergo både pølser og salami innimellom. Barnet er nå i slutten av barneskolealder.

''Nåja. Hos oss har vi en liten venn hvis mor er muslim, dog ikke av den tildekkede typen som ber 5 ganger i døgnet. Mor legger ingen føringer på hva barnet kan spise eller ikke spise (ja, jeg har spurt fordi jeg var redd for å gjøre noe galt), det bestemmer barnet selv og spiser ergo både pølser og salami innimellom. Barnet er nå i slutten av barneskolealder.''

Selvfølgelig finnes det grader av hvor mye de praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DU som mener at det er en langt mindre sak. Du må prøve og forstå at det ikke er du skal bestemme hvilken sak som er stor eller liten for hver enkelt i deres eget hjem.

Det er ingen som har "skal spise svin" som livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Nei, moren er minst like tåpelig og stivbent, for det er en langt mindre sak for henne å unngå svin, enn det er for en troende å akseptere det.

Jeg syntes du skal lese hva trådstarter faktisk skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er ingen som har "skal spise svin" som livssyn.

Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.

Så du mener barnet skal bytte livssyn avhengig av hvor det er?

Smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Så du mener barnet skal bytte livssyn avhengig av hvor det er?

Smart!

Bytte? Hva mener du nå? Mener du at barnet er født muslim her Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte? Hva mener du nå? Mener du at barnet er født muslim her Norge?

''Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.''

''Bytte? Hva mener du nå? Mener du at barnet er født muslim her Norge?''

Så lenge man har et barn, så har det sannsynligvis også et livssyn, og derfor er det en risiko at det ikke er det samme som ditt.

For å forhindre at barnet må sjonglere mellom å være muslim hos faren og "kristen" (eller hva hun nå¨er) hos moren, så må jo minst en av dem akseptere at de må forholde seg til andres livssyn i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

''Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.''

''Bytte? Hva mener du nå? Mener du at barnet er født muslim her Norge?''

Så lenge man har et barn, så har det sannsynligvis også et livssyn, og derfor er det en risiko at det ikke er det samme som ditt.

For å forhindre at barnet må sjonglere mellom å være muslim hos faren og "kristen" (eller hva hun nå¨er) hos moren, så må jo minst en av dem akseptere at de må forholde seg til andres livssyn i eget hjem.

Nei, det er ikke nødvendigvis slik at barnet har en tro selv om far har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nødvendigvis slik at barnet har en tro selv om far har det.

Nei, men poenget var at du skrev at du ikke ville forholde deg til andres livssyn i ditt hus.

Vel, har du et barn så risikerer du altså det, med mindre du krever at barnet skal veksle livssyn for å behage deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nei, men poenget var at du skrev at du ikke ville forholde deg til andres livssyn i ditt hus.

Vel, har du et barn så risikerer du altså det, med mindre du krever at barnet skal veksle livssyn for å behage deg.

Hvis barnet har valgt livssyn må jeg selvfølgelig forholde meg til det. Poenget mitt har hele tiden vært at barnet må velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har valgt livssyn må jeg selvfølgelig forholde meg til det. Poenget mitt har hele tiden vært at barnet må velge selv.

Hvis uansett om barnet er muslim eller ei, så må jo denne brytes for minst én av foreldrene:

''Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.''

Eneste unntak er at de er så galne at de krever at ungen skal "bytte livssyn" avhengig av hvor han er.

(Trådstarter: Jeg vet du ikke gjør dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvis uansett om barnet er muslim eller ei, så må jo denne brytes for minst én av foreldrene:

''Nei, men noen mener at man skal kunne slippe og forholde seg til andres livssyn i eget hjem.''

Eneste unntak er at de er så galne at de krever at ungen skal "bytte livssyn" avhengig av hvor han er.

(Trådstarter: Jeg vet du ikke gjør dette.)

Vet du, når henger jeg ikke med lenger og forstår ikke hva du diskuterer.

Det jeg sier er at jeg ikke kan blande meg inn i hva far gjør hjemme hos seg.

Men jeg ville ikke forholdt meg til dette hjemme hos meg .

Noe annet hadde det selvfølgelig vært om min sønn frivillig har tatt et valg om ikke å spise svinekjøtt, men slik er det ikke her i denne saken. Da hadde jeg laget svinefri mat til han på samme måte som jeg serverer mine vegetargjester vegetarmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, når henger jeg ikke med lenger og forstår ikke hva du diskuterer.

Det jeg sier er at jeg ikke kan blande meg inn i hva far gjør hjemme hos seg.

Men jeg ville ikke forholdt meg til dette hjemme hos meg .

Noe annet hadde det selvfølgelig vært om min sønn frivillig har tatt et valg om ikke å spise svinekjøtt, men slik er det ikke her i denne saken. Da hadde jeg laget svinefri mat til han på samme måte som jeg serverer mine vegetargjester vegetarmat.

Men poenget her er at sønnen jo blir tvunget til å "endre livssyn" to ganger i uken, hvis du skal servere ham svinekjøtt hos deg, mens han "skal tro" at det er urent resten av tiden.

Så så lenge du har et barn sammen med noen som har et annet livssyn, så bør dere samarbeide. Noen ganger vil dessverre den mest fundamentalistiske vinne, men samtidig så er det ikke noe livssyn som sier at man "skal" spise svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men poenget her er at sønnen jo blir tvunget til å "endre livssyn" to ganger i uken, hvis du skal servere ham svinekjøtt hos deg, mens han "skal tro" at det er urent resten av tiden.

Så så lenge du har et barn sammen med noen som har et annet livssyn, så bør dere samarbeide. Noen ganger vil dessverre den mest fundamentalistiske vinne, men samtidig så er det ikke noe livssyn som sier at man "skal" spise svinekjøtt.

Så lenge sønnen lyver for faren sin, så er det mye som tyder på at han ikke tror det er urent resten av tiden.

Nå kverulerer du om alt Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...