Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Hvor de skal vokse opp er jo irrelevant''

Irrelevant for hvem?

'' Kristendom, islam osv er ikke "riktigere" i Norge enn i Indonesia. Det er religionsfrihet i Norge''

Nettopp!

''En annen sak er at det er slikt man gjerne tenker på før man får barn''

Selvsagt og det må også gjelde muslimen.

''for det du legger opp til er jo en krig over barnet, og den som blir skadelidende av det du skriver er nettopp barnet''

Jeg legger opp til krig fordi jeg vil at mine barn skal ha det som andre norske barn?

Ville du tatt med dine barn til Snåsamannen for å unngå krig med deres mor? kan du svare på det?

''Jeg legger opp til krig fordi jeg vil at mine barn skal ha det som andre norske barn? ''

Det er da mange andre norske barn som ikke spiser svin, enten de ikke liker det, er jøder, muslimer eller vegetarianere.

Jeg har svart om Joralf ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Nei, selvsagt ikke, men det er jo heller overhodet ikke sammenlignbart med det vi snakker om i denne tråden, hvilket er simpelthen å utelate én ut av flere titalls typer fødevarer.

Med vennlig hilsen

''Nei, selvsagt ikke, men det er jo heller overhodet ikke sammenlignbart med det vi snakker om i denne tråden''

For noen er det sammenlignbart og for andre er det ikke sammenlignbart. Det kommer an på hva man tror eller ikke tror på det, skjønner du.

For deg som sammmenligner alt med julenissen, burde ikke nå plutselig komme her og late som det ikke er sammenlignbart bare fordi det er en muslim vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg legger opp til krig fordi jeg vil at mine barn skal ha det som andre norske barn? ''

Det er da mange andre norske barn som ikke spiser svin, enten de ikke liker det, er jøder, muslimer eller vegetarianere.

Jeg har svart om Joralf ovenfor.

''Det er da mange andre norske barn som ikke spiser svin, enten de ikke liker det, er jøder, muslimer eller vegetarianere''

Jeg får presisere da. Nei, det er ikke mange etniske norske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er da mange andre norske barn som ikke spiser svin, enten de ikke liker det, er jøder, muslimer eller vegetarianere''

Jeg får presisere da. Nei, det er ikke mange etniske norske barn.

Man kan da være etnisk norsk, og muslim eller vegetarianer, for eksempel, eller bare ikke like svin.

Det er ingen "lov" eller regel som sier at man må spise svin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Man kan da være etnisk norsk, og muslim eller vegetarianer, for eksempel, eller bare ikke like svin.

Det er ingen "lov" eller regel som sier at man må spise svin.

Med vennlig hilsen

Gjesp så forutsibar du er. Du kjeder meg og nå avslutter jeg denne diskusjonen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da være etnisk norsk, og muslim eller vegetarianer, for eksempel, eller bare ikke like svin.

Det er ingen "lov" eller regel som sier at man må spise svin.

Med vennlig hilsen

Den eneste ungen jeg vet som ikke liker pølser, var meg da jeg var liten. Men jeg elsket fettranda på kotelettene. Og nesten alle etniske norske barn spiser leverpostei på brødskiva, det er omtrent det første mine fikk bortsett fra babymat og ble anbefalt av helsesøster.

Men jeg kunne fint hatt et barn som ikke kunne spise svin, jeg hadde ikke hatt noe problem med å finne erstatninger, men svinegelatin hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til. Så grei er jeg ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Det er da mange andre norske barn som ikke spiser svin, enten de ikke liker det, er jøder, muslimer eller vegetarianere''

Jeg får presisere da. Nei, det er ikke mange etniske norske barn.

Hvordan definerere du etnisiteten til barn av norsk mor og arabisk far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp så forutsibar du er. Du kjeder meg og nå avslutter jeg denne diskusjonen med deg.

Ja, for som vanlig snakker du deg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, for som vanlig snakker du deg bort.

Dette er ditt faste argument omtrent til alle på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da er det vel tilsvarende galt for foreldre til et muslimsk barn å ikke følge opp forbud mot svinekjøtt?''

Men den ene forelderen som ikke fulgte opp var ikke muslim og det er ikke sikkert hun mener at barnet var et muslimsk barn. Kanskje hun mener at det er noe barnet må bestemme selv når det blir eldre?

Det du forfekter er som vanlig tett på kommunisme - ingen respekt for at folk er forskjellig fra deg, og A4.

De fleste av oss klarer faktisk å forstå at vi ikke er identiske alle sammen, og klarer å ta hensyn til noe som er viktig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, selvsagt ikke, men det er jo heller overhodet ikke sammenlignbart med det vi snakker om i denne tråden''

For noen er det sammenlignbart og for andre er det ikke sammenlignbart. Det kommer an på hva man tror eller ikke tror på det, skjønner du.

For deg som sammmenligner alt med julenissen, burde ikke nå plutselig komme her og late som det ikke er sammenlignbart bare fordi det er en muslim vi snakker om.

Jeg sier ikke at det er viktig for meg.

Jeg påpeker at normal høftlighet og IQ tilsier at man forsøker å være smidig, og særlig for å unngå en "krig" med et barn.

Du, derimot, finner enhver tåpelig unnskyldning for å sette ungen opp mot den ene foreldren.

Skammelig, og skadelig for ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det du forfekter er som vanlig tett på kommunisme - ingen respekt for at folk er forskjellig fra deg, og A4.

De fleste av oss klarer faktisk å forstå at vi ikke er identiske alle sammen, og klarer å ta hensyn til noe som er viktig for andre.

Nå er det faktisk du som ikke vil respektere min rett til å gjøre hva jeg vil i eget hjem. Du vil ikke respektere hva jeg mener er best for mine barn og kaller det attpåtil ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier ikke at det er viktig for meg.

Jeg påpeker at normal høftlighet og IQ tilsier at man forsøker å være smidig, og særlig for å unngå en "krig" med et barn.

Du, derimot, finner enhver tåpelig unnskyldning for å sette ungen opp mot den ene foreldren.

Skammelig, og skadelig for ungen.

'''Jeg påpeker at normal høftlighet og IQ tilsier at man forsøker å være smidig, og særlig for å unngå en "krig" med et barn''

Les hva trådstarteren skriver en gang til du. Faren lager krig med barnet sitt og barnet ser seg nødt til å lyve for sin far for å kunne være som andre barn. Er det vanskelig for deg å skjønne realitetene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ribbe har ikke noe med religion å gjøre, men hvem skal bestemme hva som er viktig? Religion er ikke viktig for meg, så jeg ser ikke hvorfor jeg skulle prakke på mine unger den religionen i mitt hus.''

Ifølge norsk kultur og vår sosialdemokratiske verdivalg er foreldrene likestilte og skal komme til enighet. Det er ikke den ene som skal bestemme om det spises ribbe eller kylling til jul, og om det feires jul. Det er ikke mulig for en troende muslim å la være og bry seg på samme måte som en kristen ville bry seg om barnet var døpt, gikk til søndagsskole eller gudstjenester om søndagen. Barn kan ikke bare gå på søndagsskole når det er hos det ene foreldret.

''Barn kan ikke bare gå på søndagsskole når det er hos det ene foreldret.''

Det burde da være helt uproblematisk å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk du som ikke vil respektere min rett til å gjøre hva jeg vil i eget hjem. Du vil ikke respektere hva jeg mener er best for mine barn og kaller det attpåtil ondskap.

:ler:

Ja, det er selvsagt "ondskap" å IKKE gi et barn man har med en jøde/muslim svinekjøtt.

Den eneste årsaken man har for å gi svinekjøtt til praktiserende jøder er selvsagt f*enskap og antisemittisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk du som ikke vil respektere min rett til å gjøre hva jeg vil i eget hjem. Du vil ikke respektere hva jeg mener er best for mine barn og kaller det attpåtil ondskap.

der det står "jøder" kan du skrive "jøder og muslimer" - det går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ditt faste argument omtrent til alle på dol.

Nei, kun til de som forsøker å flytte fokus hver gang de har malt seg inn i et hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

:ler:

Ja, det er selvsagt "ondskap" å IKKE gi et barn man har med en jøde/muslim svinekjøtt.

Den eneste årsaken man har for å gi svinekjøtt til praktiserende jøder er selvsagt f*enskap og antisemittisme.

Så det du sier er at moren i denne tråden bedriver fanskap og er ondsinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor de skal vokse opp er jo irrelevant. Kristendom, islam osv er ikke "riktigere" i Norge enn i Indonesia. Det er religionsfrihet i Norge.

En annen sak er at det er slikt man gjerne tenker på før man får barn, for det du legger opp til er jo en krig over barnet, og den som blir skadelidende av det du skriver er nettopp barnet.

Med vennlig hilsen

''det er slikt man gjerne tenker på før man får barn,''

Tja, det finnes vel eksempler på at folk får barn uten at det er så fryktelig gjennomtenkt hvem man får barna med og at verdisyn og barneoppdragelse er gjennomdiskutert og avgjort på forhånd, hva enten det gjelder dette eller hint.

En liten fugl har faktisk sungeet meg i øret at det til og med forekommer at folk får barn uten å ha planlagt det/gått in for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Barn kan ikke bare gå på søndagsskole når det er hos det ene foreldret.''

Det burde da være helt uproblematisk å gjøre det.

Hvis du leser det jeg har skrevet videre så har jeg beklaget at søndagsskole ikke var det beste eksemplet jeg kunne tatt. Det må være lov å ha en annen bakgrunn og forståelse av ord og bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...