Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.

''At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.''

Det er rent tull selvfølgelig vet jeg hvor lett det er å la være og spise svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig''

Og det gjør ikke de som mener at sønnen skal måtte kutte ut svinekjøtt for å kunne ha et godt forhold til sin far?

Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.

''Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.''

Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt. Hvorfor skal *norske' damer være så sårbare når det gjelder svin. Det finnes mange 'norske' som oppfører seg som svin og det er et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.''

Det er rent tull selvfølgelig vet jeg hvor lett det er å la være og spise svinekjøtt.

Men at du synes det er ikke noe argument i seg selv. Det er hva mor og gutten her mener som er viktig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.''

Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt. Hvorfor skal *norske' damer være så sårbare når det gjelder svin. Det finnes mange 'norske' som oppfører seg som svin og det er et større problem.

''Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt''

Det må du spørre dem det gjelder. Dette gjelder ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''At du nesten ikke spiser svinekjøtt er et valg du selv har tatt og ikke noe argument som kan brukes i denne diskusjonen.''

Tull. Det er snarere et ganske relevant argument når det gjelder å se hvor lite det ville kosta mora til denne gutten å kutte ut svinekjøtt på hjemmebane.

''Tull. Det er snarere et ganske relevant argument når det gjelder å se hvor lite det ville kosta mora til denne gutten å kutte ut svinekjøtt på hjemmebane''

Hva det vil koste mora har jeg ingen formening om. Hva Segunda spiser er også lite interesant så lenge mor ikke vil nekte sin sønn og spise svinekjøtt. Diskusjonen handler om hvorvidt far kan pålegge sønnen og spise svinekjøtt, noe han selvfølgelig ikke kan gjøre.

Hva du, jeg eller Segunda mener om svinekjøttspising er lite interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men at du synes det er ikke noe argument i seg selv. Det er hva mor og gutten her mener som er viktig for dem.

Det er ikke heller viktig hva du synes, og det handler om mor og far som skal samarbeide om oppdragelse av et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.''

Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt. Hvorfor skal *norske' damer være så sårbare når det gjelder svin. Det finnes mange 'norske' som oppfører seg som svin og det er et større problem.

''Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt.''

Ingen som har sagt dette er "enormt viktig". Svinekjøtt er dog en naturlig del av et norsk kosthold. Og her var det også tydeligvis et problem at man spiser mat som inneholder små mengder svin.

''Hvorfor skal *norske' damer være så sårbare når det gjelder svin. Det finnes mange 'norske' som oppfører seg som svin og det er et større problem.''

Og der kom den vanlige nedrakkingen av det "norske" ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab''

Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.

Det stemmer at det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab, hvorvidt noe kan brukes som argumenter er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Nå er du utrolig firkantet. Hvorfor skal det være så enormt viktig å spise svinekjøtt.''

Ingen som har sagt dette er "enormt viktig". Svinekjøtt er dog en naturlig del av et norsk kosthold. Og her var det også tydeligvis et problem at man spiser mat som inneholder små mengder svin.

''Hvorfor skal *norske' damer være så sårbare når det gjelder svin. Det finnes mange 'norske' som oppfører seg som svin og det er et større problem.''

Og der kom den vanlige nedrakkingen av det "norske" ja...

Jeg rakker ikke ned på norske. Det er du som tolker det slik 'som vanlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge læreboka mi (Eidhamar (red) 2006) er det uenighet om hvordan koranen skal tolkes når det kommer til kvinners påkledning.

Vi kan ta for oss hva de to største norske islamske nettstedene skriver:

koranen.no

''I islamsk tradisjon har man med "hva som (i anstendighet) kan være synlig" ment bare ansikt, hender og føtter. Resten skal være dekket til, altså også håret. I denne tradisjonen er hijab - hodetørklet - påbudt.''

islam.no

''Når kvinner når pubertetsalderen, skal de begynne å dekke seg til beskjedent (hijab) på en slik måte at de ikke viser deler av kroppen som er intime og at de blir tydelig gjenkjent som muslimske kvinner for omverden. Jeg anbefaler sterkt å lese mer om hijab å ha det som mål en dag å begynne å bruke også hodeplagget.

Du kan være meget god muslim selv om du ikke bruker hijab, men bruker du hijab så blir du et hakk bedre (ikke enn andre, men enn deg selv uten hijab). Jeg vil allikevel understreke at en begår mye større synd hvis man forkaster hijab som prinsipp. Det må være klart at hijab er en del av den islamske lære. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vi kan ta for oss hva de to største norske islamske nettstedene skriver:

koranen.no

''I islamsk tradisjon har man med "hva som (i anstendighet) kan være synlig" ment bare ansikt, hender og føtter. Resten skal være dekket til, altså også håret. I denne tradisjonen er hijab - hodetørklet - påbudt.''

islam.no

''Når kvinner når pubertetsalderen, skal de begynne å dekke seg til beskjedent (hijab) på en slik måte at de ikke viser deler av kroppen som er intime og at de blir tydelig gjenkjent som muslimske kvinner for omverden. Jeg anbefaler sterkt å lese mer om hijab å ha det som mål en dag å begynne å bruke også hodeplagget.

Du kan være meget god muslim selv om du ikke bruker hijab, men bruker du hijab så blir du et hakk bedre (ikke enn andre, men enn deg selv uten hijab). Jeg vil allikevel understreke at en begår mye større synd hvis man forkaster hijab som prinsipp. Det må være klart at hijab er en del av den islamske lære. ''

Dette er ikke fra koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er ikke heller viktig hva du synes, og det handler om mor og far som skal samarbeide om oppdragelse av et barn.

Nemlig! Denne diskusjonen handler om to foreldre som er uenige og hvor flertallet mener at mor skal ta hensyn til faren som er muslim _fordi_ hun frivillig fikk barn med han. Det er argumenter som går igjen her flere steder.

At muslimen _frivillig_ fikk barn med en norsk dame i Norge ser ut til å ikke bety så mye.

Dernest handler det om muslimens tro og verdier og ingen lurer på hva slags verdier mor måtte ha og hva slags barneoppdragelse hun ønsker å gi sin sønn i det landet han tross alt skal vokse opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Vi kan ta for oss hva de to største norske islamske nettstedene skriver:

koranen.no

''I islamsk tradisjon har man med "hva som (i anstendighet) kan være synlig" ment bare ansikt, hender og føtter. Resten skal være dekket til, altså også håret. I denne tradisjonen er hijab - hodetørklet - påbudt.''

islam.no

''Når kvinner når pubertetsalderen, skal de begynne å dekke seg til beskjedent (hijab) på en slik måte at de ikke viser deler av kroppen som er intime og at de blir tydelig gjenkjent som muslimske kvinner for omverden. Jeg anbefaler sterkt å lese mer om hijab å ha det som mål en dag å begynne å bruke også hodeplagget.

Du kan være meget god muslim selv om du ikke bruker hijab, men bruker du hijab så blir du et hakk bedre (ikke enn andre, men enn deg selv uten hijab). Jeg vil allikevel understreke at en begår mye større synd hvis man forkaster hijab som prinsipp. Det må være klart at hijab er en del av den islamske lære. ''

Dette er norske nettsteder. Samtidig har kvinner i Afghanistan måttet bære burqa de siste 20 åra, mens f.eks. muslimske kvinner fra fulanerstammen i Mali går i bar overkropp. Så dette viser nettopp hvor ulikt det tolkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan ta for oss hva de to største norske islamske nettstedene skriver:

koranen.no

''I islamsk tradisjon har man med "hva som (i anstendighet) kan være synlig" ment bare ansikt, hender og føtter. Resten skal være dekket til, altså også håret. I denne tradisjonen er hijab - hodetørklet - påbudt.''

islam.no

''Når kvinner når pubertetsalderen, skal de begynne å dekke seg til beskjedent (hijab) på en slik måte at de ikke viser deler av kroppen som er intime og at de blir tydelig gjenkjent som muslimske kvinner for omverden. Jeg anbefaler sterkt å lese mer om hijab å ha det som mål en dag å begynne å bruke også hodeplagget.

Du kan være meget god muslim selv om du ikke bruker hijab, men bruker du hijab så blir du et hakk bedre (ikke enn andre, men enn deg selv uten hijab). Jeg vil allikevel understreke at en begår mye større synd hvis man forkaster hijab som prinsipp. Det må være klart at hijab er en del av den islamske lære. ''

Selv om jeg ikke er noe fan av hijab, så tenkte jeg på yngre jenter enn de i puberteten, det blir som at ungene velger konfirmasjon eller ikke.

Jeg snakker om småjenter på 7-8 år med hijab og lange kjoler og det betviler jeg er meningen selv om fryktelig mange småjenter går slik kledd nå. Det er bare den ene naboen min som har ei jente uten hijab her og hun er fire år. Mora har heller ikke hijab men et gjennomsiktig sjal over hodet, altså så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Tull. Det er snarere et ganske relevant argument når det gjelder å se hvor lite det ville kosta mora til denne gutten å kutte ut svinekjøtt på hjemmebane''

Hva det vil koste mora har jeg ingen formening om. Hva Segunda spiser er også lite interesant så lenge mor ikke vil nekte sin sønn og spise svinekjøtt. Diskusjonen handler om hvorvidt far kan pålegge sønnen og spise svinekjøtt, noe han selvfølgelig ikke kan gjøre.

Hva du, jeg eller Segunda mener om svinekjøttspising er lite interesant.

''Hva det vil koste mora har jeg ingen formening om. Hva Segunda spiser er også lite interesant så lenge mor ikke vil nekte sin sønn og spise svinekjøtt. Diskusjonen handler om hvorvidt far kan pålegge sønnen og spise svinekjøtt, noe han selvfølgelig ikke kan gjøre. Hva du, jeg eller Segunda mener om svinekjøttspising er lite interesant.''

nå var det liksom noe av dette diskusjonen startet med, da. Hva moren kan gjøre og ikke gjøre. Å tilrettelegge for svinefri sone hjemme koster henne lite, og dette er noe av det segundas argumentasjon bygger opp under - at det ikke vil være noen big deal.

Bare sånn for å ta det med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror faktisk at muslimer har bedre greie på dette enn deg.

Jeg tror ikke du er muslim og derfor tror jeg ikke du har noen greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nemlig! Denne diskusjonen handler om to foreldre som er uenige og hvor flertallet mener at mor skal ta hensyn til faren som er muslim _fordi_ hun frivillig fikk barn med han. Det er argumenter som går igjen her flere steder.

At muslimen _frivillig_ fikk barn med en norsk dame i Norge ser ut til å ikke bety så mye.

Dernest handler det om muslimens tro og verdier og ingen lurer på hva slags verdier mor måtte ha og hva slags barneoppdragelse hun ønsker å gi sin sønn i det landet han tross alt skal vokse opp i.

Hvilket flertall snakker du om? Har det vært noen avstemning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er muslim og derfor tror jeg ikke du har noen greie på dette.

Jeg tror h*n bor i ytre enfold og aldri har snakket mer enn en setning med en muslim i hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er muslim og derfor tror jeg ikke du har noen greie på dette.

Du er sakelig som alltid. Anbefaler at du tar en tur over til www.koranen.no og www.islam.no og leser deg opp på dette. For det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...