Gå til innhold

Sutrete og misfornøyde unger


Gjest sliten mor nå

Anbefalte innlegg

Gjest en annen fast bruker

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

Jeg så de første svarene trådstarter ga - og skjønte fort det ikke var noe vits å komme med noen råd. Så hun i grunn ikke var klar for å få konstruktive tilbakemeldinger på forslag fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    58

  • Persille1365381127

    44

  • Katt-ja

    27

  • morsan

    20

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

Og det var poenget mitt til PieLill også. Det ble ikke spesielt godt mottatt å foreslå at feilen kanskje lå hos de voksne, og ikke barna - og det tegnet et litt større bilde av situasjonen for meg enn bare det enkle svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, det er noe irriterende når en forsøker å gi tips og råd, dels basert på egne erfaringer, og får agressivitet og tildels hån tilbake.

Og enda verre når noen forsvarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Skjønner meg ikke på de som tar med seg barn på kafé og forventer at de kommer til å sitte stille lenge.''

Eller barnehager som forventer at ungene skal synes det er topp å være på biblioteket i timesvis. Det er kjempekoselig med barnehager på biblioteket, men når vi har sett tegnene på at ungene er ferdige for lenge siden er det rart at ikke de voksne i barnehagen ser at nå har det leeeenge vært på tide å ta med seg ungene ut og la dem løpe!

Haha, veldig god sammenligning :)

Men der har vi faktisk en fordel da. For når barnehagene kommer på kafé er de så opptatt av at de er på annet territorium, og kanskje også et hvor barnehager ikke er spesielt godt ansett - at de har drillet barna til å oppføre seg som engler, og følger med som hauker :P

Kan lett tenke meg at de anser bibliotek som en frisone = barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Hihi, trodde jeg var den eneste som reagerer på dette.''

Man svarer jo gjerne ut fra de erfaringer man har gjort seg da.

TS vil åpenbart ikke ha svar fra alle, så ikke heng deg opp i dette :)

Trøst deg med at jeg får kjeft oftere enn deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vil åpenbart ikke ha svar fra alle, så ikke heng deg opp i dette :)

Trøst deg med at jeg får kjeft oftere enn deg :P

Det går helt fint. :o) Hadde jeg ikke tålt såpass så hadde jeg flyktet fra DOL for mange år siden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

Jeg fikk assossiasjoner til en tråd som handlet om en utflukt der hele familien skulle ut for å kjøpe is, men som ble avlyst pga. misnøye. Men jeg vet ikke om det er samme trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, veldig god sammenligning :)

Men der har vi faktisk en fordel da. For når barnehagene kommer på kafé er de så opptatt av at de er på annet territorium, og kanskje også et hvor barnehager ikke er spesielt godt ansett - at de har drillet barna til å oppføre seg som engler, og følger med som hauker :P

Kan lett tenke meg at de anser bibliotek som en frisone = barnehagen...

De fleste barnehagene er kjempehyggelige og ungene er så gode, men så er det en og annen barnehage som ikke har like stor "kustus" på de søte små da...

Men de som er mest vant til å være her er så greie å ha her, de får spise matpakkene sine og etterpå rydder de opp, låner kost og brett og klut og tørker opp etter seg også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

''Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).''

Det er visst bare idyll hjemme hos meg også, ifølge trådstarter. *tørker lattertårer* Kom gjerne innom kl. 6:45 en morgen jentungen er i det rette lunet og se på "idyllen"... Eller en dag nesten-fjortisen har en av sine hormon-fauker. Idyll my ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg fikk assossiasjoner til en tråd som handlet om en utflukt der hele familien skulle ut for å kjøpe is, men som ble avlyst pga. misnøye. Men jeg vet ikke om det er samme trådstarter.

Jeg tenkte også på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

De fleste barnehagene er kjempehyggelige og ungene er så gode, men så er det en og annen barnehage som ikke har like stor "kustus" på de søte små da...

Men de som er mest vant til å være her er så greie å ha her, de får spise matpakkene sine og etterpå rydder de opp, låner kost og brett og klut og tørker opp etter seg også. :o)

Sånne barnehager liker vi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne barnehager liker vi! :D

''Sånne barnehager liker vi! :D''

Har faktisk en barnehage her i skrivende stund og jeg sitter bare med store øyne og ser på dem. De er rundt 10-12 unger, tror jeg, men de er så stille og rolige at jeg merker ikke at de er her engang! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sutreunger er slitsomt, ja! Husker den yngste var spesielt fæl en periode, men det hjalp litt når jeg begynte å late som jeg ikke skjønte hva hun sa når hun brukte sutrestemme.

Vi gjorde noen grep da våre var på den alderen: Først lærte vi dem å finne selg frokost sjøl i helgene. Dermed var det helt ok at de sto opp tidlig, de fant seg mat og satt og så tv til vi sto opp.

Så innførte vi at tv'n skulle skrus av 10:00 (dette var jo i steinalderen da NRKs morgenbarnetv varte til 10) Kl 10 vanket det egg&bacon på den som ikke var mett etter egen frokost (som regel var det bare noe med melk på)

Etter frokost var det ut for å leike, jobbe i hagen, evt bytur.

Det merkelige er at nå er ungene 9 og 12, og sutrer ikke. Selv om den yngste er sjuk og absolutt hadde hatt grunn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det mest sannsynlige er at foreldrene vet utmerket godt om barna trives på kafé eller ikke. Man trenger ikke være rakettforsker for å finne ut slikt om barn man treffer ofte.''

I akkurat denne tråden er strengt tatt kafebesøket irrelevant, all den tid de ikke dro på kafé - barna klarte utmerket godt å krangle uten et kafébesøk. Så da lar vi det ligge akkurat nå.

Mer generelt til den måten du argumenterer på: "Foreldrene kjenner best sine barn" - det er essensen. Hvilket jeg jo selvsagt er enig i.

Men når man har et problem OG ber om innspill og hjelp, burde man i det minste være litt åpen for at man kanskje ikke alltid bedømmer situasjonen helt korrekt selv,

''Men når man har et problem OG ber om innspill og hjelp, burde man i det minste være litt åpen for at man kanskje ikke alltid bedømmer situasjonen helt korrekt selv,''

Enig. Men å vite om ungene liker å dra på café eller ikke, klarer de aller fleste.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når man har et problem OG ber om innspill og hjelp, burde man i det minste være litt åpen for at man kanskje ikke alltid bedømmer situasjonen helt korrekt selv,''

Enig. Men å vite om ungene liker å dra på café eller ikke, klarer de aller fleste.

mvh

Ja, men som sagt et annet sted så antar jeg at endel av dem som ingorerer at ungene går halvveis bananas på Persilles kafé lett kan si at det ikke er noe problem å ha dem med dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Jeg ser nemlig et åroblem med dette, og det er at uenigheten da forflytter seg, og ungen ikke lenger er på rommet fordi han gjorde det og det. Han er nå på rommet fordi mamma holder igjen døra med makt, og det er en helt annen konflikt. Mange eldre unger kan nok se sammenhenegn, men yngre barn ser disse konfliktene hver for seg.''

Om jeg har bestemt at barnet mitt skal være en bestemt plass eller gjøre noe bestemt, spiller det ingen rolle at ungen i kampens hete glemmer hva som var den opprinnelige årsaken til mammas avgjørelse. Å respektere mamma og pappa er prioritet 1-10 og alt annet (av oppdrager/grenseformål) må vike i forhold til det.

Viss jeg først må lære ungen at rommet betyr rommet, får vi heller utsette tydeliggjøringen av hva som fører til ordre om å gå på rommet. Jeg kommer uansett ingen vei om barnet ikke respekterer meg. (Med respekt mener jeg ikke noe prøyserdisiplinsk.)

Om barnet kan komme unna konsekvensen/straffen for kranglingen og i tillegg trosse det foreldrene sier, har foreldrene hatt dobbelt tap av autoritet.

mvh

''Om barnet kan komme unna konsekvensen/straffen for kranglingen og i tillegg trosse det foreldrene sier, har foreldrene hatt dobbelt tap av autoritet.''

Enig. For ikke å glemme signaleffekten overfor det barnet som tar sin straff og forholder seg til grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men som sagt et annet sted så antar jeg at endel av dem som ingorerer at ungene går halvveis bananas på Persilles kafé lett kan si at det ikke er noe problem å ha dem med dit.

''Ja, men som sagt et annet sted så antar jeg at endel av dem som ingorerer at ungene går halvveis bananas på Persilles kafé lett kan si at det ikke er noe problem å ha dem med dit.''

Nei, det er nok ikke noe problem for dem, de bare lukker ørene. Vi andre derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...