Gå til innhold

Sutrete og misfornøyde unger


Gjest sliten mor nå

Anbefalte innlegg

Neida, jeg har ikke tillagt TS noenting. Du skriver at jeg har gjort det fordi du ikke leser det jeg skriver, eller tolker ting ut av det jeg har skrevet som ikke stemmer.

Utfra svarene gitt til bla trollemor, Lillemus og meg, så fikk jeg inntrykket av at ikke alle innspill var velkomne - ja.

''Det virker som om dere er mer opptatt av at dere skal ha helgefri enn å være sammen som familie, og så vil dere at barna skal leke rolig inntil dere har tid/lyst til å gjøre noe - og da skal de få en belønning. Belønningen er å få være sammen som familie.''

Jeg oppfatter dette som å bli tillagt en hel del temmelig ufordelaktige holdninger og handlinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    58

  • Persille1365381127

    44

  • Katt-ja

    27

  • morsan

    20

Mest aktive i denne tråden

Nei, det er ikke samme ting i det hele tatt.

Og igjen da: alle de foreldrene som tar med seg jævelunger på kafé sier jo at barna liker å gå på kafé, da koser vi oss sånn! Men barna liker ikke det, de liker boller og kakao. Foreldre liker kafé.

Jeg sa ikke at dette bestemt gjaldt TS, jeg foreslo at barna ikke nødvendigvis anså kafébesøket i seg selv som belønning. Jeg ser uansett ikke noe poeng i å diskutere dette med deg, du er jo åpenbart bare ute etter å kritisere de rådene jeg har gitt, og det er jo ikke du som trenger hjelp :)

Vi kan rådgi trådstarter begge to (slik forum er til for), og så kan vi være uenige om fremgangsmåte og taktikk - men du trenger ikke være så anklagende for det. Jeg skrev f.eks ingenting om hva jeg mener om å holde igjen døren på rommet barnet er stengt inne i, det er jo din sak.

''Og igjen da: alle de foreldrene som tar med seg jævelunger på kafé sier jo at barna liker å gå på kafé, da koser vi oss sånn! Men barna liker ikke det, de liker boller og kakao. Foreldre liker kafé.''

Og måten du skriver om dette på virker som du er i overkant farget av ditt syn på jævelungene på kafé og har lett for å se slike jævelunger og håpløse foreldre i de aller fleste.

Jeg tar gjerne en diskusjon på hvorfor jeg noen ganger kan finne det riktig å holde igjen døren til rommet en liten stund. Men kanskje ikke i kveld.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget du sikter til er lenger opp i denne trådrekken. Og jeg skrev at jeg hadde sett ganske mange barn, og jeg delte dem i to grupper. De som sitter stille og nyter - og de som ikke gjør det.

Og jeg konkluderte med at det er helhetsopplevelsen som er greia (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv), ikke kafeen i seg selv.

Det er helt greit at du ikke er enig i det. Og jeg har et barn som elsker å gå på kafé, spise på restaurant og tilsvarende - så jeg vet veldig godt at ikke alle barn misliker disse settingene.

Men veldig mange gjør det. Veldig mange synes det er ganske kjedelig så fort de har spist opp. Og det er egentlig ganske forståelig :)

Det ble mye greiere når du sa "veldig mange barn" - istedetfor "barn". Tror nok du også skjønner det.

"Og jeg konkluderte med at det er helhetsopplevelsen som er greia (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv), ikke kafeen i seg selv."

Eh, hva? "helhetsopplevelsen (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv)" - det er da synonymt med "kafeen"...? Den skjønte jeg ikke.

Men nå er det sengetid. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. På samme måte som det er helt umulig for det å se at du gjorde et spørsmål om til en påstand og deretter en sannhet.

:)

God natt, Persille.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Det virker som om dere er mer opptatt av at dere skal ha helgefri enn å være sammen som familie, og så vil dere at barna skal leke rolig inntil dere har tid/lyst til å gjøre noe - og da skal de få en belønning. Belønningen er å få være sammen som familie.''

Jeg oppfatter dette som å bli tillagt en hel del temmelig ufordelaktige holdninger og handlinger.

mvh

Vel, det var sånn det virket på meg. Og det skrev jeg også. Og ettersom en del andre reagerte på akkurat det samme, så var vi flere som leste dette.

Om dette ikke stemmer, så hadde det holdt at hun skrev at det ikke stemte, men dette var svaret jeg fikk:

''Uten å utdype, så har det sin årsak. Mener ikke at ungene skal ta hensyn til det, men iblant må de bare akseptere at vi ikke orker mer brpk og krangel, og lar oss sitte i fred på stua en halvtimes tid uten avbrytelse.

De kan ikke "ut og herje" på egen hånd, det er litt for trafikkfarlig her, og dessverre få lekekompiserr i gata. Det finnes også andre grunner for at det å måtte bli hjemme brukes som en konsekvens.''

Dette var svaret til Lillemus:

''Men hva med om idyllen ikke er så komplett som hos dette? Hva med om de bare krangler og erter seg imellom? Man kan ikke alltid skille dem, eller finne på noe gøy for å avlede. Hva når konsekvenser ikke funker?

Det er dette jeg spør om.

Du er ofte svært selvsentrert når du svarer, forteller bare om deg selv istedet for å sette deg inn i det det spørres om. Og jeg har vært her i mange år, så dette følte jeg veldig for å få sagt nå.''

Og dette var svaret til trollemor:

''Jeg er faktisk ganske sjokkert over at det går an å svare slik etter et innlegg skrevet i frustrasjon. Svarer du ALLTID slik til andre mennesker?

Leker dere ALLTID med ungene, og finner på ting?

Får litt inntrykk av at du er fryktelig opptatt av å få fred og ro uten ungebråk, og derfor finner på alt mulig med dem for å avlede oppmerksomheten? Gir du dem ALDRI konsekvenser npr de nekter å høre, og belønner dem med morsomme aktiviteter istedet?''

Det viser jo ikke akkurat attraktive holdninger da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og igjen da: alle de foreldrene som tar med seg jævelunger på kafé sier jo at barna liker å gå på kafé, da koser vi oss sånn! Men barna liker ikke det, de liker boller og kakao. Foreldre liker kafé.''

Og måten du skriver om dette på virker som du er i overkant farget av ditt syn på jævelungene på kafé og har lett for å se slike jævelunger og håpløse foreldre i de aller fleste.

Jeg tar gjerne en diskusjon på hvorfor jeg noen ganger kan finne det riktig å holde igjen døren til rommet en liten stund. Men kanskje ikke i kveld.

mvh

Nå svarer du som Sør gjør i innvandringsdebattene.

Ikke tillegg meg holdninger jeg ikke har ytret. Selv om jeg mener at NOEN er sånn, betyr det ikke ALLE. Det er en vesentlig forskjell.

Jeg ser ingen grunn til å diskutere hvorfor du stenger barna dine inne, derfor svarte jeg heller ikke. Jeg poengterte bare at denne tråden ikke handler om deg eller meg, den handler om noen andre - og da kan du fokusere på å svare vedkommende, fremfor å gjøre ditt beste for å pulverisere svarene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det ble mye greiere når du sa "veldig mange barn" - istedetfor "barn". Tror nok du også skjønner det.

"Og jeg konkluderte med at det er helhetsopplevelsen som er greia (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv), ikke kafeen i seg selv."

Eh, hva? "helhetsopplevelsen (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv)" - det er da synonymt med "kafeen"...? Den skjønte jeg ikke.

Men nå er det sengetid. God natt.

''Eh, hva? "helhetsopplevelsen (det som kjøpes, eget bord, lese meny, osv)" - det er da synonymt med "kafeen"...? Den skjønte jeg ikke.''

Kafé er moro så lenge det skjer noe knyttet til opplevelsen. Altså bestemme seg for hva man skal ha, vente på servering, få det man har bestilt, fortære det, osv.

I det øyeblikket det er over, og det er ikke er noe mer å vente på eller å nyte - så blir det fort kjedelig. Og da er ikke kafé noe moro lenger.

Denne opplevelsen kan man også få andre steder. Man kan gjøre den samme prosessen helt frem til man får det man skal ha - men så ta det med seg et annet sted i stedet. F.eks på en benk på lekeplassen. Da kan man spise bolle, drikke kakao og kose seg - og så kan barnet løpe rett over i lek mens foreldrene drikker opp kaffen, sitter litt til, etc.

Opplevelsen er kanskje like god, om ikke bedre, for barnet. Kafeen i seg selv er ikke det avgjørende punktet :)

Og, dette gjelder selvfølgelig ikke alle barn, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Nå har jeg ikke lest hele tråden din, men må bare si at jeg har det slik med mine jenter. De er nesten alltid i tottene på hverandre. og nå er de 15 og 17 år. hovedproblemet er 15 åringen. hun skjønner ikke at det er irriterende når noen sitter og klyper en i siden. hun skjønner ikke at når mor sier slutt, så betyr det slutt. kanskje det er grunnen til at vi nå har fått tid hos bup? er nå så utslitt av denne utageringen, at jeg nå har bedt om hjelp. håper at du klarer deg bedre enn meg.

skulle kose oss med middag på kafe en dag. 15 åringen ødela hele middagen for alle, ved å være sur og gretten.

ønsker deg lykke til videre...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker nevøen min var veldig opptatt av konseptet "kveldsmat". En gang hadde vi vært på tur ute hele dagen, grillet pølser etc, og så hadde mormor sen middag etter at vi var vel i hus igjen.

Under denne middagen, som da var på omtrent samme tid som _Kveldsmaten_, spurte gutten om kveldsmaten, og mormor svarer at han trenger ingen kveldsmat nå som det ble så sen middag. Gutten satte i spontan storgråting - noe så umenneskelig som å frarøve en liten gutt kveldsmaten sin!

Så enden på visa var at han fikk en liten porsjon med kveldsmat rett etter middagen. han var superfornøyd.

''Så enden på visa var at han fikk en liten porsjon med kveldsmat rett etter middagen. han var superfornøyd.''

Sånn er mine også. Kveldsmat må man ha, selv om man har spist en stor middag kl. 19 så må man ha kveldsmat kl. 20, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En fast bruker

Er det helt umulig for deg å se at du har gått i overkant påståelig og bastant ut om dette?

mvh

Kremt....

På seg selv kjenner man andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så enden på visa var at han fikk en liten porsjon med kveldsmat rett etter middagen. han var superfornøyd.''

Sånn er mine også. Kveldsmat må man ha, selv om man har spist en stor middag kl. 19 så må man ha kveldsmat kl. 20, sånn er det bare.

''Sånn er mine også. Kveldsmat må man ha, selv om man har spist en stor middag kl. 19 så må man ha kveldsmat kl. 20, sånn er det bare.''

Huff - vi spiser aldri kveldsmat nå etter at middagene våre som regel er litt sent på ettermiddag/kveld - og det hender ofte jeg glemmer at ikke alle er slik når tenåringen har venner på besøk :( Prøver å si til dem at de må spørre når de er sultne, men dessverre er nok en del av dem litt sjenerte, tror jeg. Må skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går veldig sjelden på kafé - kanskje 2-3 ganger i året, og mine unger synes det er kjempestas!

Men vi blir aldri sittende lenge - skal jeg skravle med en annen voksen på kafé, går jeg enten uten barn, eller velger en kafé f.ek.s på et kjøpesenter der ungene kan reise seg og gå fra bordet og kikke litt rundt mens jeg prater.

Vi var på Mc Donalds i går, og de synes det er utrolig moro å velge og bære brett og sitte og spise maten sammen med oss. Men når vi var ferdige å spise, var de klar til å gå videre, og det var forsåvidt vi og.

Skjønner meg ikke på de som tar med seg barn på kafé og forventer at de kommer til å sitte stille lenge.

''Skjønner meg ikke på de som tar med seg barn på kafé og forventer at de kommer til å sitte stille lenge.''

Eller barnehager som forventer at ungene skal synes det er topp å være på biblioteket i timesvis. Det er kjempekoselig med barnehager på biblioteket, men når vi har sett tegnene på at ungene er ferdige for lenge siden er det rart at ikke de voksne i barnehagen ser at nå har det leeeenge vært på tide å ta med seg ungene ut og la dem løpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du er ofte svært selvsentrert når du svarer, forteller bare om deg selv istedet for å sette deg inn i det det spørres om. Og jeg har vært her i mange år, så dette følte jeg veldig for å få sagt nå.''

Hihi, trodde jeg var den eneste som reagerer på dette.

''Hihi, trodde jeg var den eneste som reagerer på dette.''

Man svarer jo gjerne ut fra de erfaringer man har gjort seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

'''Nåja. For å si det slik, her i heimen er det en mye større begivenhet at det er heimebakst, enn det å gå på kafe. ''

Hysj! Glem ikke at du er på DOL!

;-)

mvh

''Hysj! Glem ikke at du er på DOL!

''

Jeg har vært her så lenge at jeg er trygg på meg selv *flirer*

Gutten fikk Reimavotter som barn, så helt udugelig er jeg ikke. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå kan jo ikke dere _vite_ dette om TS's unger. Det kan jo hende hun har rett i at de liker å gå på kafe? Ikke sikkert at de voksne drar det ut i det uendelige og leser avisen der...''

Enig. Det mest sannsynlige er at foreldrene vet utmerket godt om barna trives på kafé eller ikke. Man trenger ikke være rakettforsker for å finne ut slikt om barn man treffer ofte.

mvh

''Det mest sannsynlige er at foreldrene vet utmerket godt om barna trives på kafé eller ikke. Man trenger ikke være rakettforsker for å finne ut slikt om barn man treffer ofte.''

I akkurat denne tråden er strengt tatt kafebesøket irrelevant, all den tid de ikke dro på kafé - barna klarte utmerket godt å krangle uten et kafébesøk. Så da lar vi det ligge akkurat nå.

Mer generelt til den måten du argumenterer på: "Foreldrene kjenner best sine barn" - det er essensen. Hvilket jeg jo selvsagt er enig i.

Men når man har et problem OG ber om innspill og hjelp, burde man i det minste være litt åpen for at man kanskje ikke alltid bedømmer situasjonen helt korrekt selv,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vel, det var sånn det virket på meg. Og det skrev jeg også. Og ettersom en del andre reagerte på akkurat det samme, så var vi flere som leste dette.

Om dette ikke stemmer, så hadde det holdt at hun skrev at det ikke stemte, men dette var svaret jeg fikk:

''Uten å utdype, så har det sin årsak. Mener ikke at ungene skal ta hensyn til det, men iblant må de bare akseptere at vi ikke orker mer brpk og krangel, og lar oss sitte i fred på stua en halvtimes tid uten avbrytelse.

De kan ikke "ut og herje" på egen hånd, det er litt for trafikkfarlig her, og dessverre få lekekompiserr i gata. Det finnes også andre grunner for at det å måtte bli hjemme brukes som en konsekvens.''

Dette var svaret til Lillemus:

''Men hva med om idyllen ikke er så komplett som hos dette? Hva med om de bare krangler og erter seg imellom? Man kan ikke alltid skille dem, eller finne på noe gøy for å avlede. Hva når konsekvenser ikke funker?

Det er dette jeg spør om.

Du er ofte svært selvsentrert når du svarer, forteller bare om deg selv istedet for å sette deg inn i det det spørres om. Og jeg har vært her i mange år, så dette følte jeg veldig for å få sagt nå.''

Og dette var svaret til trollemor:

''Jeg er faktisk ganske sjokkert over at det går an å svare slik etter et innlegg skrevet i frustrasjon. Svarer du ALLTID slik til andre mennesker?

Leker dere ALLTID med ungene, og finner på ting?

Får litt inntrykk av at du er fryktelig opptatt av å få fred og ro uten ungebråk, og derfor finner på alt mulig med dem for å avlede oppmerksomheten? Gir du dem ALDRI konsekvenser npr de nekter å høre, og belønner dem med morsomme aktiviteter istedet?''

Det viser jo ikke akkurat attraktive holdninger da....

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lignende svar da jeg forsøkte å foreslå ting for å forebygge, da kom det bare spørsmål om alt var så perfekt hjemme hos oss (hvilket langt fra er tilfellet).

Det var denne måten å svare på (passiv-agressiv) som minnet meg om annen tråd på dol litt tilbake, men jeg husker ikke hva den dreide seg om. Og det er forsåvidt helt irrelevant.

Jeg la merke til den 'snappy'' måten flere av dere ble svart på, og har derfor unnlatt å svare direkte til TS i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg la merke til den 'snappy'' måten flere av dere ble svart på, og har derfor unnlatt å svare direkte til TS i denne tråden.

Ja, det er noe irriterende når en forsøker å gi tips og råd, dels basert på egne erfaringer, og får agressivitet og tildels hån tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kuttet ut all fri tilgang til TV, kommet meg ut før klokka ti (enten en eller begge foreldre) og ikke brukt aktiviteter som en belønning. Familietid og aktiviteter skjer på tross av, ikke på grunn av.

Vi har kuttet ut absolutt all belønning og straff i vårt hus og det har hatt veldig positive konsekvenser på søskenkrangling og -sjalusi. Vi gikk fra vold mot minste til ingen problemer på to dager når vi sluttet med avansert hundeoppdragelse ;)

Ellers gjør vi det ofte slik i helgene at den ene dagen går vi alle sammen ut, men den neste deler vi oss. En voksen tar med ungene ut før lunsj og en etter, mens den andre får unna husarbeid eller studier eller avslapning. Som alternativ tar en med ett av barna, mens det andre får alenetid hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...