Gå til innhold

Sutrete og misfornøyde unger


Gjest sliten mor nå

Anbefalte innlegg

''Men du overser poenget. Barn som trakter etter aktivitet anser ikke å sitte stille på kafé (eller hvor som helst) som belønning. Det er bare slit.''

Jeg synes det derimot er du som overser at TS sier at hennes unger synes kafebesøket er stas og at det er et høydepunkt for dem de gangene de går. Hun snakker vel ikke om problemer i forhold til besøket, problemet var jo kranglingen ellers, og så ble det ikke noe av kafebesøket. Ikke kan jeg huske heller at hun har skrevet i tråden at ungene trakter etter aktivitet.

''Ikke kan jeg huske heller at hun har skrevet i tråden at ungene trakter etter aktivitet.''

Det er ikke dermed sagt at de ikke _burde_ aktiviseres, og kanskje på annen måte enn det gjøres i dag, nettopp for å minske risikoen ved krangling og bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    58

  • Persille1365381127

    44

  • Katt-ja

    27

  • morsan

    20

Mest aktive i denne tråden

Bra innlegg :)

Men i all punktene dine, unntatt nr 1 - så har du også ramset opp aktiviteter ;)

Og det var nettopp det som var poenget mitt også, om man gjør ting med barna - helt vanlige ting som handling, vasking, turer osv, så får de oppmerksomheten de trenger.

Enig, men litt av poenget mitt er å skille barna mer. For så lenge de krangler så tottene fyker, så hjelper det ikke å bestandig ha begge sammen.

Noen ganger er man alene voksen, og da har jeg også tatt med noen tips til hvordan jeg har håndtert dette primært i forhold til krangling, og ikke spesielt med tanke på å gjøre en aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men du overser poenget. Barn som trakter etter aktivitet anser ikke å sitte stille på kafé (eller hvor som helst) som belønning. Det er bare slit.''

Jeg synes det derimot er du som overser at TS sier at hennes unger synes kafebesøket er stas og at det er et høydepunkt for dem de gangene de går. Hun snakker vel ikke om problemer i forhold til besøket, problemet var jo kranglingen ellers, og så ble det ikke noe av kafebesøket. Ikke kan jeg huske heller at hun har skrevet i tråden at ungene trakter etter aktivitet.

''Jeg synes det derimot er du som overser at TS sier at hennes unger synes kafebesøket er stas og at det er et høydepunkt for dem de gangene de går.''

Det er godt mulig. Men når kafébesøket skal gjøres etter å ha tilbrakt en hel formiddag i ro, så er det ikke sikkert at det er kafeen i seg selv som utgjør noe moro - det er bare det at de faktisk gjør noe sammen. Det spiller ingen rolle hva. Og når ungene krangler så mye som de gjør, så kan en fysisk aktivitet fungere bedre som samhandlingsaktivitet enn å sitte i ro.

'' Ikke kan jeg huske heller at hun har skrevet i tråden at ungene trakter etter aktivitet.''

Nei, men det er det jeg opplever det som når barna sier at de vil gjøre noe når de kommer hjem etter at de ikke har fått lov til å gå på kafé, og så blir bedt om å gå på rommene sine og være stille fordi foreldrene trenger litt ro.

Aktivitet trenger ikke å være ekstremt fysisk, det kan være å spille et spill, lage noe, lese noe - hva som helst annet enn å sitte alene på rommet og være stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har vært heldig her, ser jeg. Jeg elsker å gå på kafé og det gjør jentene mine også. Men, jeg tar gjerne med meg én av de av gangen.

De elsker å lese menyen, bestille og kooooser seg med mat og drikke mens vi skravler og ser litt på inventar og menneskene rundt oss. Dette har de likt siden de var rundt 4 år gamle.. Og det ene barnet vårt er ikke av den rolige typen, skulle tro hun ville slukt maten og ut og løpe, men likevel synes hun dette er helt topp.

''De elsker å lese menyen, bestille og kooooser seg med mat og drikke mens vi skravler og ser litt på inventar og menneskene rundt oss. Dette har de likt siden de var rundt 4 år gamle.. Og det ene barnet vårt er ikke av den rolige typen, skulle tro hun ville slukt maten og ut og løpe, men likevel synes hun dette er helt topp.''

Sånn er min også :)

Og de barna er jo helt fantastiske å ha på besøk! Det er så koselig når man ser at de virkelig koser seg, og at de har det hyggelig med foreldrene sine :) Eller besteforeldre, det er faktisk de besøkene som utmerker seg som de hyggeligste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg :)

Men i all punktene dine, unntatt nr 1 - så har du også ramset opp aktiviteter ;)

Og det var nettopp det som var poenget mitt også, om man gjør ting med barna - helt vanlige ting som handling, vasking, turer osv, så får de oppmerksomheten de trenger.

''Og det var nettopp det som var poenget mitt også, om man gjør ting med barna - helt vanlige ting som handling, vasking, turer osv, så får de oppmerksomheten de trenger.''

Men kan du se for deg at barn kan finne på å krangle så busta fyker _til_tross_for_ at de får all næring, aktivitet, oppmerksomhet og hva de ellers måtte trenge?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har i hvert fall _en_ naturlig forutsetning. Resten får komme med tiden :-D

''Han har i hvert fall _en_ naturlig forutsetning. Resten får komme med tiden :-D''

Kanskje med tolvtiden...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange barn elsker kafé, min også :)

Problemet oppstår om man blir der for lenge, eller om barna er tidlig ferdige - og foreldrene fortsatt drikker kaffe & leser avis.

''Problemet oppstår om man blir der for lenge, eller om barna er tidlig ferdige - og foreldrene fortsatt drikker kaffe & leser avis.''

Trådstarter beskriver at kranglingen oppstår nesten uavhengig av aktivitet. Så vi kan anta at dette ikke er problemet her.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og det var nettopp det som var poenget mitt også, om man gjør ting med barna - helt vanlige ting som handling, vasking, turer osv, så får de oppmerksomheten de trenger.''

Men kan du se for deg at barn kan finne på å krangle så busta fyker _til_tross_for_ at de får all næring, aktivitet, oppmerksomhet og hva de ellers måtte trenge?

mvh

Selvfølgelig. Men av det som ble ytret av trådstarter her, så fikk jeg ikke akkurat følelsen av at de får så mye av den type oppmerksomhet som generer fred, ro og tilfredshet.

Det virket mer som om foreldrene trengte fred og ro, og at barna skulle respektere det. Og gjør de ikke det, så får de kjeft.

Kort fortalt.

Jeg har to søstre, jeg kan ALT om å krangle med søsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig. Det mest sannsynlige er at foreldrene vet utmerket godt om barna trives på kafé eller ikke. Man trenger ikke være rakettforsker for å finne ut slikt om barn man treffer ofte.''

Du bør definitivt tilbringe en lørdag på kafeen hos oss...

Jeg er ganske sikker på at jeg med 90% treffsikkerhet kan fortelle mer om hvorvidt barna trives på kafé eller ikke enn halvparten av foreldrene vi har innom. Det er ganske mange foreldre som tror at kafébesøk er familiehygge, og så er det egentlig bare terrorisering av de andre gjestene.

''Jeg er ganske sikker på at jeg med 90% treffsikkerhet kan fortelle mer om hvorvidt barna trives på kafé eller ikke enn halvparten av foreldrene vi har innom. Det er ganske mange foreldre som tror at kafébesøk er familiehygge, og så er det egentlig bare terrorisering av de andre gjestene.''

Hvordan vet du hva disse foreldrene tenker om deres barns syn på kafébesøk? Kan det hende at det er noe de gjør først og fremst for egen skyld?

Uansett blir det i overkant påståelig å insinuere at du vet bedre enn trådstarter hva hennes barn, som du aldri har møtt, mener om kafébesøk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men av det som ble ytret av trådstarter her, så fikk jeg ikke akkurat følelsen av at de får så mye av den type oppmerksomhet som generer fred, ro og tilfredshet.

Det virket mer som om foreldrene trengte fred og ro, og at barna skulle respektere det. Og gjør de ikke det, så får de kjeft.

Kort fortalt.

Jeg har to søstre, jeg kan ALT om å krangle med søsken :)

Jeg fikk et helt annet inntrykk av trådstarters første og senere innlegg.

''Jeg har to søstre, jeg kan ALT om å krangle med søsken :)''

Men hvor mye erfaring har du med å være foreldre til to notoriske kranglefanter?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Problemet oppstår om man blir der for lenge, eller om barna er tidlig ferdige - og foreldrene fortsatt drikker kaffe & leser avis.''

Trådstarter beskriver at kranglingen oppstår nesten uavhengig av aktivitet. Så vi kan anta at dette ikke er problemet her.

mvh

Jeg sa ikke at det var problemet heller. Jeg sa at barna ikke nødvendigvis opplever kafébesøket som en belønning. De kan oppleve skolebolle som belønning, og den kan de spise mens de gjør noe som er morsommere for disse barna (som jeg (subjektiv mening) tolker at trenger litt mer aktivitet sammen med foreldrene sine).

Og så skrev jeg at tid med foreldre ikke bør brukes som belønning. Tid med foreldre er selvfølge. Å bli frarøvet tid med foreldre er straff. Å nekte barn tid med foreldre om de ikke oppfører seg, eller å si at de må gå ut av rommet fordi foreldre trenger ro kan fort oppfattes som at foreldrene ikke egentlig _ønsker_ å tilbringe tid med barna. Og så har vi en dårlig spiral gående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1320618074' post='4671623]

''Om man skal kjøpe og ta med hjem blir det jo ikke noe spesielt med det - kan like gjerne bake det selv...''

Nåja. For å si det slik, her i heimen er det en mye større begivenhet at det er heimebakst, enn det å gå på kafe.

;o)

'''Nåja. For å si det slik, her i heimen er det en mye større begivenhet at det er heimebakst, enn det å gå på kafe. ''

Hysj! Glem ikke at du er på DOL!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg fikk et helt annet inntrykk av trådstarters første og senere innlegg.

''Jeg har to søstre, jeg kan ALT om å krangle med søsken :)''

Men hvor mye erfaring har du med å være foreldre til to notoriske kranglefanter?

mvh

Ettersom jeg bare har én (hvilket du jo vet) så har jeg akkurat ingen. Det er likevel ikke SÅ relevant. Etter å ha jobbet med barn noen år ser man fort noen mønstre som gjentar seg....

I hvor mange familier har du vært involvert for å hjelpe til med å løse opp i utfordringen med notoriske kranglefanter? Tipper ikke fullt så mange som meg, men du svarer likevel :)

Min oppfatning er at det virker som om barna får for lite tid i samhandling med foreldrene sine, og dermed finner på mer krøll enn de ellers ville gjort, under parolen "negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet".

Det kan være feil, men det var min tolkning av situasjonen, og det jeg ga råd ut fra. Og det kjentes litt som om jeg traff en nerve da jeg påpekte det, ettersom svaret (både til meg og er par andre som påpekte det samme) var såpass krast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa ikke at det var problemet heller. Jeg sa at barna ikke nødvendigvis opplever kafébesøket som en belønning. De kan oppleve skolebolle som belønning, og den kan de spise mens de gjør noe som er morsommere for disse barna (som jeg (subjektiv mening) tolker at trenger litt mer aktivitet sammen med foreldrene sine).

Og så skrev jeg at tid med foreldre ikke bør brukes som belønning. Tid med foreldre er selvfølge. Å bli frarøvet tid med foreldre er straff. Å nekte barn tid med foreldre om de ikke oppfører seg, eller å si at de må gå ut av rommet fordi foreldre trenger ro kan fort oppfattes som at foreldrene ikke egentlig _ønsker_ å tilbringe tid med barna. Og så har vi en dårlig spiral gående...

''Jeg sa ikke at det var problemet heller. Jeg sa at barna ikke nødvendigvis opplever kafébesøket som en belønning. De kan oppleve skolebolle som belønning, og den kan de spise mens de gjør noe som er morsommere for disse barna (som jeg (subjektiv mening) tolker at trenger litt mer aktivitet sammen med foreldrene sine).''

Og akkurat her synes jeg du blir nesten usømmelig påståelig. Klart foreldre med middels IQ og oppover vet om deres egne barn liker å gå på kafé og opplever det som en belønning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg er ganske sikker på at jeg med 90% treffsikkerhet kan fortelle mer om hvorvidt barna trives på kafé eller ikke enn halvparten av foreldrene vi har innom. Det er ganske mange foreldre som tror at kafébesøk er familiehygge, og så er det egentlig bare terrorisering av de andre gjestene.''

Hvordan vet du hva disse foreldrene tenker om deres barns syn på kafébesøk? Kan det hende at det er noe de gjør først og fremst for egen skyld?

Uansett blir det i overkant påståelig å insinuere at du vet bedre enn trådstarter hva hennes barn, som du aldri har møtt, mener om kafébesøk.

mvh

''Hvordan vet du hva disse foreldrene tenker om deres barns syn på kafébesøk? Kan det hende at det er noe de gjør først og fremst for egen skyld?''

Nemlig. Og når man gjør ting først og fremst for sin egen skyld, så har man gjerne ikke fullt så mye omtanke for hvordan andre opplever det. Når andre gjester reiser seg og går f.eks - da er det slitsomt for de som sitter rundt.

''Uansett blir det i overkant påståelig å insinuere at du vet bedre enn trådstarter hva hennes barn, som du aldri har møtt, mener om kafébesøk.''

Jeg har ikke sagt jeg vet noe om dem :)

Jeg har sagt at det KAN HENDE de ikke opplever kafébesøket i seg selv som en belønning - men at fokuset heller ligger på hva de får når de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori om Nanny-hjelpen er at det egentlig er filmet over mange år og så har bildene blitt manipulert til at små og store ikke har endret utseende.

Og det blir selvfølgelig alltid fint vær når SuperNanny er med på tur. Et tips til vest- og nordlendingene.

mvh

Alt med nanny-hjelpen er omtrent perfekt. Det eneste er at de har så dårlig kles-smak ...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg sa ikke at det var problemet heller. Jeg sa at barna ikke nødvendigvis opplever kafébesøket som en belønning. De kan oppleve skolebolle som belønning, og den kan de spise mens de gjør noe som er morsommere for disse barna (som jeg (subjektiv mening) tolker at trenger litt mer aktivitet sammen med foreldrene sine).''

Og akkurat her synes jeg du blir nesten usømmelig påståelig. Klart foreldre med middels IQ og oppover vet om deres egne barn liker å gå på kafé og opplever det som en belønning.

mvh

''Og akkurat her synes jeg du blir nesten usømmelig påståelig. Klart foreldre med middels IQ og oppover vet om deres egne barn liker å gå på kafé og opplever det som en belønning.''

Som sagt, du er velkommen til å tilbringe en dag på kafé - jeg spanderer! :)

Du burde jo også vite at veldig mange foreldre (inklusive deg og meg) kan ha vanskelig for å komme ut av dårlige spor de har kommet inn på, om de ikke får innspill de ikke har kommet på selv. Det er jo først når andre kommer med sine meninger at man kan se ting fra flere sider.

Nå har jeg lest hundre innlegg i denne tråden, og det jeg husker er følgende:

Barn står opp før foreldre (helst grytidlig) og ser på tv, foreldre vil ha fred og ro og lover barna kafé etterpå. Et eller annet skjer ila dagen, barna utagerer i bilen - og blir nektet kafé. Når de så kommer hjem får de ikke lov til å være med foreldrene, og ikke lov til å være med andre barn - de skal fortsette å være i ro, fordi foreldrene trenger å slappe av.

Ettersom jeg ikke trenger å være spesielt pk her, så er det greit for meg å si at jeg synes denne tilnærmingen er feil.

Min tolkning er at disse barna er så mye i ro at en aktivitet MED foreldrene ville hatt mer for seg enn et kafébesøk der de må sitte ennå mer i ro.

At du er uenig er helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg bare har én (hvilket du jo vet) så har jeg akkurat ingen. Det er likevel ikke SÅ relevant. Etter å ha jobbet med barn noen år ser man fort noen mønstre som gjentar seg....

I hvor mange familier har du vært involvert for å hjelpe til med å løse opp i utfordringen med notoriske kranglefanter? Tipper ikke fullt så mange som meg, men du svarer likevel :)

Min oppfatning er at det virker som om barna får for lite tid i samhandling med foreldrene sine, og dermed finner på mer krøll enn de ellers ville gjort, under parolen "negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet".

Det kan være feil, men det var min tolkning av situasjonen, og det jeg ga råd ut fra. Og det kjentes litt som om jeg traff en nerve da jeg påpekte det, ettersom svaret (både til meg og er par andre som påpekte det samme) var såpass krast.

''I hvor mange familier har du vært involvert for å hjelpe til med å løse opp i utfordringen med notoriske kranglefanter? Tipper ikke fullt så mange som meg, men du svarer likevel :)''

Mange nok til å vite at det er noe helt annet å håndtere egne og andres kranglefanter.

''Min oppfatning er at det virker som om barna får for lite tid i samhandling med foreldrene sine, og dermed finner på mer krøll enn de ellers ville gjort, under parolen "negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet".''

Min oppfatning er at en slik konklusjon bygger på en ganske stereotyp oppfatning av at barn som får nok oppmerksomhet og alt det andre, ikke krangler.

''Det kan være feil, men det var min tolkning av situasjonen, og det jeg ga råd ut fra. Og det kjentes litt som om jeg traff en nerve da jeg påpekte det, ettersom svaret (både til meg og er par andre som påpekte det samme) var såpass krast.''

Tja, det kan jo være den nerven man treffer når man fullstendig urettmessig tillegger folk holdninger og handlinger de ikke har.

Hvordan skal man forresten forsvare seg mot en slik retorikk? Aksepterer man, er man skyldig. Protesterer man, har det truffet en nerve og man er også skyldig. Blir omtrent som å forsvare deg mot en påstand om at en er sta?

Damned if you do, and damned if you don't...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med nanny-hjelpen er omtrent perfekt. Det eneste er at de har så dårlig kles-smak ...*s*

''Alt med nanny-hjelpen er omtrent perfekt. Det eneste er at de har så dårlig kles-smak ...*s*''

Yrkesnevrose?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De elsker å lese menyen, bestille og kooooser seg med mat og drikke mens vi skravler og ser litt på inventar og menneskene rundt oss. Dette har de likt siden de var rundt 4 år gamle.. Og det ene barnet vårt er ikke av den rolige typen, skulle tro hun ville slukt maten og ut og løpe, men likevel synes hun dette er helt topp.''

Sånn er min også :)

Og de barna er jo helt fantastiske å ha på besøk! Det er så koselig når man ser at de virkelig koser seg, og at de har det hyggelig med foreldrene sine :) Eller besteforeldre, det er faktisk de besøkene som utmerker seg som de hyggeligste :)

Jøss, plutselig sier du at det finnes de barna som trives med et kafebesøk... Tidligere skrev du til meg (og det var denne bastante tonen jeg reagerte på):

''Mao: det spiller INGEN rolle hvor det som er innkjøpt nytes. Kafeen i seg selv er ingen fordel, det er det som handles som er det viktige for barnet.

.....

Så nei, jeg vet ingenting om disse barna - men jeg vet at barn ikke synes kafé er stats. De synes boller er stas, og kakao. Men ikke kafé.''

Og dermed basta... Og derfor skrev jeg litt syrlig at du så ut til å ha fasiten - hvorpå du litt nedlatende skrev "Jeeez" til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...