Gå til innhold

Sutrete og misfornøyde unger


Gjest sliten mor nå

Anbefalte innlegg

Gjest sliten mor nå

''Poenget er at de stort sett er misfornøyd, nesten uansett, og de krangler og erter hverandre, og jeg har vanskelig for å belønne med noe morsomt for å løse opp en slik stemning. ''

Kanskje det ville være en idé og ikke knytte disse tingene til straff og/eller belønning. Visse ting gjør man enten man er venner eller ikke. Men triveligst blir det selvsagt om man er venner.

mvh

Tja, jeg synes nok ikke alltid det passer å dra i lekebutikken slik vi kanskje har avtalt, om det bare er syting og erting hele formiddagen? Da er det naturlig at slik oppførsel får en konsekvens synes jeg, så lenge vi har fokus på å være greie med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    58

  • Persille1365381127

    44

  • Katt-ja

    27

  • morsan

    20

Mest aktive i denne tråden

Gjest sliten mor nå

Kanskje foreldre må gi barna tips om å gå på eget rom hvis de blir veldig lei da av småsøsken?

Men ettersom jeg skjønte på trådstarter var storesøsken ikke interessert i å gå på eget rom. Så kanskje finnes det andre råd for akkurat denne problemstillingen? Plagsomme småsøsken, og dritt leie storesøsken?

Det stemmer, de trekker seg så å si aldri tilbake på sitt eget rom for å få være i fred. De skal helst være nær hverandre, selv om de krangler. Hm, litt søtt i grunn, når jeg tenker over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes nok ikke alltid det passer å dra i lekebutikken slik vi kanskje har avtalt, om det bare er syting og erting hele formiddagen? Da er det naturlig at slik oppførsel får en konsekvens synes jeg, så lenge vi har fokus på å være greie med hverandre.

''Tja, jeg synes nok ikke alltid det passer å dra i lekebutikken slik vi kanskje har avtalt, om det bare er syting og erting hele formiddagen?''

Jeg tror kanskje det blir for uoverkommelig for to såpass små barn å skulle holde fred "hele formiddagen" for en belønning som kommer flere timer etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag, jeg skal svare deg på dette:

''... samtaler om hva som skal skje i løpet av dagen. Vær i forkant der dere merker kimer til konflikt. Er barna negative, så ikke kritiser - men vær positiv. Sier de: "Ååå, jeg vil IKKE til byen idag!!", så overse kommentaren og snakk bare om hva dere skal gjøre i byen - si f.eks. henvendt til hverandre "Kanskje vi rekker innom en dyrebutikk for å se på dyrene idag også?" e.l. ;)''

Det er jo denne linja vi hele tiden forsøker å kjøre, men jeg spør likevel etter grensen mellom belønning/avledning med dyrebutikk eller bakeri når det er krangel og dårlig stemning, eller konsekvens der de ikke får lov likevel. Slik det gikk i dag, og egentlig ganske ofte ender. For de klarer ikke å la være å krangle og erte, å sitte i bilen med dem er et lite mareritt.

''Jeg tror kanskje barna er frustrerte fordi dere er frustrerte? En ond sirkel.... Det gjelder å forsøke å snu denne så fort som mulig, så bruk tid på å gjøre dagen forutsigbar for ungene mht klokkeslett etc.''

Absolutt. Vi starter alltid positivt. Vi snakker sammen på snegekanten og på badet ved tannpuss om morgenen, at vi skal ha det hyggelig og være venner, så kan vi gjøre morsomme ting sammen. Det tar 10 sekunder fra tannpuss er over til de skal kle på seg, at krangel starter i gangen. Ja,. de må nok kanskje slippes ut fra badet til ulikt tidspunkt, så de kan kle på seg hver for seg, så vi slipper akkurat den stadige konfliktsituasjonen der. Men ærlig talt, dette er nettopp litt av poenget, de er så store nå at de burde klare å la være erting i omtrent hver eneste sammenheng. Og her kommer konsekvensene inn. Det blir mye av det. For jeg føler ikke for å ra på bakeri eller dyrebutikk når de ikke kan la hverandre være.

''Vi starter alltid positivt. Vi snakker sammen på snegekanten og på badet ved tannpuss om morgenen, at vi skal ha det hyggelig og være venner, så kan vi gjøre morsomme ting sammen. ''

Slike forhåndsformaninger forteller barna at du har en negativ forventning til dem. Dessuten øker det fallhøyden og nederlaget når de likevel misslykkes. Blir mest GPP av det.

Å be barna generelt være forsiktige i traffikken, er bortkastet tid. Å derimot spesifisere at de må bruke undergangen i et bestemt kryss, har stor effekt.

På samme måte kan det være hensiktsmessig å f.eks. si at A skal få se på et program klokken åtte, mens B har et program h*n skal få se klokken ni.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje foreldre må gi barna tips om å gå på eget rom hvis de blir veldig lei da av småsøsken?

Men ettersom jeg skjønte på trådstarter var storesøsken ikke interessert i å gå på eget rom. Så kanskje finnes det andre råd for akkurat denne problemstillingen? Plagsomme småsøsken, og dritt leie storesøsken?

''Kanskje foreldre må gi barna tips om å gå på eget rom hvis de blir veldig lei da av småsøsken?''

Noen ganger tips, noen ganger sterk henstilling og noen ganger ordre.

Småsøsken kan selvsagt også gis samme beskjeder ved behov. Ertekroker kan sendes på rommet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til

Det stemmer, de trekker seg så å si aldri tilbake på sitt eget rom for å få være i fred. De skal helst være nær hverandre, selv om de krangler. Hm, litt søtt i grunn, når jeg tenker over det...

Det finnes mange former for kjærlighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer, de trekker seg så å si aldri tilbake på sitt eget rom for å få være i fred. De skal helst være nær hverandre, selv om de krangler. Hm, litt søtt i grunn, når jeg tenker over det...

''De skal helst være nær hverandre, selv om de krangler.''

Det er en hobby.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

''Tja, jeg synes nok ikke alltid det passer å dra i lekebutikken slik vi kanskje har avtalt, om det bare er syting og erting hele formiddagen?''

Jeg tror kanskje det blir for uoverkommelig for to såpass små barn å skulle holde fred "hele formiddagen" for en belønning som kommer flere timer etterpå?

Sånn du skriver nå så høres det ut som du tror vi ikke tolererer uenighet overhodet. Er det så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele tråden, og forstår at dere er slitne og leie. Vi har også veldig mye krangling her hjemme - men det er bedre nå enn det var for noen år siden, da ungene våre var like gamle som dine er nå.

De roper fremdeles mye til hverandre, og blir det ille, sender vi dem på hvert sitt rom, evt ut.

De blir gretne av å være for mye inne, og særlig hvis de ser mye på tv - så en time eller to ute gjør at de som regel er blidere mot hverandre, både når de er ute sammen, men også når de komer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dere foreldre kan gjerne bytte på å sove frem til frokost. Den som er våken, gjør i stand og dekker på.''

Og ta med ungene! Når det programmet som slutter rundt kl. 9 (er det ikke mange korte programmer da?) er ferdig slår man av tv'n og ungene er med og dekker bordet, finner frem mors/fars favorittkopp og sånt og så stikker de og vekker den som sover og så spiser alle frokost sammen. Ungene klarer fint å få små oppgaver ved bordekkingen. :o) De dyreste glassene holder man unna slik at det ikke ødelegger resten av dagen om et glass går i golvet, det må man regne med innimellom.

Har man med skikkelige kranglefanter å gjøre, får man hjelp av kun et barn om gangen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres jo så enkelt ut, sant?

Tror du virkelig vi ikke har forsøkt noe av dette??

''Ja, det høres jo så enkelt ut, sant?

Tror du virkelig vi ikke har forsøkt noe av dette??''

Du har kanskje for høye forventninger til resultatet? Jeg vil for øvrig ha kun en av mine kranglefanter på kjøkkenet av gangen. Ellers begynner de å kommandere hverandre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man med skikkelige kranglefanter å gjøre, får man hjelp av kun et barn om gangen.

mvh

''Har man med skikkelige kranglefanter å gjøre, får man hjelp av kun et barn om gangen.''

Ja - det er lurt å bare ha ett barn på kjøkkenet til å hjelpe med å dekke bordet eller lage maten eller rydde ut/inn oppvasken.

Samme med å rydde gangen - ett bar i hvert rom. Da kan de faktisk hjelpe :-)

Og ha ett barn om gangen på badet - ellers blir det krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det kan du tro vi har forsøkt med optimisme ;) Nei, eldste våkner som en klokke. Han får lov å ligge og lese på senga, og sovner som regel ikke før halv 9. Legger han seg senere blir det altfor lite søvn, han hadde en lang periode stygge, svarte ringer under øynene. Det har bedret seg litt nå.

Yngste er egentlig en liten sovegris, så han får ikke nok søvn når han vekkes av eldste i 6-tida.

Eldste har fått instruks om å holde seg i ro om morgenen og lese blader til kl 7, men det holder ikke lenge før han må hoste, harke og gå på do (og trampe litt ekstra på veien). Noen tipset om lydbok, så jeg tror jeg skal forsøke det. Han er veldig glad i lydbok i bilen, hvertfall.

''Yngste er egentlig en liten sovegris, så han får ikke nok søvn når han vekkes av eldste i 6-tida.''

Kanskje noe som ikke akkurat hjelper på søskenkranglingen, vil jeg tro...

Husker ikke fra tråden ellers om de deler rom? Eller klarer eldste å vekke yngste selv om de ikke deler rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sliten mor nå

''Yngste er egentlig en liten sovegris, så han får ikke nok søvn når han vekkes av eldste i 6-tida.''

Kanskje noe som ikke akkurat hjelper på søskenkranglingen, vil jeg tro...

Husker ikke fra tråden ellers om de deler rom? Eller klarer eldste å vekke yngste selv om de ikke deler rom?

De deler ikke rom, men sover vegg i vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

''Har man med skikkelige kranglefanter å gjøre, får man hjelp av kun et barn om gangen.''

Ja - det er lurt å bare ha ett barn på kjøkkenet til å hjelpe med å dekke bordet eller lage maten eller rydde ut/inn oppvasken.

Samme med å rydde gangen - ett bar i hvert rom. Da kan de faktisk hjelpe :-)

Og ha ett barn om gangen på badet - ellers blir det krangling.

Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

Noen mulighet for rom-bytte slik at de ikke sover vegg-i-vegg? Bytte med dere?

Soverommene ligger overfor hverandre, så det vil gå ut på ett. Ellers ville det kunne vært et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)

''Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)''

Wow - det _er_ virkelig hobbyen deres ;-) Kanskje løsningen er 2 stk hørselsvern - for deg og mannen, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)

Da får dere være helt strenge med å ta hvert ban annen hver dag. Og begynner de å mukke på det, så si helt rolig at det er hans tur til å få pappa i morgen - og ikek diskutér mer.

Når det gjelder det å slå av tv'en, så pleier vi å gi fem minutter frist - altså vi sier: "om fem minutter slår vi av tv'en". Og når fem minutter er gått, sier vi"Nå er det slutt" og så slår vi av. Og det går ganske greit nå - i motsatt til tidligere da det var fryktelig mye bråk rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Denne "alltid" og "aldri"-greia di stemmer ikke. Og det har lite å gjøre med problemstillingen, så endre vinklingen og holdningen din om du virkelig vil diskutere denne saken.

Neivel, ikke ta til deg råd eller tips om noe. Så får dere fortsette i samme tralten :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...