Gå til innhold

Sutrete og misfornøyde unger


Gjest sliten mor nå

Anbefalte innlegg

Soverommene ligger overfor hverandre, så det vil gå ut på ett. Ellers ville det kunne vært et alternativ.

Isj!

Nye, umulige forslag følger: sov-i-ro i ørene til minstemann? Ekstraisolering av dennes rom? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    58

  • Persille1365381127

    44

  • Katt-ja

    27

  • morsan

    20

Mest aktive i denne tråden

Tja, jeg synes nok ikke alltid det passer å dra i lekebutikken slik vi kanskje har avtalt, om det bare er syting og erting hele formiddagen? Da er det naturlig at slik oppførsel får en konsekvens synes jeg, så lenge vi har fokus på å være greie med hverandre.

Hvordan vil det være å ikke annonsere slike hyggelig ting på forhånd? Jeg vet at med mine barn kan det skape en prestasjonsangst sin får dem til å oppføre seg verre.

Konsekvens av å krangle kan være og bli sendt på rommet til man klarer å holde fred med hverandre. Straff og inndragning av privilegier bør forbeholdes når de nesten tar livet av hverandre. Generell gnelring er det ofte bedre å avbryte/avlede.

Jo mer man straffer barna, jo mer frustrerte blir de, og jo mer krangler de. Ofte gir de hverandre skylden for krangelen som førte til straff (inndragning av privilegium, hyggelig hendelse etc.)

Det kan kanskje være en idé å splitte opp barna. Pappa går i dyrebutikk med A, mens mamma går på bakeri med B. Eller i dag er det A's tur å få være med.

Uansett synes jeg det blir veldig feil å knytte for mange hyggelig ting opp mot belønning og/eller straff. Barn skal ikke måtte fortjene seg til 'alt'. 'Hver' hyggelige ting skal ikke måtte betales med god oppførsel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)''

Wow - det _er_ virkelig hobbyen deres ;-) Kanskje løsningen er 2 stk hørselsvern - for deg og mannen, selvsagt...

''Wow - det _er_ virkelig hobbyen deres ;-) Kanskje løsningen er 2 stk hørselsvern - for deg og mannen, selvsagt...''

Løsningen er selvfølgelig Nanny-hjelpen fra tv! Noen regler på kjøleskapdøren om at krangling ikke er tillatt, foreldre som snakker med øyekontakt med barnet og time-out eller andre konsekvenser gjennomført konsekvent. Det er alltid så fantastisk urealistisk hvor fort og enkelt alt kan endres på tv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

''Vi har to bad og pleier ta hver vår unge. Men da blir det krangling om hvem som skal få være med pappa/mamma. Så det er ikke greit ;)''

Wow - det _er_ virkelig hobbyen deres ;-) Kanskje løsningen er 2 stk hørselsvern - for deg og mannen, selvsagt...

Vi har faktisk to stk i kommoden i gangen! De bør kanskje tas i bruk, når du sier det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har man med skikkelige kranglefanter å gjøre, får man hjelp av kun et barn om gangen.''

Ja - det er lurt å bare ha ett barn på kjøkkenet til å hjelpe med å dekke bordet eller lage maten eller rydde ut/inn oppvasken.

Samme med å rydde gangen - ett bar i hvert rom. Da kan de faktisk hjelpe :-)

Og ha ett barn om gangen på badet - ellers blir det krangling.

''Og ha ett barn om gangen på badet - ellers blir det krangling.''

Ja!

Bare det å krysse hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

Isj!

Nye, umulige forslag følger: sov-i-ro i ørene til minstemann? Ekstraisolering av dennes rom? :-)

Vi har alltids kjellerbod og loft? ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Wow - det _er_ virkelig hobbyen deres ;-) Kanskje løsningen er 2 stk hørselsvern - for deg og mannen, selvsagt...''

Løsningen er selvfølgelig Nanny-hjelpen fra tv! Noen regler på kjøleskapdøren om at krangling ikke er tillatt, foreldre som snakker med øyekontakt med barnet og time-out eller andre konsekvenser gjennomført konsekvent. Det er alltid så fantastisk urealistisk hvor fort og enkelt alt kan endres på tv ;-)

Hehe,- ja. Og klistremerker, det er vel også en av suksessfaktorene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere være helt strenge med å ta hvert ban annen hver dag. Og begynner de å mukke på det, så si helt rolig at det er hans tur til å få pappa i morgen - og ikek diskutér mer.

Når det gjelder det å slå av tv'en, så pleier vi å gi fem minutter frist - altså vi sier: "om fem minutter slår vi av tv'en". Og når fem minutter er gått, sier vi"Nå er det slutt" og så slår vi av. Og det går ganske greit nå - i motsatt til tidligere da det var fryktelig mye bråk rundt dette.

''Når det gjelder det å slå av tv'en, så pleier vi å gi fem minutter frist - altså vi sier: "om fem minutter slår vi av tv'en". ''

Vi lar dem som regel se programmet ferdig. Om det ikke nettopp har startet eller de har sett det 476 ganger før.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva mener du? Jeg har ikke sagt dette før! Men så er vi kanskje flere med samme mening?

Jeg mente omkring et helt annet tema, men glem det, kan godt hende jeg tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har lest hele tråden, og forstår at dere er slitne og leie. Vi har også veldig mye krangling her hjemme - men det er bedre nå enn det var for noen år siden, da ungene våre var like gamle som dine er nå.

De roper fremdeles mye til hverandre, og blir det ille, sender vi dem på hvert sitt rom, evt ut.

De blir gretne av å være for mye inne, og særlig hvis de ser mye på tv - så en time eller to ute gjør at de som regel er blidere mot hverandre, både når de er ute sammen, men også når de komer inn.

''De blir gretne av å være for mye inne, og særlig hvis de ser mye på tv - så en time eller to ute gjør at de som regel er blidere mot hverandre, både når de er ute sammen, men også når de komer inn''

Presis som her! Aktivitet ute gjør underverker, selv om første halvtimen noen ganger kan være litt "sutrete". Når det løsner vil de knapt inn igjen, og er gjerne fornøyd både underveis og etterpå :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis samarbeider jeg og pappen veldig bra, vi er enige og samkjørte på de aller fleste plan. Så de opplever i det minste ikke splittelse der, og de kan ikke sette oss opp mot hverandre. Dét er i det minste positivt ;)

''Heldigvis samarbeider jeg og pappen veldig bra, vi er enige og samkjørte på de aller fleste plan. Så de opplever i det minste ikke splittelse der, og de kan ikke sette oss opp mot hverandre. Dét er i det minste positivt ;)''

Det er grunnleggende viktig og en stor gave til både barna og dere selv.

:)

Synd at det stort sett bare er i programmer som Supernanny at riktig forelderstrategi gir full uttelling i løpet av noen uker.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

Hvordan vil det være å ikke annonsere slike hyggelig ting på forhånd? Jeg vet at med mine barn kan det skape en prestasjonsangst sin får dem til å oppføre seg verre.

Konsekvens av å krangle kan være og bli sendt på rommet til man klarer å holde fred med hverandre. Straff og inndragning av privilegier bør forbeholdes når de nesten tar livet av hverandre. Generell gnelring er det ofte bedre å avbryte/avlede.

Jo mer man straffer barna, jo mer frustrerte blir de, og jo mer krangler de. Ofte gir de hverandre skylden for krangelen som førte til straff (inndragning av privilegium, hyggelig hendelse etc.)

Det kan kanskje være en idé å splitte opp barna. Pappa går i dyrebutikk med A, mens mamma går på bakeri med B. Eller i dag er det A's tur å få være med.

Uansett synes jeg det blir veldig feil å knytte for mange hyggelig ting opp mot belønning og/eller straff. Barn skal ikke måtte fortjene seg til 'alt'. 'Hver' hyggelige ting skal ikke måtte betales med god oppførsel.

mvh

''Hvordan vil det være å ikke annonsere slike hyggelig ting på forhånd? Jeg vet at med mine barn kan det skape en prestasjonsangst sin får dem til å oppføre seg verre.''

Vi lanserer aldri slike ting med brask og bram.

''Konsekvens av å krangle kan være og bli sendt på rommet til man klarer å holde fred med hverandre. Straff og inndragning av privilegier bør forbeholdes når de nesten tar livet av hverandre. Generell gnelring er det ofte bedre å avbryte/avlede.''

Om de klarer å holde seg på rommet så. Eldste er nokså lydig, mens yngste spretter ut av døra som en strikk med det samme den lukkes, så da blir vi nødt til å la ham komme ut, ellers blir det plutselig en maktkamp mellom oss som krever han skal være på rommet, vs han som tester "strikkeffekten".

''Jo mer man straffer barna, jo mer frustrerte blir de, og jo mer krangler de. Ofte gir de hverandre skylden for krangelen som førte til straff (inndragning av privilegium, hyggelig hendelse etc.)''

Jeg ser det. Men nå velger du å bruke ordet straff istedet for konsekvens, og dermed høres det strengere og mer urettferdig ut med det samme. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at straff og konsekvens kan sidestilles.

''Det kan kanskje være en idé å splitte opp barna. Pappa går i dyrebutikk med A, mens mamma går på bakeri med B. Eller i dag er det A's tur å få være med.''

Det praktiseres.

''Uansett synes jeg det blir veldig feil å knytte for mange hyggelig ting opp mot belønning og/eller straff. Barn skal ikke måtte fortjene seg til 'alt'. 'Hver' hyggelige ting skal ikke måtte betales med god oppførsel.''

Som sagt flere ganger her, det er ikke noe "aldri" og "Alltid" med oss. Advarsler og konsekvenser annonseres klart og tydelig på forhånd, men de velger kranglingen. Så får vi se om vi klarer å endre noe etter råd herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sliten mor nå

''Heldigvis samarbeider jeg og pappen veldig bra, vi er enige og samkjørte på de aller fleste plan. Så de opplever i det minste ikke splittelse der, og de kan ikke sette oss opp mot hverandre. Dét er i det minste positivt ;)''

Det er grunnleggende viktig og en stor gave til både barna og dere selv.

:)

Synd at det stort sett bare er i programmer som Supernanny at riktig forelderstrategi gir full uttelling i løpet av noen uker.

:-)

mvh

Skulle forøvrig gjerne sett Supernanny - 6 weeks later..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ha ett barn om gangen på badet - ellers blir det krangling.''

Ja!

Bare det å krysse hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...

;-)

mvh

''

Bare det å krysse hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...''

Trodde det vare var våre som var slik.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Bare det å krysse hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...''

Trodde det vare var våre som var slik.....!

''Trodde det vare var våre som var slik.....!''

Høh... Jeg var så treg i avtrekkeren at mine var 10 og 12 år før jeg innså at jeg ikke kunne sende dem på badet samtidig om kvelden uten at det ble rabalder av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror svært mange foreldre kjenner seg litt igjen i det du skriver.

Det jeg ikke forstår er denne:

''Vi forlanger at de nå holder seg rolig i huset og leker for seg selv, mamma og pappa må ha litt ro.''

Det er umennskelig å forvente at to aktive fem- og syvåringer skal holde seg pent i ro hjemme! Det hadde vært utenkelig for mine. Vi har vært i aktivitet ute på dagene, fått frisk luft og brukt kroppen i noen timer, da kan alle slappe av fornøyde inne etterpå.

Jeg synes heller ikke det er så rart om barna er litt misfornøyd etter tre-fire timers TV-titting på morgenen - det tror jeg de fleste barn ville blitt, i hvertfall de som er av den mer aktive typen. Mine "kan" ikke se på TV mer enn to timer i strekk, da blir de virkelig irritable.

Mine råd vil altså være å stå opp og ha felles frokost noe tidligere i helgene, f.eks. kl. 9, og siden komme seg ut noen timer :-). Det er jo ikke nødvendig at begge voksne er med hver gang, om dere ikke ønsker.

Ikke forvent at barna skal være rolige inne i timevis, det ligger neppe for dem.

''Det er umennskelig å forvente at to aktive fem- og syvåringer skal holde seg pent i ro hjemme!''

Vi klarte å leke rolig i andre enden av huset den halvtimen-timen foreldrene mine sov middagslur. Nå hadde vi som søsken ganske grei kjemi. Og vi ble skrytt opp i skyene så vi trodde vi var verdens første til syvende underverk, hver gang vi gjorde det. For oss gikk det sport i å klare å være stille, og vi var veldig stolte av oss selv over det.

Om mine egne unger hadde klart det samme er en annen sak....

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''

Bare det å krysse hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...''

Trodde det vare var våre som var slik.....!

'' hverandre i en døråpning eller trang gang kan ende med drapsforsøk...

Trodde det vare var våre som var slik.....!''

Høres kjent ut - noen ganger :#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De blir gretne av å være for mye inne, og særlig hvis de ser mye på tv - så en time eller to ute gjør at de som regel er blidere mot hverandre, både når de er ute sammen, men også når de komer inn''

Presis som her! Aktivitet ute gjør underverker, selv om første halvtimen noen ganger kan være litt "sutrete". Når det løsner vil de knapt inn igjen, og er gjerne fornøyd både underveis og etterpå :-)).

I dag ble faktisk 7-åringen (jente) med storebroren (12) og hans kamerater på fotballbanen - og hun fikk være med dem og trene. Og det var visst skikkelig hardkjør. Hun syntes det var kjempemoro - og de var ute i to timer tror jeg før de veltet inn her og fikk se cup-finalen med lefser og pizza, mens min kjære og jeg kjørte oss en søndagstur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten mor nå

Neivel, ikke ta til deg råd eller tips om noe. Så får dere fortsette i samme tralten :o)

Det er jo du som her fortsetter i samme tralten, med den alltid/aldri-innstillingen, og nå "ikke ta til deg tips og råd om noe".

Det er fremdeles ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...