Sør Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg sier ikke at det er ok. Jeg sier at norske familier forlater skoler med høy andel innvandrerelever. Hva foreslår du at vi (skolene) skal gjøre for å forhindre det? De skal i hvert fall ikke starte med Apartheid, som bare gjør det verre for hele samfunnet. Dette er en problemstilling som oppstår pga av en "oss og dem" holdning i samfunnet. Det er noe som må tas tak i på barneskolen, hvor man må jobbe med å bygge grupper på tvers av etnisitet. Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Men i de fleste klassene i Norge er jo situasjonen omvendt - i en av mine klasser på barneskolen var det 1 svart gutt. Skulle han vært tilbudt en annen klasse for å komme vekk fra de "slemme" hvite? Med vennlig hilsen Men om han ikke følte at det var et problem, så er det ingen grunn til å tilby ham noe annet. Dersom han følte at det var svært problematisk, så er det helt betimelig at han bytter klasse, eller skole - til en klasse/skole hvor det er flere utenlandske elever. Dersom det var det han ønsket. Dette handler jo ikke om at noen er slemme eller dårlige, det handler om at man vil være med flere som er like som en selv. Det jeg lurer på er hvorfor man ikke kan få lov til å ville være med de man har mer til felles med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 De skal i hvert fall ikke starte med Apartheid, som bare gjør det verre for hele samfunnet. Dette er en problemstilling som oppstår pga av en "oss og dem" holdning i samfunnet. Det er noe som må tas tak i på barneskolen, hvor man må jobbe med å bygge grupper på tvers av etnisitet. Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene... Med vennlig hilsen ''Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene... '' Så du støtter altså forslaget om bussing av elever med minoritetsbakgrunn som ble fremmet for noe tid tilbake i Oslo? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Men om han ikke følte at det var et problem, så er det ingen grunn til å tilby ham noe annet. Dersom han følte at det var svært problematisk, så er det helt betimelig at han bytter klasse, eller skole - til en klasse/skole hvor det er flere utenlandske elever. Dersom det var det han ønsket. Dette handler jo ikke om at noen er slemme eller dårlige, det handler om at man vil være med flere som er like som en selv. Det jeg lurer på er hvorfor man ikke kan få lov til å ville være med de man har mer til felles med? Fordi fellesskap er mer enn hudfarge. Og fordi det ikke skal være skolen som deler inn etter hudfarge eller kjønn, eller religion. Ville det vært OK hvis skolebegynte med egne klasser for kristne og for muslimer? Hvordan fikse det? I tillegg til mulighetene jeg har nevnt, så kan ma n også gjøre skolen attraktiv (flere lærere, bedre fasiliteter, osv.) slik at elevene ønsket seg dit. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 De skal i hvert fall ikke starte med Apartheid, som bare gjør det verre for hele samfunnet. Dette er en problemstilling som oppstår pga av en "oss og dem" holdning i samfunnet. Det er noe som må tas tak i på barneskolen, hvor man må jobbe med å bygge grupper på tvers av etnisitet. Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene... Med vennlig hilsen ''Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene...'' Datteren min går på en skole med svært få innvandrere. Vi bor i et område med svært få innvandrere. Bare på naboskolen er det mange flere, men ikke så mange at de er i flertall. På en skole ca 15 minutters kjøring unna er det motsatt. Der har over 90% av elevene minoritetsbakgrunn. De norske elevene som bor i området reiser til andre skoler. Flere minoritetsbarn i samme område reiser til andre skoler slik som du skriver, fordi de ønsker en annen skolekultur. Tror du at de som blir igjen på skolen ville akseptert å busses til min datters skole? Og: vår skole er sprengt. Det er allerede elever som bor her som ikke kommer inn pga dette. Skal man da nekte elever som sogner til skolen å komme inn, og videre sende disse til andre skoler igjen for å slippe til minoritetselever fra andre skoler? Dette høres ut som vanskelige hverdager for mange familier, en del tvang som kanskje ikke blir godt mottatt - og ikke en spesielt god løsning. Så om vi går ut fra at alle elever skal bli på den skolen de hører til på (rent geografisk), hva skal skolene gjøre for å holde på de norske elevene når situasjonen er som dette? Har du et forslag til et konkret tiltak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 ''De har plukket ut de som er etnisk norske, til sammen omtrent 20 personer - og satt dem i samme klasse, for å unngå at de forlater skolen fordi de er i mindretall.'' Slik jeg har forstått det, så tok de de norske elevene og fordelte dem på to klasser, slik at disse klassene hadde 50/50 norske og elever med annen etnisk bakgrunn. Problemet var at det dermed oppsto en klasse som kun hadde elever definert som å ha annen etnisk bakgrunn enn norsk. Se svaret til Prust 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Man kan ikke være PK i en situasjon som dette, nettopp fordi problemet i seg selv er lite PK Jeg bor i Oslo øst, og her er det noen skoler hvor over 90% av elevene har innvandrerbakgrunn. Det skaper noen utfordringer i forhold til det faglige: dårlig språk, dårlig bakgrunnskunnskap osv, i forhold til det sosiale: ikke alle kulturer feirer bursdag som oss, ikke alle jenter i andre kulturer får være sosiale - osv. Datteren til min beste venninne har seks andre elever i klassen sin som er norske - de er 28 totalt. To av dem er jenter. Selv om mange er tilpasset vår kultur og dermed får være med hjem, inviterer til bursdag osv - så skaper dette noen utfordringer i det sosiale og det faglige. Og om vi ikke kan snakke om det, og diskutere mulige løsninger - hvordan skal vi da få ryddet opp i det? Jeg bor i et dyrt område, et område hvor vi ikke har råd til å kjøpe oss hus og vi må leie billig av en slektning. Men vi velger å bli værende her fordi det gir Billa langt bedre skolemulighet enn om vi hadde bodd der vi har råd til å bo. Så jeg skjønner hvorfor de velger som de gjør. Tanken om integrering, samhold og fargerikt fellesskap er god - men ikke på bekostning av mitt barns faglige muligheter, utvikling og kunnskap. Beklager... ''Tanken om integrering, samhold og fargerikt fellesskap er god - men ikke på bekostning av mitt barns faglige muligheter, utvikling og kunnskap. Beklager...'' Etter å ha kjent en 7 -åring som var eneste med norsk etnisk bakgrunn i sin klasse (etter at elev nr 2 byttet skole), så vet jeg også hva jeg ville ha gjort i en slik situasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Se svaret til Prust Så det rett etter at jeg hadde postet ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Fordi fellesskap er mer enn hudfarge. Og fordi det ikke skal være skolen som deler inn etter hudfarge eller kjønn, eller religion. Ville det vært OK hvis skolebegynte med egne klasser for kristne og for muslimer? Hvordan fikse det? I tillegg til mulighetene jeg har nevnt, så kan ma n også gjøre skolen attraktiv (flere lærere, bedre fasiliteter, osv.) slik at elevene ønsket seg dit. Med vennlig hilsen Men vi har fritt skolevalg i Norge. Og det betyr at alle kan få velge seg den skolen de vil, på tross av geografi og alt annet. Den skolen jeg skrev om i et annet innlegg (den med 90% elever med minoritetsbakgrunn) er en av Oslos nyeste skoler. Lærere som jobber der for også mer i lønn enn på andre skoler, fordi de ønsker å rekruttere gode lærere. Lærere som kommer dit belønnes altså med ekstra lønnstrinn. Så lærerne er gode, lokalene er nesten nye og godt vedlikeholdt, de fasiliteter som mange andre skoler ikke har, som f.eks kantine (som drives av ISS), saler med alt nytt innen lyd/lys, spennende linjer (som media) osv. Men likevel mister de nesten alle norske, hvite, allmennfag-elever. De norske elevene som går der er stort sett på linjer som ikke finnes på mange andre skoler. Så hva gjør man da? Jeg er ikke uenig med deg, men jeg etterlyser gode og konkrete tiltak som gjør at de norske barna føler seg mer "hjemme". På samme måte som innvandrerbarn må ivaretas på "hvitere" skoler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 ''Tanken om integrering, samhold og fargerikt fellesskap er god - men ikke på bekostning av mitt barns faglige muligheter, utvikling og kunnskap. Beklager...'' Etter å ha kjent en 7 -åring som var eneste med norsk etnisk bakgrunn i sin klasse (etter at elev nr 2 byttet skole), så vet jeg også hva jeg ville ha gjort i en slik situasjon! Ja... Og det er ingenting skolen kunne gjort for å endre det. Og jeg er hverken rasist, eller har noen utfordringer med å ansette innvandrere eller å jobbe med innvandrere. Jeg har også innvandrervenner. Så det er ikke i mine holdninger det ligger, det ligger i hvilke muligheter jeg ønsker for barnet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 ''Utover det så kan man jo begynne med overføring av de svarte elevene til de fine hvite skolene...'' Datteren min går på en skole med svært få innvandrere. Vi bor i et område med svært få innvandrere. Bare på naboskolen er det mange flere, men ikke så mange at de er i flertall. På en skole ca 15 minutters kjøring unna er det motsatt. Der har over 90% av elevene minoritetsbakgrunn. De norske elevene som bor i området reiser til andre skoler. Flere minoritetsbarn i samme område reiser til andre skoler slik som du skriver, fordi de ønsker en annen skolekultur. Tror du at de som blir igjen på skolen ville akseptert å busses til min datters skole? Og: vår skole er sprengt. Det er allerede elever som bor her som ikke kommer inn pga dette. Skal man da nekte elever som sogner til skolen å komme inn, og videre sende disse til andre skoler igjen for å slippe til minoritetselever fra andre skoler? Dette høres ut som vanskelige hverdager for mange familier, en del tvang som kanskje ikke blir godt mottatt - og ikke en spesielt god løsning. Så om vi går ut fra at alle elever skal bli på den skolen de hører til på (rent geografisk), hva skal skolene gjøre for å holde på de norske elevene når situasjonen er som dette? Har du et forslag til et konkret tiltak? Problemstillingen er for meg like fjern som at jeg skulle nekte å gå på skoler med jenter i klassen. Jeg aner ikke hva som trengs for å kurere folk som ikke føler seg vel sammen med andre av en annen hudfarge. Det samme som folk som ikke kan være i samme klasse som homofile eller kvinner, antar jeg. De trenger informasjon og en holdningsendring. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Problemstillingen er for meg like fjern som at jeg skulle nekte å gå på skoler med jenter i klassen. Jeg aner ikke hva som trengs for å kurere folk som ikke føler seg vel sammen med andre av en annen hudfarge. Det samme som folk som ikke kan være i samme klasse som homofile eller kvinner, antar jeg. De trenger informasjon og en holdningsendring. Med vennlig hilsen Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. Jeg har ikke lest hele tråden, og antar at noen andre også har lagt ut denne linken - men hvis ikke, så sier den nettopp noe om det du sier her: http://smagalsomalier.wordpress.com/2011/11/26/veien-til-misforstaelser-er-brolagt-med-gode-intensjoner-osv-osv/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neppe pk Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg sier ikke at det er ok. Jeg sier at norske familier forlater skoler med høy andel innvandrerelever. Hva foreslår du at vi (skolene) skal gjøre for å forhindre det? Like barn leker best, noe de fleste alltid har visst. Faktum er at det multikulturelle samfunnet ikke eksisterer. Det har aldrig eksistert. Det kommer aldri til å eksistere. Det man der i mot har er mosaikk. Etniske grupperinger søker sammen, og isteden for smeltedigel har man mosaikk. Jeg vil bo sammen med andre nordmenn og/eller andre med vestlig bakgrunn, at mine barn omgås disse. Det jeg skriver er nok det de aller fleste ønsker, men som er særdeles lite PK å ytre i det offentlige ordskiftet. Tvinger politikerne multikulturelle eksperimenter over oss, stemmer vi med føttene – dvs flytter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er så arrogant å si at du ikke vet hva som trengs for å kurere de som ikke vil være i samme klasse som andre. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste jente i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være eneste hvite/norske i en klasse på 25. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste under 60 år på en arbeidsplass. Jeg hadde ikke syntes det var noe ok å være den eneste med utdannelse/fagkompetanse på en arbeidsplass. Det handler om at man ønsker seg noen man har noe til felles med. Om det er handler om religion, kjønn, farge eller alder er egentlig ikke så relevant. Man vil gjerne ha noen å dele noe med. Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen Sammenligningen er helt legitim. Det handler ikke om å dele, det handler om å føle tilhørighet. Dersom jeg trenger flere på min alder, av mitt kjønn, av min farge eller fra mitt land for å føle tilhørighet - så kan ikke du (eller noen andre) bestemme at det er feil. Dersom du vil endre på det, så må du gjøre noe for å endre min følelse. Det jeg ber om, er at du kommer med et konkret forslag til hva denne skolen skal gjøre for at disse norske elevene skal føle den tilhørigheten de trenger for å bli værende på skolen. Du kan mene det er så feil du bare vil, men det endrer ikke utfordringen: hva gjør man (skolen, akkurat nå) for å få de norske elevene til å bli værende på denne skolen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge? Det går helt fint i mesteparten av verden. Det kan heller ikke sammenlignes med å være eneste uten fagutdanning, eller eneste under 60 år gammel. Hvorfor kan ikke jeg dele med en venn som er svart. Eller hvit? Med vennlig hilsen ''Hvorfor kan man ikke dele med noen som ikke har samme hudfarge?'' Kanskje det er best å spørre de som flytter fra skolene? Det er vel ikke det at de ikke kan. Selvsagt kan de. Dette har mest med følelser og kjemi å gjøre. Antar det blir på samme måte som når jeg reiser til hjembygda mi og treffer de som har vokst opp med det samme som meg, den samme dialekten, den samme naturen og omgivelsene, De har gått på ski i de samme fjellene som meg. De festet på de samme stedene.De har den samme kulturen. Den samme humoren. Det er noe trygt over det og du føler en tilhørighet som er umulig å forklare. Derfor har også mange av mine sambygninger flyttet tilbake dit. De føler seg hjemme. En norsk elev vil ikke føle seg hjemme i en klasse med bare få nordmenn.Derfor flytter de. Det har ikke noe med rasisme og gjøre. Følelser har ikke noe med rasisme å gjøre.Ulempen ved at folk flytter er at det er vanskelig å få til integrering, så dette var vel et forsøk på å holde på dem. Jeg synes det er feil måte, men jeg har heller ingen bedre forslag. Enden på visa nå kan jo bli slik som tidligere at de hvite flytter, så er det slik om noe år at de mørkhudede bor på ene siden av byen og de hvite på den andre. Det er ikke slik vi vil at det skal være heller, så det er jo ikke lett dette her. Jeg ser Persille har spurt om du har noen løsning på det, men jeg kan ikke se at du har svart. Hvordan mener du det best løses? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372711-hvordan-vet-skolen-hvem-som-er-etnisk-norske/page/4/#findComment-3262947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.