Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig astma-mamma

I går måtte jeg hente 5. klassingen min, hun hadde fått et (sannsynligvis) astmaanfall i gymtimen mot slutten av dagen.

Når jeg henter henne, så viser det seg at en av vaskerne har festet en magnet på brystet hennes, siden hun var tungpustet. Dette skulle gjøre henne frisk. Magneten var tapet fast direkte på huden hennes, på brystet.

Hadde dere reagert på dette på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Gjest sikkert godt ment

Ha ha. Hadde magneten noe effekt da? Tror jeg hadde bare tenkt at det var godt ment. Hadde ikke lagd noe nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt klar beskjed til skolen om at slikt tøys har ingen noe med å gjøre med mitt barn! Jeg er åpen for det meste altså, men der hadde jeg blitt forbanna rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Så lenge det var så harmløst som dette hadde jeg ikke gjort noe nummer ut av det, men dersom de hadde gjort dette _i stedet_ for adekvat behandling hadde jeg reagert. Som i "blitt ordentlig sint".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Så lenge det var så harmløst som dette hadde jeg ikke gjort noe nummer ut av det, men dersom de hadde gjort dette _i stedet_ for adekvat behandling hadde jeg reagert. Som i "blitt ordentlig sint".

Syns du, på generell basis, at det er OK med alternativ behandling av barn som blir syke på skolen? Hva om det hadde vært piller, innhalasjoner, tungetale eller annet alternativt?

Hva tenker du om at de fikk en snart 11-åring til å dra opp genseren slik at de fikk festet den magneten?

De gav ingen behandling, hun har ingen diagnose, så dette kom overraskende. De ringte meg, men det tar litt tid før jeg kommer fram. De ringte ikke legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg hadde gitt klar beskjed til skolen om at slikt tøys har ingen noe med å gjøre med mitt barn! Jeg er åpen for det meste altså, men der hadde jeg blitt forbanna rett og slett.

De har fått beskjed, ja, om at jeg ikke ønsker alternativ behandling på mine barn uten å bli spurt først. Det er mye som er alternativ behandling, og ikke alt er av det like harmløse slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

Ha ha. Hadde magneten noe effekt da? Tror jeg hadde bare tenkt at det var godt ment. Hadde ikke lagd noe nummer ut av det.

Hehe, selvfølgelig hadde den overhode ingen effekt.

Syns du at alternativ behandling av syke er helt greit i skolen? Det er mye som går under alternativ behandling, det finnes piller og ting man skal innhalere, drikke og man kan tale i tunger. Alt er alternativ behandling. Er det OK? Eller hvor skal grensa settes, og hvem skal sette den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg ville ikke synes det var helt greit.

men jeg ville ikke blitt fly forbanna som andre sier her.

Jeg ville sagt, på en vennlig men tydelig måte, at hun burde vært under tilsyn av en lærer (eller kontorpersonale hvis hun ventet hos administrasjonen til foreldrene kom), og at denne personen som hadde ansvaret for henne, ikke burde slippe til ikke-pedagogisk personale eller ikke-helsefaglig personale for å "behandle" henne.

Og jeg ville forsikret meg om at de oppfattet det jeg sa og tok det inn over seg / beklaget det som hadde skjedd.

Men jeg ville ikke blitt sint / oppfarende.

Og hadde det feks vært snakk om å legge på en ispose eller tørke neseblod, så hadde jeg ikke synes det var noen forskjell om det var vaktmester som hjalp til eller rektor eller læreren.

Men å tape fast en magnet som alternativ behandling, burde noen ha stoppet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert godt ment

Hehe, selvfølgelig hadde den overhode ingen effekt.

Syns du at alternativ behandling av syke er helt greit i skolen? Det er mye som går under alternativ behandling, det finnes piller og ting man skal innhalere, drikke og man kan tale i tunger. Alt er alternativ behandling. Er det OK? Eller hvor skal grensa settes, og hvem skal sette den?

Nei, om de hadde gitt tabletter eller noe ville jeg blir sint. Men en magnet kan vel neppe gjøre noe skade. Men kan også skjønne at du reagerte, det var å gå litt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Nei, om de hadde gitt tabletter eller noe ville jeg blir sint. Men en magnet kan vel neppe gjøre noe skade. Men kan også skjønne at du reagerte, det var å gå litt for langt.

Neida, en magnet gjør ingen skade, ingen nytte heller for den saks skyld, men hvor skal grensa for alternativ behandling gå? Hvem skal bestemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg ville ikke synes det var helt greit.

men jeg ville ikke blitt fly forbanna som andre sier her.

Jeg ville sagt, på en vennlig men tydelig måte, at hun burde vært under tilsyn av en lærer (eller kontorpersonale hvis hun ventet hos administrasjonen til foreldrene kom), og at denne personen som hadde ansvaret for henne, ikke burde slippe til ikke-pedagogisk personale eller ikke-helsefaglig personale for å "behandle" henne.

Og jeg ville forsikret meg om at de oppfattet det jeg sa og tok det inn over seg / beklaget det som hadde skjedd.

Men jeg ville ikke blitt sint / oppfarende.

Og hadde det feks vært snakk om å legge på en ispose eller tørke neseblod, så hadde jeg ikke synes det var noen forskjell om det var vaktmester som hjalp til eller rektor eller læreren.

Men å tape fast en magnet som alternativ behandling, burde noen ha stoppet..

Jeg har gitt beskjed på en tydelig måte, og jeg har også spurt skolen hvilken holdning de har til alternativ behandling av syke barn. Dette var jo harmløst, om enn meningsløst, men alt av alternativ behandling er slett ikke like harmløst.

Jeg er heller ikke så overvettes begeistret for at de har tatt på henne i et område hvor hun føler at intimsona blir brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok helst jeg ville ledd litt av hele greia og tenkt at det ble gjort i god tro (jeg regner selvsagt med at andre prosedyrer ble fulgt, som å ringe legevakta etc?) - denne magneten gjorde neppe noen skade, så jeg hadde ikke sett noe poeng i å gjøre et nummer ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Hadde magneten noe effekt da? Tror jeg hadde bare tenkt at det var godt ment. Hadde ikke lagd noe nummer ut av det.

Enig! Det får da være grenser for hvor hårsår man skal være ;) Man kan heller i ettertid si at man ikke har tro på alternativ behandling, og at man helst ser det ikke skjer igjen. Bare tull å gjøre et stort nummer ut av en slik bagatell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, en magnet gjør ingen skade, ingen nytte heller for den saks skyld, men hvor skal grensa for alternativ behandling gå? Hvem skal bestemme?

Når man begynner å gi elevene noe "spiselig" og/eller gjør noe som kan virke skremmende (åndeutdrivning? :P), da er man på ville veier.... En magnet gjør neppe mer skade enn å be ungen bøye seg forover og holde oppe ved neseroten under neseblødning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg tror nok helst jeg ville ledd litt av hele greia og tenkt at det ble gjort i god tro (jeg regner selvsagt med at andre prosedyrer ble fulgt, som å ringe legevakta etc?) - denne magneten gjorde neppe noen skade, så jeg hadde ikke sett noe poeng i å gjøre et nummer ut av det ;)

De gjorde ingenting annet enn å ringe meg, men det er greit nok, jeg ville nok ringt legevakta i og med at hun tydelig ikke fikk oksygen nok (svart under øynene).

Jeg mener heller ikke at denne magneten gjorde noen skade, ei heller noen nytte, men poenget mitt er: Er det helt OK å behandle barn med alternative metoder når de blir syke på skolen? Er all alternativ behandling OK, slik som piller, innhalasjoner, tungetale osv - folk tror på ulike ting?

Og hva tenker du om at de har dratt opp genseren på ei jente på nesten 11 for å feste magneten? Syns du det er OK at fremmede mennesker drar opp genseren til barna dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Når man begynner å gi elevene noe "spiselig" og/eller gjør noe som kan virke skremmende (åndeutdrivning? :P), da er man på ville veier.... En magnet gjør neppe mer skade enn å be ungen bøye seg forover og holde oppe ved neseroten under neseblødning ;)

Neida, jeg skjønner at magneten ikke er farlig, men de som driver tungetale/åndeutdriving mener jo heller ikke at de driver med farlige ting. Ei heller de som drikker/spiser ting, de gjør det jo fordi de mener det er riktig.

Og hva med alternativ massasje, f.eks., er det OK? Eller er det bare magneter som er OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det gjør så mye at renholderen satte en magnet på maven hennes,; intensjonen var sikkert god. Ved en eller annen anledning hadde jeg informert barnets lærer om hva som skjedde og ganske nøytralt formidlet at du nok ikke synes slikt er passende.

Det jeg ville ha fokusert på, er hvorvidt situasjonen generelt sett ble adekvat behandlet fra skolens side, dvs.hvorvidt hun fikk den hjelpen hun trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt an på situasjonen - hvordan kom vaskepersonalet inn i bildet, og hvem hadde "totalansvaret"?

Var det noen andre voksne der (lærer, SFO-personale,...) da denne vaskeren kom med magneten, og denne ansvarlige lot det skje fordi det virket helt harmløst, ville jeg ikke reagert så veldig. Jeg ville kanskje nevnt at jeg ikke har noen tro på denslags og minnet om hva de bør gjøre neste gang, hvis det passet.

Men hvis hun var overlatt til seg selv og vaskepersonalet kom forbi og begynte å "løse problemet" helt uten godkjenning fra noen, blir det litt annerledes. Det er jo ingen som vet hvem som kommer forbi neste gang og hva vedkommende foreslår. Hvis f.eks. mitt barn får hodepine på skolen, vil jeg helst han skal få noe fra medisinskapet, ikke noe som vaktmesteren / vaskepersonalet / sivilarbeideren har i lomma fordi en h*n kjenner har sagt det skal være så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde ingenting annet enn å ringe meg, men det er greit nok, jeg ville nok ringt legevakta i og med at hun tydelig ikke fikk oksygen nok (svart under øynene).

Jeg mener heller ikke at denne magneten gjorde noen skade, ei heller noen nytte, men poenget mitt er: Er det helt OK å behandle barn med alternative metoder når de blir syke på skolen? Er all alternativ behandling OK, slik som piller, innhalasjoner, tungetale osv - folk tror på ulike ting?

Og hva tenker du om at de har dratt opp genseren på ei jente på nesten 11 for å feste magneten? Syns du det er OK at fremmede mennesker drar opp genseren til barna dine?

''De gjorde ingenting annet enn å ringe meg, men det er greit nok, jeg ville nok ringt legevakta i og med at hun tydelig ikke fikk oksygen nok (svart under øynene).''

Jeg er helt enig i det! Har selv vokst opp med en søster med astma og hadde mye heller reagert på at de ikke ringte legevakta med det samme....

''Jeg mener heller ikke at denne magneten gjorde noen skade, ei heller noen nytte, men poenget mitt er: Er det helt OK å behandle barn med alternative metoder når de blir syke på skolen? Er all alternativ behandling OK, slik som piller, innhalasjoner, tungetale osv - folk tror på ulike ting?''

Nei, det er ikke ok, men jeg ser allikevel på dette som en liten bagatell i forhold til andre alternative metoder.... jeg ville trolig sagt fra at jeg ikke hadde tro på sånt, og heller latt akkurat denne episoden gå i "glemmeboka".... Du får tenke at de sikkert fikk litt panikk og når renholderen kom med tips om dette, så var det sikkert ikke lett å holde hodet kaldt - og tenke PK - der og da.

''Og hva tenker du om at de har dratt opp genseren på ei jente på nesten 11 for å feste magneten? Syns du det er OK at fremmede mennesker drar opp genseren til barna dine?''

Dette er ikke fremmede mennesker, men mennesker barnet ditt trolig kjenner godt fra skolehverdagen. Jeg hadde ikke engang tenkt tanken på at dette var noe problem for ei jente på nesten 11 (har selv ei datter på elleve). Hadde hun blitt tvunget, hadde saken stilt seg litt annerledes.

Jeg mener det er så mye man kan reagere på at hvis skolene skulle hatt foreldre som reagerte på absolutt alt, så hadde de ikke hatt tid til å gjøre den jobben de er satt til å gjøre... å undervise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg skjønner at magneten ikke er farlig, men de som driver tungetale/åndeutdriving mener jo heller ikke at de driver med farlige ting. Ei heller de som drikker/spiser ting, de gjør det jo fordi de mener det er riktig.

Og hva med alternativ massasje, f.eks., er det OK? Eller er det bare magneter som er OK?

Jeg mener helt klart at en uskyldig magnet er noe helt annet enn tungetale (som kan virke skremmede) og kroppsmassasje (som handler om intim kontakt). Forøvrig skjer det at elever blir bedt om å massere hverandres skuldre i skoletida - men nå bør vel lærere skjønne at også det er "skumle saker"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...