Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

''Igjen handler det om at noen fullt og fast tror på at en magnet vil funke - og at man der og da er redde pga astmaanfallet... jeg tror det ble gjort i god tro og ville ikke gått videre med det.''

Om noen fullt og fast trodde at en magnet kunne løse et astmaanfall, hadde jeg i hvert fall blitt skremt. Og gjett hvem jeg ikke ville hatt som nærmeste voksne ved neste anfall!

Jeg synes også det er skremmende om en eller annen dypfølt tro skal gi voksne mennesker rett til å påtvinge barn dette. Selv når det er fysisk invaderende og ydmykende for barnet.

En voksen som ikke skjønner en nødvendige grenser for utøvelsen av sin egen tros-/religionsutøvelse, ville pulverisert sin tillit hos meg. For om h*n mener h*n har rett til å påtvinge andre dette; Hva annet kan h*n finne på?

''Ville bare sagt jeg ikke hadde tro på alternativ medisin, og at de neste gang måtte ringe legevakta. Tror det bare vil gjøre vondt verre å lage en stor sak ut av dette....''

Om jeg følte jeg ble tatt på alvor, ville jeg sikkert slått meg til ro. Om magnetterapeuten ikke viste forståelse for at dette var over streken, hadde jeg ganske sikkert sagt langt tydeligere ifra.

Voksne folk holder bare ikke på slik.

mvh

Så hvordan synes du mor bør reagere da? Og da er det et viktig poeng at dette ikke kommer ut av hensyn til datteren... det tror jeg skader mer enn denne saken i seg selv gjorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

''Jeg trodde rett og slett ikke skolens personale hadde lov å utøve diverse fantasifulle utgaver av alternativ medisin på elevene.

For meg ville det i denne situasjonen vært viktig å få knesatt dette som et prinsipp. Alternativ medisin driver man med på fritida overfor samtykkekompetente personer. Man har ingen ting med å dra sitt livssyn og religion ned over hodet på elevene.''

Jeg er enig i det prinsipielle. Tror allikevel jeg hadde vært opptatt av at intensjonen var god og derfor tatt opp saken på en lite dramatisk måte (derfor mitt forslag om å ta det opp med lærer ved en passende anledning).

Er enig med deg i det, frosken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan synes du mor bør reagere da? Og da er det et viktig poeng at dette ikke kommer ut av hensyn til datteren... det tror jeg skader mer enn denne saken i seg selv gjorde..

Overfor barnet lager man selvsagt minst mulig drama. Anerkjenner barnets opplevelse av situasjonen uten å legge noe til.

I forhold til skolen ville jeg forventet å få tydelig tilbakemelding på at ingen av skolens personale i fremtiden administrerer alternatiive kurer til barna.

Hva man enn sier om at magneter er uskykdige og gode intensjoner, er det en tramping over viktige grenser som er uakseptabel på en skole. Man kan ikke uten videre unskylde folk som turer fram og gjemmer seg bak godt ment.

Tar man ikke opp slike ting, vet man aldri hvilken kreativ medisinering det kan bli neste gang.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier krafse under klærne er jeg selvsagt helt enig - og når du sier "utøve alternativ medisin" på elever, er jeg også enig. Her er konteksten ganske vesentlig... og jeg synes fortsatt det er å overreagere når man lager oppstyr ut av en situasjon der noen bare forsøkte å hjelpe så godt de kunne..

Jeg er ikke villig til å unnskylde mangelen på forståelse for barnets grenser både med hensyn på intimsoner og påprakning av humbugkurer med godt ment.

Jeg synes at man burde kunne forvent bedre av folk som jobber på en skole.

Det betyr ikke at jeg ville laget verdens lurveleven. Men jeg ville heller ikke gitt meg før jeg var trygg på at tilsvarende ikke kom til å skje igjen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt klart en tabbe - men jeg synes det går over alle støvleskaft å reagere så voldsomt på noe som i mine øyne er mer komisk enn sjokkerende ;)

''Det var helt klart en tabbe - men jeg synes det går over alle støvleskaft å reagere så voldsomt på noe som i mine øyne er mer komisk enn sjokkerende ;)''

Så hvis din 12-årige datter kom hjem fra skolen og fortalte at en av skolen personale hadde grafset innunder klærne hennes, på puppene for å feste en magnet på henne så hadde du funnet det morsomt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan du tolker ordet tafse.

Jeg bruker det i mindre dramatiske sammenhenger. Men jeg er sikker på at for en sjenert 11-åring kan det som skjedde oppleves like invaderende og ubehaglig som ufrivillig puppetafsing for en voksen kvinne.

Man må ha en forbasket mye bedre grunn enn magnetfesting for å rote med hendene i puppeområdet til ei jente på 11. Og det bør voksne folk vite.

mvh

''Man må ha en forbasket mye bedre grunn enn magnetfesting for å rote med hendene i puppeområdet til ei jente på 11. Og det bør voksne folk vite.''

Helt enig. Og i etterkant "legge skylden" på ungen ved å si at "såpass må du da tåle, det var bare godt ment!" er så forkastelig at jeg blir kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få festet en magnet på gjør i værste fall ingenting galt, og i beste fall gir det henne noe lindring. Så jeg ville ikke blitt sint.

Men, jeg ville kanskje sagt i fra om at jeg gjerne ville informeres på forhånd en annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke villig til å unnskylde mangelen på forståelse for barnets grenser både med hensyn på intimsoner og påprakning av humbugkurer med godt ment.

Jeg synes at man burde kunne forvent bedre av folk som jobber på en skole.

Det betyr ikke at jeg ville laget verdens lurveleven. Men jeg ville heller ikke gitt meg før jeg var trygg på at tilsvarende ikke kom til å skje igjen.

Mvh

''Jeg synes at man burde kunne forvent bedre av folk som jobber på en skole.''

Jeg er enig - når det er snakk om lærere eller ansatte som skal jobbe direkte med elevene. Tror neppe man kan forvente at rengjøringspersonale eller vaktmestere automatisk tenker over slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var helt klart en tabbe - men jeg synes det går over alle støvleskaft å reagere så voldsomt på noe som i mine øyne er mer komisk enn sjokkerende ;)''

Så hvis din 12-årige datter kom hjem fra skolen og fortalte at en av skolen personale hadde grafset innunder klærne hennes, på puppene for å feste en magnet på henne så hadde du funnet det morsomt?!

Nei, selvsagt ikke... Da hadde hun jo reagert på at noen "tafset" under klærne på henne! Hvis barnet oppfatta det som "tafsing" hadde det helt klart vært et overgrep. I denne historien virka det ikke som om akkurat det var det store problemet (selv om historien etterhvert har nådd de dimensjonene også) - problemet var at det ble brukt en magnet (iallefall slik jeg oppfatta første innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få festet en magnet på gjør i værste fall ingenting galt, og i beste fall gir det henne noe lindring. Så jeg ville ikke blitt sint.

Men, jeg ville kanskje sagt i fra om at jeg gjerne ville informeres på forhånd en annen gang :)

For det første, hvis du seriøst tror at en magnet gjør noe med astma, så må du også tenke på at magneten kan ha negative virkninger (bivirkninger).

Så hvis du du snakker om at det virker, så kan du ikke se bort fra bivirkninger.

=====

Astma kan være dødelig. Det er visstnok en av de vanlige dødsårsakene i Norge. Det viser seg igjen og igjen at når folk prøver "alternativ behandling" så slutter de ofte med ordentlig behandling. Og blir syke, eller dør.

Så jo, det er skadelig, og det er alvorlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvis du seriøst tror at en magnet gjør noe med astma, så må du også tenke på at magneten kan ha negative virkninger (bivirkninger).

Så hvis du du snakker om at det virker, så kan du ikke se bort fra bivirkninger.

=====

Astma kan være dødelig. Det er visstnok en av de vanlige dødsårsakene i Norge. Det viser seg igjen og igjen at når folk prøver "alternativ behandling" så slutter de ofte med ordentlig behandling. Og blir syke, eller dør.

Så jo, det er skadelig, og det er alvorlig.

Med vennlig hilsen

Hvilke bivirkninger kan en magnet ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Dette ble en veldig lang tråd, og jeg rekker ikke svare hver enkelt, helga skal brukes til å stå på ski.

PieLill har svart så godt for meg i denne tråden at jeg i grunnen ikke har så mye mer å tilføye.

Snakket litt med jentungen i går kveld, og hun likte som skrevet tidligere ikke at de tok i puppeområdet, men hun er verken traumatisert eller noe offer for overgrep. Episoden er ingen stor greie i hennes liv, bare så det er sagt. Hun er forøvrig ei tøff jente med bein i nesa, og jeg tenker at når hun blir overumplet på denne måten så er det neimen ikke lett å være sjenert og stillfaren og skulle stå opp å protestere mot ubehageligheter. Voksne mennesker er autoritetspersoner overfor barn, det må man bare huske på.

Skolens rektor, som jeg har et glimrende samarbeid med på andre områder, er informert, og jeg er helt sikker på at han ikke ønsker personale som går rundt og behandler barna alternativt.

Jeg har overhode ikke "tatt av", verken i forhold til barnet eller skolen. Man må ikke være hysterisk og spinnvill selv om man reagerer negativt på noe, det går an å både være rolig og klar og tydelig på samme tid. Jeg er i 99,9 % av tiden superfornøyd med skolen vår, og jeg har mer med den å gjøre enn de fleste andre.

For min del slutter diskusjonen her, jeg må smøre ski og matpakker og pakke ned ved og gjøre klar til laaaaang skitur i nydelige omgivelser - ha en super dag, folkens, og tusen takk for engasjementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bivirkninger kan en magnet ha?

Hei,

Hvilke *virkninger* kan en magnet ha på astma?

Poenget var jo at hvis en behandling (skolemedisin eller alternativ) har en virkning, så *kan* den ha en bivirkning som kan gjøre astmaen verre.

Magneter har ingen virkning eller bivirkning på astma, men i motsetning til skolemedisin så er det ingen som samler inn og rapporterer bivirkninger fra alternativ medisin, så man aner ingenting om bivirkninger.

====

Astma er mye mer alvorlig enn folk flest forstår. Det skremmer meg at noen vil behandle det med magneter (!), som kan føre til at ungen ikke tar astmamedisinen. Det er mange kjente tilfeller av at det skjer, og det kan være livstruende.

====

Jeg er enig med deg i at det er en forskjell på om lærere hadde gjort noe slik, og renholdsfolk som gjorde det for å hjelpe. Jeg forstår selvsagt at det var gjort for å hjelpe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Hvilke *virkninger* kan en magnet ha på astma?

Poenget var jo at hvis en behandling (skolemedisin eller alternativ) har en virkning, så *kan* den ha en bivirkning som kan gjøre astmaen verre.

Magneter har ingen virkning eller bivirkning på astma, men i motsetning til skolemedisin så er det ingen som samler inn og rapporterer bivirkninger fra alternativ medisin, så man aner ingenting om bivirkninger.

====

Astma er mye mer alvorlig enn folk flest forstår. Det skremmer meg at noen vil behandle det med magneter (!), som kan føre til at ungen ikke tar astmamedisinen. Det er mange kjente tilfeller av at det skjer, og det kan være livstruende.

====

Jeg er enig med deg i at det er en forskjell på om lærere hadde gjort noe slik, og renholdsfolk som gjorde det for å hjelpe. Jeg forstår selvsagt at det var gjort for å hjelpe.

Med vennlig hilsen

Hvis diskusjonen gikk på om en magnet kan funke eller ikke på en slik lidelse, så er jeg enig - men diskusjonen gikk jo mer på om det kunne skade jenta psykisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis diskusjonen gikk på om en magnet kan funke eller ikke på en slik lidelse, så er jeg enig - men diskusjonen gikk jo mer på om det kunne skade jenta psykisk ;)

Enig i det, men du spurte meg jo om bivirkninger! :glis:

Jeg ville reagert hvis noen andre enn helsepersonell ga elever skolemedisin også (og med skolemedisin mener jeg altså ikke medisin som skal gis på skoler! ;-) ), uten å vite om de tålte medisiner, osv.

Vi vet, uten tvil, at magneter ikke lindrer astma (det er meget lett å teste), og derfor er det ekstra ille å gi uvirksom behandling. (Samme hvis det hadde vært snakk om paracet-tabletter.)

Astma er virkelig virkelig skremmende for den som opplever det, og det er dessverre noe som ofte ikke tas alvorlig nok.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, men du spurte meg jo om bivirkninger! :glis:

Jeg ville reagert hvis noen andre enn helsepersonell ga elever skolemedisin også (og med skolemedisin mener jeg altså ikke medisin som skal gis på skoler! ;-) ), uten å vite om de tålte medisiner, osv.

Vi vet, uten tvil, at magneter ikke lindrer astma (det er meget lett å teste), og derfor er det ekstra ille å gi uvirksom behandling. (Samme hvis det hadde vært snakk om paracet-tabletter.)

Astma er virkelig virkelig skremmende for den som opplever det, og det er dessverre noe som ofte ikke tas alvorlig nok.

Med vennlig hilsen

''Enig i det, men du spurte meg jo om bivirkninger! :glis:''

Men det var du som var inne på temaet bivirkninger først :P

''Jeg ville reagert hvis noen andre enn helsepersonell ga elever skolemedisin også (og med skolemedisin mener jeg altså ikke medisin som skal gis på skoler! ;-) ), uten å vite om de tålte medisiner, osv.''

Helt klart - men skolemedisin vet man påvirker kroppen på en eller annen måte. Magnetet påvirker neppe kroppen på noen som helst måte ;)

''Astma er virkelig virkelig skremmende for den som opplever det, og det er dessverre noe som ofte ikke tas alvorlig nok.''

Det er vel en av de tingene jeg reagerer mest på i hovedinnlegget... at fokuset ligger på reaksjonen mot bruken av magnet, og ikke på at legevakta ikke ble ringt opp (jeg har selv sett astmaanfall på nært hold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Enig i det, men du spurte meg jo om bivirkninger! :glis:''

Men det var du som var inne på temaet bivirkninger først :P

''Jeg ville reagert hvis noen andre enn helsepersonell ga elever skolemedisin også (og med skolemedisin mener jeg altså ikke medisin som skal gis på skoler! ;-) ), uten å vite om de tålte medisiner, osv.''

Helt klart - men skolemedisin vet man påvirker kroppen på en eller annen måte. Magnetet påvirker neppe kroppen på noen som helst måte ;)

''Astma er virkelig virkelig skremmende for den som opplever det, og det er dessverre noe som ofte ikke tas alvorlig nok.''

Det er vel en av de tingene jeg reagerer mest på i hovedinnlegget... at fokuset ligger på reaksjonen mot bruken av magnet, og ikke på at legevakta ikke ble ringt opp (jeg har selv sett astmaanfall på nært hold).

''Det er vel en av de tingene jeg reagerer mest på i hovedinnlegget... at fokuset ligger på reaksjonen mot bruken av magnet, og ikke på at legevakta ikke ble ringt opp (jeg har selv sett astmaanfall på nært hold).''

Jeg blir veldig overrasket over hva du skriver i denne tråden, altså, for vanligvis er du veldig fornuftig. Selvfølgelig skulle skolen ringt legevakta, ingen tvil om at de sviktet der i forhold til egne rutiner. Det går allikevel an å ha to tanker i hodet samtidig, og det er ikke normalt at vaskepersonalet (eller lærere, for den saks skyld) da går inn og gir alternativ medisinsk behandling. Jeg syns det er rart at du syns dette er så veldig greit, men konstaterer at vi bare har ulikt tankesett.

At jeg har fokus på det som er mest uvanlig er jo nettopp fordi det er veldig uvanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig i det, men du spurte meg jo om bivirkninger! :glis:''

Men det var du som var inne på temaet bivirkninger først :P

''Jeg ville reagert hvis noen andre enn helsepersonell ga elever skolemedisin også (og med skolemedisin mener jeg altså ikke medisin som skal gis på skoler! ;-) ), uten å vite om de tålte medisiner, osv.''

Helt klart - men skolemedisin vet man påvirker kroppen på en eller annen måte. Magnetet påvirker neppe kroppen på noen som helst måte ;)

''Astma er virkelig virkelig skremmende for den som opplever det, og det er dessverre noe som ofte ikke tas alvorlig nok.''

Det er vel en av de tingene jeg reagerer mest på i hovedinnlegget... at fokuset ligger på reaksjonen mot bruken av magnet, og ikke på at legevakta ikke ble ringt opp (jeg har selv sett astmaanfall på nært hold).

Hei,

Jeg nevnte faren for bivirkninger, fordi så ofte blir denne faren oversett bare fordi det er "naturlig" behandling. Prinsippet om at har det en virkning så kan det ha en bivirkning er omtrent universelt.

Jeg er også veldig enig med deg i at det er kritikkverdig at man ikke ringte legevakten eller ambulanse (alt etter hvor alvorlig anfallet var).

En annen ting er at rengjøringspersonalet (eller andre på skolen) selvsagt ikke har noe under genseren på en 11-åring å gjøre. Spesielt ikke når vedkommende har astmaanfall og ikke kan si "nei" på samme måte som vanlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilke *virkninger* kan en magnet ha på astma?

Poenget var jo at hvis en behandling (skolemedisin eller alternativ) har en virkning, så *kan* den ha en bivirkning som kan gjøre astmaen verre.

Magneter har ingen virkning eller bivirkning på astma, men i motsetning til skolemedisin så er det ingen som samler inn og rapporterer bivirkninger fra alternativ medisin, så man aner ingenting om bivirkninger.

====

Astma er mye mer alvorlig enn folk flest forstår. Det skremmer meg at noen vil behandle det med magneter (!), som kan føre til at ungen ikke tar astmamedisinen. Det er mange kjente tilfeller av at det skjer, og det kan være livstruende.

====

Jeg er enig med deg i at det er en forskjell på om lærere hadde gjort noe slik, og renholdsfolk som gjorde det for å hjelpe. Jeg forstår selvsagt at det var gjort for å hjelpe.

Med vennlig hilsen

Hvis man er sikker på at magneten ikke har noen medisinsk virkning - vil jeg likevel tro at den kunne ha en beroligende virkning - ren placeboeffekt. Ikke at jeg har så greie på astma, men jeg ville tro at det ville hjelpe å bli beroliget og ikke få panikk? Som ren nødhjelp inntil legetilsyn (om det trengtes, jeg har ikke lest tråden så veldig nøye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel en av de tingene jeg reagerer mest på i hovedinnlegget... at fokuset ligger på reaksjonen mot bruken av magnet, og ikke på at legevakta ikke ble ringt opp (jeg har selv sett astmaanfall på nært hold).''

Jeg blir veldig overrasket over hva du skriver i denne tråden, altså, for vanligvis er du veldig fornuftig. Selvfølgelig skulle skolen ringt legevakta, ingen tvil om at de sviktet der i forhold til egne rutiner. Det går allikevel an å ha to tanker i hodet samtidig, og det er ikke normalt at vaskepersonalet (eller lærere, for den saks skyld) da går inn og gir alternativ medisinsk behandling. Jeg syns det er rart at du syns dette er så veldig greit, men konstaterer at vi bare har ulikt tankesett.

At jeg har fokus på det som er mest uvanlig er jo nettopp fordi det er veldig uvanlig!

Når jeg så for meg at hun festa magneten på brystet til jenta, så så jeg ikke for meg en naken overkropp, men at hun dro ned genseren ved halsen og festa magneten øverst på brystet - derfor ingen krise i mitt hode ;)

Jeg syntes av den grunn hele greia virka mer komisk enn alvorlig, og tror jeg ville avdramatisert det grundig om et av mine barn hadde opplevd det (nettopp for at de ikke skulle begynne å tro at magneter er "farlig" eller "til hjelp" eller hva de nå er..)

Jeg har også sagt at jeg ville gitt beskjed i etterkant om at jeg ikke trodde på slike metoder, og helst så at de ringte legevakta om det skulle skje igjen. En større reaksjon enn det synes jeg personlig ikke er nødvendig, også fordi denne kvinnen handlet i god tro (enkelte tror nok fullt og fast på magnetenes helende virkning ;)) - nettopp fordi hun kanskje var den eneste som faktisk forsøkte å hjelpe datteren din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...