Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg nevnte faren for bivirkninger, fordi så ofte blir denne faren oversett bare fordi det er "naturlig" behandling. Prinsippet om at har det en virkning så kan det ha en bivirkning er omtrent universelt.

Jeg er også veldig enig med deg i at det er kritikkverdig at man ikke ringte legevakten eller ambulanse (alt etter hvor alvorlig anfallet var).

En annen ting er at rengjøringspersonalet (eller andre på skolen) selvsagt ikke har noe under genseren på en 11-åring å gjøre. Spesielt ikke når vedkommende har astmaanfall og ikke kan si "nei" på samme måte som vanlig.

Med vennlig hilsen

Jeg tenkte ikke "under genseren" eller "tafsing". Jeg så for meg at de hadde dratt ned genseren ved halsen og festet magneten øverst på brystet (det hadde iallefall ikke vært naturlig for meg å gjøre det på andre måter enn det - om jeg hadde tro på magneter ;))

Magneter som alternativ behandling virker litt mer ufarlig enn noe man inntar i munnen - og jeg hadde selvsagt reagert kraftig om noen hadde gitt et av barna mine piller i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Hvis man er sikker på at magneten ikke har noen medisinsk virkning - vil jeg likevel tro at den kunne ha en beroligende virkning - ren placeboeffekt. Ikke at jeg har så greie på astma, men jeg ville tro at det ville hjelpe å bli beroliget og ikke få panikk? Som ren nødhjelp inntil legetilsyn (om det trengtes, jeg har ikke lest tråden så veldig nøye).

Det samme tenkte jeg på igår, men jeg har visst erta på meg så mange her at jeg nesten ikke turte å si det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenkte jeg på igår, men jeg har visst erta på meg så mange her at jeg nesten ikke turte å si det :P

Jeg er igrunnen enig med deg - jeg hadde ikke giddet å irritere meg over den delen av saken (men selvsagt over at de ikke tok henne til lege).

Generelt sett synes jeg folk har en tendens til å la piggene komme raskt ut....i alle mulige saker. Folk skal nesten ha en direkte ond mening med ting før jeg blir sur over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at personalet på en skole bare skal kunne ture frem med alskens alternativ behandling?

Burde det ikke gå en krystallklar grense ved å utøve sitt livssyn på skolebarn?

mvh

Jeg mener ikke at noen skal ture frem og tafse på ungene, men hvis jeg hadde vært i samme situasjon som trådstarter, og barnet mitt hadde fått klistret på seg en magnet, ville jeg ikke reagert så veldig på det. Jeg tenker det er gjort i den hensikt å hjelpe, og det er ikke så mye anderledes enn om de hadde prøvd et annet kjerringråd. Evt plaster på såret. Noen ganger er det helt unødvendig å ta plaster på et lite sår, men for datteren min hjelper det veldig å få plaster på såret, for da føler hun at vi forstår hvor vondt hun har det, og det trøster henne å få på dette plasteret. Men sønnen vår derimot har veldige motforestillinger mot plaster, og han gir veldig klart uttrykk for at han ikke vil ha plaster på. Men også for han hjelper det at vi viser at vi forstår at han har det vondt, og at han får litt trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at noen skal ture frem og tafse på ungene, men hvis jeg hadde vært i samme situasjon som trådstarter, og barnet mitt hadde fått klistret på seg en magnet, ville jeg ikke reagert så veldig på det. Jeg tenker det er gjort i den hensikt å hjelpe, og det er ikke så mye anderledes enn om de hadde prøvd et annet kjerringråd. Evt plaster på såret. Noen ganger er det helt unødvendig å ta plaster på et lite sår, men for datteren min hjelper det veldig å få plaster på såret, for da føler hun at vi forstår hvor vondt hun har det, og det trøster henne å få på dette plasteret. Men sønnen vår derimot har veldige motforestillinger mot plaster, og han gir veldig klart uttrykk for at han ikke vil ha plaster på. Men også for han hjelper det at vi viser at vi forstår at han har det vondt, og at han får litt trøst.

Jeg synes at voksne som er fan av alternativ behandling må forstå at de ikke kan praktisere dette på elevene når de jobber på en skole.

Det holder ikke å gjemme seg bak godt ment når man turer fram slik. Spesielt ikke overfor elever som i øyeblikket befinner seg i en sårbar situasjon.

Selvsagt bør problemet tas opp på en voksen og konstruktiv måte, men jeg ville ikke slått meg til ro med en god-ment bortfortforklaring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes at man burde kunne forvent bedre av folk som jobber på en skole.''

Jeg er enig - når det er snakk om lærere eller ansatte som skal jobbe direkte med elevene. Tror neppe man kan forvente at rengjøringspersonale eller vaktmestere automatisk tenker over slikt...

''Jeg er enig - når det er snakk om lærere eller ansatte som skal jobbe direkte med elevene. Tror neppe man kan forvente at rengjøringspersonale eller vaktmestere automatisk tenker over slikt...''

Det er en grov fornermelse mot vaktmestere og rengjøringspersonell. Hvorfor i alle dager skulle ikke de kunne gotdyå allminnelig folkeskikk og lese gjennom skolens personalperm?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Man må ha en forbasket mye bedre grunn enn magnetfesting for å rote med hendene i puppeområdet til ei jente på 11. Og det bør voksne folk vite.''

Helt enig. Og i etterkant "legge skylden" på ungen ved å si at "såpass må du da tåle, det var bare godt ment!" er så forkastelig at jeg blir kvalm!

''Helt enig. Og i etterkant "legge skylden" på ungen ved å si at "såpass må du da tåle, det var bare godt ment!" er så forkastelig at jeg blir kvalm!''

Heldigvis er det få i denne tråden som ser ut til å trekke det så langt.

For egen del er det ganske mange år siden jeg utviklet allergi mot godt-ment-strategien. Mener man så fortreffelig godt kan man begynne med litt folkeskikk og allminnelig respekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er sikker på at magneten ikke har noen medisinsk virkning - vil jeg likevel tro at den kunne ha en beroligende virkning - ren placeboeffekt. Ikke at jeg har så greie på astma, men jeg ville tro at det ville hjelpe å bli beroliget og ikke få panikk? Som ren nødhjelp inntil legetilsyn (om det trengtes, jeg har ikke lest tråden så veldig nøye).

Man er ganske fantasiløs om man ikke klarer å finne en bedre måte å berolige på enn å tape en magnet i puppeområdet.

Unntaket ville være en som var så innsnødd i magneter at vedkommende faktisk trodde det virket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig - når det er snakk om lærere eller ansatte som skal jobbe direkte med elevene. Tror neppe man kan forvente at rengjøringspersonale eller vaktmestere automatisk tenker over slikt...''

Det er en grov fornermelse mot vaktmestere og rengjøringspersonell. Hvorfor i alle dager skulle ikke de kunne gotdyå allminnelig folkeskikk og lese gjennom skolens personalperm?

mvh

Hei,

Tanken er vel at spesielt rengjøringspersonale ofte er innleid, og vasker skole en dag, og på et kontor en annen. I så fall er det faktisk deres arbeidsgiver (ISS, osv.) som har ansvar for å kurse dem i hva de har lov til å gjøre, og skolen som har plikt til å informere ISS om slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ganske fantasiløs om man ikke klarer å finne en bedre måte å berolige på enn å tape en magnet i puppeområdet.

Unntaket ville være en som var så innsnødd i magneter at vedkommende faktisk trodde det virket.

mvh

''Man er ganske fantasiløs om man ikke klarer å finne en bedre måte å berolige på enn å tape en magnet i puppeområdet.''

Dette var vel sikkert en som trodde på den slags - ellers ville vel ikke magneten vært der i det hele tatt. Og det er jo heller ikke kriminelt å være fantasiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man er ganske fantasiløs om man ikke klarer å finne en bedre måte å berolige på enn å tape en magnet i puppeområdet.''

Dette var vel sikkert en som trodde på den slags - ellers ville vel ikke magneten vært der i det hele tatt. Og det er jo heller ikke kriminelt å være fantasiløs.

Jeg var upresis.

Om den syke er innsnødd i magneter og overbevist om at det virker, må omgivelsene gjerne administrere en magnet eller to eller ti som placebo. Forutsatt at det ikke er til hinder nødvendig medisinsk behandling.

Den som driver med alternativ behandling må vite at den er udokumentert og at ikke alle vil ha disse alternativene tredd nedover hodet.

Det nytter ikke å bortforklare seg med at man hadde en god intensjon om å berolige med sin alternative metode, når det andre måter å berolige på er tilgjengelige og bedre.

Kort sagt. Voksne folk må ha vett til å skille mellom livssyn/tro og dokumenterbar behandling.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man er ganske fantasiløs om man ikke klarer å finne en bedre måte å berolige på enn å tape en magnet i puppeområdet.''

Dette var vel sikkert en som trodde på den slags - ellers ville vel ikke magneten vært der i det hele tatt. Og det er jo heller ikke kriminelt å være fantasiløs.

Man kan tro på hva man vil privat. For meg kan man ofre geiter, haner osv.

Men når man kommer til barn, og spesielt andres barn, så har man faktisk et ansvar for ikke å fylle hodene deres opp med slikt. Dette skjedde på en SKOLE, og ikke et tempel. På en skole skal man basere seg på fakta og vitenskap, og ikke "magneter mot astma", eller poteter og løk mot HIV.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vxvdxvgdfg

Man kan tro på hva man vil privat. For meg kan man ofre geiter, haner osv.

Men når man kommer til barn, og spesielt andres barn, så har man faktisk et ansvar for ikke å fylle hodene deres opp med slikt. Dette skjedde på en SKOLE, og ikke et tempel. På en skole skal man basere seg på fakta og vitenskap, og ikke "magneter mot astma", eller poteter og løk mot HIV.

Med vennlig hilsen

Løk lagt mot øret mot ørebetennelse er jo faktisk effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk lagt mot øret mot ørebetennelse er jo faktisk effektivt.

Det er halshugging også (ingen klager etterpå)! ;-)

Poenget er ikke hvorvidt en bestemt type behandling fungerer eller ei, men:

1) At kun medisinsk personale skal gi medisinsk behandling.

2) At man skal ringe legevakten, og ikke skraphandleren, når noen er syke.

3) At folk ikke har noe å gjøre under blusen på 11 åringer.

4) At enhver behandling kan ha bivirkninger. I noen tilfeller alvorlige bivirkninger.

5) At å proppe hodet til alvorlig syke barn fullt av idéer om magneter, og lignende, kan faktisk få dem til ikke å ta ordentlige medisiner, som kan være livreddende.

Folk DØR av astma. Det er faktisk ikke uvanlig, og jeg ble sjokkert da jeg leste hvor mange det var.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vdsgdsgds

Det er halshugging også (ingen klager etterpå)! ;-)

Poenget er ikke hvorvidt en bestemt type behandling fungerer eller ei, men:

1) At kun medisinsk personale skal gi medisinsk behandling.

2) At man skal ringe legevakten, og ikke skraphandleren, når noen er syke.

3) At folk ikke har noe å gjøre under blusen på 11 åringer.

4) At enhver behandling kan ha bivirkninger. I noen tilfeller alvorlige bivirkninger.

5) At å proppe hodet til alvorlig syke barn fullt av idéer om magneter, og lignende, kan faktisk få dem til ikke å ta ordentlige medisiner, som kan være livreddende.

Folk DØR av astma. Det er faktisk ikke uvanlig, og jeg ble sjokkert da jeg leste hvor mange det var.

Med vennlig hilsen

Litt rart at en unge som har en kronisk sykdom ikke har medisin og ikke vet hvordan en skal takle sykdomsanfall.

Ellers er jo det du skriver helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at en unge som har en kronisk sykdom ikke har medisin og ikke vet hvordan en skal takle sykdomsanfall.

Ellers er jo det du skriver helt uproblematisk.

I dette tilfellet var hadde ikke barnet hatt slike symptomer tidligere.

Generelt kan barn med kroniske sykdommer som krever medisinering og diverse andre hensyn og tiltak tidvis bli møkk lei hele greiene, ikke minst når de kommer i puberteten og ønsker å leve som alle andre.

Man kan typisk erfare dette hos ungdom med diabetes som ikke gidder å innrette seg etter sykdommen og får et opprør mot hele opplegget.

Det aller siste man da trenger er en eller annen alternativ helt som tuter ørene deres fulle med lettvindte og forlokkende løsninger.

Voksne som har med andres barn å gjøre skal opptre seriøst i forhold til sykdom. Magneter er kvakksalveri.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var hadde ikke barnet hatt slike symptomer tidligere.

Generelt kan barn med kroniske sykdommer som krever medisinering og diverse andre hensyn og tiltak tidvis bli møkk lei hele greiene, ikke minst når de kommer i puberteten og ønsker å leve som alle andre.

Man kan typisk erfare dette hos ungdom med diabetes som ikke gidder å innrette seg etter sykdommen og får et opprør mot hele opplegget.

Det aller siste man da trenger er en eller annen alternativ helt som tuter ørene deres fulle med lettvindte og forlokkende løsninger.

Voksne som har med andres barn å gjøre skal opptre seriøst i forhold til sykdom. Magneter er kvakksalveri.

mvh

Amen!

Eller noe! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som skjedde er uklart

Litt rart at en unge som har en kronisk sykdom ikke har medisin og ikke vet hvordan en skal takle sykdomsanfall.

Ellers er jo det du skriver helt uproblematisk.

''Litt rart at en unge som har en kronisk sykdom ikke har medisin og ikke vet hvordan en skal takle sykdomsanfall. Ellers er jo det du skriver helt uproblematisk.''

Ungen er ikke diagnostisert med astma slik jeg forsto hovedinnlegget. Situasjonen er ikke så godt beskrevet, men jeg antar at ungen ikke var veldig dårlig siden skolen ikke fulgte ungen tettere eller ringte legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunnen enig med deg - jeg hadde ikke giddet å irritere meg over den delen av saken (men selvsagt over at de ikke tok henne til lege).

Generelt sett synes jeg folk har en tendens til å la piggene komme raskt ut....i alle mulige saker. Folk skal nesten ha en direkte ond mening med ting før jeg blir sur over noe.

''Generelt sett synes jeg folk har en tendens til å la piggene komme raskt ut....i alle mulige saker. Folk skal nesten ha en direkte ond mening med ting før jeg blir sur over noe.''

Godt å lese dette :-)

Det er nesten så en blir redd for prøve å hjelpe til av frykt for at noen kan reagere negativt.

Jeg kunne gitt et barn med astmaanfall en dose av min ventolinspray dersom det ble riktig alvorlig.

Det er fryktelig å ikke få puste, og få hjelp til å roe seg ned og fokusere på annet er viktig. En magnet kan kanskje hjelpe til med det.

Men de burde ringt legen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...