Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Men hvilken relevans har det for en diskusjon om alternativ magnetbehandling i skolen?

Ingen.

Med vennlig hilsen

Da tenker jeg at du skal se på det du skrev først, og så ser du på det jeg har svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Om moren burde, i dine øyne, ha spurt om noe annet, endrer overhodet ikke på problemstillingen rundt magnetbehandling på skolen, Persille.

Det er bare å kjøre debatten i grøften.

Med vennlig hilsen

Jeg må innrømme at jeg nesten synes det er latterlig å lage så mye oppstyr rundt en _magnet_ ;)

Lag gjerne oppstyr rundt tafsing på overkroppen, at det ikke ble ringt legevakta osv - men hallooo..en magnet?

Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Jeg fikk beskjed om å komme ned og hente barnet mitt, siden hun hadde blitt litt dårlig i gymmen. Hun hadde begynt å hoste, sa læreren, og ble litt tungpustet.''

Og dette er lærerens vurdering.

''Det hørtes slettes ikke så ille ut i mine ører.''

Så vurderer du også det som "ikke så ille", basert på lærerens observasjoner.

''Jeg fant et barn som var svært mørk under øynene og som pep i brystkassa og som bare såvidt kunne hviske fram ord på presset utpust.''

Og det er noe annet enn det som ble beskrevet. Dermed faller jeg tilbake på; hva gjorde du? Når du gjorde denne oppdagelsen, dro du til legen? Spurte du de som passet på henne til du kom om hun hadde vært sånn hele tiden, eller om det ble sånn mens de ventet på deg?

''Var det OK, eller er det hele egentlig bare min skyld?''

Det har jeg ingen forutsetning for å ta stilling til. Det er åpenbart ikke din skyld at hun fikk pustebesvær, men jeg vet ingenting om hva som skjedde etterpå så jeg vet ikke hva som er hvem sin skyld. Jeg er egentlig heller ikke så opptatt av skylddeling, så lenge det gikk bra med barnet og de rutinene som er gitt ble fulgt. Og det ser ut som om de ble fulgt basert på den informasjonen du gir.

Hvis dette er det du kaller å spørre "flere ganger uten å få svar", så har jeg i alle fall svart deg lenger opp på alle dine spørsmål.

Mitt spørsmål til deg er da: Hvordan er mine svar relevante for det som var opprinnelig spørsmål, nemlig om det er greit med alternativ behandling av barn i skolen - og om det er greit at voksne, fremmede mennesker tar på snart 11 år gamle jenter i brystregionen når de begynner å få bryster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men Persille, vær snill å les hovedinnlegget i tråden en gang til.

Det handler jo ikke om det du skriver om, men om å feste magneter til brystkassen på en 11-åring er greit?

Med vennlig hilsen

Men Sør, vær så snill og les mitt første svar til trådstarter - og dennes påfølgende svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Nei, jeg tenker litt annerledes. Hvorfor skal enhver uregelmessighet i et barns tilstand behandles som sykdom? Sykeliggjøring av små og store er veldig framtredende i vårt samfunn....Og jeg reagerer på det.

Nei, jeg vet ikke helt hvorfor man skal ta med barn til legen når de ikke får puste, jeg? Kanskje for å unngå at de dør? Eller tenker du annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg må innrømme at jeg nesten synes det er latterlig å lage så mye oppstyr rundt en _magnet_ ;)

Lag gjerne oppstyr rundt tafsing på overkroppen, at det ikke ble ringt legevakta osv - men hallooo..en magnet?

Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*

Det forklarer hvertfall dine innspill her! Du blir åpenbart påvirket av magneten, og svarer derfor i favør av denne.

Du burde drikke mer vin i stedet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Om moren burde, i dine øyne, ha spurt om noe annet, endrer overhodet ikke på problemstillingen rundt magnetbehandling på skolen, Persille.

Det er bare å kjøre debatten i grøften.

Med vennlig hilsen

Du Sør, slutt å vær så opptatt av meg - og hold deg til saken. Det pleier å være et bedre utgangspunkt.

Les mitt første svar før du uttaler deg om hva jeg bør og ikke bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis dette er det du kaller å spørre "flere ganger uten å få svar", så har jeg i alle fall svart deg lenger opp på alle dine spørsmål.

Mitt spørsmål til deg er da: Hvordan er mine svar relevante for det som var opprinnelig spørsmål, nemlig om det er greit med alternativ behandling av barn i skolen - og om det er greit at voksne, fremmede mennesker tar på snart 11 år gamle jenter i brystregionen når de begynner å få bryster?

''Hvordan er mine svar relevante for det som var opprinnelig spørsmål, nemlig om det er greit med alternativ behandling av barn i skolen - og om det er greit at voksne, fremmede mennesker tar på snart 11 år gamle jenter i brystregionen når de begynner å få bryster?''

Og det svarte jeg deg på allerede i det første innlegget mitt - før du begynte å tillegge meg meninger utover det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke helt hvorfor man skal ta med barn til legen når de ikke får puste, jeg? Kanskje for å unngå at de dør? Eller tenker du annerledes?

Kan legen hjelpe noe særlig da? De med astma har jo allerede inhalator og allergitabletter hvis det er utløst av allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astma er faktisk en ikke uvanlig dødsårsak.

Det virker som om du har en del vanskeligheter med å forstå og akseptere at barn kan være syke.

Du kaller det sykeliggjøring, og tar derved ikke barnet alvorlig. Jeg kan love deg at astma er uhyggelig skremmende, og en dødsårsak for mange.

Har jeg nektet for det? Nei, jeg tror ikke det. Men jeg nekter og tro at så mange friske, små mennesker har en diagnose som man kan få inntrykk av i dagens samfunn.

I så fall så står det usedvanlig dårlig til med framtidens Norge:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke helt hvorfor man skal ta med barn til legen når de ikke får puste, jeg? Kanskje for å unngå at de dør? Eller tenker du annerledes?

Huff, det høres tragisk ut. Og selvfølgelig må man finne ut hva som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Men dette endrer jo hele hendelsesforløpet!

Hadde du skrevet dette med en gang, fremfor å være så opptatt av hva jeg gjør og hva jeg mener, så hadde du fått følgende svar:

Barn som ikke får puste over tid (slik som dette) skal følges opp av den som var tilstede da hendelsen inntraff. Dette for å kunne konstatere eventuell forverring, kunne gi korrekt forklaring til eventuelt behandlende personell, og ikke minst kunne yte det som måtte trenges av behandling om situasjonen forverres (førstehjelp).

Dersom situasjonen gradvis forverret seg fra de kontaktet deg, så burde de kontaktet deg igjen og forklart hva som skjedde.

Dette burde ha gitt deg mulighet til å si at hun hadde vært til legen for mulig astma og at du hadde med deg medisin i bilen slik at hun kunne få den - eller at de måtte kontakte ambulanse fordi du ikke ville rekke frem i tide. Du kunne også gitt instruksjoner for hvordan de best kunne hjelpe henne med de midlene de hadde til rådighet mens de ventet (om det er spesielle stillinger som sikrer bedre tilgang av luft osv).

Basert på dette er situasjonen med magneten helt underordnet for meg, basert på at læreren i utgangspunktet ikke fulgte den instruksjonen (jeg håper) skolen har utarbeidet.

At vaskeren ikke kan svare på spørsmål synes jeg heller ikke er rart, vedkommende har verken trening i eller kompetanse til å svare - i tillegg til at hun ikke var tilstede da dette startet. Hun gjorde antagelig det beste hun kunne ut av situasjonen.

Og om dette hadde vært f.eks et panikkanfall, og ikke astma - så kunne faktisk magneten ha hjulpet dersom datteren din hadde trodd på den. Den har ingen medisinsk effekt, men den kunne ha hatt en psykologisk effekt.

Jeg er selvfølgelig enig i rektors vurdering, men det er læreren som ikke har gjort jobben sin - ikke vaskeren.

Her er hovedinnlegget mitt:

''I går måtte jeg hente 5. klassingen min, hun hadde fått et (sannsynligvis) astmaanfall i gymtimen mot slutten av dagen.

Når jeg henter henne, så viser det seg at en av vaskerne har festet en magnet på brystet hennes, siden hun var tungpustet. Dette skulle gjøre henne frisk. Magneten var tapet fast direkte på huden hennes, på brystet.

Hadde dere reagert på dette på noen måte?''

Mao: Jeg spør om magnetbehandling av et sykt barn på skolen, altså alternativ medisinsk behandling, er noe majoriteten her inne synes er greit. Jeg spør også om dere synes det er greit å tape fast noe direkte på huden til en snart 11 år gammel jente.

Jeg spør ikke etter dom over lærerne, jeg spør ikke etter dom over rektor. Jeg spør om dere her inne synes det er greit med alternative medisinske behandlingsmetoder, og om berøring av unge jenter direkte på huden. Det er spørsmål helt uavhengig av hvor syk hun var, hvor læreren gikk/satt/sto osv.

Jeg skal være den første til å beklage at debatten med deg har sporet av, det beklager jeg. Mitt poeng var å få fram at om man sier ja til en alternativ behandlingsmetode, så vet man ikke nødvendigvis hva det har av konsekvenser. Magneter er ufarlig og meningsløse i seg selv, men kan få satt noen griller i hodet på barn kanskje. Verre er det med andre alternative behandlingsmetoder, herunder piller, tungetale osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Kan legen hjelpe noe særlig da? De med astma har jo allerede inhalator og allergitabletter hvis det er utløst av allergi.

Når man ikke har noen diagnose har man heller ikke medisiner. Allikevel kan man få et astmaanfall, en gang starter det jo, og da hjelper legen. Vi hadde en inhalator etter et lignende anfall for snart 2 år siden, men den har gått ut på dato og legen mente det ikke var noen grunn til å få en ny. Før nå, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

Presiseringen av at det ikke er en enorm sak var egentlig ment mest for de som sier at dette ikke er noe å skrike opp om. Jeg synes som sagt (både her og andre steder i tråden) at grensene bør klargjøres, for det er ikke greit å alternativbehandle barn i skolen.

Jeg vet, Mrs. Wallace, derfor spanderte jeg et smilefjes. Jeg oppfatter at du tok poenget med spørsmålet mitt i første omgang, jeg har lest svarene nedover uten å rekke å svare på alle.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Her er hovedinnlegget mitt:

''I går måtte jeg hente 5. klassingen min, hun hadde fått et (sannsynligvis) astmaanfall i gymtimen mot slutten av dagen.

Når jeg henter henne, så viser det seg at en av vaskerne har festet en magnet på brystet hennes, siden hun var tungpustet. Dette skulle gjøre henne frisk. Magneten var tapet fast direkte på huden hennes, på brystet.

Hadde dere reagert på dette på noen måte?''

Mao: Jeg spør om magnetbehandling av et sykt barn på skolen, altså alternativ medisinsk behandling, er noe majoriteten her inne synes er greit. Jeg spør også om dere synes det er greit å tape fast noe direkte på huden til en snart 11 år gammel jente.

Jeg spør ikke etter dom over lærerne, jeg spør ikke etter dom over rektor. Jeg spør om dere her inne synes det er greit med alternative medisinske behandlingsmetoder, og om berøring av unge jenter direkte på huden. Det er spørsmål helt uavhengig av hvor syk hun var, hvor læreren gikk/satt/sto osv.

Jeg skal være den første til å beklage at debatten med deg har sporet av, det beklager jeg. Mitt poeng var å få fram at om man sier ja til en alternativ behandlingsmetode, så vet man ikke nødvendigvis hva det har av konsekvenser. Magneter er ufarlig og meningsløse i seg selv, men kan få satt noen griller i hodet på barn kanskje. Verre er det med andre alternative behandlingsmetoder, herunder piller, tungetale osv.

Jeg svarte deg på det innlegget, og jeg skrev ganske nøyaktig at jeg ikke mente det var noe å reagere på.

Det var du som kom med piller og annet og omgjorde ditt egentlige spørsmål til en debatt om hva jeg mener, hva vi gjør i min barnehage, og om hvilke metoder jeg aksepterer.

Da legger vi debatten død, jeg står fortsatt for det jeg skrev i mitt første svar. Jeg synes det er tull å lage en sak av denne magnetgreia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer hvertfall dine innspill her! Du blir åpenbart påvirket av magneten, og svarer derfor i favør av denne.

Du burde drikke mer vin i stedet :P

Ja, jeg synes endel folk her inne er skikkelig urettferdige mot magnetrasen!!!

Vin? Hm.... litt seint å åpne ei flaske nå - and home alone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg er ikke opptatt av å ta noen. Men når jeg skriver at JEG mener hun har overreagert, så er det basert på min subjektive vurdering.

Hun trenger ikke være enig. Det spiller ingen rolle.

Men så fortsetter hun med å tillegg meg en mening om at jeg aksepterer at man putter piller i andres barn - hvilket jeg aldri har gjort. Da trekker hun diskusjonen til et nytt plan. Jeg svarte at jeg håpet hun så forskjell på disse tingene.

Og da følger hun opp med hva jeg tillater og ikke i min barnehage.

Dette er ikke hokuspokus, og du av alle (i ren vennskapelighet) som er så opptatt av personangrep, burde se at dette er en dårlig strategi om hun egentlig vil at jeg skal endre mening, og støtte hennes syn på dette.

Nå er det nå engang slik at jeg er den eneste oss tre som driver med dette, og faktisk har ansvar for andres barns helse på gitte tidspunkt - så selv om du vrir dette til at noe kan hende ila dagen, selvfølgelig kan det det, så endrer ikke det på fakta:

Barnet har ingen diagnose. Skolen har ingen instruks om behandling av barnet. Skolen har ikke behandlet barnet, de har kontaktet mor - slik de skal. Mor har ikke (basert på den informasjonen som ble gitt) vurdert at barnet trenger legetilsyn - hvordan mener du/hun da at skolen skulle gjort denne vurderingen?

Hva mer er det du forventer at de skal gjøre?

''Mor har ikke (basert på den informasjonen som ble gitt) vurdert at barnet trenger legetilsyn - hvordan mener du/hun da at skolen skulle gjort denne vurderingen?''

Hvis du blir oppringt fra skolen og får beskjed om at barnet ditt har falt ned fra et tre og slått seg i foten, så forventer du å finne akkurat det, og ikke et åpent leggbrudd. Man er jo helt avhengig av å få korrekt informasjon, ellers har man ikke sjans til å handle korrekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, Mrs. Wallace, derfor spanderte jeg et smilefjes. Jeg oppfatter at du tok poenget med spørsmålet mitt i første omgang, jeg har lest svarene nedover uten å rekke å svare på alle.

:-)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Men Persille, vær snill å les hovedinnlegget i tråden en gang til.

Det handler jo ikke om det du skriver om, men om å feste magneter til brystkassen på en 11-åring er greit?

Med vennlig hilsen

Vet ikke om jeg har svart deg i denne tråden tidligere, men har jeg ikke det må jeg bare si takk for at du forstår poenget mitt. jeg henger meg på dine svar fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Hvordan er mine svar relevante for det som var opprinnelig spørsmål, nemlig om det er greit med alternativ behandling av barn i skolen - og om det er greit at voksne, fremmede mennesker tar på snart 11 år gamle jenter i brystregionen når de begynner å få bryster?''

Og det svarte jeg deg på allerede i det første innlegget mitt - før du begynte å tillegge meg meninger utover det jeg skrev.

Og det som var poenget med oppfølgerspørsmålet mitt da var: Hvis magnetbehandling er helt greit, så vil man vanskelig trekke grensa for annen alternativ medisinsk behandling. Herunder piller, tungetale, innhalasjoner av ymse "urter" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...