Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig astma-mamma

Hvordan tok din datter dette selv? Jeg ser ingen grunn til å krisemaksimere dette ut i fra det du skriver.

Ingen har krisemaksimert noe som helst, det må da være lov å spørre hva andre tenker og mener om et tema uten at man krisemaksimerer?!

Hun tok det greit, syns det var ubehagelig at de tok henne "på puppene" (som ikke er ordentlige pupper, hun er snart 11 år og har kun antydninger, men det er et intimområde), hun får ingen varige mèn og klarer seg helt fint. Det er ikke det som er hele poenget, spørsmålet er om det er greit at hvem som helst utøver hvilken som helst alternativ behandling av barn som blir syke på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Persille1365381127

Du skriver i ditt svar til Sør at "mor mener at" - som om jeg har funnet på noe festlig helt av meg selv. Det har jeg ikke.

Og skolen skulle selvfølgelig ha ringt legevakta, hvilket man alltid bør gjør når et barn tydelig sliter med å puste samt blir blåsvart under øynene.

''Og skolen skulle selvfølgelig ha ringt legevakta, hvilket man alltid bør gjør når et barn tydelig sliter med å puste samt blir blåsvart under øynene.''

Dersom man sliter med å puste over tid, ja - dersom det var en øyeblikkshendelse, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er ikke det behandling, ettersom jeg ikke tror det har noen effekt. Hun har ingen diagnose heller så vidt jeg har forstått, så det var ingen behandling skolen kunne tilbudt.

Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?

''Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?''

Slik "argumentasjon" er langt under "beltestedet", Persille. Det er ikke morens reaksjon som debatteres her, men hvorvidt det er OK at noen på skolen oferer en geit, og halshugger en hane over hodet på en elev, for å kurere meslinger!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg hadde ikke reagert på noen måte, nei. Denne vaskeren har handlet i beste mening, garantert uten skolens velsignelse, og det har jo ikke gjort noen skade. Sånt skjer.

Og da tenker jeg at "heldigvis gikk det bra nå, det var bare en meningsløs magnet, men det er jo fint om det ikke skjer igjen og med andre barn og andre alternative behandlingsmetoder. Derfor gjør man noe mer enn bare å sitte med hendene i fanget og håpe at det er en annens barn som får det neste gang."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og skolen skulle selvfølgelig ha ringt legevakta, hvilket man alltid bør gjør når et barn tydelig sliter med å puste samt blir blåsvart under øynene.''

Dersom man sliter med å puste over tid, ja - dersom det var en øyeblikkshendelse, nei.

Man bør ringe snarest mulig ved pustebesvær. Det er alvorlig, og astma er faktisk en ikke uvanlig dødsårsak.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja? _Provosere_ fram et standpunkt - hvorfor bruker du slike ord? Lar du ansatte i barnehagen hos deg bruke alternative behandlingsmetoder på barna der? Eller har heller ikke din barnehage et bevisst forhold til slikt?

Jeg skriver det fordi det er sånn det fremstår. Det virker som om du er langt mer opptatt av å hisse til krig over dette, enn å faktisk belyse at dette er noe skolen bør tenke over - og innføre i sine retningslinjer.

Hva vi tillater og ikke vedkommer ikke deg, men når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ta et standpunkt på noe som ikke er en problemstilling hos oss.

Vi har klare rutiner for hvordan syke barn skal behandles, friske barn uten diagnose behandles som friske barn dersom vi ikke har grunn til å mistenke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

''Og skolen skulle selvfølgelig ha ringt legevakta, hvilket man alltid bør gjør når et barn tydelig sliter med å puste samt blir blåsvart under øynene.''

Dersom man sliter med å puste over tid, ja - dersom det var en øyeblikkshendelse, nei.

Så... hva er "over tid"? Hvor lenge skal man slite med å puste før det er betimelig å tilkalle hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? _Provosere_ fram et standpunkt - hvorfor bruker du slike ord? Lar du ansatte i barnehagen hos deg bruke alternative behandlingsmetoder på barna der? Eller har heller ikke din barnehage et bevisst forhold til slikt?

Hmm..... nå virker det nesten som du ikke egentlig forstår hva de med andre meninger enn deg prøver å si?

Alle er enige i at det er tull med magnetbehandling.

Alle er enige i at skolen burde ringt legevakta dersom det var så ille som du beskriver.

Uenigheten går på hvorvidt man skal lage "styr" av dette og klage på skolen for måten de taklet saken på.

Noen mener dette helt klart var et "overgrep" mot barnet og at saken bør få etterspill.

Andre mener dette kun var godt ment fra rengjøringshjelperen sin side, og at man heller kan si fra om at man ikke ønsker denslags behandling utført på sitt barn igjen - da man ikke har tro på den og føler den en upassende.

Det virker som mange her prøver å "ta" hverandre på ting og er uenige mest for å være uenige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg ville ikke satt pris på det, selv om det ikke er noen enorm sak.

Jeg ville nok gitt en høflig, men tydelig beskjed om at det er hyggelig at folk gjerne vil hjelpe, men at vi i framtida ikke ønsker denslags alternative behandlingsformer.

Neida, det er ingen enorm sak, og jeg har heller ikke prøvd å få det til å virke sånn. Jeg har ikke skreket og bært meg, jeg har ikke ringt avisa eller TV, jeg har ikke engang vært spydig mot hun som satte på magneten. Litt stram i ansiktet, riktignok, men ikke spydig og ufin.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg ville nok først og fremst blitt sint fordi noen fyldte hode til ungen med sprøyt.

I forhold til barnet ville jeg forsøkt å være ikke-ledende, spørrende mhp på både opplevelse og fornuft i handlingen fra den voksne. Og tatt det videre med barnet derfra.

Og jeg ville nok hat problemer med å la være å gi en tilbakemelding til den noe overhjelpsomme voksne. Godt ment, men det er lov å bruke hodet når man mener vel.

mvh

Jeg husker ikke om jeg har svart deg i denne tråden, men jeg gjør det uansett nå: Du har forstått mitt poeng, og takk for alt du har svart for meg. Det _er_ nemlig mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Takk-takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Man bør ringe snarest mulig ved pustebesvær. Det er alvorlig, og astma er faktisk en ikke uvanlig dødsårsak.

Med vennlig hilsen

Om man skulle ringe legevakten hver gang et barn faller, løper på noe eller setter noe i halsen og hikster, hoster, brekker seg eller annet - så ville det blitt veldig mye ringing til legevakt.

Dersom et barn mister pusten (hvilket de også kan gjøre når de gråter) så følger man med og ser om det tar seg opp igjen. Gjør det det, så kan man eventuelt konferere foreldrene ved henting - dersom årsaken ikke er åpenbar.

Dersom de mister pusten og den ikke tar seg ganske umiddelbart inn igjen, så ringer man foreldrene - og så tar man i samråd med dem en avgjørelse på hva som skal skje videre.

Dersom de mister pusten og slutter å puste, og man ikke får den igang igjen - så starter man kompresjoner og livredding, kontakter lege og ambulanse, og får noen andre til å kontakte foreldrene etter at lege er konferert slik at man kan fortelle hvor barnet blir fraktet og hvor foreldrene kan møte ambulansen. Da venter man nemlig ikke til foreldrene kommer til barnehagen/skolen.

Som du skjønner er det mange grader av "miste pusten", og jeg har vanskelig for å tro at dette barnet har hatt alvorlig grad av pustebesvær og at skolen bare har ignorert det. De har ringt moren og varslet om besværet, og jeg antar (med de opplysningene som ligger til grunn) at de mente dette var tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Så... hva er "over tid"? Hvor lenge skal man slite med å puste før det er betimelig å tilkalle hjelp?

Se svaret mitt til Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..... nå virker det nesten som du ikke egentlig forstår hva de med andre meninger enn deg prøver å si?

Alle er enige i at det er tull med magnetbehandling.

Alle er enige i at skolen burde ringt legevakta dersom det var så ille som du beskriver.

Uenigheten går på hvorvidt man skal lage "styr" av dette og klage på skolen for måten de taklet saken på.

Noen mener dette helt klart var et "overgrep" mot barnet og at saken bør få etterspill.

Andre mener dette kun var godt ment fra rengjøringshjelperen sin side, og at man heller kan si fra om at man ikke ønsker denslags behandling utført på sitt barn igjen - da man ikke har tro på den og føler den en upassende.

Det virker som mange her prøver å "ta" hverandre på ting og er uenige mest for å være uenige ;)

Det kan jo være et overgrep, selv om det var "godt ment"? Det er en uendelig rekke eksempler på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Hmm..... nå virker det nesten som du ikke egentlig forstår hva de med andre meninger enn deg prøver å si?

Alle er enige i at det er tull med magnetbehandling.

Alle er enige i at skolen burde ringt legevakta dersom det var så ille som du beskriver.

Uenigheten går på hvorvidt man skal lage "styr" av dette og klage på skolen for måten de taklet saken på.

Noen mener dette helt klart var et "overgrep" mot barnet og at saken bør få etterspill.

Andre mener dette kun var godt ment fra rengjøringshjelperen sin side, og at man heller kan si fra om at man ikke ønsker denslags behandling utført på sitt barn igjen - da man ikke har tro på den og føler den en upassende.

Det virker som mange her prøver å "ta" hverandre på ting og er uenige mest for å være uenige ;)

* Respekt for togli*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være et overgrep, selv om det var "godt ment"? Det er en uendelig rekke eksempler på det.

Med vennlig hilsen

Det kan ikke "være" et overgrep, men det kan "føles" som et overgrep? Jeg tror jaggu meg ikke at jeg vil våge meg på å nærme meg elever på brystkassa - ikke engang om nødvendig - etter å ha lest i denne tråden her ;) Skummelt å jobbe med andres barn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle ringe legevakten hver gang et barn faller, løper på noe eller setter noe i halsen og hikster, hoster, brekker seg eller annet - så ville det blitt veldig mye ringing til legevakt.

Dersom et barn mister pusten (hvilket de også kan gjøre når de gråter) så følger man med og ser om det tar seg opp igjen. Gjør det det, så kan man eventuelt konferere foreldrene ved henting - dersom årsaken ikke er åpenbar.

Dersom de mister pusten og den ikke tar seg ganske umiddelbart inn igjen, så ringer man foreldrene - og så tar man i samråd med dem en avgjørelse på hva som skal skje videre.

Dersom de mister pusten og slutter å puste, og man ikke får den igang igjen - så starter man kompresjoner og livredding, kontakter lege og ambulanse, og får noen andre til å kontakte foreldrene etter at lege er konferert slik at man kan fortelle hvor barnet blir fraktet og hvor foreldrene kan møte ambulansen. Da venter man nemlig ikke til foreldrene kommer til barnehagen/skolen.

Som du skjønner er det mange grader av "miste pusten", og jeg har vanskelig for å tro at dette barnet har hatt alvorlig grad av pustebesvær og at skolen bare har ignorert det. De har ringt moren og varslet om besværet, og jeg antar (med de opplysningene som ligger til grunn) at de mente dette var tilstrekkelig.

Det er relativt åpenbart at det ikke handler om hiksting eller hosting. Det er å bagatellisere.

Her er det snakk om astma, eller astma-lignende pustebevær.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker jeg at "heldigvis gikk det bra nå, det var bare en meningsløs magnet, men det er jo fint om det ikke skjer igjen og med andre barn og andre alternative behandlingsmetoder. Derfor gjør man noe mer enn bare å sitte med hendene i fanget og håpe at det er en annens barn som får det neste gang."

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''I mine øyne er ikke det behandling, ettersom jeg ikke tror det har noen effekt. Hun har ingen diagnose heller så vidt jeg har forstått, så det var ingen behandling skolen kunne tilbudt.''

Hehe, jeg skjønner ikke hvordan du tenker. Skolen skal da ikke _behandle_ syke folk?! De skal ringe lege når noen ikke får puste særlig godt.

''Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?''

Jeg fikk beskjed om å komme ned og hente barnet mitt, siden hun hadde blitt litt dårlig i gymmen. Hun hadde begynt å hoste, sa læreren, og ble litt tungpustet. Det hørtes slettes ikke så ille ut i mine ører. Jeg fant et barn som var svært mørk under øynene og som pep i brystkassa og som bare såvidt kunne hviske fram ord på presset utpust. Litt annerledes enn det jeg fikk beskjed om i telefonen. Og jeg brukte ikke så lang tid på å snakke i telefonen, jeg gjorde meg umiddelbart klar for å dra.

Var det OK, eller er det hele egentlig bare min skyld?

''Jeg fikk beskjed om å komme ned og hente barnet mitt, siden hun hadde blitt litt dårlig i gymmen. Hun hadde begynt å hoste, sa læreren, og ble litt tungpustet.''

Og dette er lærerens vurdering.

''Det hørtes slettes ikke så ille ut i mine ører.''

Så vurderer du også det som "ikke så ille", basert på lærerens observasjoner.

''Jeg fant et barn som var svært mørk under øynene og som pep i brystkassa og som bare såvidt kunne hviske fram ord på presset utpust.''

Og det er noe annet enn det som ble beskrevet. Dermed faller jeg tilbake på; hva gjorde du? Når du gjorde denne oppdagelsen, dro du til legen? Spurte du de som passet på henne til du kom om hun hadde vært sånn hele tiden, eller om det ble sånn mens de ventet på deg?

''Var det OK, eller er det hele egentlig bare min skyld?''

Det har jeg ingen forutsetning for å ta stilling til. Det er åpenbart ikke din skyld at hun fikk pustebesvær, men jeg vet ingenting om hva som skjedde etterpå så jeg vet ikke hva som er hvem sin skyld. Jeg er egentlig heller ikke så opptatt av skylddeling, så lenge det gikk bra med barnet og de rutinene som er gitt ble fulgt. Og det ser ut som om de ble fulgt basert på den informasjonen du gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg skriver det fordi det er sånn det fremstår. Det virker som om du er langt mer opptatt av å hisse til krig over dette, enn å faktisk belyse at dette er noe skolen bør tenke over - og innføre i sine retningslinjer.

Hva vi tillater og ikke vedkommer ikke deg, men når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ta et standpunkt på noe som ikke er en problemstilling hos oss.

Vi har klare rutiner for hvordan syke barn skal behandles, friske barn uten diagnose behandles som friske barn dersom vi ikke har grunn til å mistenke noe annet.

''Jeg skriver det fordi det er sånn det fremstår. Det virker som om du er langt mer opptatt av å hisse til krig over dette, enn å faktisk belyse at dette er noe skolen bør tenke over - og innføre i sine retningslinjer.''

Hehe, jeg lager overhode ingen krig med skolen, jeg har et godt samarbeid med dem på alle plan, derfor blir ditt "provokasjonsutspill" så malplassert.

''Hva vi tillater og ikke vedkommer ikke deg,''

Nice!

''men når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ta et standpunkt på noe som ikke er en problemstilling hos oss.''

Selvfølgelig ikke. Det er jo ingen problemstilling før en eller annen utfører ett eller annet merkelig med et barn.

''Vi har klare rutiner for hvordan syke barn skal behandles,''

Ja, det må man ha når man tar vare på andres barn. Det har vår skole også, og de har hatt rutinesvikt. Det kan skje der det jobber mennesker.

''friske barn uten diagnose behandles som friske barn dersom vi ikke har grunn til å mistenke noe annet.''

Ja, det gjør vel alle andre også? Eller mener du nå å si at min datter ikke var syk når hun ikke fikk puste, fordi hun ikke har en astma-diagnose å slå i bordet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er relativt åpenbart at det ikke handler om hiksting eller hosting. Det er å bagatellisere.

Her er det snakk om astma, eller astma-lignende pustebevær.

Med vennlig hilsen

Nei, om du leser litt lenger ned så sa læreren at hun begynte å hoste i gymmen, og ble litt tungpustet.

Det trenger ikke være mer enn forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...