Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig astma-mamma

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.

Så når jeg syns at alternativ medisinsk behandling ikke er greit på en skole, så lager jeg amerikanske tilstander og hindrer barna i å lære noe annet enn det helt A4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Jeg er ikke enig.

Om noen fra skolen hadde ringt meg og sagt at Billa var tungpustet og hostet, så ville jeg spurt hva som var i veien. Jeg ville spurt om hun bare var litt tett etter å ha lekt, eller hvordan dette oppsto. De gangene jeg har blitt oppringt med den type informasjon, så har jeg også spurt om hun vil klare seg greit til jeg kommer om så og så lang tid, eller om jeg må sende noen som er nærmere - alternativt om hun må til lege. Mulig jeg er bortskjemt, men jeg opplever at de som ringer alltid har gode svar på disse spørsmålene.

Jeg forundres stadig av foreldre som i ettertid mener at skole og barnehage burde ha gjort slik eller sånn, mens de selv ikke har kommet på å stille ett eneste spørsmål når de blir oppringt.

Det er jo fordi de som ringer (skolen, osv) som regel har hatt tid til å forbrede seg, mens den som blir oppringt blir tatt på sengen, og har ingen informasjon om situasjonen.

Det var dog ikke poenget her, som var magnetbehandling under blusen på en 11-åring.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

De innlegg jeg har svart på nå er Persilles innlegg, som jeg oppfatter som svært annerledes. Du trenger ikke å oppfatte det slik.

Jeg ser at folk har ulik mening om dette, og det må de jo selvfølgelig ha. Jeg syns vel allikevel at jeg må få lov til både å stille spørsmål ved deres påstander og ikke minst forklare hva som skjedde ved direkte spørsmål. Jeg har ikke noe mål om å "ta" noen som helst, men jeg syns heller ikke at det er så renhårig å bli beskyldt for å lage baluba, være hysterisk og rett og slett dum (underforstått) selv om jeg stiller spørsmålstegn ved en handling. Selv om den ble helt sikkert ble utført av ren godhet.

Om du leser dum ut av det jeg har skrevet til deg, så ligger det hos deg - jeg har ikke verken ment, skrevet eller underforstått uttrykket at du er dum.

Jeg skriver at jeg synes du overreagerer, og det står jeg for. Men det er min subjektive mening, og det spiller ikke noen rolle for meg om du er enig eller ikke.

Du ba om en mening på et forum, og det fikk du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pusting er oppskrytt!

Problemet er at det snart ikke finnes et friskt barn i dette landet. Diagnoser - både fysiske og psykiske hagler over barn fra de er født.

Bekymringsverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de gjorde ikke det. Vi måtte tilslutt kontakte barnevernet. Men det førte heldigvis til at barnet fikk tilsyn og oppfølging fra lege, selv om det ikke var en barnevernssak.

Så det endte bra :)

Godt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg fikk beskjed om å komme ned og hente barnet mitt, siden hun hadde blitt litt dårlig i gymmen. Hun hadde begynt å hoste, sa læreren, og ble litt tungpustet.''

Og dette er lærerens vurdering.

''Det hørtes slettes ikke så ille ut i mine ører.''

Så vurderer du også det som "ikke så ille", basert på lærerens observasjoner.

''Jeg fant et barn som var svært mørk under øynene og som pep i brystkassa og som bare såvidt kunne hviske fram ord på presset utpust.''

Og det er noe annet enn det som ble beskrevet. Dermed faller jeg tilbake på; hva gjorde du? Når du gjorde denne oppdagelsen, dro du til legen? Spurte du de som passet på henne til du kom om hun hadde vært sånn hele tiden, eller om det ble sånn mens de ventet på deg?

''Var det OK, eller er det hele egentlig bare min skyld?''

Det har jeg ingen forutsetning for å ta stilling til. Det er åpenbart ikke din skyld at hun fikk pustebesvær, men jeg vet ingenting om hva som skjedde etterpå så jeg vet ikke hva som er hvem sin skyld. Jeg er egentlig heller ikke så opptatt av skylddeling, så lenge det gikk bra med barnet og de rutinene som er gitt ble fulgt. Og det ser ut som om de ble fulgt basert på den informasjonen du gir.

Om moren burde, i dine øyne, ha spurt om noe annet, endrer overhodet ikke på problemstillingen rundt magnetbehandling på skolen, Persille.

Det er bare å kjøre debatten i grøften.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ser ikke muligheten for en fornuftig mellomløsning her?

Alt er bare svart/hvitt?

Med vennlig hilsen

Nei, svart eller hvitt er det greieste:)

Dette synes jeg er ganske tullete, og det sier jeg rett ut. Hadde det vært en mer alvorlig sak skulle jeg anstrengt meg litt for å se nyansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innlegg jeg har svart på nå er Persilles innlegg, som jeg oppfatter som svært annerledes. Du trenger ikke å oppfatte det slik.

Jeg ser at folk har ulik mening om dette, og det må de jo selvfølgelig ha. Jeg syns vel allikevel at jeg må få lov til både å stille spørsmål ved deres påstander og ikke minst forklare hva som skjedde ved direkte spørsmål. Jeg har ikke noe mål om å "ta" noen som helst, men jeg syns heller ikke at det er så renhårig å bli beskyldt for å lage baluba, være hysterisk og rett og slett dum (underforstått) selv om jeg stiller spørsmålstegn ved en handling. Selv om den ble helt sikkert ble utført av ren godhet.

Uansett - her blir det mye "skitkasting" fra begge sider og mye "leting med lupe" for å kunne ta hverandre - er nesten frista til å hente fram popcornet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det snart ikke finnes et friskt barn i dette landet. Diagnoser - både fysiske og psykiske hagler over barn fra de er født.

Bekymringsverdig?

Fra serien: "Jeg leste i aviser at det er farlig å røyke, så nå har jeg sluttet å lese aviser!" ???

Hvorvidt et barn får puste avhenger ikke av om hvor mange ANDRE barn som er syke. At du tilfeldigvis har funnet på at "det er for mange diagnoser" gjør altså ikke at barnet ikke dør av astma.

For øvrig, dødelighet blant gutter fra ulykker er redusert med 90% de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Så lenge hun ikke har en diagnose, du ikke har sørget for medisiner eller det ikke er noen henvisning fra lege vedrørende behandling - så er hun per definisjon ikke syk, nei.''

Dette er sviktende logikk. Barn kan bli syke i løpet av skoledagen. Det er ikke slik at så lenge man ikke har en diagnose så kan intet skje. Folk blir syke og FÅR en diagnose når de kommer på sykehuset.

I all vennskapelighet, jeg synes du virker fryktelig opptatt i å "ta" Mulig astma-mamma, fremfor å se nøytralt på saken i denne tråden, Persille.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke opptatt av å ta noen. Men når jeg skriver at JEG mener hun har overreagert, så er det basert på min subjektive vurdering.

Hun trenger ikke være enig. Det spiller ingen rolle.

Men så fortsetter hun med å tillegg meg en mening om at jeg aksepterer at man putter piller i andres barn - hvilket jeg aldri har gjort. Da trekker hun diskusjonen til et nytt plan. Jeg svarte at jeg håpet hun så forskjell på disse tingene.

Og da følger hun opp med hva jeg tillater og ikke i min barnehage.

Dette er ikke hokuspokus, og du av alle (i ren vennskapelighet) som er så opptatt av personangrep, burde se at dette er en dårlig strategi om hun egentlig vil at jeg skal endre mening, og støtte hennes syn på dette.

Nå er det nå engang slik at jeg er den eneste oss tre som driver med dette, og faktisk har ansvar for andres barns helse på gitte tidspunkt - så selv om du vrir dette til at noe kan hende ila dagen, selvfølgelig kan det det, så endrer ikke det på fakta:

Barnet har ingen diagnose. Skolen har ingen instruks om behandling av barnet. Skolen har ikke behandlet barnet, de har kontaktet mor - slik de skal. Mor har ikke (basert på den informasjonen som ble gitt) vurdert at barnet trenger legetilsyn - hvordan mener du/hun da at skolen skulle gjort denne vurderingen?

Hva mer er det du forventer at de skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var ETTER at hun kom til skolen. Hun har fortsatt ikke svart på om datteren var slik da læreren ringte, eller om dette var noe som ble gradvis verre etterhvert.

Men hvilken relevans har det for en diskusjon om alternativ magnetbehandling i skolen?

Ingen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Neida, det er ikke vanskelig å forklare - men du unnlater konsekvent å svare på spørsmålene mine.

Jeg har flere ganger spurt deg om denne læreren fortsatte å bli hos henne etterpå, slik at vedkommende kunne konstatere en forverring - eller slik at du kunne spørre om det hadde vært sånn hele tiden. Det har du ikke svart på.

Du har heller ikke svart på om du tok henne til lege når du hentet henne, og om denne bekreftet ditt inntrykk av at det var noe mer alvorlig.

Basert på den informasjonen du har gitt til nå, og da med forutsetning om at du ikke har svart på spørsmålene over - så mener jeg at læreren har handlet riktig. Dersom du vil at jeg skal endre mening vedrørende dette, så må du tilføre noe informasjon som gjør at jeg ser at læreren ikke har fulgt rutinen.

''Neida, det er ikke vanskelig å forklare - men du unnlater konsekvent å svare på spørsmålene mine.''

Jeg har ikke sett noen spørsmål (enda), men jeg har heller ikke rukket å lese alt.

''Jeg har flere ganger spurt deg om denne læreren fortsatte å bli hos henne etterpå,''

Jeg har ikke sett at du har spurt om det flere ganger, men det kan hende det kommer i innlegg lenger ned. Svar skal du selvfølgelig få: Læreren gikk til og fra. Hun gikk til kontoret for å ringe meg. Hun var ikke tilstede da det skjedde i gymsalen, men fikk barnet levert av en annen lærer som fulgte henne til klasserommet. Læreren lot henne sitte i klasserommet der vaskerne jobbet mens hun ringte meg, og hun var innom en gang til før jeg kom.

''slik at vedkommende kunne konstatere en forverring''

Det var konstant, men den blåsvarte fargen ble forverret ettersom tiden gikk med lite oksygen.

'' - eller slik at du kunne spørre om det hadde vært sånn hele tiden. Det har du ikke svart på.''

Læreren hadde ikke svar på mine spørsmål, hun henviste til vaskeren som hadde satt på magneten. Som heller ikke hadde svar, annet enn at magnet var kjempebra og ville hjelpe. Den andre læreren fikk jeg ikke snakket med. Jeg måtte løpe rundt for å hente sakene hennes som var spredt på ulike etasjer og ulike bygg, før jeg hev henne i bilen.

''Du har heller ikke svart på om du tok henne til lege når du hentet henne, og om denne bekreftet ditt inntrykk av at det var noe mer alvorlig.''

Som sagt, spørsmålet har jeg ikke sett. Ja, hun var hos fastlegen, jeg ringte umiddelbart etter at vi kom i bilen, vi fikk komme rett inn og hun fikk inhalasjon i maskin.

''Basert på den informasjonen du har gitt til nå, og da med forutsetning om at du ikke har svart på spørsmålene over - så mener jeg at læreren har handlet riktig. Dersom du vil at jeg skal endre mening vedrørende dette, så må du tilføre noe informasjon som gjør at jeg ser at læreren ikke har fulgt rutinen.''

Rektor har vært i kontakt med meg i dag, og han mener at deres rutiner ikke er fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg syns at alternativ medisinsk behandling ikke er greit på en skole, så lager jeg amerikanske tilstander og hindrer barna i å lære noe annet enn det helt A4?

Nei, jeg tenker litt annerledes. Hvorfor skal enhver uregelmessighet i et barns tilstand behandles som sykdom? Sykeliggjøring av små og store er veldig framtredende i vårt samfunn....Og jeg reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det er jo fordi de som ringer (skolen, osv) som regel har hatt tid til å forbrede seg, mens den som blir oppringt blir tatt på sengen, og har ingen informasjon om situasjonen.

Det var dog ikke poenget her, som var magnetbehandling under blusen på en 11-åring.

Med vennlig hilsen

''Det var dog ikke poenget her, som var magnetbehandling under blusen på en 11-åring.''

Nemlig. Og jeg mener (med de forutsetningene som ligger til grunn her) at det var helt uproblematisk.

Jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal måtte forsvare min mening om dette ytterligere enn at det er det jeg mener. Hva dere mener om min mening spiller ingen rolle for meg, og bør strengt tatt ikke spille noen rolle for dere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ingen enorm sak, og jeg har heller ikke prøvd å få det til å virke sånn. Jeg har ikke skreket og bært meg, jeg har ikke ringt avisa eller TV, jeg har ikke engang vært spydig mot hun som satte på magneten. Litt stram i ansiktet, riktignok, men ikke spydig og ufin.

:-)

Presiseringen av at det ikke er en enorm sak var egentlig ment mest for de som sier at dette ikke er noe å skrike opp om. Jeg synes som sagt (både her og andre steder i tråden) at grensene bør klargjøres, for det er ikke greit å alternativbehandle barn i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra serien: "Jeg leste i aviser at det er farlig å røyke, så nå har jeg sluttet å lese aviser!" ???

Hvorvidt et barn får puste avhenger ikke av om hvor mange ANDRE barn som er syke. At du tilfeldigvis har funnet på at "det er for mange diagnoser" gjør altså ikke at barnet ikke dør av astma.

For øvrig, dødelighet blant gutter fra ulykker er redusert med 90% de siste årene.

Skjønner:-) Du drar fram det samme gamle. Orker ikke mer av det, kjære deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opptatt av å ta noen. Men når jeg skriver at JEG mener hun har overreagert, så er det basert på min subjektive vurdering.

Hun trenger ikke være enig. Det spiller ingen rolle.

Men så fortsetter hun med å tillegg meg en mening om at jeg aksepterer at man putter piller i andres barn - hvilket jeg aldri har gjort. Da trekker hun diskusjonen til et nytt plan. Jeg svarte at jeg håpet hun så forskjell på disse tingene.

Og da følger hun opp med hva jeg tillater og ikke i min barnehage.

Dette er ikke hokuspokus, og du av alle (i ren vennskapelighet) som er så opptatt av personangrep, burde se at dette er en dårlig strategi om hun egentlig vil at jeg skal endre mening, og støtte hennes syn på dette.

Nå er det nå engang slik at jeg er den eneste oss tre som driver med dette, og faktisk har ansvar for andres barns helse på gitte tidspunkt - så selv om du vrir dette til at noe kan hende ila dagen, selvfølgelig kan det det, så endrer ikke det på fakta:

Barnet har ingen diagnose. Skolen har ingen instruks om behandling av barnet. Skolen har ikke behandlet barnet, de har kontaktet mor - slik de skal. Mor har ikke (basert på den informasjonen som ble gitt) vurdert at barnet trenger legetilsyn - hvordan mener du/hun da at skolen skulle gjort denne vurderingen?

Hva mer er det du forventer at de skal gjøre?

Men Persille, vær snill å les hovedinnlegget i tråden en gang til.

Det handler jo ikke om det du skriver om, men om å feste magneter til brystkassen på en 11-åring er greit?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker litt annerledes. Hvorfor skal enhver uregelmessighet i et barns tilstand behandles som sykdom? Sykeliggjøring av små og store er veldig framtredende i vårt samfunn....Og jeg reagerer på det.

Astma er faktisk en ikke uvanlig dødsårsak.

Det virker som om du har en del vanskeligheter med å forstå og akseptere at barn kan være syke.

Du kaller det sykeliggjøring, og tar derved ikke barnet alvorlig. Jeg kan love deg at astma er uhyggelig skremmende, og en dødsårsak for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner:-) Du drar fram det samme gamle. Orker ikke mer av det, kjære deg:-)

Nå er det jo du som startet med å kalle dette sykeliggjøring.

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Neida, det er ikke vanskelig å forklare - men du unnlater konsekvent å svare på spørsmålene mine.''

Jeg har ikke sett noen spørsmål (enda), men jeg har heller ikke rukket å lese alt.

''Jeg har flere ganger spurt deg om denne læreren fortsatte å bli hos henne etterpå,''

Jeg har ikke sett at du har spurt om det flere ganger, men det kan hende det kommer i innlegg lenger ned. Svar skal du selvfølgelig få: Læreren gikk til og fra. Hun gikk til kontoret for å ringe meg. Hun var ikke tilstede da det skjedde i gymsalen, men fikk barnet levert av en annen lærer som fulgte henne til klasserommet. Læreren lot henne sitte i klasserommet der vaskerne jobbet mens hun ringte meg, og hun var innom en gang til før jeg kom.

''slik at vedkommende kunne konstatere en forverring''

Det var konstant, men den blåsvarte fargen ble forverret ettersom tiden gikk med lite oksygen.

'' - eller slik at du kunne spørre om det hadde vært sånn hele tiden. Det har du ikke svart på.''

Læreren hadde ikke svar på mine spørsmål, hun henviste til vaskeren som hadde satt på magneten. Som heller ikke hadde svar, annet enn at magnet var kjempebra og ville hjelpe. Den andre læreren fikk jeg ikke snakket med. Jeg måtte løpe rundt for å hente sakene hennes som var spredt på ulike etasjer og ulike bygg, før jeg hev henne i bilen.

''Du har heller ikke svart på om du tok henne til lege når du hentet henne, og om denne bekreftet ditt inntrykk av at det var noe mer alvorlig.''

Som sagt, spørsmålet har jeg ikke sett. Ja, hun var hos fastlegen, jeg ringte umiddelbart etter at vi kom i bilen, vi fikk komme rett inn og hun fikk inhalasjon i maskin.

''Basert på den informasjonen du har gitt til nå, og da med forutsetning om at du ikke har svart på spørsmålene over - så mener jeg at læreren har handlet riktig. Dersom du vil at jeg skal endre mening vedrørende dette, så må du tilføre noe informasjon som gjør at jeg ser at læreren ikke har fulgt rutinen.''

Rektor har vært i kontakt med meg i dag, og han mener at deres rutiner ikke er fulgt.

Men dette endrer jo hele hendelsesforløpet!

Hadde du skrevet dette med en gang, fremfor å være så opptatt av hva jeg gjør og hva jeg mener, så hadde du fått følgende svar:

Barn som ikke får puste over tid (slik som dette) skal følges opp av den som var tilstede da hendelsen inntraff. Dette for å kunne konstatere eventuell forverring, kunne gi korrekt forklaring til eventuelt behandlende personell, og ikke minst kunne yte det som måtte trenges av behandling om situasjonen forverres (førstehjelp).

Dersom situasjonen gradvis forverret seg fra de kontaktet deg, så burde de kontaktet deg igjen og forklart hva som skjedde.

Dette burde ha gitt deg mulighet til å si at hun hadde vært til legen for mulig astma og at du hadde med deg medisin i bilen slik at hun kunne få den - eller at de måtte kontakte ambulanse fordi du ikke ville rekke frem i tide. Du kunne også gitt instruksjoner for hvordan de best kunne hjelpe henne med de midlene de hadde til rådighet mens de ventet (om det er spesielle stillinger som sikrer bedre tilgang av luft osv).

Basert på dette er situasjonen med magneten helt underordnet for meg, basert på at læreren i utgangspunktet ikke fulgte den instruksjonen (jeg håper) skolen har utarbeidet.

At vaskeren ikke kan svare på spørsmål synes jeg heller ikke er rart, vedkommende har verken trening i eller kompetanse til å svare - i tillegg til at hun ikke var tilstede da dette startet. Hun gjorde antagelig det beste hun kunne ut av situasjonen.

Og om dette hadde vært f.eks et panikkanfall, og ikke astma - så kunne faktisk magneten ha hjulpet dersom datteren din hadde trodd på den. Den har ingen medisinsk effekt, men den kunne ha hatt en psykologisk effekt.

Jeg er selvfølgelig enig i rektors vurdering, men det er læreren som ikke har gjort jobben sin - ikke vaskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...