Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Fornærmelse? De er ikke ansatte for å ta seg av elevene, men for å ta seg av skolebygget.... Jeg hadde heller ikke forventa at arkitekten som tegna tilbygget til skolen hadde satt seg inn i slike ting.... så dette har absolutt ikke noe med "yrkesstatus" å gjøre - hvis det var det du mente?

I mitt hode er, eller burde det være, allmennkunnskap at en ansatt på en skole, uavhengig av oppgave, ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Persille1365381127

''Men det er jo nettopp det flere har forsøkt å fortelle deg flere ganger nå; det trenger ikke være noen sammenheng her. Magneten representerer magneten, ikke noe helhetlig bilde eller behandlingsopplegg fra skolen.''

Og da lurer jeg på hvem som skal si/bestemme, i systemet og institusjonen _skole_, hvilken alternativ behandlingsform som er riktig og feil?

''Du blåser en bitteliten ting opp til en veldig stor sak.''

Jeg har ikke blåst noe opp, jeg har ikke skreket og bært meg, jeg har ikke kontaktet media, jeg har ikke brukt munn på noen.

Da får du nok få svar på dette fra noen andre, jeg har gitt deg mine svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det blir problematisk for systemet skole. Skal rektor si at magnetbehandling og varme hender er OK, men tungetale og urter er ikke OK? Eksempelvis, altså.

For privatpersoner er det enkelt, ja.

Dette er jo et ikkeproblem! Det finnes da allerede strenge nok regler for hva som er lov og ikke lov på en skole? Det er ikke vanlig at slikt skjer. Det kan da ikke være tvil om at vaskeren har agert helt på egenhånd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er, eller burde det være, allmennkunnskap at en ansatt på en skole, uavhengig av oppgave, ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.

Mvh

Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg mener at det blir problematisk for systemet skole. Skal rektor si at magnetbehandling og varme hender er OK, men tungetale og urter er ikke OK? Eksempelvis, altså.

For privatpersoner er det enkelt, ja.

Det er ingen som har sagt at noe er ok her. Skolen aksepterer ikke alternativ behandling - men det er ikke det samme som at den som har gjort noe i beste mening mister jobben av å gjøre noe innenfor denne genren.

Du må skille mellom hva skolen aksepterer, og hva skolen fremmer - og ikke minst konsekvensene av dette.

Én isolert handling fra én enkeltperson som ikke får noen konsekvens for denne er ikke det samme som at skolen aksepterer alternativ behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars den vaskeren!! Hadde sikkert blitt halshugget i full offentlighet i skolegården - til skrekk og advarsel!

Halshugget, og blitt fortalt at han ikke skulle gjøre det igjen! :nemlig:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halshugget, og blitt fortalt at han ikke skulle gjøre det igjen! :nemlig:

Med vennlig hilsen

Jepp;) Aldri for sent med en lærepenge! Eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Dette er jo et ikkeproblem! Det finnes da allerede strenge nok regler for hva som er lov og ikke lov på en skole? Det er ikke vanlig at slikt skjer. Det kan da ikke være tvil om at vaskeren har agert helt på egenhånd her?

På vår skole er det rutinebeskrivelser som sier noe om hvordan man skal håndtere syke barn (med ulike sykdommer). Alternativ medisinsk behandling er ikke omtalt verken slik eller sånn, og jeg tror heller ikke at skolen har som mål å bruke slike metoder. Jeg tror faktisk ingen noen gang har tenkt tanken på at noen skulle finne på å behandle et sykt barn med noe annet enn det som står i retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det snart ikke finnes et friskt barn i dette landet. Diagnoser - både fysiske og psykiske hagler over barn fra de er født.

Bekymringsverdig?

''Problemet er at det snart ikke finnes et friskt barn i dette landet. Diagnoser - både fysiske og psykiske hagler over barn fra de er født. ''

Dette er et veldig godt eksempel på hvordan denne debatten har sporet av. Men for all del:

Det stemmer selvsagt ikke at de fleste barn får en diagnose. Man kan godt mene at endel diagnoser er overrepresentert, men det du hevder her er direkte tullete - og på ingen måte velegnet til overbevise noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Det er ingen som har sagt at noe er ok her. Skolen aksepterer ikke alternativ behandling - men det er ikke det samme som at den som har gjort noe i beste mening mister jobben av å gjøre noe innenfor denne genren.

Du må skille mellom hva skolen aksepterer, og hva skolen fremmer - og ikke minst konsekvensene av dette.

Én isolert handling fra én enkeltperson som ikke får noen konsekvens for denne er ikke det samme som at skolen aksepterer alternativ behandling.

''Det er ingen som har sagt at noe er ok her.''

Hæ? Det er jo mange som har sagt at det ikke er noe problem, og at jeg overreagerer.

''Skolen aksepterer ikke alternativ behandling''

Nei, det ville overraske meg veldig om de gjør.

'' - men det er ikke det samme som at den som har gjort noe i beste mening mister jobben av å gjøre noe innenfor denne genren.''

Igjen, hæ? Hvem har sagt noe om å sparke noen?

''Du må skille mellom hva skolen aksepterer, og hva skolen fremmer - og ikke minst konsekvensene av dette.''

Jeg har da ikke sagt noe om dette overhode?

''Én isolert handling fra én enkeltperson som ikke får noen konsekvens for denne er ikke det samme som at skolen aksepterer alternativ behandling.''

Selvfølgelig ikke, men det har jeg da heller ikke sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en lang tråd!

Med alle mulige forbehold for hva som kan dukke opp lenger ned i tråden som endrer faktum slik det fremgår av hovedinnlegget:

Jeg har ingen tro på slike magneter, og synes slikt er bare tull. Jeg ville derfor ikke bekymret meg over magneten som sådan.

Men det kunne, ut fra omstendighetene, være slik at man benytter seg av slik humbug istedenfor å gjøre det som er fornuftig og rasjonelt. Dersom magneten har kommet _istedenfor_ adekvat oppfølging, og situasjonen var eller kunne vært veldig alvorlig, er det absolutt grunn til bekymring.

Hvis det er slik at skolen ellers forholdt seg til situasjonen på en grei måte, og at denne magneten kom i tillegg, hadde jeg ikke brydd meg.

Men jeg ville snakket med barnet om at jeg mente magnet bare var tull, slik at ikke barnet læres opp til vrangforestillinger allerede fra barnsben av. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det blir problematisk for systemet skole. Skal rektor si at magnetbehandling og varme hender er OK, men tungetale og urter er ikke OK? Eksempelvis, altså.

For privatpersoner er det enkelt, ja.

Som jeg har sagt før i denne tråden, så er jeg enig i det prinsipielle som du og PieLill trekker frem. Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.

Det er ingen grunn til å tro at det å ikke gjøre en stor sak av magneten vil medføre økt risiko for bruk av tungetale i skolen. Jeg har ingen tro på at skolens ledelse har godkjent at rengjøringspersonalet fester magneter på unger, og jeg har heller ingen tro på at et formelt forbud vil medføre at ikke en eneste mer eller mindre halvforvirret hjelper i et annet tilfelle kan komme til å gjøre noe tilsvarende.

Jeg har hele tiden ment at et fornuftig fokus ville ha vært på hvorvidt barnet fikk tilstrekkelig hjelp og oppfølgning fra ansvarlig personale. Dersom det var mitt barn, så ville jeg ha vært mer frustrert over evt. manglende bistand og tilsyn fra ansvarlig personale enn over at en uten formelt ansvar forsøkte å hjelpe barnet. Det er ingen grunn til å tro at folk sidestiller det å feste en magnet på huden med det å innta et eller annet lokalt heksebrygg, så jeg har ingen tro på sannsynligheten av at barnet blir utsatt for skadelig behandling av rengjøringspersonalet.

Men som sagt, jeg ville vært opptatt av hvorvidt situasjonen var blitt håndtert på en forsvarlig måte fra de som hadde ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)

''Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)''

I såfall står det så langt bak i håndboken, at rengjørerne neppe kommer til å lese så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Problemet er at det snart ikke finnes et friskt barn i dette landet. Diagnoser - både fysiske og psykiske hagler over barn fra de er født. ''

Dette er et veldig godt eksempel på hvordan denne debatten har sporet av. Men for all del:

Det stemmer selvsagt ikke at de fleste barn får en diagnose. Man kan godt mene at endel diagnoser er overrepresentert, men det du hevder her er direkte tullete - og på ingen måte velegnet til overbevise noen.

Vi får se - i framtiden - hvem som får rett:-) Jeg har i hvert fall aldri opplevd maken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening. Det er ikke opp til deg å bestemme hva "man" gjør i skoler og barnehager rundt om i landet.

Forøvrig er det ingen som verken har behandlet eller diagnostisert noen i denne saken.

Selvfølgelig er det et anliggende for meg som mor hvilke grenser som settes for hva skolens personell kan utøve av religion og alternativ medisin på elevene. Og jeg er ganske sikker på at det som skjedde ikke er lov.

I alternativ medisin generelt drives både diagnostisering og behandling. Begge deler er uakseptable å utøve på elevene.

I det konkrete tilfellet ble det slik jeg forstår ikke diagnostisert ut over det åpenbare; pusteproblemer.

Å gå under klærne på en elev, feste en magnet og si at dette vil hjelpe, er per definisjon og gi en behandling. En håpløst uvirksom behandling, men like fullt en behandling.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke "under genseren" eller "tafsing". Jeg så for meg at de hadde dratt ned genseren ved halsen og festet magneten øverst på brystet (det hadde iallefall ikke vært naturlig for meg å gjøre det på andre måter enn det - om jeg hadde tro på magneter ;))

Magneter som alternativ behandling virker litt mer ufarlig enn noe man inntar i munnen - og jeg hadde selvsagt reagert kraftig om noen hadde gitt et av barna mine piller i en eller annen form.

''Jeg tenkte ikke "under genseren" eller "tafsing". Jeg så for meg at de hadde dratt ned genseren ved halsen og festet magneten øverst på brystet (det hadde iallefall ikke vært naturlig for meg å gjøre det på andre måter enn det - om jeg hadde tro på magneter ;))''

Slik tenkte jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Som jeg har sagt før i denne tråden, så er jeg enig i det prinsipielle som du og PieLill trekker frem. Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.

Det er ingen grunn til å tro at det å ikke gjøre en stor sak av magneten vil medføre økt risiko for bruk av tungetale i skolen. Jeg har ingen tro på at skolens ledelse har godkjent at rengjøringspersonalet fester magneter på unger, og jeg har heller ingen tro på at et formelt forbud vil medføre at ikke en eneste mer eller mindre halvforvirret hjelper i et annet tilfelle kan komme til å gjøre noe tilsvarende.

Jeg har hele tiden ment at et fornuftig fokus ville ha vært på hvorvidt barnet fikk tilstrekkelig hjelp og oppfølgning fra ansvarlig personale. Dersom det var mitt barn, så ville jeg ha vært mer frustrert over evt. manglende bistand og tilsyn fra ansvarlig personale enn over at en uten formelt ansvar forsøkte å hjelpe barnet. Det er ingen grunn til å tro at folk sidestiller det å feste en magnet på huden med det å innta et eller annet lokalt heksebrygg, så jeg har ingen tro på sannsynligheten av at barnet blir utsatt for skadelig behandling av rengjøringspersonalet.

Men som sagt, jeg ville vært opptatt av hvorvidt situasjonen var blitt håndtert på en forsvarlig måte fra de som hadde ansvaret.

''Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.''

Igjen, jeg har ikke gjort det til noen stor sak.

Det er klargjort at skolens rutiner ikke er fulgt, dvs. at det ble gjort en feilvurdering av situasjonen av lærerne. Det er ikke bra, og bør ikke skje, men slikt skjer fordi man er mennesker og skolehverdagen er sykt hektisk for noen. Jeg har heller ikke tenkt å gjøre noen stor sak av det, dette har skolen rutiner for å håndtere selv.

Jeg er ikke helt enig i at så lenge det ikke er noe stort problem, så gjør vi ikke noe med det. Alternativ medisinsk behandling blir mer og mer populært, og jeg tror nok at man skal ha et bevisst forhold til det i disse offentlige institusjonene som skole og barnehage hvor så mange ulike barn befinner seg. Det mye i regelboka for lærere/barnehagepersonalet som synes selvfølgelig, men som allikevel står. Fordi man ønsker bevissthet rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)

Tja, jeg vet ikke om det fortsatt står, men det sto i alle fall i mange år etter at det ikke lenger var lov å slå barn at "fysisk avstraffelse ikke er tillatt". Det var neppe noe særlig stort problem for bare få år siden, det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)

Jeg har inntrykk av at det er en del skrevet om livsyn og religion. Dette er for tros-/religionsutøvelse å regne og burde dermed være solid dekket.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest nesten hele tråden.

Jeg ville ikke likt det med magneten Hadde nok ikke gjort noe nummer av det for egen del, men ville gitt beskjed til skolen.

Magnet kan være skadelig for barn med pacemaker.

Magnet og pacemaker har jeg ikke tenkt på.

Enda en grunn til å ikke feste magnet i brystregionen.

Etter som skolemedisinen går fremover, vil det kunne befinne seg stadig mer elektronikk i en menneskekropp. Da blir ikke påtvunget magnetterapi like harmløst.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...