Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

''Jeg tenkte ikke "under genseren" eller "tafsing". Jeg så for meg at de hadde dratt ned genseren ved halsen og festet magneten øverst på brystet (det hadde iallefall ikke vært naturlig for meg å gjøre det på andre måter enn det - om jeg hadde tro på magneter ;))''

Slik tenkte jeg også

Vi er sikkert fryktelig naive og godtroende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Har jeg nektet for det? Nei, jeg tror ikke det. Men jeg nekter og tro at så mange friske, små mennesker har en diagnose som man kan få inntrykk av i dagens samfunn.

I så fall så står det usedvanlig dårlig til med framtidens Norge:-(

Er det så mange barn som har diagnoser da? Jeg jobber i skolen, og kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt...... Mine tre barn har heller ingen diagnoser... Jeg er tante til seks barn og kun en av dem er allergisk f.eks. Forøvrig er astma og allergi en genetisk svakhet i min familie, men pr idag er det kun et barn, men flere av de voksne som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En magnet gjør neppe mer skade enn å be ungen bøye seg forover og holde oppe ved neseroten under neseblødning ;)''

En magnet kan være skadelig for et barn som har pacemaker.

Ja, det skjønner jeg... samme for barn med CI, men det er vel relativt få barn som har CI eller pacemaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*''

Magnet _i_ hodet? Hvordan fikk du den inn?

Hva skulle magneten utrette?

mvh

Den skulle gi meg kunstig hørsel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, selvsagt ikke... Da hadde hun jo reagert på at noen "tafset" under klærne på henne! Hvis barnet oppfatta det som "tafsing" hadde det helt klart vært et overgrep. I denne historien virka det ikke som om akkurat det var det store problemet (selv om historien etterhvert har nådd de dimensjonene også) - problemet var at det ble brukt en magnet (iallefall slik jeg oppfatta første innlegg).''

Ja, ut fra hovedinnlegget var det ikke lett å si om hendelsen var i kategori 1 eller 2 under, eller noe i mellom:

1. Lærer følger ikke opp skikkelig, ser ikke alvoret i situasjonen, overlater barnet til seg selv og lar seg også overstyre av overtroisk vasker som tar over hele situasjonen og som grafser på barnet og fester magnet istedenfor at barnet får adekvat oppfølging

2. Lærer følger opp bra, men i tillegg ser en velmenende men dum vasker sitt snitt til å trekke t-skjorta ørlite ned på brystet fra halsringingen og feste en magnet der, uten at læreren får med seg dette i all viraken.

Det var helt klart toeren jeg så for meg, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sikkert fryktelig naive og godtroende :P

Ca 10% av barn utsettes for en eller annen form for seksuelle overgrep i løpet av barndommen, da inklusive alt fra blotting og "oppover".

Det er jo ingen som tror noe slikt har skjedd her, heldigvis, men det er verdt å huske at i en klasse med 30 elever (16 år), så i gjennomsnitt ca 3 stykker opplevd noe slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 10% av barn utsettes for en eller annen form for seksuelle overgrep i løpet av barndommen, da inklusive alt fra blotting og "oppover".

Det er jo ingen som tror noe slikt har skjedd her, heldigvis, men det er verdt å huske at i en klasse med 30 elever (16 år), så i gjennomsnitt ca 3 stykker opplevd noe slikt.

Med vennlig hilsen

Du verden...... plutselig begynner denne tråden å handle om seksuelle overgrep også?? Om det var det som skjedde, så trekker jeg selvsagt alt jeg har skrevet her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden...... plutselig begynner denne tråden å handle om seksuelle overgrep også?? Om det var det som skjedde, så trekker jeg selvsagt alt jeg har skrevet her....

Nei, jeg skriver jo nettopp at det ikke var noe slikt det er snakk om her. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er hysteriske her?

De som roper opp om at "mulig astma-mamma" faktisk sier fra (på en høflig og ordentlig måte)?

Med vennlig hilsen

Mange innlegg nedover bærer preg av hysteri. I det hele tatt å vurdere om man må ta kontakt m ed skolen (for at dama som vasket skal tenke seg _godt_ om før hun hjelper noen neste gang?) synest jeg er hysterisk ja.

Synest man at dette gikk over stokk og stein så sier man i fra på en ok måte til personen det gjelder. Man vurdere ikke å gå til rektor (som da er sjefen til personen det er snakk om her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innlegg nedover bærer preg av hysteri. I det hele tatt å vurdere om man må ta kontakt m ed skolen (for at dama som vasket skal tenke seg _godt_ om før hun hjelper noen neste gang?) synest jeg er hysterisk ja.

Synest man at dette gikk over stokk og stein så sier man i fra på en ok måte til personen det gjelder. Man vurdere ikke å gå til rektor (som da er sjefen til personen det er snakk om her).

Glemte å si at jeg skulle ha vært helt enig med dere om det var slik at denne skolen behandlet pusteproblemer med å tape en magnet til jentas brystkasse, i stedet for å ringe foreldre eller lege. Men det var altså ikke slik. Jenta fikk ikke noen forsinket hjelp av medisinsk personale. En vennlig sjel ønsket her bare å gjøre sitt for å hjelpe,mens jenta likevel s att og ventet på å bli hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skriver jo nettopp at det ikke var noe slikt det er snakk om her. :-)

Med vennlig hilsen

Finner ikke igjen innlegget mitt som gjorde at du svarte som du gjorde (tråden er milelang og uoversiktlig), så jeg aner egentlig ikke hvorfor du kom inn på seksuelle overgrep her... Det temaet var ikke i mine tanker i det hele tatt, så derfor skjønte jeg ikke hvorfor det ble dratt inn - eller dvs hvis man liker "krangletråder" så hjelper det jo å trekke inn alle mulige nyanser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Hmmm...

Hvem er hysterisk nå?

Jeg tror både lærerne og skolens øvrige personal fint klarer å se forskjellen mellom idiotisk alternativ behandling og livreddende førstehjelp.

mvh

Det jeg mente å si var at lærerne knapt kan lee på en finger i dag uten at det allerede finnes et regelverk for hvordan det skal gjøres, og alternativ behandling tror jeg ingen av dem tenker på å teste ut.

Mulig det trengs kursing av vaskere. Mer fokus på hva som er deres ansvarsområde og hva de overhodet ikke har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innlegg nedover bærer preg av hysteri. I det hele tatt å vurdere om man må ta kontakt m ed skolen (for at dama som vasket skal tenke seg _godt_ om før hun hjelper noen neste gang?) synest jeg er hysterisk ja.

Synest man at dette gikk over stokk og stein så sier man i fra på en ok måte til personen det gjelder. Man vurdere ikke å gå til rektor (som da er sjefen til personen det er snakk om her).

''Man vurdere ikke å gå til rektor (som da er sjefen til personen det er snakk om her).''

Det er vel ikke tilfelle? Finnes det steder hvor renholderne er ansatt på skolen? Er de ikke stort sett ansatte i kommunen eller private firmaer som er innhyret til å vaske på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, selvsagt ikke... Da hadde hun jo reagert på at noen "tafset" under klærne på henne! Hvis barnet oppfatta det som "tafsing" hadde det helt klart vært et overgrep. I denne historien virka det ikke som om akkurat det var det store problemet (selv om historien etterhvert har nådd de dimensjonene også) - problemet var at det ble brukt en magnet (iallefall slik jeg oppfatta første innlegg).''

Ja, ut fra hovedinnlegget var det ikke lett å si om hendelsen var i kategori 1 eller 2 under, eller noe i mellom:

1. Lærer følger ikke opp skikkelig, ser ikke alvoret i situasjonen, overlater barnet til seg selv og lar seg også overstyre av overtroisk vasker som tar over hele situasjonen og som grafser på barnet og fester magnet istedenfor at barnet får adekvat oppfølging

2. Lærer følger opp bra, men i tillegg ser en velmenende men dum vasker sitt snitt til å trekke t-skjorta ørlite ned på brystet fra halsringingen og feste en magnet der, uten at læreren får med seg dette i all viraken.

Hvis du klarer å finne mitt svar fra fredag her (hjelpe meg, nå har de holdt på i over to døgn!), ser du at jeg også vinklet det på den måten: Det kommer an på om noen "godkjente" handlingen (fordi den virket helt harmløs), evt. ikke fikk den med seg. Det er menneskelig å ikke se alle mulige risikomomenter / konsekvenser (pacemaker, geiteofring) av en relativt uskyldig handling i en litt stressende situasjon.

Hvis hun satt alene til "fri benyttelse for forbipasserende" som måtte ha en god ide, synes jeg det blir hakket mer ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man vurdere ikke å gå til rektor (som da er sjefen til personen det er snakk om her).''

Det er vel ikke tilfelle? Finnes det steder hvor renholderne er ansatt på skolen? Er de ikke stort sett ansatte i kommunen eller private firmaer som er innhyret til å vaske på skolen?

Du har rett, Lillemus. Det var i gamle dager det var slik. Nå er det kommunen som er arbeidsgiver. Men det var heller ikke noe poeng. Jeg prøvde å si at dette er ikke noen sak man bringer høyere opp i systemet, det er en sak man tar med rette vedkommende der og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, Lillemus. Det var i gamle dager det var slik. Nå er det kommunen som er arbeidsgiver. Men det var heller ikke noe poeng. Jeg prøvde å si at dette er ikke noen sak man bringer høyere opp i systemet, det er en sak man tar med rette vedkommende der og da

Hvis man vet hvem vedkommende renholder er da, jeg tviler på at mine unger aner navnene på renholderne på skolene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Glemte å si at jeg skulle ha vært helt enig med dere om det var slik at denne skolen behandlet pusteproblemer med å tape en magnet til jentas brystkasse, i stedet for å ringe foreldre eller lege. Men det var altså ikke slik. Jenta fikk ikke noen forsinket hjelp av medisinsk personale. En vennlig sjel ønsket her bare å gjøre sitt for å hjelpe,mens jenta likevel s att og ventet på å bli hentet.

Skolen skulle ha ringt lege, om det er av betydning, hvilket de selv også sier i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Finner ikke igjen innlegget mitt som gjorde at du svarte som du gjorde (tråden er milelang og uoversiktlig), så jeg aner egentlig ikke hvorfor du kom inn på seksuelle overgrep her... Det temaet var ikke i mine tanker i det hele tatt, så derfor skjønte jeg ikke hvorfor det ble dratt inn - eller dvs hvis man liker "krangletråder" så hjelper det jo å trekke inn alle mulige nyanser :P

Poenget er vel at du latterliggjør det at jenta ble tatt på av et fremmed menneske på en kroppsdel som er et intimområde. Jeg har ikke prøvd å framstille henne som noe seksuelt overgrepsoffer, og det har heller ikke Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at du latterliggjør det at jenta ble tatt på av et fremmed menneske på en kroppsdel som er et intimområde. Jeg har ikke prøvd å framstille henne som noe seksuelt overgrepsoffer, og det har heller ikke Sør.

Gjør jeg? Hvor? I så fall beklager jeg... Jeg tenkte ikke intimsone i det hele tatt.... og jeg tror jeg skrevet at dersom hun syntes det var en ekkel opplevelse pga at noen tok henne på kroppen, så kan jeg skjønne reaksjonen. I mitt hode dro renholderen ned halsen på genseren hennes og satte magneten på øvre del av brystet. Men begynte hun å fikle mellom puppene hennes, så skjønner jeg at hun reagerte (jeg oppfatta bare ikke at det var dette som var hovedproblemet da du skrev første innlegg i tråden. Der trodde jeg magneten var problemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen skulle ha ringt lege, om det er av betydning, hvilket de selv også sier i ettertid.

Det er jeg helt enig i! Astmasymptomer skal man ikke kimse av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...