Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke reagert på noen måte, nei. Denne vaskeren har handlet i beste mening, garantert uten skolens velsignelse, og det har jo ikke gjort noen skade. Sånt skjer.

Behøver virkelig slike ting å skje?

Burde ikke alternativfantaster lære seg å ikke påtvinge andre sin religion og behandlingsmetode?

Hva om neste 'godt ment' ikke er like harmlløs.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

I mitt hode er, eller burde det være, allmennkunnskap at en ansatt på en skole, uavhengig av oppgave, ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.

Mvh

''... ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.''

Jeg tenker den vaskehjelpen ikke tenkte på det på annen måte enn at hun selv har merket bedring ved hjelp av magnetterapi (og så må dere jo mene at hun da er gal eller noe sånt. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat dette - jeg googlet og fant en undersøkelse som da så vitenskapelig ut som konkluderte med at det hadde en viss effekt på blodgjennomstrømming. Men dere andre er sikkert eksperter på feltet...)

Altså - damen mente hun hadde noe i vesken som ville hjelpe - hun så en redd jente som strevde med pusten. Da er det lettere å forstå at hun av godhjertethet gjorde noe enn å bare snu ryggen til. Jeg tror ellers at de aller fleste trekker en linje mellom magneter, akupressur, varme hender etc og stoffer man inntar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''... ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.''

Jeg tenker den vaskehjelpen ikke tenkte på det på annen måte enn at hun selv har merket bedring ved hjelp av magnetterapi (og så må dere jo mene at hun da er gal eller noe sånt. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat dette - jeg googlet og fant en undersøkelse som da så vitenskapelig ut som konkluderte med at det hadde en viss effekt på blodgjennomstrømming. Men dere andre er sikkert eksperter på feltet...)

Altså - damen mente hun hadde noe i vesken som ville hjelpe - hun så en redd jente som strevde med pusten. Da er det lettere å forstå at hun av godhjertethet gjorde noe enn å bare snu ryggen til. Jeg tror ellers at de aller fleste trekker en linje mellom magneter, akupressur, varme hender etc og stoffer man inntar.

Hei,

Alle forstår at det ble gjort for å være snill.

Magneter har ingen effekt, men tenk hvis de hadde hatt effekt på blodgjennomstrømning. Hvordan vet personen hvilken vei magnetene skal plasseres? Hva hvis det var feil vei?

Poenget her er at hvis man mener at magneter har en effekt, så MÅ man forstå at man kan ha både feilbehandling, og/eller alvorlige bivirkninger.

Og siden (hvis man tror på slikt) det finnes muligheter for feilbehandling og/eller bivirkninger, så må man ikke gjør det på barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd...wow... Jeg gidder ikke lese hele diskusjonen, men har lest noe. Det er en selvfølge at du henvender deg til skolen i en slik situasjon. Skulle bare mangle. Foreldre skal alltid være velkomne til å snakke med lærere og ledelse på barnets skole. Det er ikke noe som trenger å diskutere.

Det er selvfølgelig alltid lurt å være saklig og rolig, men ikke alle foreldre klarer det når det gjelder deres egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å gi elevene noe "spiselig" og/eller gjør noe som kan virke skremmende (åndeutdrivning? :P), da er man på ville veier.... En magnet gjør neppe mer skade enn å be ungen bøye seg forover og holde oppe ved neseroten under neseblødning ;)

''En magnet gjør neppe mer skade enn å be ungen bøye seg forover og holde oppe ved neseroten under neseblødning ;)''

En magnet kan være skadelig for et barn som har pacemaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert på noen måte, nei. Denne vaskeren har handlet i beste mening, garantert uten skolens velsignelse, og det har jo ikke gjort noen skade. Sånt skjer.

Jeg er helt enig med deg. Dette var helt harmløst og gjort i beste mening. Det hadde selvfølgelig vært en annen sak om de hadde stukket nåler i jenta.

Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.

Jeg har selvfølgelig heller ingen tro på at magneter skulle hjelpe noe som helst. Men som mor ville jeg vært glad for at mennesker som grep inn for å hjelpe datteren min i en slik situasjon. Så ville jeg heller tatt samtalen med datteren i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk hvis det hadde vært en elev med CI, og renholderen hadde plassert en sterk magnet nær hodet, slik at den på innsiden ble påvirket/ødelagt.

Jeg vet ikke hvor sterk magnet man trenger for at ting på innsiden av hodet skal flytte på seg, men jeg tror ikke det er noen god idé å finne ut av det! ;-)

Med vennlig hilsen

''Men tenk hvis det hadde vært en elev med CI, og renholderen hadde plassert en sterk magnet nær hodet, slik at den på innsiden ble påvirket/ødelagt.''

Hva om barnet hadde hatt pacemaker? Det er vel neppe særlig smart å kline en magnet i nærheten av den heller? Ikke vet jeg, men det kan være ulike ting man har inne i kroppen som uvedkommende ikke vet om. Selv unger har det, den ene av mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg er helt enig med deg. Dette var helt harmløst og gjort i beste mening. Det hadde selvfølgelig vært en annen sak om de hadde stukket nåler i jenta.

Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.

Jeg har selvfølgelig heller ingen tro på at magneter skulle hjelpe noe som helst. Men som mor ville jeg vært glad for at mennesker som grep inn for å hjelpe datteren min i en slik situasjon. Så ville jeg heller tatt samtalen med datteren i etterkant.

''Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg.''

Hvem reagerer med hysteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Dette var helt harmløst og gjort i beste mening. Det hadde selvfølgelig vært en annen sak om de hadde stukket nåler i jenta.

Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.

Jeg har selvfølgelig heller ingen tro på at magneter skulle hjelpe noe som helst. Men som mor ville jeg vært glad for at mennesker som grep inn for å hjelpe datteren min i en slik situasjon. Så ville jeg heller tatt samtalen med datteren i etterkant.

''Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.''

Enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Dette var helt harmløst og gjort i beste mening. Det hadde selvfølgelig vært en annen sak om de hadde stukket nåler i jenta.

Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.

Jeg har selvfølgelig heller ingen tro på at magneter skulle hjelpe noe som helst. Men som mor ville jeg vært glad for at mennesker som grep inn for å hjelpe datteren min i en slik situasjon. Så ville jeg heller tatt samtalen med datteren i etterkant.

Hvem er det som er hysteriske her?

De som roper opp om at "mulig astma-mamma" faktisk sier fra (på en høflig og ordentlig måte)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har svart deg i denne tråden tidligere, men har jeg ikke det må jeg bare si takk for at du forstår poenget mitt. jeg henger meg på dine svar fortløpende.

Hei,

Skulle da bare mangle! Takk for at du "står på krava" for opplysthet og kunnskap!

Alternativt (pun intended), så kan du selvsagt be datteren din ofre en geit i skolegården før neste matteprøve? Vi skal sikkert klare å finne litt statistikk på Google som sier noe om en korrelasjon mellom geiteofring og matteprøver.

For en norskprøve, derimot, bør hun selvsagt ofre en hane.

Med alternative hilsener! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Dette var helt harmløst og gjort i beste mening. Det hadde selvfølgelig vært en annen sak om de hadde stukket nåler i jenta.

Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.

Jeg har selvfølgelig heller ingen tro på at magneter skulle hjelpe noe som helst. Men som mor ville jeg vært glad for at mennesker som grep inn for å hjelpe datteren min i en slik situasjon. Så ville jeg heller tatt samtalen med datteren i etterkant.

''Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.''

Hvem er det som har anbefalt å reagere med hysteri?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvsagt ikke... Da hadde hun jo reagert på at noen "tafset" under klærne på henne! Hvis barnet oppfatta det som "tafsing" hadde det helt klart vært et overgrep. I denne historien virka det ikke som om akkurat det var det store problemet (selv om historien etterhvert har nådd de dimensjonene også) - problemet var at det ble brukt en magnet (iallefall slik jeg oppfatta første innlegg).

''Nei, selvsagt ikke... Da hadde hun jo reagert på at noen "tafset" under klærne på henne! Hvis barnet oppfatta det som "tafsing" hadde det helt klart vært et overgrep. I denne historien virka det ikke som om akkurat det var det store problemet (selv om historien etterhvert har nådd de dimensjonene også) - problemet var at det ble brukt en magnet (iallefall slik jeg oppfatta første innlegg).''

Ja, ut fra hovedinnlegget var det ikke lett å si om hendelsen var i kategori 1 eller 2 under, eller noe i mellom:

1. Lærer følger ikke opp skikkelig, ser ikke alvoret i situasjonen, overlater barnet til seg selv og lar seg også overstyre av overtroisk vasker som tar over hele situasjonen og som grafser på barnet og fester magnet istedenfor at barnet får adekvat oppfølging

2. Lærer følger opp bra, men i tillegg ser en velmenende men dum vasker sitt snitt til å trekke t-skjorta ørlite ned på brystet fra halsringingen og feste en magnet der, uten at læreren får med seg dette i all viraken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før i denne tråden, så er jeg enig i det prinsipielle som du og PieLill trekker frem. Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.

Det er ingen grunn til å tro at det å ikke gjøre en stor sak av magneten vil medføre økt risiko for bruk av tungetale i skolen. Jeg har ingen tro på at skolens ledelse har godkjent at rengjøringspersonalet fester magneter på unger, og jeg har heller ingen tro på at et formelt forbud vil medføre at ikke en eneste mer eller mindre halvforvirret hjelper i et annet tilfelle kan komme til å gjøre noe tilsvarende.

Jeg har hele tiden ment at et fornuftig fokus ville ha vært på hvorvidt barnet fikk tilstrekkelig hjelp og oppfølgning fra ansvarlig personale. Dersom det var mitt barn, så ville jeg ha vært mer frustrert over evt. manglende bistand og tilsyn fra ansvarlig personale enn over at en uten formelt ansvar forsøkte å hjelpe barnet. Det er ingen grunn til å tro at folk sidestiller det å feste en magnet på huden med det å innta et eller annet lokalt heksebrygg, så jeg har ingen tro på sannsynligheten av at barnet blir utsatt for skadelig behandling av rengjøringspersonalet.

Men som sagt, jeg ville vært opptatt av hvorvidt situasjonen var blitt håndtert på en forsvarlig måte fra de som hadde ansvaret.

''Som jeg har sagt før i denne tråden, så er jeg enig i det prinsipielle som du og PieLill trekker frem. Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.

Det er ingen grunn til å tro at det å ikke gjøre en stor sak av magneten vil medføre økt risiko for bruk av tungetale i skolen. Jeg har ingen tro på at skolens ledelse har godkjent at rengjøringspersonalet fester magneter på unger, og jeg har heller ingen tro på at et formelt forbud vil medføre at ikke en eneste mer eller mindre halvforvirret hjelper i et annet tilfelle kan komme til å gjøre noe tilsvarende.

Jeg har hele tiden ment at et fornuftig fokus ville ha vært på hvorvidt barnet fikk tilstrekkelig hjelp og oppfølgning fra ansvarlig personale. Dersom det var mitt barn, så ville jeg ha vært mer frustrert over evt. manglende bistand og tilsyn fra ansvarlig personale enn over at en uten formelt ansvar forsøkte å hjelpe barnet. Det er ingen grunn til å tro at folk sidestiller det å feste en magnet på huden med det å innta et eller annet lokalt heksebrygg, så jeg har ingen tro på sannsynligheten av at barnet blir utsatt for skadelig behandling av rengjøringspersonalet.

Men som sagt, jeg ville vært opptatt av hvorvidt situasjonen var blitt håndtert på en forsvarlig måte fra de som hadde ansvaret.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

''Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.''

Og visst man ikke vil det skal bli vanlig, kan det være greit å si ifra om at man ikke synes alternativ behandling på skolen er OK.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før i denne tråden, så er jeg enig i det prinsipielle som du og PieLill trekker frem. Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.

Det er ingen grunn til å tro at det å ikke gjøre en stor sak av magneten vil medføre økt risiko for bruk av tungetale i skolen. Jeg har ingen tro på at skolens ledelse har godkjent at rengjøringspersonalet fester magneter på unger, og jeg har heller ingen tro på at et formelt forbud vil medføre at ikke en eneste mer eller mindre halvforvirret hjelper i et annet tilfelle kan komme til å gjøre noe tilsvarende.

Jeg har hele tiden ment at et fornuftig fokus ville ha vært på hvorvidt barnet fikk tilstrekkelig hjelp og oppfølgning fra ansvarlig personale. Dersom det var mitt barn, så ville jeg ha vært mer frustrert over evt. manglende bistand og tilsyn fra ansvarlig personale enn over at en uten formelt ansvar forsøkte å hjelpe barnet. Det er ingen grunn til å tro at folk sidestiller det å feste en magnet på huden med det å innta et eller annet lokalt heksebrygg, så jeg har ingen tro på sannsynligheten av at barnet blir utsatt for skadelig behandling av rengjøringspersonalet.

Men som sagt, jeg ville vært opptatt av hvorvidt situasjonen var blitt håndtert på en forsvarlig måte fra de som hadde ansvaret.

ops, der ble det bare et sitat gitt. Skulle si at jeg var enig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser imidlertid ikke hensiktsmessigheten i å gjøre det til en stor sak.''

Igjen, jeg har ikke gjort det til noen stor sak.

Det er klargjort at skolens rutiner ikke er fulgt, dvs. at det ble gjort en feilvurdering av situasjonen av lærerne. Det er ikke bra, og bør ikke skje, men slikt skjer fordi man er mennesker og skolehverdagen er sykt hektisk for noen. Jeg har heller ikke tenkt å gjøre noen stor sak av det, dette har skolen rutiner for å håndtere selv.

Jeg er ikke helt enig i at så lenge det ikke er noe stort problem, så gjør vi ikke noe med det. Alternativ medisinsk behandling blir mer og mer populært, og jeg tror nok at man skal ha et bevisst forhold til det i disse offentlige institusjonene som skole og barnehage hvor så mange ulike barn befinner seg. Det mye i regelboka for lærere/barnehagepersonalet som synes selvfølgelig, men som allikevel står. Fordi man ønsker bevissthet rundt det.

''Igjen, jeg har ikke gjort det til noen stor sak.''

Er det noen som har påstått at du har gjort det, da? Når du ber om folks meninger om dette temaet, må det jo være helt greit å svare alt fra "dette hadde jeg ikke funnet meg i - jeg hadde sporenstreks tatt det opp med rektor, skoleledelsen og forelddreutvalget" til at "dette ville jeg ikke gjort til noen stor sak"?

Når det er sagt, synes jeg sammenligningen av en magnet med tungetale og rituell kyllingofring er å gjøre det til en stor sak i denne tråden ihvertfall, om enn ikke overfor skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal man reagere med hysteri over slike ting så risikerer vi en verden der folk snart ikke _tør_ å bry seg. Det er langt verre, spør du meg.''

Enig :-)

Å reagere med hysteri vil helt klart være lite konstruktivt.

Men jeg har ikke sett noen forslag til hysteriske løsninger i denne tråden som f.eks.

Skjell dem ut! Ring til avisen! Bytt skole! Krev at både rengjøringsarbeideren og rektor få sparken!

Hva er hysterisk med å si ifra?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.

''Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.''

Er det 'amerikansk hysteri' og mene at en magnet tapet på brystkassen ikke hjelper på noe som helst og derfor med hell kan droppes?

Det er lov å koble IQ, fornuft og kanskje litt etablert medisinsk kunnskap til sin velmenendehet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...