Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Hmmm...

Hvem er hysterisk nå?

Jeg tror både lærerne og skolens øvrige personal fint klarer å se forskjellen mellom idiotisk alternativ behandling og livreddende førstehjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Gjest Mulig astma-mamma

Hei,

Skulle da bare mangle! Takk for at du "står på krava" for opplysthet og kunnskap!

Alternativt (pun intended), så kan du selvsagt be datteren din ofre en geit i skolegården før neste matteprøve? Vi skal sikkert klare å finne litt statistikk på Google som sier noe om en korrelasjon mellom geiteofring og matteprøver.

For en norskprøve, derimot, bør hun selvsagt ofre en hane.

Med alternative hilsener! :D

Hehehe, dette kan bli en veldig interessant skole å gå på etterhvert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Hmmm...

Hvem er hysterisk nå?

Jeg tror både lærerne og skolens øvrige personal fint klarer å se forskjellen mellom idiotisk alternativ behandling og livreddende førstehjelp.

mvh

Denne kom feil.

Beklager.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker litt annerledes. Hvorfor skal enhver uregelmessighet i et barns tilstand behandles som sykdom? Sykeliggjøring av små og store er veldig framtredende i vårt samfunn....Og jeg reagerer på det.

''Nei, jeg tenker litt annerledes. Hvorfor skal enhver uregelmessighet i et barns tilstand behandles som sykdom? Sykeliggjøring av små og store er veldig framtredende i vårt samfunn....Og jeg reagerer på det.''

Å ikke få nok oksygen slik at ansiktsfargene begynner å endres er en potensielt dødelig tilstand. For meg er det viktigere at barna mine overlever enn å unngå 'sykeliggjøring'.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legen hjelpe noe særlig da? De med astma har jo allerede inhalator og allergitabletter hvis det er utløst av allergi.

Akkurat som noen infeksjoner, sår og småskader kan behandles hjemme, kan noen pusteproblemer behandles hjemme og andre kreve sykehusinnleggelse.

Astma krever noen ganger sykehusinnleggelse. Kommer man for sent, kan det være like dødelig som en blødning som ikke blir stoppet. (Jeg har selvsagt ikke grunnlag for å bedømme alvorlighetsgraden i denne konkrete saken.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Igjen, jeg har ikke gjort det til noen stor sak.''

Er det noen som har påstått at du har gjort det, da? Når du ber om folks meninger om dette temaet, må det jo være helt greit å svare alt fra "dette hadde jeg ikke funnet meg i - jeg hadde sporenstreks tatt det opp med rektor, skoleledelsen og forelddreutvalget" til at "dette ville jeg ikke gjort til noen stor sak"?

Når det er sagt, synes jeg sammenligningen av en magnet med tungetale og rituell kyllingofring er å gjøre det til en stor sak i denne tråden ihvertfall, om enn ikke overfor skolen.

''Er det noen som har påstått at du har gjort det, da?''

Ja, det er det, uten at jeg orker å lete gjennom alle svarene for å sitere det akkurat nå. Derfor ønsker jeg bare å presisere at jeg ikke har gjort noen stor sak ut av dette.

''Når du ber om folks meninger om dette temaet, må det jo være helt greit å svare alt fra "dette hadde jeg ikke funnet meg i - jeg hadde sporenstreks tatt det opp med rektor, skoleledelsen og forelddreutvalget" til at "dette ville jeg ikke gjort til noen stor sak"?''

Selvfølgelig.

''Når det er sagt, synes jeg sammenligningen av en magnet med tungetale og rituell kyllingofring er å gjøre det til en stor sak i denne tråden ihvertfall, om enn ikke overfor skolen.''

Jeg har prøvd å få fram at når man sier ja til èn type alternativ medisinsk behandling så vil man vanskelig si nei til en annen. I skolesammenheng, altså skolen som system/institusjon. Jeg har ikke sammenlignet magneter og tungetale, men begge deler tilhører "alternativ medisinsk behandling", noen tror på ditt og noen tror på datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er av de tingene jeg virkelig syns er rart. Enten lager man kjempebaluba, eller så gjør man ingenting. Er man berørt på ubehagelige plasser, så er det enten voldtekt og tortur, eller ingenting. Reagerer man på noe, så må det være anmeldelse og søksmål, eller ingenting. Det er så ekstreme overdrivelser i alle retninger, det er liksom ingen middelvei. Det å snakke med skolens ledelse på en ordentlig måte er ikke noe alternativ. Det å ønske at alternativ medisinsk behandling ikke skal forekomme i skolen, det er ikke lov med mindre man skal kjøre full pakke og nekte lærerne å utføre livreddende behandling.

Dette er veldig sært.

''Dette er av de tingene jeg virkelig syns er rart. Enten lager man kjempebaluba, eller så gjør man ingenting. Er man berørt på ubehagelige plasser, så er det enten voldtekt og tortur, eller ingenting. Reagerer man på noe, så må det være anmeldelse og søksmål, eller ingenting...''

Ja, det er snodig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Og når legen mener kanskje men ikke har kommet med verken konkret diagnose eller medisiner, så er det ikke noe mer enn kanskje. Da forstår jeg ikke helt hva du mener skolen skulle gjort.

''Nemlig. Og når legen mener kanskje men ikke har kommet med verken konkret diagnose eller medisiner, så er det ikke noe mer enn kanskje. Da forstår jeg ikke helt hva du mener skolen skulle gjort.''

Om et barn har så store pusteproblemer at ansiktsfargen endrer seg, er det veldig greit å ringe legevakta. Diagnose eller ikke.

Da kan man f.eks. få beskjed om å berolige barnet å passe på at h*n puster ut slik at det går an puste ny luft inn. Eller kanskje legevakten beslutter å rekvirere en ambulanse ut fra beskrivelsen av situasjon.

Min erfaring er at de heller sender ambulanse hundre ganger for mange enn en gang for lite når det kommer til barn med pusteproblemer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle ringe legevakten hver gang et barn faller, løper på noe eller setter noe i halsen og hikster, hoster, brekker seg eller annet - så ville det blitt veldig mye ringing til legevakt.

Dersom et barn mister pusten (hvilket de også kan gjøre når de gråter) så følger man med og ser om det tar seg opp igjen. Gjør det det, så kan man eventuelt konferere foreldrene ved henting - dersom årsaken ikke er åpenbar.

Dersom de mister pusten og den ikke tar seg ganske umiddelbart inn igjen, så ringer man foreldrene - og så tar man i samråd med dem en avgjørelse på hva som skal skje videre.

Dersom de mister pusten og slutter å puste, og man ikke får den igang igjen - så starter man kompresjoner og livredding, kontakter lege og ambulanse, og får noen andre til å kontakte foreldrene etter at lege er konferert slik at man kan fortelle hvor barnet blir fraktet og hvor foreldrene kan møte ambulansen. Da venter man nemlig ikke til foreldrene kommer til barnehagen/skolen.

Som du skjønner er det mange grader av "miste pusten", og jeg har vanskelig for å tro at dette barnet har hatt alvorlig grad av pustebesvær og at skolen bare har ignorert det. De har ringt moren og varslet om besværet, og jeg antar (med de opplysningene som ligger til grunn) at de mente dette var tilstrekkelig.

Når ansiktsfargene begynner å endres, er det på høy tid å ringe lege.

De fleste ser og hører forskjellen på hiksting og reelle pustevansker. Er man i tvil, altså ikke sikker på at det er harmløst, bør man uansett ringe lege.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det noen som har påstått at du har gjort det, da?''

Ja, det er det, uten at jeg orker å lete gjennom alle svarene for å sitere det akkurat nå. Derfor ønsker jeg bare å presisere at jeg ikke har gjort noen stor sak ut av dette.

''Når du ber om folks meninger om dette temaet, må det jo være helt greit å svare alt fra "dette hadde jeg ikke funnet meg i - jeg hadde sporenstreks tatt det opp med rektor, skoleledelsen og forelddreutvalget" til at "dette ville jeg ikke gjort til noen stor sak"?''

Selvfølgelig.

''Når det er sagt, synes jeg sammenligningen av en magnet med tungetale og rituell kyllingofring er å gjøre det til en stor sak i denne tråden ihvertfall, om enn ikke overfor skolen.''

Jeg har prøvd å få fram at når man sier ja til èn type alternativ medisinsk behandling så vil man vanskelig si nei til en annen. I skolesammenheng, altså skolen som system/institusjon. Jeg har ikke sammenlignet magneter og tungetale, men begge deler tilhører "alternativ medisinsk behandling", noen tror på ditt og noen tror på datt.

''Jeg har prøvd å få fram at når man sier ja til èn type alternativ medisinsk behandling så vil man vanskelig si nei til en annen. ''

Forutsatt at dette var en bevisst policy fra skolen og/eller læreren. En tilfeldig påfunn fra en vaskehjelp i en antatt sttressende situasjon er ikke det samme som å si at skolen "sier ja til" alternativ behandling. Det er omtrent som om vaskehjelpa hadde puttet en stein i lomma som en slags "lucky charm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette var jo harmløst, om enn meningsløst, men alt av alternativ behandling er slett ikke like harmløst.''

Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her. Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.

''Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her. Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.''

Når det kommer til alternative metoder vil folk ha svært ulike grenser. For noen vil forbønn, eventuelt innkludert tungetale, være helt supert. For andre ville det vært en krenkelse.

Noen ville hilst homeopatiske metoder velkomne, andre ville fått hetta av det.

Det prinsippielle spørsmålet i denne saken er om det er greit å administere alternative behandlinger i en skole- eller barnehagesituasjon eller om alt personalet strikt skal holde seg til anerkjent skolemedisin.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har prøvd å få fram at når man sier ja til èn type alternativ medisinsk behandling så vil man vanskelig si nei til en annen. ''

Forutsatt at dette var en bevisst policy fra skolen og/eller læreren. En tilfeldig påfunn fra en vaskehjelp i en antatt sttressende situasjon er ikke det samme som å si at skolen "sier ja til" alternativ behandling. Det er omtrent som om vaskehjelpa hadde puttet en stein i lomma som en slags "lucky charm".

Nei, fordi det er faktisk folk som mener "magnetbehandling" er et alternativ til skolemedisin (ikke i tillegg til), mens det er få som ikke går til legen fordi de har en sten i lommen.

Du har sitert ofring av kyllinger og tungetale - dette ble brukt som illustrative eksempler om hvor langt det var akseptabelt å trekke dette. Noen nevner tabletter, men en del av faren her er jo nettopp at ungen begynner å tro at magneter fungerer, og slutter å ta profylaktisk medisin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi det er faktisk folk som mener "magnetbehandling" er et alternativ til skolemedisin (ikke i tillegg til), mens det er få som ikke går til legen fordi de har en sten i lommen.

Du har sitert ofring av kyllinger og tungetale - dette ble brukt som illustrative eksempler om hvor langt det var akseptabelt å trekke dette. Noen nevner tabletter, men en del av faren her er jo nettopp at ungen begynner å tro at magneter fungerer, og slutter å ta profylaktisk medisin.

Med vennlig hilsen

''men en del av faren her er jo nettopp at ungen begynner å tro at magneter fungerer, og slutter å ta profylaktisk medisin.''

Dette med faren for att barnet kan tro på slikt mambo jambo har jeg allerede kommentert i mitt aller første innlegg i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig.

Om noen fra skolen hadde ringt meg og sagt at Billa var tungpustet og hostet, så ville jeg spurt hva som var i veien. Jeg ville spurt om hun bare var litt tett etter å ha lekt, eller hvordan dette oppsto. De gangene jeg har blitt oppringt med den type informasjon, så har jeg også spurt om hun vil klare seg greit til jeg kommer om så og så lang tid, eller om jeg må sende noen som er nærmere - alternativt om hun må til lege. Mulig jeg er bortskjemt, men jeg opplever at de som ringer alltid har gode svar på disse spørsmålene.

Jeg forundres stadig av foreldre som i ettertid mener at skole og barnehage burde ha gjort slik eller sånn, mens de selv ikke har kommet på å stille ett eneste spørsmål når de blir oppringt.

''Jeg forundres stadig av foreldre som i ettertid mener at skole og barnehage burde ha gjort slik eller sånn, mens de selv ikke har kommet på å stille ett eneste spørsmål når de blir oppringt.''

Når man får en telefon om at barnet er (alvorlig) sykt eller skadet, kan det ta litt tid å ta inn denne informasjonen, få kontroll på følelser og begynne å tenke rasjonelt.

Om det skal kunne administreres alternativ behandling eller ikke, burde være enkelt å ha en rutine på.

For øvrig burde både skoler og barnehager være interessert i alle konstruktive tilbakemeldinger som kan gjøre dem bedre til å takle tilsvarende situasjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg nesten synes det er latterlig å lage så mye oppstyr rundt en _magnet_ ;)

Lag gjerne oppstyr rundt tafsing på overkroppen, at det ikke ble ringt legevakta osv - men hallooo..en magnet?

Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*

''Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*''

Magnet _i_ hodet? Hvordan fikk du den inn?

Hva skulle magneten utrette?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de gjorde ikke det. Vi måtte tilslutt kontakte barnevernet. Men det førte heldigvis til at barnet fikk tilsyn og oppfølging fra lege, selv om det ikke var en barnevernssak.

Så det endte bra :)

''Nei, de gjorde ikke det. Vi måtte tilslutt kontakte barnevernet. Men det førte heldigvis til at barnet fikk tilsyn og oppfølging fra lege, selv om det ikke var en barnevernssak.

Så det endte bra :)''

Er du ikke i grenselandet av brudd på taushetsplikten her?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''... ikke kan drive privat misjonering for sine alternative metoder.''

Jeg tenker den vaskehjelpen ikke tenkte på det på annen måte enn at hun selv har merket bedring ved hjelp av magnetterapi (og så må dere jo mene at hun da er gal eller noe sånt. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat dette - jeg googlet og fant en undersøkelse som da så vitenskapelig ut som konkluderte med at det hadde en viss effekt på blodgjennomstrømming. Men dere andre er sikkert eksperter på feltet...)

Altså - damen mente hun hadde noe i vesken som ville hjelpe - hun så en redd jente som strevde med pusten. Da er det lettere å forstå at hun av godhjertethet gjorde noe enn å bare snu ryggen til. Jeg tror ellers at de aller fleste trekker en linje mellom magneter, akupressur, varme hender etc og stoffer man inntar.

''Altså - damen mente hun hadde noe i vesken som ville hjelpe - hun så en redd jente som strevde med pusten. Da er det lettere å forstå at hun av godhjertethet gjorde noe enn å bare snu ryggen til. Jeg tror ellers at de aller fleste trekker en linje mellom magneter, akupressur, varme hender etc og stoffer man inntar.''

Og viss dama var pinsevenn og begynte å be for jenta og talte litt i tunger fordi det pleier hun å gjøre når hun ber? Akkurat like godhjertet det.

Det går an å kombinere sin godhjertethet med litt sunn refleksjon. Altså at siden magneter ikke er en anerkjent behandling, får man bruke andre metoder om man vil tre støttende til overfor en tilfeldig skoleelev.

Og etter som jeg har lest i denne tråden, er ikke magneter ukompliserte etter som både voksne og barn kan ha implantater.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*''

Magnet _i_ hodet? Hvordan fikk du den inn?

Hva skulle magneten utrette?

mvh

Togli har cl-implantat fordi hun er døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er godt mulig jeg er innhabil siden jeg selv går rundt med en magnet i hodet 24 timer i døgnet *host*''

Magnet _i_ hodet? Hvordan fikk du den inn?

Hva skulle magneten utrette?

mvh

De blir operert inn i et rimelig høyt antall pasienter, for å gi (ikke-perfekt) hørsel til døve.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear_implant

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror det er så sjelden at noe sånt skjer, at ingen har tenkt å skrive ned i skolens "reglement" at sånt ikke skal forekomme ;)''

I såfall står det så langt bak i håndboken, at rengjørerne neppe kommer til å lese så langt...

Tror jeg er enig i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...