Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Persille1365381127

''Jeg skriver det fordi det er sånn det fremstår. Det virker som om du er langt mer opptatt av å hisse til krig over dette, enn å faktisk belyse at dette er noe skolen bør tenke over - og innføre i sine retningslinjer.''

Hehe, jeg lager overhode ingen krig med skolen, jeg har et godt samarbeid med dem på alle plan, derfor blir ditt "provokasjonsutspill" så malplassert.

''Hva vi tillater og ikke vedkommer ikke deg,''

Nice!

''men når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ta et standpunkt på noe som ikke er en problemstilling hos oss.''

Selvfølgelig ikke. Det er jo ingen problemstilling før en eller annen utfører ett eller annet merkelig med et barn.

''Vi har klare rutiner for hvordan syke barn skal behandles,''

Ja, det må man ha når man tar vare på andres barn. Det har vår skole også, og de har hatt rutinesvikt. Det kan skje der det jobber mennesker.

''friske barn uten diagnose behandles som friske barn dersom vi ikke har grunn til å mistenke noe annet.''

Ja, det gjør vel alle andre også? Eller mener du nå å si at min datter ikke var syk når hun ikke fikk puste, fordi hun ikke har en astma-diagnose å slå i bordet med?

''Eller mener du nå å si at min datter ikke var syk når hun ikke fikk puste, fordi hun ikke har en astma-diagnose å slå i bordet med?''

Så lenge hun ikke har en diagnose, du ikke har sørget for medisiner eller det ikke er noen henvisning fra lege vedrørende behandling - så er hun per definisjon ikke syk, nei.

Det at et (eller flere barn) får pusten slått ut av seg er ganske vanlig. Det er også ganske vanlig at barn blir tungpustet på vinteren når det herjer forkjølelse, minusgrader og tørr luft. Jeg har som sagt ikke noe grunnlag for å vurdere _hvor_ tungpustet hun var, men dersom læreren observerte de h*n sa til deg - så mener jeg h*n handlet rett.

Dersom du har observert noe annet, ville jeg heller forsøkt å finne ut av hva som skjedde _etter_ dette, iom at dere åpnebart har forskjellig oppfatning av hendelsesforløpet.

Det er ganske klart lovverk på barn med og uten diagnose, behandling av disse - og ikke minst hvordan man skal reagere når barns atferd avviker fra normalt mønster. Du må huske på at lærere heller ikke er helsepersonell, og ikke har noen form for trening i hvordan håndtere syke barn utover førstehjelpskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke "være" et overgrep, men det kan "føles" som et overgrep? Jeg tror jaggu meg ikke at jeg vil våge meg på å nærme meg elever på brystkassa - ikke engang om nødvendig - etter å ha lest i denne tråden her ;) Skummelt å jobbe med andres barn :(

Poenget er jo at hva som er et overgrep ikke defineres av hva intensjonen er, men av hva som ble gjort med den utsatte (med mindre det er nødstilfeller).

Med tanke på dette, er det egentlig mindre viktig for den utsatte om det var godt ment eller ei.

For å sette det på spissen, "intensjonen" bak tvangssterilisering av samer var kanskje god (i hodene på dem som fant på det), men det var et grusomt overgrep. (Skriver om det bare for å illustrere prinsippet.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

Dette er av de tingene jeg virkelig syns er rart. Enten lager man kjempebaluba, eller så gjør man ingenting. Er man berørt på ubehagelige plasser, så er det enten voldtekt og tortur, eller ingenting. Reagerer man på noe, så må det være anmeldelse og søksmål, eller ingenting. Det er så ekstreme overdrivelser i alle retninger, det er liksom ingen middelvei. Det å snakke med skolens ledelse på en ordentlig måte er ikke noe alternativ. Det å ønske at alternativ medisinsk behandling ikke skal forekomme i skolen, det er ikke lov med mindre man skal kjøre full pakke og nekte lærerne å utføre livreddende behandling.

Dette er veldig sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du leser litt lenger ned så sa læreren at hun begynte å hoste i gymmen, og ble litt tungpustet.

Det trenger ikke være mer enn forkjølelse.

Det var tydeligvis alvorlig nok for "magnetbehandling", så det var nok mer enn bare "litt anpusten".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det kan ikke "være" et overgrep, men det kan "føles" som et overgrep? Jeg tror jaggu meg ikke at jeg vil våge meg på å nærme meg elever på brystkassa - ikke engang om nødvendig - etter å ha lest i denne tråden her ;) Skummelt å jobbe med andres barn :(

''Skummelt å jobbe med andres barn :(''

Og jeg skal love deg at det kan slå feil andre veien også...

Vi hadde et barn her som vi var sikre på at hadde astma, fordi en ansatt kjente igjen symptomene fra seg selv. Vi varslet foreldrene om dette _gjentatte_ ganger, uten at de gjorde noe med det. Vi kalte dem til og med inn til møte (ikke bare "beskjed i gangen" liksom) for å si fra om dette, men de mente det var feil og ikke grunn til bekymring. De ble etterhvert sinte, mente vi blandet oss inn osv.

Helt til ungen holdt på å dø i bilen på vei hjem en dag og foreldrene måtte gjenopplive mens de ventet på ambulansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det var tydeligvis alvorlig nok for "magnetbehandling", så det var nok mer enn bare "litt anpusten".

Med vennlig hilsen

Vel, læreren oppfattet litt andpusten, formidlet litt andpusten til mor - og verken du eller jeg vet vel noe om hva som kreves av alvorlighetsgrad for at en som tror på magneter tror det vil hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Nei, om du leser litt lenger ned så sa læreren at hun begynte å hoste i gymmen, og ble litt tungpustet.

Det trenger ikke være mer enn forkjølelse.

Men kjære deg, det var det LÆREREN SA PÅ TELEFONEN. Det var IKKE det det faktisk var! Hjelpe min tid, dette er jammen tungt å forklare for deg, altså.

Det _startet med_ hoste, brystet snørte seg sammen, hun måtte bruke mye krefter på å puste både ut og inn. Og hun ble blåsvart under øynene, et typisk tegn på for lite oksygen.

Dette har jeg også skrevet andre steder i tråden, og dette er da ikke det samme som "å miste pusten", eller "falle og slå seg" eller "gråte seg helt ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at hva som er et overgrep ikke defineres av hva intensjonen er, men av hva som ble gjort med den utsatte (med mindre det er nødstilfeller).

Med tanke på dette, er det egentlig mindre viktig for den utsatte om det var godt ment eller ei.

For å sette det på spissen, "intensjonen" bak tvangssterilisering av samer var kanskje god (i hodene på dem som fant på det), men det var et grusomt overgrep. (Skriver om det bare for å illustrere prinsippet.)

Med vennlig hilsen

Jaja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eller mener du nå å si at min datter ikke var syk når hun ikke fikk puste, fordi hun ikke har en astma-diagnose å slå i bordet med?''

Så lenge hun ikke har en diagnose, du ikke har sørget for medisiner eller det ikke er noen henvisning fra lege vedrørende behandling - så er hun per definisjon ikke syk, nei.

Det at et (eller flere barn) får pusten slått ut av seg er ganske vanlig. Det er også ganske vanlig at barn blir tungpustet på vinteren når det herjer forkjølelse, minusgrader og tørr luft. Jeg har som sagt ikke noe grunnlag for å vurdere _hvor_ tungpustet hun var, men dersom læreren observerte de h*n sa til deg - så mener jeg h*n handlet rett.

Dersom du har observert noe annet, ville jeg heller forsøkt å finne ut av hva som skjedde _etter_ dette, iom at dere åpnebart har forskjellig oppfatning av hendelsesforløpet.

Det er ganske klart lovverk på barn med og uten diagnose, behandling av disse - og ikke minst hvordan man skal reagere når barns atferd avviker fra normalt mønster. Du må huske på at lærere heller ikke er helsepersonell, og ikke har noen form for trening i hvordan håndtere syke barn utover førstehjelpskurs.

''Så lenge hun ikke har en diagnose, du ikke har sørget for medisiner eller det ikke er noen henvisning fra lege vedrørende behandling - så er hun per definisjon ikke syk, nei.''

Dette er sviktende logikk. Barn kan bli syke i løpet av skoledagen. Det er ikke slik at så lenge man ikke har en diagnose så kan intet skje. Folk blir syke og FÅR en diagnose når de kommer på sykehuset.

I all vennskapelighet, jeg synes du virker fryktelig opptatt i å "ta" Mulig astma-mamma, fremfor å se nøytralt på saken i denne tråden, Persille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skummelt å jobbe med andres barn :(''

Og jeg skal love deg at det kan slå feil andre veien også...

Vi hadde et barn her som vi var sikre på at hadde astma, fordi en ansatt kjente igjen symptomene fra seg selv. Vi varslet foreldrene om dette _gjentatte_ ganger, uten at de gjorde noe med det. Vi kalte dem til og med inn til møte (ikke bare "beskjed i gangen" liksom) for å si fra om dette, men de mente det var feil og ikke grunn til bekymring. De ble etterhvert sinte, mente vi blandet oss inn osv.

Helt til ungen holdt på å dø i bilen på vei hjem en dag og foreldrene måtte gjenopplive mens de ventet på ambulansen...

Huff :(((

Håper foreldrene tilslutt skjønte at dere bare hadde gjort deres beste :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånt er ganske uvanlig. Jeg har aldri hørt om noe lignende, bortsett fra tyrkiske koner som kommer og dytter ingefær inn i munnen på deg hvis du har tannverk. Jeg synes du gjør et kjempenummer av en fillesak her.

Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.

Du ser ikke muligheten for en fornuftig mellomløsning her?

Alt er bare svart/hvitt?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?''

Slik "argumentasjon" er langt under "beltestedet", Persille. Det er ikke morens reaksjon som debatteres her, men hvorvidt det er OK at noen på skolen oferer en geit, og halshugger en hane over hodet på en elev, for å kurere meslinger!

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke enig.

Om noen fra skolen hadde ringt meg og sagt at Billa var tungpustet og hostet, så ville jeg spurt hva som var i veien. Jeg ville spurt om hun bare var litt tett etter å ha lekt, eller hvordan dette oppsto. De gangene jeg har blitt oppringt med den type informasjon, så har jeg også spurt om hun vil klare seg greit til jeg kommer om så og så lang tid, eller om jeg må sende noen som er nærmere - alternativt om hun må til lege. Mulig jeg er bortskjemt, men jeg opplever at de som ringer alltid har gode svar på disse spørsmålene.

Jeg forundres stadig av foreldre som i ettertid mener at skole og barnehage burde ha gjort slik eller sånn, mens de selv ikke har kommet på å stille ett eneste spørsmål når de blir oppringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, læreren oppfattet litt andpusten, formidlet litt andpusten til mor - og verken du eller jeg vet vel noe om hva som kreves av alvorlighetsgrad for at en som tror på magneter tror det vil hjelpe...

Hun har jo skrevet flere ganger at datteren ble blåsvart under øynene!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du får si fra til skolen da, hvis du mener det er en stor sak, så tar de vel en prat med vaskerne sine. Lærerne trenger du ikke å bekymre deg for. De tør neppe å gi hjerte- og lungeredning engang før de har ringt rektor og sjekket at det er lov.''

Applaus til alle som tør og ta til motmæle mot alt det amerikaniserte hysteriet. La våre barn vokse opp i en tilnæmet normal verden som ikke mistenkeliggjør alt som ikke er A4.

Ja, pusting er oppskrytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men kjære deg, det var det LÆREREN SA PÅ TELEFONEN. Det var IKKE det det faktisk var! Hjelpe min tid, dette er jammen tungt å forklare for deg, altså.

Det _startet med_ hoste, brystet snørte seg sammen, hun måtte bruke mye krefter på å puste både ut og inn. Og hun ble blåsvart under øynene, et typisk tegn på for lite oksygen.

Dette har jeg også skrevet andre steder i tråden, og dette er da ikke det samme som "å miste pusten", eller "falle og slå seg" eller "gråte seg helt ut".

Neida, det er ikke vanskelig å forklare - men du unnlater konsekvent å svare på spørsmålene mine.

Jeg har flere ganger spurt deg om denne læreren fortsatte å bli hos henne etterpå, slik at vedkommende kunne konstatere en forverring - eller slik at du kunne spørre om det hadde vært sånn hele tiden. Det har du ikke svart på.

Du har heller ikke svart på om du tok henne til lege når du hentet henne, og om denne bekreftet ditt inntrykk av at det var noe mer alvorlig.

Basert på den informasjonen du har gitt til nå, og da med forutsetning om at du ikke har svart på spørsmålene over - så mener jeg at læreren har handlet riktig. Dersom du vil at jeg skal endre mening vedrørende dette, så må du tilføre noe informasjon som gjør at jeg ser at læreren ikke har fulgt rutinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hun har jo skrevet flere ganger at datteren ble blåsvart under øynene!

Med vennlig hilsen

Ja, men det var ETTER at hun kom til skolen. Hun har fortsatt ikke svart på om datteren var slik da læreren ringte, eller om dette var noe som ble gradvis verre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Hmm..... nå virker det nesten som du ikke egentlig forstår hva de med andre meninger enn deg prøver å si?

Alle er enige i at det er tull med magnetbehandling.

Alle er enige i at skolen burde ringt legevakta dersom det var så ille som du beskriver.

Uenigheten går på hvorvidt man skal lage "styr" av dette og klage på skolen for måten de taklet saken på.

Noen mener dette helt klart var et "overgrep" mot barnet og at saken bør få etterspill.

Andre mener dette kun var godt ment fra rengjøringshjelperen sin side, og at man heller kan si fra om at man ikke ønsker denslags behandling utført på sitt barn igjen - da man ikke har tro på den og føler den en upassende.

Det virker som mange her prøver å "ta" hverandre på ting og er uenige mest for å være uenige ;)

De innlegg jeg har svart på nå er Persilles innlegg, som jeg oppfatter som svært annerledes. Du trenger ikke å oppfatte det slik.

Jeg ser at folk har ulik mening om dette, og det må de jo selvfølgelig ha. Jeg syns vel allikevel at jeg må få lov til både å stille spørsmål ved deres påstander og ikke minst forklare hva som skjedde ved direkte spørsmål. Jeg har ikke noe mål om å "ta" noen som helst, men jeg syns heller ikke at det er så renhårig å bli beskyldt for å lage baluba, være hysterisk og rett og slett dum (underforstått) selv om jeg stiller spørsmålstegn ved en handling. Selv om den ble helt sikkert ble utført av ren godhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Huff :(((

Håper foreldrene tilslutt skjønte at dere bare hadde gjort deres beste :(

Nei, de gjorde ikke det. Vi måtte tilslutt kontakte barnevernet. Men det førte heldigvis til at barnet fikk tilsyn og oppfølging fra lege, selv om det ikke var en barnevernssak.

Så det endte bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...