Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Jeg er igrunnen enig med deg - jeg hadde ikke giddet å irritere meg over den delen av saken (men selvsagt over at de ikke tok henne til lege).

Generelt sett synes jeg folk har en tendens til å la piggene komme raskt ut....i alle mulige saker. Folk skal nesten ha en direkte ond mening med ting før jeg blir sur over noe.

Jeg er nok som deg tror jeg..... orker ikke bry meg med alt så lenge ingen skade er skjedd... men det er klart at hvis behandlingen skada jenta fysisk eller psykisk, så skjønner jeg reaksjonen... jeg oppfatta ikke det slik i første innlegg iallefall, så da tenkte jeg man kunne forbigå dette i stillhet siden alt skjedde med gode intensjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

''Jeg er enig - når det er snakk om lærere eller ansatte som skal jobbe direkte med elevene. Tror neppe man kan forvente at rengjøringspersonale eller vaktmestere automatisk tenker over slikt...''

Det er en grov fornermelse mot vaktmestere og rengjøringspersonell. Hvorfor i alle dager skulle ikke de kunne gotdyå allminnelig folkeskikk og lese gjennom skolens personalperm?

mvh

Fornærmelse? De er ikke ansatte for å ta seg av elevene, men for å ta seg av skolebygget.... Jeg hadde heller ikke forventa at arkitekten som tegna tilbygget til skolen hadde satt seg inn i slike ting.... så dette har absolutt ikke noe med "yrkesstatus" å gjøre - hvis det var det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmelse? De er ikke ansatte for å ta seg av elevene, men for å ta seg av skolebygget.... Jeg hadde heller ikke forventa at arkitekten som tegna tilbygget til skolen hadde satt seg inn i slike ting.... så dette har absolutt ikke noe med "yrkesstatus" å gjøre - hvis det var det du mente?

''De er ikke ansatte for å ta seg av elevene, men for å ta seg av skolebygget....''

Nettopp. Men allikevel velger altså noen av dem å gå inn med alternativ behandling. Da er det kanskje på sin plass med en klargjøring av grensene.

Enhver skikkelig skole har da klare rutiner for hvem som skal gjøre hva - og hvordan det skal gjøres - når det er skade eller sykdom hos elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er ikke ansatte for å ta seg av elevene, men for å ta seg av skolebygget....''

Nettopp. Men allikevel velger altså noen av dem å gå inn med alternativ behandling. Da er det kanskje på sin plass med en klargjøring av grensene.

Enhver skikkelig skole har da klare rutiner for hvem som skal gjøre hva - og hvordan det skal gjøres - når det er skade eller sykdom hos elever.

Joda, ser helt klart den! Sammenligner det samtidig med to elever som sloss, og den eneste som er tilstede er en av renholderne.... skolen har rutiner på hvordan takle dette, men renholder må gripe inn. Antagelig hadde hun klokkertro på magnetens virkning, og da følte hun vel det ville vært forferdelig å ikke kunne hjelpe... Finito ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

OK, greit standpunkt, da har du et bevisst forhold til alternativ behandling, og vil takle tungetale, åndeutdrivelse, piller og innhaling. Det vil jeg nemlig ikke.

Det var alvorlig, hun fikk ikke nok oksygen, og de burde ha ringt legevakta. Bare sånn til orientering.

''OK, greit standpunkt, da har du et bevisst forhold til alternativ behandling, og vil takle tungetale, åndeutdrivelse, piller og innhaling. Det vil jeg nemlig ikke.''

Du får lese det jeg skrev en gang til. Å teipe en magnet til huden har absolutt ingen konsekvens, det er ikke farlig på noen som helst måte.

Å gi et barn piller er noe HELT annet, og jeg håper du er oppegående nok til å forstå forskjellen.

Jeg vet ikke hva du legger i åndeutdrivelse? Men om du med det mener røkelse og holde hverandre i hendene så ser jeg ikke poenget, om du mener pisking og vold så er det åpenbart feil.

Ikke tillegg meg meninger bare fordi jeg mener du har overreagert på én enkelt hendelse. Jeg har nok tiltro til personale i skole og barnehager til at jeg tror de vil ringe legevakten dersom de mener det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ikke skolepersonellets oppgave hverken å diagnostisere eller finne på behandlinger av syke barn. (Ut over det helt åpenbare som feber, oppkast, mulig skade.)

Både skole- og barnehagepersonell skal fortelle foreldre og evt. legevakt hva som har skjedd, men ikke opptre som leger og slett ikke kvakksalvere.

Både barnehage- og skolepersonell burde ha en klar grense ved å utøve alternativ medisin på barn. Uavhengig av hvor ufarlig man mener det er. Slikt gjør man ikke.

mvh

Det er din mening. Det er ikke opp til deg å bestemme hva "man" gjør i skoler og barnehager rundt om i landet.

Forøvrig er det ingen som verken har behandlet eller diagnostisert noen i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg har gitt beskjed på en tydelig måte, og jeg har også spurt skolen hvilken holdning de har til alternativ behandling av syke barn. Dette var jo harmløst, om enn meningsløst, men alt av alternativ behandling er slett ikke like harmløst.

Jeg er heller ikke så overvettes begeistret for at de har tatt på henne i et område hvor hun føler at intimsona blir brutt.

''Dette var jo harmløst, om enn meningsløst, men alt av alternativ behandling er slett ikke like harmløst.''

Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her. Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

For det første, hvis du seriøst tror at en magnet gjør noe med astma, så må du også tenke på at magneten kan ha negative virkninger (bivirkninger).

Så hvis du du snakker om at det virker, så kan du ikke se bort fra bivirkninger.

=====

Astma kan være dødelig. Det er visstnok en av de vanlige dødsårsakene i Norge. Det viser seg igjen og igjen at når folk prøver "alternativ behandling" så slutter de ofte med ordentlig behandling. Og blir syke, eller dør.

Så jo, det er skadelig, og det er alvorlig.

Med vennlig hilsen

Men her snakker vi et barn uten diagnose. Det er ikke vedtatt at dette var et astma-anfall, eller at ungen har astma - moren mener barnet _kanskje_ kan ha astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Men her snakker vi et barn uten diagnose. Det er ikke vedtatt at dette var et astma-anfall, eller at ungen har astma - moren mener barnet _kanskje_ kan ha astma.

''moren mener barnet _kanskje_ kan ha astma.''

Rettelse: Barnelegen på sykehuset mener barnet _kanskje_ kan ha astma. Mor er ikke lege, og kan ikke uttalse seg om annet enn det legen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Dette var jo harmløst, om enn meningsløst, men alt av alternativ behandling er slett ikke like harmløst.''

Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her. Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.

''Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her.''

Jeg mener det er viktig at skolen har et tydelig standpunkt i forhold til å la hvem som helst voksen på skolen få lov til å utøve alternativ medisinsk behandling. Hva ellers denne personen måtte tro på vet jeg ikke, men man vet heller ikke hva andre personer kan tro på. Forøvrig er vel magnetbehandling like annerkjent som medisinsk behandlingsmetode som tungetale.

''Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.''

Jeg tror slett ikke skolen har det som standpunkt, jeg tror faktisk ikke skolen har trodd noensinne at noen kunne komme på å bruke alternativ medisinsk behandling av noen barn. Derfor ønsker jeg å få fram et tydelig standpunkt mot slike påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Det er din mening. Det er ikke opp til deg å bestemme hva "man" gjør i skoler og barnehager rundt om i landet.

Forøvrig er det ingen som verken har behandlet eller diagnostisert noen i denne saken.

''Forøvrig er det ingen som verken har behandlet eller diagnostisert noen i denne saken.''

Jo, hun ble behandlet med magneten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Forøvrig er det ingen som verken har behandlet eller diagnostisert noen i denne saken.''

Jo, hun ble behandlet med magneten.

I mine øyne er ikke det behandling, ettersom jeg ikke tror det har noen effekt. Hun har ingen diagnose heller så vidt jeg har forstått, så det var ingen behandling skolen kunne tilbudt.

Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men det er ganske drøyt å anta den som gjorde dette likestiller det med tungetale og andre eksempler du har dratt opp i tråden her.''

Jeg mener det er viktig at skolen har et tydelig standpunkt i forhold til å la hvem som helst voksen på skolen få lov til å utøve alternativ medisinsk behandling. Hva ellers denne personen måtte tro på vet jeg ikke, men man vet heller ikke hva andre personer kan tro på. Forøvrig er vel magnetbehandling like annerkjent som medisinsk behandlingsmetode som tungetale.

''Og det er ennå drøyere å påstå/antyde at skolen som institusjon aksepterer alternativ behandling av barn fremfor å skaffe dem adekvat legehjelp dersom nødvendig.''

Jeg tror slett ikke skolen har det som standpunkt, jeg tror faktisk ikke skolen har trodd noensinne at noen kunne komme på å bruke alternativ medisinsk behandling av noen barn. Derfor ønsker jeg å få fram et tydelig standpunkt mot slike påfunn.

''Derfor ønsker jeg å få fram et tydelig standpunkt mot slike påfunn.''

For meg så fremstår det mer som om du prøver å provosere frem et standpunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

''OK, greit standpunkt, da har du et bevisst forhold til alternativ behandling, og vil takle tungetale, åndeutdrivelse, piller og innhaling. Det vil jeg nemlig ikke.''

Du får lese det jeg skrev en gang til. Å teipe en magnet til huden har absolutt ingen konsekvens, det er ikke farlig på noen som helst måte.

Å gi et barn piller er noe HELT annet, og jeg håper du er oppegående nok til å forstå forskjellen.

Jeg vet ikke hva du legger i åndeutdrivelse? Men om du med det mener røkelse og holde hverandre i hendene så ser jeg ikke poenget, om du mener pisking og vold så er det åpenbart feil.

Ikke tillegg meg meninger bare fordi jeg mener du har overreagert på én enkelt hendelse. Jeg har nok tiltro til personale i skole og barnehager til at jeg tror de vil ringe legevakten dersom de mener det er nødvendig.

Du går glipp av hovedpoenget. Hvis man godtar èn alternativ behandlingsform, så må man jo godta de andre også. For hvem skal bestemme hva som er ufarlig og hva som er farlig - for alle de som bedriver alternativ behandling er jo det de gjør kun riktig, og aldri farlig?

Det er flott at du har tiltro til at skoler og barnehager aldri gjør feil og i enhver sammenheng kontakter lege når det er nødvendig. Vår skole gjorde det altså ikke, for der jobber det mennesker som kan begå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''moren mener barnet _kanskje_ kan ha astma.''

Rettelse: Barnelegen på sykehuset mener barnet _kanskje_ kan ha astma. Mor er ikke lege, og kan ikke uttalse seg om annet enn det legen sier.

Nemlig. Og når legen mener kanskje men ikke har kommet med verken konkret diagnose eller medisiner, så er det ikke noe mer enn kanskje. Da forstår jeg ikke helt hva du mener skolen skulle gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Derfor ønsker jeg å få fram et tydelig standpunkt mot slike påfunn.''

For meg så fremstår det mer som om du prøver å provosere frem et standpunkt...

Ja? _Provosere_ fram et standpunkt - hvorfor bruker du slike ord? Lar du ansatte i barnehagen hos deg bruke alternative behandlingsmetoder på barna der? Eller har heller ikke din barnehage et bevisst forhold til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Nemlig. Og når legen mener kanskje men ikke har kommet med verken konkret diagnose eller medisiner, så er det ikke noe mer enn kanskje. Da forstår jeg ikke helt hva du mener skolen skulle gjort.

Du skriver i ditt svar til Sør at "mor mener at" - som om jeg har funnet på noe festlig helt av meg selv. Det har jeg ikke.

Og skolen skulle selvfølgelig ha ringt legevakta, hvilket man alltid bør gjør når et barn tydelig sliter med å puste samt blir blåsvart under øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

I mine øyne er ikke det behandling, ettersom jeg ikke tror det har noen effekt. Hun har ingen diagnose heller så vidt jeg har forstått, så det var ingen behandling skolen kunne tilbudt.

Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?

''I mine øyne er ikke det behandling, ettersom jeg ikke tror det har noen effekt. Hun har ingen diagnose heller så vidt jeg har forstått, så det var ingen behandling skolen kunne tilbudt.''

Hehe, jeg skjønner ikke hvordan du tenker. Skolen skal da ikke _behandle_ syke folk?! De skal ringe lege når noen ikke får puste særlig godt.

''Det er også ørelite spesielt at du ikke drøfter hvor alvorlig dette er når de ringer deg og varsler om at det har vært noe, slik at dere kunne diskutert om du skulle hente henne selv eller om du skulle møtt dem på legekontoret - dersom det var så alvorlig. Spurte du ikke hvor alvorlig det var da de ringte?''

Jeg fikk beskjed om å komme ned og hente barnet mitt, siden hun hadde blitt litt dårlig i gymmen. Hun hadde begynt å hoste, sa læreren, og ble litt tungpustet. Det hørtes slettes ikke så ille ut i mine ører. Jeg fant et barn som var svært mørk under øynene og som pep i brystkassa og som bare såvidt kunne hviske fram ord på presset utpust. Litt annerledes enn det jeg fikk beskjed om i telefonen. Og jeg brukte ikke så lang tid på å snakke i telefonen, jeg gjorde meg umiddelbart klar for å dra.

Var det OK, eller er det hele egentlig bare min skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert på noen måte, nei. Denne vaskeren har handlet i beste mening, garantert uten skolens velsignelse, og det har jo ikke gjort noen skade. Sånt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du går glipp av hovedpoenget. Hvis man godtar èn alternativ behandlingsform, så må man jo godta de andre også. For hvem skal bestemme hva som er ufarlig og hva som er farlig - for alle de som bedriver alternativ behandling er jo det de gjør kun riktig, og aldri farlig?

Det er flott at du har tiltro til at skoler og barnehager aldri gjør feil og i enhver sammenheng kontakter lege når det er nødvendig. Vår skole gjorde det altså ikke, for der jobber det mennesker som kan begå feil.

''Du går glipp av hovedpoenget''

Nei, DU går glipp av hovedpoenget. Jeg mener du gjør dette til en stor sak basert på én enkelt hendelse som ikke en gang nødvendigvis var godt gjennomtenkt. Lag gjerne krig, men det får deg ingen vei - fornuftig dialog er gjerne mye sunnere. Si fra at du ikke ønsker de skal gjøre dette med ditt barn, men ikke gå til angrep på hele skolen for en relativt uskyldig hendelse.

''Hvis man godtar èn alternativ behandlingsform, så må man jo godta de andre også.''

Nei, det må man ikke.

''For hvem skal bestemme hva som er ufarlig og hva som er farlig - for alle de som bedriver alternativ behandling er jo det de gjør kun riktig, og aldri farlig?''

Her har ingen bestemt noe som helst, det er du som tillegger alle andre meninger og holdninger de antagelig ikke har tatt noe standpunkt til. Jeg kan godt tro på urter som behandlingsform, men ikke magneter. Eller jeg kan tro på meditasjon, men ikke massasje. Det er en hel verden av alternative behandlingsformer, og hver enkelt får ta stilling til hva de mener passer for seg.

Skoler og barnehager behandler ikke barn ut fra egne forutsetninger noen gang, de følger instruksjoner gitt av foreldre og medisinsk personell. Dersom det ikke finnes noen retningslinjer å følge (slik som i dette tilfellet, ettersom hun verken har noen diagnose eller medisiner) så gjør man så godt man kan ut fra de forutsetningene som ligger til grunn.

Om du gikk på gaten og en person segnet om ved siden av deg, så ville du også hjulpet til - du ville ikke gått videre (håper jeg). Og om denne da slet med pustevansker, men ikke hadde medisiner eller visste hva det var - så ville du gjort det du trodde kunne hjelpe ut fra de forutsetningene du har. Hadde du hatt en magnet i lommen som du trodde hjalp, så ville du brukt den. Hadde du hatt luktesalt i lommen, så ville du brukt det. Hadde du hatt varme hender, så ville du forsøkt det.

Poenget er at man gjør det man kan ut fra de forutsetningene som ligger til grunn - og resultatet blir som det blir. Magnet, luktesalt, urter, isposer og annet er helt ufarlig - det har ingen skadelig påvirkning på kroppen når det festes utenpå. Derfor ser jeg heller ikke noe poeng i å krisemaksimere når noen bare har forsøkt å hjelpe.

''Det er flott at du har tiltro til at skoler og barnehager aldri gjør feil''

Det har jeg aldri sagt.

''og i enhver sammenheng kontakter lege når det er nødvendig. Vår skole gjorde det altså ikke, for der jobber det mennesker som kan begå feil.''

Jeg påpekte at har tiltro til at de ville kontaktet lege dersom de mente det var nødvendig, men det mente de åpenbart ikke i dette tilfellet. Det kan være feil, det vet jeg ingenting om. Du har ikke skrevet noe om hvorvidt du dro til legen med barnet etterpå, hva legen sa, hva de gjorde - og om hun nå har fått en diagnose.

Om du ikke tok med barnet til legen etter denne hendelsen, så har du slik jeg ser det bare forsterket den avgjørelsen skolen tok. Da var det jo åpenbart ikke nødvendig.

Om du tok henne til legen, så har legens vurdering noe å si her. Om legen fortsatt ikke har gitt henne noen diagnose og fortsatt ikke mener behandling er nødvendig, så mener jeg fortsatt at skolen tok riktig avgjørelse.

Du kan være så fornærmet du bare vil over at jeg mener det, eller mislike det - men det er slik det fremstår med den informasjonen du har gjort tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...