Gå til innhold

Gråter


Ferskenblomst

Anbefalte innlegg

For meg er konfirmanter bare barn. :) Hvis jeg hadde vært den som skulle klippe henne slik, hadde jeg spurt om hun ikke ville høre med foreldrene sine om det var greit først. Det er alt.

Ungene mine er langt yngre, og de får bestemme hårsveisen sin selv. Men jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil bruke på det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    16

  • morsan

    13

  • Mandolaika

    7

  • Mrs. Wallace

    6

''Hadde du sagt nei om de spurte?

''

Ja, helt klart. Datteren min har det nydeligste håret. Langt, og glatt, rene englehåret. Nå er det liksom ikke nødvendigvis selve klippen, men at det bare er tre mnd før konfimasjonen. Jeg hadde aldri TURT å klippe en ungdom en sånn ekstrem hårklipp uten foreldrenes samtykke. Og hun hadde verdens nydeligste hår, langt og silkeglatt . Det er klippet av minst 15 cm, muligens mer. Ser på bildene på FB, og ja, jeg gråter, så ille syns jeg det ser ut. Og hun vet nok hva jeg syns om den saken, for hun hadde blokket meg på FB. Fikk vite det via en annen.

Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den) - det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. Og derved er ganske heldig.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den) - det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. Og derved er ganske heldig.

:-)

Hehe, du sier noe :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg.

''Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg.''

..

Så du syns det hadde vært greit om hun hadde stilt helt blank f.eks. tre mnd før konfirmasjonen? Fordi hun får velge selv? Selv om du vet at det ikke kommer til å kle henne? Jeg har sett min datters bilde på FB og det er ikke mye pent. Syns virkelig at man skal spørre først ja, når man betaler 1000 kr for en hårfarging og får tilbake en jentunge som er snauklipt på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er opp til ungdommen selv hvordan de vil se ut på håret. Hadde noen piercet min ungdom uten tillatelse hadde det blitt andre boller, men håret er ungdommens ene og alene.

Jeg synes du skal være glad hvis dette er det du har å gråte av i den alderen ungdommen din er. Her jeg bor er det ikke uvanlig med overstadig berusede/rusede ungdommer som blir kjørt hjem av politiet. Da blir hår en filleting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg.''

..

Så du syns det hadde vært greit om hun hadde stilt helt blank f.eks. tre mnd før konfirmasjonen? Fordi hun får velge selv? Selv om du vet at det ikke kommer til å kle henne? Jeg har sett min datters bilde på FB og det er ikke mye pent. Syns virkelig at man skal spørre først ja, når man betaler 1000 kr for en hårfarging og får tilbake en jentunge som er snauklipt på ene siden.

Du snakker om en femtenåring, ikke et lite barn. En del femtenåringer flytter hjemmefra, noen drar til sjøs. Men mor skal bestemme hårklippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg.''

..

Så du syns det hadde vært greit om hun hadde stilt helt blank f.eks. tre mnd før konfirmasjonen? Fordi hun får velge selv? Selv om du vet at det ikke kommer til å kle henne? Jeg har sett min datters bilde på FB og det er ikke mye pent. Syns virkelig at man skal spørre først ja, når man betaler 1000 kr for en hårfarging og får tilbake en jentunge som er snauklipt på ene siden.

''Så du syns det hadde vært greit om hun hadde stilt helt blank f.eks. tre mnd før konfirmasjonen? Fordi hun får velge selv? Selv om du vet at det ikke kommer til å kle henne? ''

Jeg hadde ikke jublet og heiet, men ja, jeg tenker at hun (eller han) må få velge det selv. Det er ikke min smak som er avgjørende for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den) - det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. Og derved er ganske heldig.

:-)

''Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den)''

Jeg vil jo gjerne at datteren min skal se fin ut til konfirmasjonen, og det gjør hun ikke nå. ''

- det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. ''

Åjo, vi har hatt våre problemer her også, tildels nokså alvorlig, uten at jeg vil gå nærmere inn på hva det er. Men det med håret syns jeg er tungt å svelge, nettopp fordi hun hadde ett uvanlig pent hår, og fordi jeg gjerne vil at hun skal ta seg best mulig ut til konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den)''

Jeg vil jo gjerne at datteren min skal se fin ut til konfirmasjonen, og det gjør hun ikke nå. ''

- det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. ''

Åjo, vi har hatt våre problemer her også, tildels nokså alvorlig, uten at jeg vil gå nærmere inn på hva det er. Men det med håret syns jeg er tungt å svelge, nettopp fordi hun hadde ett uvanlig pent hår, og fordi jeg gjerne vil at hun skal ta seg best mulig ut til konfirmasjonen.

Ok, - jeg er ikke istand til å forstå at man kan bli _så_ lei seg for sånt. Som sagt - hvis ungen selv var utrøstelig over det og angret - _da_ hadde jeg blitt lei meg.

Jeg tipper at datteren din ser kul ut - og at hun blir en vakker konfirmant - om det nå altså er det store målet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg.

''Jeg er ett år igjen til jeg har konfirmant, og det er lenge siden jeg har lagt meg opp i hårsveisen hennes, altså... men det er altså bare meg."

Jeg legger meg ikke opp i hårsveisen, jeg svarer jo TS nettopp det. Jeg mener bare at jeg selv, som en evt. frisør, ville rådet tenåringen til å lufte det med sine foreldre først. For at jeg som frisør skulle ha ryggdekning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine er langt yngre, og de får bestemme hårsveisen sin selv. Men jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil bruke på det, da.

''Ungene mine er langt yngre, og de får bestemme hårsveisen sin selv. Men jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil bruke på det, da.''

Mine får også bestemme sin selv, og jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil legge i det.

Jeg mente bare at JEG SELV, som en evt. frisør av denne tenåringen, ville sjekket med foreldrene først, for selv å ha ryggdekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den)''

Jeg vil jo gjerne at datteren min skal se fin ut til konfirmasjonen, og det gjør hun ikke nå. ''

- det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. ''

Åjo, vi har hatt våre problemer her også, tildels nokså alvorlig, uten at jeg vil gå nærmere inn på hva det er. Men det med håret syns jeg er tungt å svelge, nettopp fordi hun hadde ett uvanlig pent hår, og fordi jeg gjerne vil at hun skal ta seg best mulig ut til konfirmasjonen.

Hvorfor er det så viktig for deg at hun tar seg best mulig ut til konfirmasjonen? Forstår det er hyggelig, men skjønner ikke betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ungene mine er langt yngre, og de får bestemme hårsveisen sin selv. Men jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil bruke på det, da.''

Mine får også bestemme sin selv, og jeg bestemmer hvor mye penger jeg vil legge i det.

Jeg mente bare at JEG SELV, som en evt. frisør av denne tenåringen, ville sjekket med foreldrene først, for selv å ha ryggdekning.

Skjønner. Men samtidig tenker jeg at dersom jeg var frisør, ville jeg antatt at når et barn (eller en ungdom) kom til meg uten foreldre på slep, så ville det bety at de fikk bestemme klippen selv.

Likeledes: Hvis jeg som forelder hadde hatt noen absolutte grenser (foruten pris) på hva som kunne gjøres med håret, ville jg blitt med barnet, eventuelt gitt beskjed på annet vis på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner. Men samtidig tenker jeg at dersom jeg var frisør, ville jeg antatt at når et barn (eller en ungdom) kom til meg uten foreldre på slep, så ville det bety at de fikk bestemme klippen selv.

Likeledes: Hvis jeg som forelder hadde hatt noen absolutte grenser (foruten pris) på hva som kunne gjøres med håret, ville jg blitt med barnet, eventuelt gitt beskjed på annet vis på forhånd.

''Skjønner. Men samtidig tenker jeg at dersom jeg var frisør, ville jeg antatt at når et barn (eller en ungdom) kom til meg uten foreldre på slep, så ville det bety at de fikk bestemme klippen selv.''

Ja, er vel enig med deg i det.

Likeledes: Hvis jeg som forelder hadde hatt noen absolutte grenser (foruten pris) på hva som kunne gjøres med håret, ville jg blitt med barnet, eventuelt gitt beskjed på annet vis på forhånd.

Enig her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hadde det ikke vært naturlig å ringe foreldrene gørst å spørre om de syns det er ok å klippe vekk 15 cm hår på ene siden før dere gjorde det?''

Nei. I den alderen bør de få bestemme over hårsveisen sin selv. I motsetning til mye annet, er en hårklipp reversibel. Hår gror ut igjen.

Håret er dessuten en veldig viktig uttrykksform og identitetsmarkør for den som bærer det. La ungen eksperimentere (så får hun dessuten anledning til å gremmes over konfirmasjonsbildet sitt, som så mange andre av oss, hehe).

''så får hun dessuten anledning til å gremmes over konfirmasjonsbildet sitt, som så mange andre av oss, hehe'' Haha, godt poeng :) Hilsen mørkhåret Kaiya som er blond med en svært lite kledelig puddelrockaktig frisyre på komfbildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg leser to ting ut av det du skriver... Det ene er at du er rimelig forfengelig på egne vegne på en måte i forbindelse med konfirmasjonen..(siden du poengterer den) - det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art. Og derved er ganske heldig.

:-)

''det andre er at hvis du virkelig gråter for den slags, skulle man ikke tro at du hadde erfart noe særlig problemer av annen art.''

Ikke at det har noe med denne saken å gjøre, men jeg skjønner ikke hvorfor man sier at fordi man blir lei seg over "bagateller", har man sannsynligvis ikke hatt mye annet å sørge over. Jeg har hatt MYE å sørge over i mitt liv, og i den perioden det var verst, var en ekstra "bagatell" nettopp det som kunne velte hele lasset. Når ting jeg "egentlig" kunne kontrollere gikk skeis, i tillegg til alt det jeg ikke kunne kontrollere, ble det uutholdelig.

Som sagt, har egentlig ikke noe med denne saken å gjøre, men jeg undrer meg bare over det du skriver. Har undret meg over liknende utsagn i andre sammenhenger også, men i natt har jeg tid til å kommentere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Hadde du sagt nei om de spurte?

''

Ja, helt klart. Datteren min har det nydeligste håret. Langt, og glatt, rene englehåret. Nå er det liksom ikke nødvendigvis selve klippen, men at det bare er tre mnd før konfimasjonen. Jeg hadde aldri TURT å klippe en ungdom en sånn ekstrem hårklipp uten foreldrenes samtykke. Og hun hadde verdens nydeligste hår, langt og silkeglatt . Det er klippet av minst 15 cm, muligens mer. Ser på bildene på FB, og ja, jeg gråter, så ille syns jeg det ser ut. Og hun vet nok hva jeg syns om den saken, for hun hadde blokket meg på FB. Fikk vite det via en annen.

''Og hun vet nok hva jeg syns om den saken, for hun hadde blokket meg på FB. ''

Da har hun vel gjort det ganske så bevisst også, tenker jeg. Hun vet du er mot det, men velger å gjøre det likevel, fordi hun sikkert hadde veldig lyst.

Jeg tror konsekvensen av at de hadde ringt deg på forhånd og du hadde nektet, kunne blitt atskillig verre både nå og i forhold til konfirmasjonen, enn at det ble som det ble.

Hun er 15. Kan melde seg ut av statskirken og disponere sine egentjente penger (tror jeg). Da synes jeg nok hun bør få bestemme over håret sitt også.

Men jeg skjønner at du er lei deg. Har vakre døtre selv, og ville blitt lei meg om de farget håret blått eller noe sånt, rett før konfirmasjonen. Men det er ingen stor sak, det vet jo både du og jeg, og det er det man må holde fast ved i en sånn situasjon.

Dessuten hadde den som skrev at hun også vil få anledning til å gremme seg over konfirmasjonsbildet, helt rett: Hvorfor skal hun få det bedre enn oss andre? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg at hun tar seg best mulig ut til konfirmasjonen? Forstår det er hyggelig, men skjønner ikke betydningen.

''Hvorfor er det så viktig for deg at hun tar seg best mulig ut til konfirmasjonen? Forstår det er hyggelig, men skjønner ikke betydningen.''

Til konfirmasjonen strigler man hus, noen pusser opp et rom eller to. I månedsvis ligger man våken til et stykke på natten og planlegger mat, pynting, invitasjoner. Alt for å få hver detalj så flott som mulig. Konfirmanten får dress, lekker kjole eller bunad til den store dagen. Resten av familien fiffes også. Frisørtimer og fotograf bestilles.

Hmmm. Merkelig dette med de som ikke vil at hovedpersonen skal se ut som et fugleskremsel på skallen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hår er hår, og det vokser ut igjen. Sånn sett er vel ikke dette noen katastrofe akkurat.

Timingen var kanskje litt dårlig pga konfirmasjonen, men dette er vel isåfall det eneste argumentet for å "krisemaksimere" denne hårklippen..

Opplevde noe lignenede i sommer da sønnen min "skinnet" seg 2 mnd før sin konfirmasjon. Det var nok et litt nimpulsivt innfall siden noen kamerater hadde gjort det samme, men man kan si deet sånn som at han lærte av dette, og at det mest sannsynlig ble et engangstilfelle...

Dere får ta konfirmasjonsbildet i profil fra den siden MED hår, da vet du!

He he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gremmet meg noe infernalsk.

Og jeg ville vært solid sur på den voksne som ikke satte på noen bremser så kort tid før konfirmasjonen. Sitter med en følelse av at her var det kanskje en frisør som fikk utløp for sin egen fancytrang. På din regning og din datters skalle.

Noen firsører legger langt mer vekt på moten de lærte på siste kurs, enn hva som kler kunden. Dessuten vil de helst klippe korte frisyrer som krever hyppige frisørbesøk. Er jo der pengene er.

For øvrig har jeg vært tidlig ute med å la ungene selv bestemme frisyren. Tar meg selv i nakken for at dette ikke skal bli et stridstema. Opprør-mot-mamma-frisyrene blir ganske sikkert de aller mest begredelige... Kan forby tyggegummi eller noe annet uvesentlig så de har noe å gjøre opprør med.

Gjort er gjort og det hjelper lite å kjefte på konfirmanten i etterkant. Så du blir nok ille tvunget til å svelge alle kamelene før hun kommer hjem.

Hun får, som andre har sagt, et bilde å ergre seg over, og som du kan henge på stasveggen for all fremtid. - Du var jo så stolt av håret ditt! :-) Noe å vise barnebarna.

Setter på huskelisten for framtidige konfirmasjoner at drastiske hårforandringer får vente til etter konfirmasjonen. (Etterpå spanderer jeg gjerne den blå hanekammen om jeg bare slipper å se den ved konfirmasjonsbordet.) Såpass må jeg kunne forlange med alt arbeidet jeg har og alle pengene jeg bruker på den håpefulle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...