Gå til innhold

Gråter


Ferskenblomst

Anbefalte innlegg

Det kan godt hende at frisøren var litt for pushy her - det har jeg jo opplevd som 20-årig også, at jeg har latt meg overtale av en pushy frisør og så har jeg angret meg etterpå.

Men det er ikke det samme som å si at en frisør alltid bør sjekke med en 14-årings foreldre om ungdommen får lov til å klippe seg slik eller sånn.

En generell bemerkning om hvilke assosiasjoner slike frisyrer gir meg.

Enig i at det ikke burde være nødvendig å ringe foreldrene i en slik sammenheng.

Mitt hår lever sitt eget liv og oppfører seg sjeldent slik frisørens klipp forutsetter. Noen frisører ser ikke ut til å tro meg når jeg sier 'Ikke ... for da...' Dermed har jeg hatt diverse frustrende møter med frisøren.

Jeg vet de har gjort det igjen når de frenetisk begynner å legge ut om strikk, spenner, bøyler og brede hårbånd. ):

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    16

  • morsan

    13

  • Mandolaika

    7

  • Mrs. Wallace

    6

Hehe, sånn å forstå ;)

Jeg synes det er kjempetøft med sidecut uten at jeg selv vil ha det ;)

Dette minner nesten om den gangen The Beatles laga brudulje med sitt "lange" hår og laga grå hår i hodet på foreldre flest ;)

Min strategi er å si minst mulig om hva jeg ikke liker og ellers gi kilometervis med frihet på dette området.

Da kommer de ikke så lett på hva de skal gjøre for å provosere. - Håper jeg.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min strategi er å si minst mulig om hva jeg ikke liker og ellers gi kilometervis med frihet på dette området.

Da kommer de ikke så lett på hva de skal gjøre for å provosere. - Håper jeg.

:-)

mvh

Smart ;)

Jeg holder litt pusten... eldste blir femten i juni, men er veldig lite opprørsk (ingenting i det hele tatt faktisk..)..... får bare vente i spenning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler heller ikke at dette med å bestemme over sin egen sveis er noe jeg pådyttet mitt barn - det falt helt naturlig :-)

Men det har også falt meg helt naturlig ikke å være overkikkador - jeg bestemte meg tidlig for at jeg ikke skulle være det i frisørsammenheng.

Jeg ser ennå for meg en situasjon hos frisøren - jeg kunne vel være en 14-15 år gammel. Ved siden av hos frisøren sitter en mye yngre gutt, kanskje 8-9.

Moren hans står klin inntil frisørstolen, med veska i armkroken på kjerringvis, og så snakker hun høyt og tydelig over hodet på gutten og instuerer frisøren og følger med under hele klippeprosessen...

Uff - gutten var bare som en brikke i det hele - bare satt der og ble klippet uten at noen snakket til han.

Det er noe helt annet å sitte nære stolen hvis det er et lite barn som vil ha moren sin nærme. Og det er selvsagt greit at mor bidrar til å formidle barnets ønsker. Men å henge over barn og frisøør på den måten uten å involvere gutten ett sekund synes jeg er uhørt - også på 8-åringer.

Enig det er uhørt både overfor barnet og frisøren som prøver å gjøre jobben sin. Og fullstendig unødvendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell bemerkning om hvilke assosiasjoner slike frisyrer gir meg.

Enig i at det ikke burde være nødvendig å ringe foreldrene i en slik sammenheng.

Mitt hår lever sitt eget liv og oppfører seg sjeldent slik frisørens klipp forutsetter. Noen frisører ser ikke ut til å tro meg når jeg sier 'Ikke ... for da...' Dermed har jeg hatt diverse frustrende møter med frisøren.

Jeg vet de har gjort det igjen når de frenetisk begynner å legge ut om strikk, spenner, bøyler og brede hårbånd. ):

mvh

''Noen frisører ser ikke ut til å tro meg når jeg sier 'Ikke ... for da...''

Kjenner problemet. I tillegg til at enkelte tydeligvis ikke lærer hvor lang 1 cm er på skolen. Soer jeg: Klipp av 2 cm, tar de 4-5. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen frisører ser ikke ut til å tro meg når jeg sier 'Ikke ... for da...''

Kjenner problemet. I tillegg til at enkelte tydeligvis ikke lærer hvor lang 1 cm er på skolen. Soer jeg: Klipp av 2 cm, tar de 4-5. :-(

''I tillegg til at enkelte tydeligvis ikke lærer hvor lang 1 cm er på skolen. Soer jeg: Klipp av 2 cm, tar de 4-5.''

Hvor lang er centimeteren i dag?

Har inntrykk av at frisører ser ut til å mene at slitte hårtupper er den ultimate ulykke for et hode. Deres oppfatning ser ut til å være at kundene ikke vet sitt eget beste og dermed må hjelpes til en riktig centimeterlengde med eller mot sin vilje.

Det frisørene derimot ikke ser ut til å skjønne er at om de ikke forsynte seg så grådig av lengden, ville kundene komme tilbake oftere for å få den lille centimeteren stusset. I stedet for å spare lengden til de hadde råd til å få kappet av den to tommer lange centimeteren.

Da ville problemet med slitte tupper etter hvert bli langt mindre. Og frisøren hadde fått flere besøk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg mente bare at JEG SELV, som en evt. frisør av denne tenåringen, ville sjekket med foreldrene først, for selv å ha ryggdekning.''

Jeg ville stusset _veldig_ hvis en frisør ringte meg for å sjekke om tenåringen fikk lov til det ene eller det andre med håret (unntak for spørsmål om kostbare gjøremål som jeg skulle betale for).

''Jeg ville stusset _veldig_ hvis en frisør ringte meg for å sjekke om tenåringen fikk lov til det ene eller det andre med håret (unntak for spørsmål om kostbare gjøremål som jeg skulle betale for).''

Jeg ville satt pris på det, men det kommer litt an på alderen på ungen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke grått over at tenåringen hadde endret sveis uten min tillatelse, nei. Jeg stusser mer over den ikke-avtalte regningen på 1000,- for en hjemmefarging hos en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, jeg føler heller ikke at dette med å bestemme over sin egen sveis er noe jeg pådyttet mitt barn - det falt helt naturlig :-)

Men det har også falt meg helt naturlig ikke å være overkikkador - jeg bestemte meg tidlig for at jeg ikke skulle være det i frisørsammenheng.

Jeg ser ennå for meg en situasjon hos frisøren - jeg kunne vel være en 14-15 år gammel. Ved siden av hos frisøren sitter en mye yngre gutt, kanskje 8-9.

Moren hans står klin inntil frisørstolen, med veska i armkroken på kjerringvis, og så snakker hun høyt og tydelig over hodet på gutten og instuerer frisøren og følger med under hele klippeprosessen...

Uff - gutten var bare som en brikke i det hele - bare satt der og ble klippet uten at noen snakket til han.

Det er noe helt annet å sitte nære stolen hvis det er et lite barn som vil ha moren sin nærme. Og det er selvsagt greit at mor bidrar til å formidle barnets ønsker. Men å henge over barn og frisøør på den måten uten å involvere gutten ett sekund synes jeg er uhørt - også på 8-åringer.

Hm - jeg har vel ofte vært ganske nærme ungene når de har blitt klippet og stått og sett på hvordan de gjør det- men har vel ikek gjort fordi jeg skulle ha full kontroll på dem. De fleste frisørene pleier å snakke hyggelg til barna, og henvende seg til dem. Noen ganger er barna usikre, og da spør de meg hva jeg synes.

Nå sist hadde jeg med tiåringen til en irakss/syrisk frisør. Hun som skulle klippe jenta mi snakket ikke så mye norsk, men jenta mi skravlet til henne hele tida, spurte henne om masse, hørte tålmodig på henne - og jeg er sikker på at denne dama lærte mye norsk denne dagen av jenta mi :-) De hadde det riktig så hyggelig, tror jeg.

Hun tok nå litt mer enn de 2-3 cm jeg hadde sagt hun skulle, men hun ble kjempefin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis36

En generell bemerkning om hvilke assosiasjoner slike frisyrer gir meg. Ikke en psykoanalyse av frisøren.

mvh

Sidecut er det når du er barbus på ene siden av hue? i såfall er det lite vakkert,men ungen må jo bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidecut er det når du er barbus på ene siden av hue? i såfall er det lite vakkert,men ungen må jo bestemme selv.

Ja. Ungen har allerede bestemt selv.

:-)

Men jeg lurer litt på hvor mye frisøren påvirket den besluttningen.

Det er en type frisyre man vil fraråde 3 mndr. før komfirmasjon. Men kanskje ikke verdt å gå i krigen for.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg til at enkelte tydeligvis ikke lærer hvor lang 1 cm er på skolen. Soer jeg: Klipp av 2 cm, tar de 4-5.''

Hvor lang er centimeteren i dag?

Har inntrykk av at frisører ser ut til å mene at slitte hårtupper er den ultimate ulykke for et hode. Deres oppfatning ser ut til å være at kundene ikke vet sitt eget beste og dermed må hjelpes til en riktig centimeterlengde med eller mot sin vilje.

Det frisørene derimot ikke ser ut til å skjønne er at om de ikke forsynte seg så grådig av lengden, ville kundene komme tilbake oftere for å få den lille centimeteren stusset. I stedet for å spare lengden til de hadde råd til å få kappet av den to tommer lange centimeteren.

Da ville problemet med slitte tupper etter hvert bli langt mindre. Og frisøren hadde fått flere besøk.

mvh

''Det frisørene derimot ikke ser ut til å skjønne er at om de ikke forsynte seg så grådig av lengden, ville kundene komme tilbake oftere for å få den lille centimeteren stusset. I stedet for å spare lengden til de hadde råd til å få kappet av den to tommer lange centimeteren.''

Er så utrolig enig!! Hvis de vil vi skal klippe oss oftere, må de ikke klippe bort mer enn det som har rukket å vokse ut siden forrige frisørbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - jeg har vel ofte vært ganske nærme ungene når de har blitt klippet og stått og sett på hvordan de gjør det- men har vel ikek gjort fordi jeg skulle ha full kontroll på dem. De fleste frisørene pleier å snakke hyggelg til barna, og henvende seg til dem. Noen ganger er barna usikre, og da spør de meg hva jeg synes.

Nå sist hadde jeg med tiåringen til en irakss/syrisk frisør. Hun som skulle klippe jenta mi snakket ikke så mye norsk, men jenta mi skravlet til henne hele tida, spurte henne om masse, hørte tålmodig på henne - og jeg er sikker på at denne dama lærte mye norsk denne dagen av jenta mi :-) De hadde det riktig så hyggelig, tror jeg.

Hun tok nå litt mer enn de 2-3 cm jeg hadde sagt hun skulle, men hun ble kjempefin :-)

Den dama jeg snakker om var ikke i normalkategorien av mødre som står mer eller mindre nærme mens barna blir klippet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ville stusset _veldig_ hvis en frisør ringte meg for å sjekke om tenåringen fikk lov til det ene eller det andre med håret (unntak for spørsmål om kostbare gjøremål som jeg skulle betale for).''

Jeg ville satt pris på det, men det kommer litt an på alderen på ungen altså.

''men det kommer litt an på alderen på ungen altså.''

Ja, og tenåringer er jo minst 13 år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
trollemor;o)

Sidecut er jo råstilig!! Datra mi på snart tolv har det også :)

Jeg tenker at en på din datters alder må få avgjøre slikt selv.....

Jeg syns de til en viss grad skal få bestemme selv, men slike drastiske forandringer kan vel være greit å tenke igjennom og diskutere først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg syns de til en viss grad skal få bestemme selv, men slike drastiske forandringer kan vel være greit å tenke igjennom og diskutere først?

Jo, er ikke uenig i det altså ;) Samtidig - en sidecut synes ikke når man endrer side på sideskillet, så på en-to-tre ser man akkurat ut som før hårklippen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er ikke uenig i det altså ;) Samtidig - en sidecut synes ikke når man endrer side på sideskillet, så på en-to-tre ser man akkurat ut som før hårklippen:)

Det blåser for mye der du bor! :D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...