Gå til innhold

betale eller utsette?

Anbefalte innlegg

Alle må være enig i at man prioriterer mat først. Hvis man ikke har noe å spise da er det i hvert fall ingen vits å betale regninger.

Men laguna forteller jo hvor mye hun tjener og at hun også betaler en del av matbudsjettet. Så da er det ikke lenger snakk om å leve for 500kr i mnd.

Vi har familier her inne som bruker 1000 kroner i uka på mat. Da mat til fire. Hvor mye trenger man når man er to? Men da må innkjøpene og matlagingen også planlegges.

Fortsetter under...

• Svar 262
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

33

• laguna1

22

• flisa

14

• bustebeisa

10

Mest aktive i denne tråden

Men laguna forteller jo hvor mye hun tjener og at hun også betaler en del av matbudsjettet. Så da er det ikke lenger snakk om å leve for 500kr i mnd.

Vi har familier her inne som bruker 1000 kroner i uka på mat. Da mat til fire. Hvor mye trenger man når man er to? Men da må innkjøpene og matlagingen også planlegges.

Vi er 3 og klarer oss godt med 700 kr uka. - Rema 100 - underhundrelappen-appen :) - det er alt ved siden av som koster penger - brus, godteri, kaffebesøkmat etc.

Klart at man kan be om utsettelse på en regning eller to hvis det er mange regninger en måned, eller be om avbetalingsordning. Det er helt vanlig. Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd.

Dere må også sette opp et budsjett, og hvis han ikke vil, så får du sette opp ett og vise ham. Sett opp forslag til hvordan fordele utgiftene også.

Eller så er jeg enig med de nedenfor som sier at denne avhengigheten hans av sin mor, også økonomisk, er nok en grunn til å vurdere flytting. Men det må du jo finne ut av selv.

''Klart at man kan be om utsettelse på en regning eller to hvis det er mange regninger en måned, eller be om avbetalingsordning. Det er helt vanlig.''

Hvis det skjer en sjelden gang at man ikke har penger til regningene, så er jeg enig i at man kan utsette dem litt, eller be om å få dele dem opp. Men å gjøre det samme måned etter måned øker bare problemene. Har man konstant masse regninger i forhold til inntekt, så er det eneste fornuftige å enten øke inntektene eller få ned forbruket.

''Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd.''

Det er det nok. Men vi som har dårlig råd vet i alle fall at vi ikke må leve over evne, at å stadig utsette regninger fører til nye problemer.

Vi er 3 og klarer oss godt med 700 kr uka. - Rema 100 - underhundrelappen-appen :) - det er alt ved siden av som koster penger - brus, godteri, kaffebesøkmat etc.

Akkurat. :-)

Jeg er enig med deg her.

Og da ser faktisk ikke det samla matbudsjettet deres så galt ut likevel.

Så kommentaren din om å stupe i fryseren. Er helt enig med deg der og. Men jeg husker da jeg ble alene med mine to ei gang i tiden. Det var da jeg kunne ønske at jeg hadde hatt en fryser med innhold i startgave. Og en regningskonto med et lite startbeløp på. Hadde kommet langt med 5000,-. For da hadde det månedlige trekket blitt litt mindre og måneden med de store utgiftene, for eksempel mars, ville vært lettere å takle og hindret meg i å havne litt på etterskudd.

Heldigvis er disse dagene over nå. Både ved hjelp av noen ufattelig kjedelig månder, til tider tre jobber og nå helt på slutten, samboer. :-)

Klart at man kan be om utsettelse på en regning eller to hvis det er mange regninger en måned, eller be om avbetalingsordning. Det er helt vanlig. Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd.

Dere må også sette opp et budsjett, og hvis han ikke vil, så får du sette opp ett og vise ham. Sett opp forslag til hvordan fordele utgiftene også.

Eller så er jeg enig med de nedenfor som sier at denne avhengigheten hans av sin mor, også økonomisk, er nok en grunn til å vurdere flytting. Men det må du jo finne ut av selv.

Av erfaring vet jeg at det er dyrt å være fattig. Og jeg vet også at det eneste man kan gjøre for å komme seg videre, er å betale regningene. Utsetter man dem til stadig het, blir det bare vanskeligere og vanskeligere å komme ovenpå.

Annonse

Akkurat. :-)

Jeg er enig med deg her.

Og da ser faktisk ikke det samla matbudsjettet deres så galt ut likevel.

Så kommentaren din om å stupe i fryseren. Er helt enig med deg der og. Men jeg husker da jeg ble alene med mine to ei gang i tiden. Det var da jeg kunne ønske at jeg hadde hatt en fryser med innhold i startgave. Og en regningskonto med et lite startbeløp på. Hadde kommet langt med 5000,-. For da hadde det månedlige trekket blitt litt mindre og måneden med de store utgiftene, for eksempel mars, ville vært lettere å takle og hindret meg i å havne litt på etterskudd.

Heldigvis er disse dagene over nå. Både ved hjelp av noen ufattelig kjedelig månder, til tider tre jobber og nå helt på slutten, samboer. :-)

Ja - da jeg ble alene levde jeg på 40 kroner dagen i mat - det gikk det også :) en GOOOD stund siden, det skal sies. Jeg ba banken om kassakreditt på lønnskontoen, -men det var teit. Så lånte jeg heller en sum på jobben som jeg betalte tilbake over et år med trekk i lønn, så jeg fikk kjøpt meg vaskemaskin og kjøleskap. Det var hånd til munn i mange år,- men nu går alt så meget bedre :)

Hvis du (og flere) tror at det er dette problemene handler om da så. Det er en stor gåte for meg hvorfor det skulle være et problem og vente med noen regninger. Langt de fleste har gjort det en eller annen gang i livet uten at privatøkonomien har tatt skade av det.

Problemene handler nok ikke kun om betalte/ikke betalte regninger.

''Problemene handler nok ikke kun om betalte/ikke betalte regninger.''

Det ligger nok myer mer rundt her ja, men det er nå dette Laguna tar opp i sitt startinnlegg da.

Jeg tolker det hun skriver som at det slettes ikke er første gangen dette skjer og siden gubben i tillegg nekter plent å lage noe budsjett (nå ser det ut til at han har kommet på gli da) så virker det som om han nekter å innse at han har et økonomisk problem. Det ville jo kommet svart på hvitt dersom man satte opp et budsjett.

Jeg pioriterer regningene og stuper i fryseren. Det er fordi jeg HAR en fryser.

Da må man innimellom fylle fryser. Og det er ikke gratis det heller. Det er akkurat sånne ting, mat til frys og tørrvare skap, vi MÅ sette igjen penger til.

(Jeg er stort sett god til å fylle frys med billige tilbudsvarer, men som sagt, jeg kan ikke trylle :))

Det er nok hovedpoenget at vi vet ikke forhistorien og alle detaljene. Derfor blir denne diskusjon og rådene som blir gitt helt på sidelinjen til de egentlige problemene.

Jeg funderer litt over hva hvis svigermor hadde skrevet sin versjon på dol om problemene med sønnen og svigerdatteren. Hvis hun har så lett for å forklare seg som laguna hadde hun sikkert fått mye støtte og sympati.

Det er få ting det er lettere å få sympati for på dol, enn svigermorhistorier. Jeg forundres relativt ofte over at voksne som selv har barn, ikke i større grad ser at historiene _vanligvis_ har mer enn en side. Og den dagen de fleste dolmødrene har blitt svigermødre, så er jeg spent om de vil være like flinke til å holde seg unna sine barn som jevnt over anbefales her inne ;-)

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

Jeg hadde tenkt å skrive noe i samme retning, men jeg tenkte jeg skulle la være, da jeg nok kranglet på meg ts i en tråd tidligere...

jeg må bare signere på denne:-))

''Takk for svarene. Mange av dem var hyggelige og hjelpsomme :) Til dere som velger å moralisere, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare engang. Blir bare oppgitt'' Hm. Kan du ikke bare instruere oss om at du ønsker å høre at han er en kødd og at du ikke er urimelig, evt at han ikke er en kødd og du heller ikke er urimelig evt noe enda mer tydelig i retningen du ønsker neste gang? :) Noen av oss kan komme til å tro at du virkelig ønsker svar på det du spør om i overskriften vettu :)

Som den sure dolkjerringa ts mener jeg er, så signerer jeg her!

Det er få ting det er lettere å få sympati for på dol, enn svigermorhistorier. Jeg forundres relativt ofte over at voksne som selv har barn, ikke i større grad ser at historiene _vanligvis_ har mer enn en side. Og den dagen de fleste dolmødrene har blitt svigermødre, så er jeg spent om de vil være like flinke til å holde seg unna sine barn som jevnt over anbefales her inne ;-)

hihi :)

Annonse

Gjest Kayia

''Etter det vi har hørt her, enig, og da stusser jeg mest over at mann ikke greier vinke farvel til mamma vs omvendt.

''

Vi kjenner jo ikke denne familiens forhistorie. Vi vet f.eks. ikke om mannen tidligere har gjort ting som har nødvendiggjort at foreldrene rydder opp. Hvis det er tilfelle, så bør man jo også se på svigermors atferd ut fra det perspektivet. Det virker på meg som om mor og sønn kanskje mener at de har det greit - men at dette nå ikke lenger går knirkefritt fordi han har fått en partner. Dermed tipper jeg han har en tendens til å være enig med siste taler (såfremt ikke alle er i samme rom).

Jeg tror også at det er nødvendig for ekteparet å frigjøre seg økonomisk fra sine foreldre.

''Vi kjenner jo ikke denne familiens forhistorie. Vi vet f.eks. ikke om mannen tidligere har gjort ting som har nødvendiggjort at foreldrene rydder opp. Hvis det er tilfelle, så bør man jo også se på svigermors atferd ut fra det perspektivet'' Mitt poeng var at det overrasker mer at sønnen ikke bryter gamle møstre enn at moren ikke gjør det. Min far ble kalt lillegutt innimellom av farmor til han var nær pensjonsalder, og det uten å ha hverken spist middag eller lånt penger der etter han ble gift. Ikke uvanlig at mødre fortsetter å være i overkant omsorgsfulle etter at (spesielt) sønnene har flyttet hjemmefra, men sønnene - i våre dager - forventer jeg mer av. Ergo; Mer overrasket over at sønn fremdeles ønsker å dilte i skjørtene i mor enn at hun ønsker å ha han der, spesielt ettersom sønns kone og mor ikke akkurat er perlevenner ''Det virker på meg som om mor og sønn kanskje mener at de har det greit - men at dette nå ikke lenger går knirkefritt fordi han har fått en partner. Dermed tipper jeg han har en tendens til å være enig med siste taler (såfremt ikke alle er i samme rom)'' Spikeren på hodet frosken :) ''Jeg tror også at det er nødvendig for ekteparet å frigjøre seg økonomisk fra sine foreldre'' Veldig enig.

Gjest Kayia

Jeg hadde tenkt å skrive noe i samme retning, men jeg tenkte jeg skulle la være, da jeg nok kranglet på meg ts i en tråd tidligere...

jeg må bare signere på denne:-))

Det kan virke som manglende medhold er en vrien øvelse. Jeg registrerte at Mr. Doolitle fikk passet påskrevet så det sang nylig.

MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

''MENER du det? at rådgiveren var enig i at man burde skyve på regningene?

''

Hvis rådgiveren mente det, så synes jeg hun hjelper folk i retning av økt gjeld, inkasso mm. I min verden prioriterer man først å betale de forpliktelser man har pådratt seg, så sørger man for mat og medisiner - og hvis det er noe igjen så kan man reise på ferie osv. Det er klart at dersom alternativet er å sulte, så må man muligens utsette en og annen regning - men i såfall må man jo gå i seg selv og finne ut av hvorfor man bruker mer penger enn man har. Hvis jeg har forstått regnestykket riktig så har laguna og mannen ca 12.000 + 2000 + 8000 utbetalt pr måned, og det burde være mulig å leve på 22 000 pr måned uten å sulte.

Da må man innimellom fylle fryser. Og det er ikke gratis det heller. Det er akkurat sånne ting, mat til frys og tørrvare skap, vi MÅ sette igjen penger til.

(Jeg er stort sett god til å fylle frys med billige tilbudsvarer, men som sagt, jeg kan ikke trylle :))

Bor du i Østfold, kan du jo lett svippe over grensen for alt av kjøtt og så handle tørrvarene hjemme. Det gjør jeg :) 3 kilo karbonadedeig for 130 kr. Det blir 6-7 middager hos oss :)

Gjest Kayia

''Det kan virke som enkelte under her ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd'' Det tror jeg ikke du har rett i. Derimot har jeg inntrykk av at mange har hatt det trangt i etableringsfasen. Jeg er selv en av disse. I tillegg er det svært mange som er alene med barn, og mange av dem har flere ganger meddelt at det har vært og er tøffe tak innimellom.

Saken er derimot at ikke alle er enige i, og har tatt til orde for det.

Det kan virke som manglende medhold er en vrien øvelse. Jeg registrerte at Mr. Doolitle fikk passet påskrevet så det sang nylig.

Jeg har til dels forståelse for at hvis man er en smule forbanner og oppgitt, og mener at noen er en dust - så ønsker man gjerne medhold i denne oppfatningen... Men på sikt er det tross alt bedre å få nyansert saken litt, da det sjelden er slik at det ene parten bestandig og utelukkende har rett:-) TS's måte å reagere på ved flere anledninger, er nok bakgrunnen for min reaksjon på også dette innlegget:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...