Gå til innhold

Er jeg dum hvis jeg godtar dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Bra!

Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er lurt. Vi har fullstendig særeie som sier at alt vi erverver i fremtiden også er særeie. Jeg tror han er sikret og at jeg bør godta summen. Han gir meg ikke den summen hvis han må bruke penger på advokat og jeg taper.

''Fullstendig særeie.

Peder og Kari kan avtale at alt hver av dem eier ved ektepaktens opprettelse skal være den enkeltes særeie. De kan også regulere alt de erverver i fremtiden. Da har de inngått en ektepakt om fullstendig særeie, hvilket betyr at dersom de ekteskapet opphører ved separasjon og skilsmisse, tar hver av dem det den enkelte eier og sin egen gjeld med seg ut av ekteskapet. Det økonomiske oppgjøret mellom dem blir da ofte enkelt når det gjelder kroner og øre''

Fortsetter under...

• Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

12

• Elis31

9

• frosken

8

• Mary Poppins

8

Takk jeg har det bra, men når jeg bare får dette ut av verden vil det bli enda bedre :-)

Jeg er ikke fullt så sikker som dere dessverre, da jeg glemte å tenke på firmaet hans, skjønt jeg har ikke peiling på sånt.

Jeg synes du tøver rett og slett! Du kan ringe advokat i dag og få vite mer om dine rettigheter! Da prioriterer du det det koster.

Du fortjener å sitte igjen med en million eller to intet mindre.

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes du tøver rett og slett! Du kan ringe advokat i dag og få vite mer om dine rettigheter! Da prioriterer du det det koster.

Du fortjener å sitte igjen med en million eller to intet mindre.

Ikke glem at jeg fikk en sum i 2004 også da og en kan jo ikke vite hva jeg fortjener før jeg vet hva slags økonomi han har. Jeg vet hva han eier, men jeg vet ikke hvor stor gjelden er.

Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er lurt. Vi har fullstendig særeie som sier at alt vi erverver i fremtiden også er særeie. Jeg tror han er sikret og at jeg bør godta summen. Han gir meg ikke den summen hvis han må bruke penger på advokat og jeg taper.

''Fullstendig særeie.

Peder og Kari kan avtale at alt hver av dem eier ved ektepaktens opprettelse skal være den enkeltes særeie. De kan også regulere alt de erverver i fremtiden. Da har de inngått en ektepakt om fullstendig særeie, hvilket betyr at dersom de ekteskapet opphører ved separasjon og skilsmisse, tar hver av dem det den enkelte eier og sin egen gjeld med seg ut av ekteskapet. Det økonomiske oppgjøret mellom dem blir da ofte enkelt når det gjelder kroner og øre''

Uansett, så synes jeg det er riktig av deg å svare med advokat.Svar litt med samme mynt, overlat kranglingen til noen andre...

Uten å ha peiling på det: Du kan kanskje kreve skjevdeling, du kan kreve kompensasjon for ett eller annet osv....

Og akkurat nå fikk jeg nesten litt positive følelser for min ex, ... hihi!

Lykke til! Husk hvem som er det beste mennesket av dere :-)

''Fullstendig særeie.

Det er alltid lurt å søke råd hos eksperter. Du bestemmer selv om du vil følge rådene, ut fra risikoen som er forbundet med de forskjellige alternativene.

Det gjelder flere år av livet ditt. Da haster det ikke så innmari. Det er normalt å tenke seg om bittelitt når man bytter bil, bolig eller livssituasjon.

Annonse

''Fullstendig særeie.

Hei Nickløs,

Hvis du vil, kan du sende meg en epost på [email protected]

Tenkte jeg skulle si noe om dette, men har ikke så lyst til å skrive om det her. :)

''Fullstendig særeie.

Jeg synes det er svært leit at du har gått med på noe sånt. Håper du står opp for deg selv i fremtiden. Det å ta seg av barn, handle mat og lage middag har også en verdi. x-mannen din må jo ha problemer tenker jeg, som er så grisk. Han burde uansett gi deg en million på moralsk grunnlag.

Gi meg telefonnummeret hans så skal jeg ringe han og si akkurat hva jeg mener!!!!!! Grrrrrrrr

Gjest Nickløsheletida

Det er alltid lurt å søke råd hos eksperter. Du bestemmer selv om du vil følge rådene, ut fra risikoen som er forbundet med de forskjellige alternativene.

Det gjelder flere år av livet ditt. Da haster det ikke så innmari. Det er normalt å tenke seg om bittelitt når man bytter bil, bolig eller livssituasjon.

Jo, men det vil koste meg penger og summen jeg fikk i 2004 er ganske mye større enn den han tilbyr nå.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker på er jeg at han er sikret.

Jo, men det vil koste meg penger og summen jeg fikk i 2004 er ganske mye større enn den han tilbyr nå.

Det koster ikke all verden å få noen grunnleggende råd. Kanskje tjener det seg inn, hvis du får noen tips du kan bruke. Og uansett vet du i hvert fall at du gjør det riktige og slipper å lure etterpå. Det er verd litt det også. Sånn hadde i hvert fall jeg tenkt.

''Fullstendig særeie.

Ja det kan godt hende han har rett...

Men jeg mener at du likevel bør ta en prat med en advokat så du er på den helt sikre siden. Sier h*n at du ikke har noe å gå på, så slipper du i hvert fall å lure noe mer på det.

Synd at du har gått med på en slik avtale. Dette er jo så blodig urettferdig etter min mening..

''Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker på er jeg at han er sikret.''

Det kan godt hende, men la en advokat få se på dette før du gjør noe mer. Husk også at din innsats på hjemmebane har gitt ham muligheten til å tjene alle disse pengene. Jeg tror ikke man kan skrive en hvilken som helst avtale og tro at den gjelder dersom den er urimelig nok.

Sitt litt på gjerdet, og vent til du får svar fra advokaten før du gjør noe som helst mer.

Lykke til!

(Også må jeg bare si at jeg håper alle kvinner leser denne tråden godt, og lærer at man skal løpe svinaktig fort om en partner forlanger særeie...)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det koster ikke all verden å få noen grunnleggende råd. Kanskje tjener det seg inn, hvis du får noen tips du kan bruke. Og uansett vet du i hvert fall at du gjør det riktige og slipper å lure etterpå. Det er verd litt det også. Sånn hadde i hvert fall jeg tenkt.

Ja, jeg er nok en annen type. Trygghet er viktig for meg. Jeg tar lite sjanser så rik blir jeg aldri , men jeg kan sove godt om natta :-)

Gjest Nickløsheletida

Ja det kan godt hende han har rett...

Men jeg mener at du likevel bør ta en prat med en advokat så du er på den helt sikre siden. Sier h*n at du ikke har noe å gå på, så slipper du i hvert fall å lure noe mer på det.

Synd at du har gått med på en slik avtale. Dette er jo så blodig urettferdig etter min mening..

Jeg må jo nesten le. Han har sendt en ny kontrakt. Og en bil til 50.000 som han nevnte i går har nå blitt til en bil på _inntil_ 50.000 ;-)

Gjest Nickløsheletida

''Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker på er jeg at han er sikret.''

Det kan godt hende, men la en advokat få se på dette før du gjør noe mer. Husk også at din innsats på hjemmebane har gitt ham muligheten til å tjene alle disse pengene. Jeg tror ikke man kan skrive en hvilken som helst avtale og tro at den gjelder dersom den er urimelig nok.

Sitt litt på gjerdet, og vent til du får svar fra advokaten før du gjør noe som helst mer.

Lykke til!

(Også må jeg bare si at jeg håper alle kvinner leser denne tråden godt, og lærer at man skal løpe svinaktig fort om en partner forlanger særeie...)

''Sitt litt på gjerdet, og vent til du får svar fra advokaten før du gjør noe som helst mer''

Ja, jeg gjør det nå.

''Fullstendig særeie.

Også ved fullstendig særeie kan den som eier minst, ha krav på et engangsvederlag fra den andre, dersom særeieavtalen ellers kan sies å få "urimelige følger". Dette engangsvederlaget er det ikke opptil ham å bestemme alene.

Advokater vet hva som defineres som "urimelig" og hvor stort vederlaget bør være. En prosent er ikkeno'. Men det kommer jo an på hvor stor nettoformuen er, og jeg har ikke peiling på firmaøkonomi osv.

Jeg må jo nesten le. Han har sendt en ny kontrakt. Og en bil til 50.000 som han nevnte i går har nå blitt til en bil på _inntil_ 50.000 ;-)

Herlighet, han virker jo helt sykt smålig..

Er han bitter på deg? Det virker i hvert fall sånn..

Du får bare si til han at du trenger noen dager å tenke på dette, og i mellomtiden snakker du med en advokat og ser ann hvorsdan du står :-)

Gjest Elextra

Du må aldri gå med på noe sånt. Dette er småpenger i den store sammenheng.

Uansett avtale tror jeg du har rett på noe av det dere har bygget opp sammen, i og med at du i stor grad har tatt deg av felles barn og således har bidratt til at han har kunnet tjene såpass som han har gjort.

Gjest Nickløsheletida

Herlighet, han virker jo helt sykt smålig..

Er han bitter på deg? Det virker i hvert fall sånn..

Du får bare si til han at du trenger noen dager å tenke på dette, og i mellomtiden snakker du med en advokat og ser ann hvorsdan du står :-)

Ja, han er veldig bitter på meg. Han klarer ikke å se hva jeg har bidratt med på hjemmebane med barna og et sykt barn som krevde mye oppfølging, at jeg dermed jobbet 50 og 60 % i mange år (som vi da var enige om). Det er først de siste årene jeg har jobbet 100%. Også mens han pendlet og vi ikke så han på 14 dager i slengen.

Jeg har ikke bidratt så mye økonomisk, men jeg synes jammen jeg har bidratt mye ellers. Jeg har tatt meg av hus og hage, barna, lekser fritidaktiviteter og sykehus og dette mener jeg at jeg har gjort skikkelig. Et ryddig og rent hus og en stelt hage betyr INGENTING for han, sier han. Jeg kunne heller ha servert han kaffe litt oftere. Huff, nå kommer det litt mye gørr frem her :-)

Han har bidratt litt hans også, men han klarer ikke se at jeg har tatt mesteparten av det. Å bidra for han er kun det man skaffer i rene inntekter. Jeg har bidratt økonimisk jeg også, men selvsagt i langt mindre grad enn han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...