Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

det er sant, jeg har ikke hatt sjans til å ta meg sammen, medisin reddet meg da. abilify.

edit: forferdelige og ignorante kommentarer i debatten under. blir flau.

Endret av Annkarin
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig. Jeg har helt siden jeg begynte i psykiatrien hatt sans for å sammenligne det med somatisk medisin.

Ja, det er korrekt at en ikke kan ta seg sammen og bli kvitt verken diabetes eller depresjon.

Men 

en må huske at både psykiske og fysiske påkjenninger kan gi seg sterke utslag på psyken, men at dette går via endringer i hjernen.

Og

en må huske at både diabetikeren og den deprimerte kan "ta seg sammen" for at sykdommen skal få et mest mulig gunstig forløp og forhindre alvorlige tilbakefall/komplikasjoner.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er mye man selv kan gjøre for å få det bedre. Og at man ved alle sykdommer har et ansvar. Jeg for å ikke ta EKG i tide og utide for å sjekke QT-tiden, måle blodtrykk eller spørre psykiatere om jeg er suicidal (har ikke gjort noen av delene på lenge nå), den med personlighetsforstyrrelser for å ikke utagere, med mer.

Og, psykiske og fysiske påkjenninger kan teoretisk sett også gi utslag i et hjerteinfarkt, så her er vel ikke psykiske lidelser helt unike?

Det jeg er mest enig i er at man ikke "bare" kan avfeie et problem med at "det er psykisk". Det er også et problem om det er psykisk. Et reelt sådan.

Skrevet

http://www.nrk.no/ytring/psykisk-lidelse-er-fysisk-sykdom-1.12699404

Det står det jeg har sagt ved flere anledninger her; "En med psykisk lidelse kan like lite ta seg sammen som en med hjerteinfarkt"

Bør leses.

Benytter også anledningen til å ønske alle dolere en riktig god jul! :-)

Jeg syns ikke artikkelen var så bra. Problemet er stort sett ikke tankegang om at en med psykiske lidelser bare kan ta seg sammen, men at folk kan bli mistenkelige ovenfor en med psykiatrisk diagnose; tvile på om vedkommende egentlig er syk. Det er større grad av tendenser til at folk er mistenkelige når det kommer til psykiatri, fordi det ikke er noen objektive tester (som forfatteren skriver om i artikkelen), og fordi det som "vises" er adferd (det kan være mange forskjellige sinnelag bak lik adferd, f.eks. kan man simulere symptomer).

Og når det gjelder det at man bør se på det som somatiske lidelser som rammer hjernen, så er vel det ganske opplagt om man baserer seg på vitenskap, i og med at vitenskap ikke opererer med noe "åndelig". Men jeg er såklart enig i det.

Anonymkode: c3cba...019

Skrevet

Jeg syns ikke artikkelen var så bra. Problemet er stort sett ikke tankegang om at en med psykiske lidelser bare kan ta seg sammen, men at folk kan bli mistenkelige ovenfor en med psykiatrisk diagnose; tvile på om vedkommende egentlig er syk.

Mistenkelig kan en bli ovenfor andre diagnoser også, som "ryggproblemer" , muskelsmerter eller ME, for eksempel.

Anonymkode: 90e82...900

Skrevet

Forskere i Danmark har avdekket hjerneaktivitet som svarer til «julestemning». Hva kan det fortelle oss om påstander om at det vi kaller «psykisk helse» kan reduseres til hjerneaktivitet?http://henrikvogt.com/2015/12/24/julestemningen-er-fysisk-ikke-psykisk/

Anonymkode: e1852...117

Sitat: Hva hvis vi bytter ut «psykisk helse» med «julestemning» i Halland Rashidis kronikk fra NRK Ytring og ser hvordan resonnementet hans høres ut da? Da kan det hende vi får perspektiv på akkurat hvor mye hold det er i resonnementet om at «psykiske lidelser» som andre komplekse tilstander kan reduseres til hjernekjemi.

Hvis «psykiske lidelser» ikke er hjernekjemi, hva er det da?

Anonymkode: 90e82...900

Skrevet

Altså, Henrik Vogt sier ikke at "psykiske lidelser" ikke er hjernekjemi, han tar for seg det at mange mener det er bare hjernekjemi. Han mener det er reduksjonistisk å tenke på det (og behandlingen av det) som molekyler i bevegelse. Ikke fordi det ikke rent naturvitenskapelig er noe annet, men fordi det er utrolig mye mer komplisert å forstå og behandle enn å tenke at det bare er kjemi.

Jeg er helt enig med han. Jeg syns dette var bra skrevet. Rent metafysisk så er psykiske lidelser såklart "bare molekyler", men jeg mener det er feil å behandle kompliserte følelsesmessige problemer på denne måten. Ta f.eks. hvis en person har blitt deprimert pga. brudd med kjæresten. Skal man da si: du har bare feil i hjernekjemien?

Skrevet

Altså, Henrik Vogt sier ikke at "psykiske lidelser" ikke er hjernekjemi, han tar for seg det at mange mener det er bare hjernekjemi. Han mener det er reduksjonistisk å tenke på det (og behandlingen av det) som molekyler i bevegelse. Ikke fordi det ikke rent naturvitenskapelig er noe annet, men fordi det er utrolig mye mer komplisert å forstå og behandle enn å tenke at det bare er kjemi.

Jeg er helt enig med han. Jeg syns dette var bra skrevet. Rent metafysisk så er psykiske lidelser såklart "bare molekyler", men jeg mener det er feil å behandle kompliserte følelsesmessige problemer på denne måten. Ta f.eks. hvis en person har blitt deprimert pga. brudd med kjæresten. Skal man da si: du har bare feil i hjernekjemien?

Ja :) det er det H. Vogt sier i artikkelen!  Den psykiske helse er mer enn bare nevrotransmittere,  dessverre kan årsakene til lidelsen  ikke alltid behandles medisinsk.  Kjærlighetssorg kan ikke kureres med kjemi (fint eksempel :) ), ei heller det mer traumatiske som omsorgssvikt.  Hvor mye man enn skulle ønske det!

Skrevet

Ja :) det er det H. Vogt sier i artikkelen!  Den psykiske helse er mer enn bare nevrotransmittere,  dessverre kan årsakene til lidelsen  ikke alltid behandles medisinsk.  Kjærlighetssorg kan ikke kureres med kjemi (fint eksempel :) ), ei heller det mer traumatiske som omsorgssvikt.  Hvor mye man enn skulle ønske det!

Likevel blir en pådyttet SSRI for alle mulige lidelser, problemer og livskriser. Det er galskap!

Anonymkode: 54944...5a6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...