Gå til innhold

Kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må man ha noe husholdningsartikler der hvor man bor.  Å bruke 20000 kr. på det som trådstarter nevner er ikke mye og tyder ikke på splitter nye et eller annet.

Anonymkode: 37af9...c75

Du tuller nå? 20000 på sofa, fryser og husholdningsartikler er sykt mye når man lever på uføretrygd og må bruke Mastercard for å kjøpe tingene. Søren meg ikke rart Luksusfellen ruller videre sesong etter sesong.

Anonymkode: 4c717...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? 20000 på sofa, fryser og husholdningsartikler er sykt mye når man lever på uføretrygd og må bruke Mastercard for å kjøpe tingene. Søren meg ikke rart Luksusfellen ruller videre sesong etter sesong.

Anonymkode: 4c717...1e7

Jeg vet ikke hvilken planet du lever på.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvilken planet du lever på.

Anonymkode: 37af9...c75

Tror flere av oss lever på den planeten hvor det ikke er naturlig å handle for 20.000 kroner på kreditt til skyhøy rente når man har lav inntekt og antakelig ikke vet hvordan man skal få betalt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, og det gjorde jeg også! Men måtte ha penger fort. Jeg har fått tilbud fra et snillt menneske om å heller låne 20.000 av henne, og så løser hun inn lånet for meg. Da slipper jeg i alle fall renter! 

Men så er det jo noe i meg som tenker at jeg helst vil ordne opp i dette selv. Men det blir nok vanskelig. Så kanskje jeg skal takke ja til tilbudet likevel? Jeg takket så mye, og sa at jeg skulle tenke på det. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lån pengene av henne! Så ser du hvor mye du fast overfører henne hver mnd heretter. Det bør selvsagt gå foran alt av «luksusvarer.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Tror flere av oss lever på den planeten hvor det ikke er naturlig å handle for 20.000 kroner på kreditt til skyhøy rente når man har lav inntekt og antakelig ikke vet hvordan man skal få betalt tilbake.

Må man så må man.  Ts ba ikke om meninger om hun skulle eller ikke skulle.  Hun har brukt pengene.  Hvis man må etablere seg et sted så er ikke 20 000 kr all verden hvis du har ingenting.  Hun har muligheten til å låne pengene uten renter så hvorfor vifte med dolfingeren.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må man så må man.  Ts ba ikke om meninger om hun skulle eller ikke skulle.  Hun har brukt pengene.  Hvis man må etablere seg et sted så er ikke 20 000 kr all verden hvis du har ingenting.  Hun har muligheten til å låne pengene uten renter så hvorfor vifte med dolfingeren.

Anonymkode: 37af9...c75

Jeg vifter ikke med fingre til trådstarter. Dette var en sidediskusjon om hvorvidt det var fornuftig å handle som hun gjorde, noen mener det var det eneste rette i situasjonen, og det reagerte jeg på. På det tidspunkt visste hun ikke at hun hadde mulighet til rentefritt lån. Helt enig i at hun bør ta i mot tilbudet, med en plan om nedbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man så må man.  Ts ba ikke om meninger om hun skulle eller ikke skulle.  Hun har brukt pengene.  Hvis man må etablere seg et sted så er ikke 20 000 kr all verden hvis du har ingenting.  Hun har muligheten til å låne pengene uten renter så hvorfor vifte med dolfingeren.

Anonymkode: 37af9...c75

Jeg synes ikke 20 000 kroner er så allverdens katastrofe. Det er forholdsvis et lite kredittlån. Og enig med deg. Hun har allerede brukt pengene og det eneste man må tenke på da er hvordan man skal betale tilbake. 

Anonymkode: b3034...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Haha, har selv ikke annen fryser enn den i kombiskapet, holder i lange baner for meg/oss.

Men da har du jo litt fryserplass. :) Jeg har et fryseskap (like stort som kjøleskapet) og det er veldig greit når jeg handler varer på tilbud. Kjæresten har kombiskap + dypfryser og ja, det er alltid fullt... Vi har innimellom et raid der vi prøver å spise ut av fryseren, uten å lykkes med å minske innholdet så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Har man ikke penger, lav inntekt og ingen forventninger om store inntekter veldig snart, går man ikke på butikken og kjøper splitter ny sofa, fryser og andre ting. Som du sier kjøper man heller brukt og tråler finn.no for varer som gis bort - faktisk mye fint der.

Fy fa..  nå merker jeg at jeg blir provosert her! Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg har kjøpt NYTT eller NYE ting! Så når andre trekker konklusjoner helt ut av det blå, blir jeg sint. Til opplysning kjøpte jeg blant annet sofa til 1.500 kr på finn.no! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sofa, fryser og "husholdningsartikler?" er ikke noe man MÅ ha øyeblikkelig. Slike ting kan man fint bruke noen måneder å spare opp til og dermed slippe langt billigere unna siden det ikke blir noen renter på det.

Anonymkode: 4c717...1e7

Eh... Man trenger ikke sofa? Mener du at jeg skal sitte på gulvet da, eller? Eller mener du at jeg skal bruke senga både til å sove i, spise i, se på tv i, og ta imot gjester i? 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Tror flere av oss lever på den planeten hvor det ikke er naturlig å handle for 20.000 kroner på kreditt til skyhøy rente når man har lav inntekt og antakelig ikke vet hvordan man skal få betalt tilbake.

Igjen, Xtra: Jeg skrev ingen steder at jeg har brukt 20.000 kroner for å "handle"! 15.000 gikk bort i husleie og depositum! Og da blir ikke 5000 kr mye å "handle" for! Som nevnt et annet sted, så kjøpte jeg blant annet sofa til 1.500 på finn.no. Og hvis det er av interesse kan jeg også nevne at jeg kjøpte tv-bord på brukthandelen til 50 kr. TV hadde jeg selv fra før av. Kjøkkenmøbler kjøpte jeg også på finn.no. Det eneste nye jeg kjøpte var vannkoker, kjøkkenredskaper, strykejern, strykebrett, og lignende ting.

Men skjønner ikke hvorfor jeg egentlig gidder å forklare. Ingen har noe med hva jeg har brukt pengene til uansett. De er borte, og det er det jeg ble bekymret for. 

Men siden jeg nå har fått et flott tilbud fra en snill dame, så ordner alt seg likevel. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, Xtra: Jeg skrev ingen steder at jeg har brukt 20.000 kroner for å "handle"! 15.000 gikk bort i husleie og depositum! Og da blir ikke 5000 kr mye å "handle" for! Som nevnt et annet sted, så kjøpte jeg blant annet sofa til 1.500 på finn.no. Og hvis det er av interesse kan jeg også nevne at jeg kjøpte tv-bord på brukthandelen til 50 kr. TV hadde jeg selv fra før av. Kjøkkenmøbler kjøpte jeg også på finn.no. Det eneste nye jeg kjøpte var vannkoker, kjøkkenredskaper, strykejern, strykebrett, og lignende ting.

Men skjønner ikke hvorfor jeg egentlig gidder å forklare. Ingen har noe med hva jeg har brukt pengene til uansett. De er borte, og det er det jeg ble bekymret for. 

Men siden jeg nå har fått et flott tilbud fra en snill dame, så ordner alt seg likevel. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Ja, skjønner du fikk mye for pengene, men uansett ikke lurt å bruke kredittkort med mindre man er helt nødt eller vet man får penger snart.

Ja, flott det ordnet seg med privat lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, og det gjorde jeg også! Men måtte ha penger fort. Jeg har fått tilbud fra et snillt menneske om å heller låne 20.000 av henne, og så løser hun inn lånet for meg. Da slipper jeg i alle fall renter! 

Men så er det jo noe i meg som tenker at jeg helst vil ordne opp i dette selv. Men det blir nok vanskelig. Så kanskje jeg skal takke ja til tilbudet likevel? Jeg takket så mye, og sa at jeg skulle tenke på det. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Ta i mot pengene, takk henne fint for hjelpen, klipp i stykker Masterkortet, og sett opp en plan for RASK tilbakebetaling til henne, gjerne sammen med henne. Når du greier å la være å bruke mer enn du har, kan du evt be om nytt Masterkort.

For fremtiden: Når du har så lite erfaring med å styre egen økonomi og har begrenset inntekt bør du få hjelp til å sette opp følgende:

* automattrekk til det du MÅ betale hver måned

* automattrekk for det du MÅ betale hvert kvartal, hvert halvår eller en gang i året (eksempelvis forsikring, kommunale avgifter, strøm, evt lisens, treningsavgift, diverse abonnement etc).

* automattrekk for det du skjønner at du får behov for, som er mer type fornøyelser/uhell (ferier, julegaver, god julemat, bursdagspresanger til barna, tannlege/lege etc) 

* automattrekk til sparing

Det du har igjen på konto etter dette er det du kan kjøpe mat, sofa, ny fryser, klær, husholdningsartikler, kosmetikk, konsert- eller kinobilletter etc for.

Lag dessuten en plan for hva du skal kjøpe når av det du trenger framover. Som andre sier er ikke fryser noe man MÅ ha nå, man kan vente i noen måneder til man feks har satt av nok til å kjøpe en brukt en på Finn. 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Man trenger ikke sofa? Mener du at jeg skal sitte på gulvet da, eller? Eller mener du at jeg skal bruke senga både til å sove i, spise i, se på tv i, og ta imot gjester i? 

Anonymkode: 423f5...a4a

Ja selvfølgelig greier du det :D

Da jeg flyttet fra eneboligen jeg har bodd i til leilighet, hadde jeg fire hagestoler på verandaen, to lenestoler, to stålamper og et lite sidebord på stuen, i tillegg til spisebord med stoler. På soverommene hadde jeg senger og klesskap, og i kjøkkenskapet hadde jeg glass, kopper, tallerkener og bestikk til seks personer. Jeg hadde ikke vaskemaskin (vasket hos eks'en og hos venner), og svært begrenset med kjøkkenutstyr, og måtte vaske kjøkkenting etter bruk for å ha noe tilgjengelig til neste måltid. Sånn levde jeg i over et halvår, og helt ærlig var det ganske så greit å se at det gikk fint å leve godt uten alt stæsjet rundt seg. Å si at dette er umulig og å betraktes som en prøvelse er bare tull! Du skulle bare visst hvor mange koselige rødvinskvelder det går an å gjennomføre på krakker, hagestoler og spisestoler du :P 

Jeg har fremdeles ikke fryser, jeg skal aldri mer ha tørketrommel, og det går selvfølgelig fint! Ærlig talt, hvor needy har folk gjort seg av ting og av at alt skal funke tipp-topp rundt seg til enhver tid? Skjønner plutselig at så mange svarte i en annen tråd forleden at de ville ha trøbbel med å overleve tre dager uten strøm...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker bare dum, Xtra! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Denne typen kommentar sier mest om den som skriver den. Man mister respekten. 

Anonymkode: 9a109...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker bare dum, Xtra! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Herregud. På tide å bekjempe impulsiviteten og be om unnskyldning kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning all snakk om kredittkortgjeld de siste dagene er det nesten så jeg mistenker at dette er en trolletråd. 😶

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du virker bare dum, Xtra! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Men dette fra startinnlegget ditt virker supersmart:
Så da opprettet jeg mitt eget MasterCard for første gang. Allerede er den i 20.000 minus. Hvordan betaler man tilbake?

Anonymkode: 4951b...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...