Gå til innhold

Jeg sliter med matinntaket nå.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Det er så lett å overspise når man har vonde tanker og bekymringer, det er en måte å takle det på å spise. Det fyller også et tomrom inni meg. Flere som sliter nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg sliter og. Jeg har fått et ganske destruktivt forhold til mat der jeg ofte enten overspiser eller spiser alt for lite. Det har på mange måter blitt en mestringsstrategi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg sliter og. Jeg har fått et ganske destruktivt forhold til mat der jeg ofte enten overspiser eller spiser alt for lite. Det har på mange måter blitt en mestringsstrategi. 

Så leit. Det er vanskelig å få kontroll over det, ja det er jo en mestringsstrategi for å takle det vonde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Det er så lett å overspise når man har vonde tanker og bekymringer, det er en måte å takle det på å spise. Det fyller også et tomrom inni meg. Flere som sliter nå? 

Ja, helt krise. Er så fortvilet over at jeg ikke engang kommer i gang. Det er ikke et alternativ å ikke gå ned noe før sommeren. 
 

Stjernestøv husk hvor gode resultater du har hatt de siste årene. Gjorde du noe annerledes da det gikk bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (5 minutter siden):

Ja, helt krise. Er så fortvilet over at jeg ikke engang kommer i gang. Det er ikke et alternativ å ikke gå ned noe før sommeren. 
 

Stjernestøv husk hvor gode resultater du har hatt de siste årene. Gjorde du noe annerledes da det gikk bedre? 

Kjedelig da, ja det er det å komme i gang. Jeg og vil gjerne mer ned til sommeren, må bare det. 

Jeg tror jeg var mer stabil da det gikk bedre, sykepleieren kaller meg stabil men jeg er ikke det. Ikke inni meg, han vet ikke hvordan det er så å analysere meg da blir helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (På 27.1.2022 den 18.41):

Det er så lett å overspise når man har vonde tanker og bekymringer, det er en måte å takle det på å spise. Det fyller også et tomrom inni meg. Flere som sliter nå? 

Ja. Kjenner meg igjen... Opplever du at folk ler av deg pga av det. At de ser at du legger på deg liksom? Har selv gått opp 3 kg de to siste månedene og det syntes veldig godt..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Kjenner meg igjen... Opplever du at folk ler av deg pga av det. At de ser at du legger på deg liksom? Har selv gått opp 3 kg de to siste månedene og det syntes veldig godt..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Føler ikke folk ler av meg nei men merker det godt selv, har gått opp to kilo siden jul og tror ikke det synes så godt i grunn. Tror ikke tre kilo synes så godt heller, skal nok mer til for å se det tror jeg. Men man føler seg dritt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja. Kjenner meg igjen... Opplever du at folk ler av deg pga av det. At de ser at du legger på deg liksom? Har selv gått opp 3 kg de to siste månedene og det syntes veldig godt..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Ingen ler av 3 kg… De færreste vil legge merke til 3 kg. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Føler ikke folk ler av meg nei men merker det godt selv, har gått opp to kilo siden jul og tror ikke det synes så godt i grunn. Tror ikke tre kilo synes så godt heller, skal nok mer til for å se det tror jeg. Men man føler seg dritt da. 

Tre kilo? Jeg må gå ned 30 kilo. Da blir det vanskelig å ta dine utfordringer på alvor, kjenner jeg. 3 kilo er hva jeg har gått ned siden nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (På 27.1.2022 den 18.41):

Det er så lett å overspise når man har vonde tanker og bekymringer, det er en måte å takle det på å spise. Det fyller også et tomrom inni meg. Flere som sliter nå? 

Jeg sliter også. Var «flink» og greide å unngå overspising i hele desember, men de siste par ukene har jeg ikke klart å stå imot😞 Merker så godt hvordan stress og  indre uro påvirker forholdet mitt til mat. Og hvor vanskelig det er å hente seg inn igjen når jeg har falt utpå. Vet jeg må ta meg selv i nakke jo før jo heller….psyken blir jo bare enda verre av dette mat-misbruket. 

Anonymkode: 10b98...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (8 timer siden):

Tre kilo? Jeg må gå ned 30 kilo. Da blir det vanskelig å ta dine utfordringer på alvor, kjenner jeg. 3 kilo er hva jeg har gått ned siden nyåret.

Stjernestøv har gått ned mye det siste året og kjempet beinhardt. Hun har vært gjennom mye, men det kunne jo ikke du vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (10 timer siden):

Tre kilo? Jeg må gå ned 30 kilo. Da blir det vanskelig å ta dine utfordringer på alvor, kjenner jeg. 3 kilo er hva jeg har gått ned siden nyåret.

Jeg har fremdeles gått ned 25,6 kilo nå, det er de jeg ikke vil opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg sliter også. Var «flink» og greide å unngå overspising i hele desember, men de siste par ukene har jeg ikke klart å stå imot😞 Merker så godt hvordan stress og  indre uro påvirker forholdet mitt til mat. Og hvor vanskelig det er å hente seg inn igjen når jeg har falt utpå. Vet jeg må ta meg selv i nakke jo før jo heller….psyken blir jo bare enda verre av dette mat-misbruket. 

Anonymkode: 10b98...379

Ja det er en vondt sirkel det der, vanskelig å komme ut av. Men vi får bare prøve igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Jeg har fremdeles gått ned 25,6 kilo nå, det er de jeg ikke vil opp igjen. 

Beklager, jeg tar tilbake det jeg skrev. Litt for kjapp på avtrekkeren. Det står det respekt av, kjempebra jobbet! Forstår veldig godt at du ikke vil tilbake dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (14 timer siden):

Tre kilo? Jeg må gå ned 30 kilo. Da blir det vanskelig å ta dine utfordringer på alvor, kjenner jeg. 3 kilo er hva jeg har gått ned siden nyåret.

Jo, men jeg var slank før og folk synes likevel det er typ morsomt når folk legger på seg, da føler de det bedre med seg selv - siden de også har det sikkert!... jeg er ikke overveltktig men har lit bolle kinn og litt brede skyuldre pga av hovne lymfeknuter.. ikke alle som skjlnner det men men.. folk liker å le av det eller sånn woow...veier typ 52 kg og er nomralt høy...men folk er vel bare slik.

Anonymkode: bc2dc...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men jeg var slank før og folk synes likevel det er typ morsomt når folk legger på seg, da føler de det bedre med seg selv - siden de også har det sikkert!... jeg er ikke overveltktig men har lit bolle kinn og litt brede skyuldre pga av hovne lymfeknuter.. ikke alle som skjlnner det men men.. folk liker å le av det eller sånn woow...veier typ 52 kg og er nomralt høy...men folk er vel bare slik.

Anonymkode: bc2dc...1f0

Vil legge til at problemet i forhold til helse det vet jeg at jeg ikke har, mena andre har som faktisk er veldig ovrektige, men de blir jo heller ikke ledd av folk heller da, for det kan man ikke, men en som er blitt litt lubben de bar ler vi av liksom....

Anonymkode: bc2dc...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Beklager, jeg tar tilbake det jeg skrev. Litt for kjapp på avtrekkeren. Det står det respekt av, kjempebra jobbet! Forstår veldig godt at du ikke vil tilbake dit. 

Det går greit og takk for det, nei vil ikke på tresifret tall igjen. Må bare ta meg sammen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sliter veldig med maten selv akkurat nå. Har også gått opp i vekt etter jul. 

Men nå prøver jeg først og fremst å kutte ut snop og godteri og få inn gode vaner med sunn mat. Uansett om jeg har en vekt andre mener er bra/dårlig/helt ok, så er det ikke ok å miste kontrollen og overspise pga psykisk smerte. Og jeg har opplevd å ikke klare å ta tilbake kontrollen før jeg hadde gått opp 30 kg. Så jeg blir stresset og lei meg når det blir sånn som nå. 

Men jeg prøver å ikke tenke for mye på selve vekten for den er det kun meg selv som har problemer med. Men de 2-3 kg jeg har gått opp vises og det kjennes på klærne. Likevel vier jeg det mindre oppmerksomhet enn til vanlig akkurat nå, men det har sin forklaring. 

Uansett. Når man havner inn i overspising må man først klare å roe ned selve overspisingen og stabilisere vekten. SÅ kan man etter hvert begynne å gå ned i vekt, dersom det er et mål. Det er sånn jeg har klart å komme ut av overspisingen hver gang. Det nytter aldri å gå fra å spise alt jeg kommer over, til å spise i underskudd. 

Eventuelt bør det være et beskjedent underskudd. Ikke mer enn 200 g ned i uka fram til en har fått kontroll på overspisingen. 

Jeg klarte å ikke overspise i går. Tror nok jeg var i overskudd da, men det er fordi jeg var på kafé. Men klart, det hele virker jo helt meningsløst å jobbe imot når depresjonen tar sånn på. Så for min del må jeg bare kun fokusere på at jeg må ha sunn mat for å komme ut av depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

Ja, sliter veldig med maten selv akkurat nå. Har også gått opp i vekt etter jul. 

Men nå prøver jeg først og fremst å kutte ut snop og godteri og få inn gode vaner med sunn mat. Uansett om jeg har en vekt andre mener er bra/dårlig/helt ok, så er det ikke ok å miste kontrollen og overspise pga psykisk smerte. Og jeg har opplevd å ikke klare å ta tilbake kontrollen før jeg hadde gått opp 30 kg. Så jeg blir stresset og lei meg når det blir sånn som nå. 

Men jeg prøver å ikke tenke for mye på selve vekten for den er det kun meg selv som har problemer med. Men de 2-3 kg jeg har gått opp vises og det kjennes på klærne. Likevel vier jeg det mindre oppmerksomhet enn til vanlig akkurat nå, men det har sin forklaring. 

Uansett. Når man havner inn i overspising må man først klare å roe ned selve overspisingen og stabilisere vekten. SÅ kan man etter hvert begynne å gå ned i vekt, dersom det er et mål. Det er sånn jeg har klart å komme ut av overspisingen hver gang. Det nytter aldri å gå fra å spise alt jeg kommer over, til å spise i underskudd. 

Eventuelt bør det være et beskjedent underskudd. Ikke mer enn 200 g ned i uka fram til en har fått kontroll på overspisingen. 

Jeg klarte å ikke overspise i går. Tror nok jeg var i overskudd da, men det er fordi jeg var på kafé. Men klart, det hele virker jo helt meningsløst å jobbe imot når depresjonen tar sånn på. Så for min del må jeg bare kun fokusere på at jeg må ha sunn mat for å komme ut av depresjonen.

Kjipt det der. Jeg begynner i morgen med et sunt kosthold, håper jeg klarer det for vil ikke mer opp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...