Gå til innhold

Jeg sliter med matinntaket nå.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Jeg har to søsken og vi har alle sammen vokst opp med det samme strenge regimet om at brus og snop kun var lørdager, høytider og bursdager. Aldri i hverdagen. Mine søsken har et normalt forhold til slikt. De kan kose seg med god mat, sjokolade og vin, men er normalvektige. 

Jeg derimot ble tidlig ganske opphengt i dette. Jeg var den som maste om snop utenom helgene selv om jeg visste jeg ikke fikk. Da jeg ble gammel nok til å gå til butikken selv så ville jeg gå 2,5 km hver vei for å handle snop, gjemme det da jeg kom hjem og snike det opp på rommet når foreldrene mine var opptatt med å se TV. Mine søsken gjorde aldri slikt. 

Så jeg lurer også på hva som gjør at folk som har samme genetiske bakgrunn og har vokst opp under samme vilkår kan være så forskjellige.

Det kan være fordi du har fått den genetiske sårbarheten for avhengighet. Eller såkalt avhengighetspersonlighet. De av oss som har det, har mye lettere for å bli avhengig av ytre stimuli. 

Selv om dere har samme genetiske bakgrunn så betyr det ikke at dere alle sammen har fått denne sårbarheten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (16 minutter siden):

Det kan være fordi du har fått den genetiske sårbarheten for avhengighet. Eller såkalt avhengighetspersonlighet. De av oss som har det, har mye lettere for å bli avhengig av ytre stimuli. 

Selv om dere har samme genetiske bakgrunn så betyr det ikke at dere alle sammen har fått denne sårbarheten. 

 

Jeg lurer på om jeg alltid har hatt en avhengighet til mat og snop, to av mine brødre alkoholikere. Det er vel det samme genet bare med avhengighet til ulike ting? Jeg kjøpte store mengder mat og snop i min ungdom og spiste og kastet det opp igjen, gikk til en psykolog som sa jeg hadde en spiseforstyrrelse. Det sa jeg aldri til mine foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Det kan være fordi du har fått den genetiske sårbarheten for avhengighet. Eller såkalt avhengighetspersonlighet. De av oss som har det, har mye lettere for å bli avhengig av ytre stimuli. 

Selv om dere har samme genetiske bakgrunn så betyr det ikke at dere alle sammen har fått denne sårbarheten. 

 

Men hva med oss som blir avhengige av en ting, men ikke en annen? 

Jag f.eks blir avhengig av alkohol om jeg først får smaken på det, og med mindre jeg er med andre så klarer jeg ikke å begrense meg og drikker til det svartner, men jeg har ikke dette avhengigheten når det kommer til sukker eller søppelmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (56 minutter siden):

Jeg lurer på om jeg alltid har hatt en avhengighet til mat og snop, to av mine brødre alkoholikere. Det er vel det samme genet bare med avhengighet til ulike ting? Jeg kjøpte store mengder mat og snop i min ungdom og spiste og kastet det opp igjen, gikk til en psykolog som sa jeg hadde en spiseforstyrrelse. Det sa jeg aldri til mine foreldre. 

Ja det ligger jo noe noen av oss, og det kan være samme mekanisme uansett hva som blir det foretrukne rusmiddelet. 

hattifnattus skrev (55 minutter siden):

Men hva med oss som blir avhengige av en ting, men ikke en annen? 

Jag f.eks blir avhengig av alkohol om jeg først får smaken på det, og med mindre jeg er med andre så klarer jeg ikke å begrense meg og drikker til det svartner, men jeg har ikke dette avhengigheten når det kommer til sukker eller søppelmat.

Vet ikke hva som gjør det, men alle avhengige har jo et foretrukket rusmiddel enten det er sukker, alkohol, amfetamin eller sex for den saks skyld. Og noen holder seg til det de foretrekker, mens andre er slike som veksler. At mister de den ene tingen, går de over til en annen. Kryssavhengighet kalles det. 

Nå vet ikke jeg om du har prøvd andre rusmidler, men hvis du ikke har det, og du moralsk og lovlig sett kunne prøvd det, så kan det jo hende du plutselig hadde kjent på at dette var bedre enn alkohol så der fikk du et annet foretrukket rusmiddel. Blir litt som at noen liker lakris bedre enn sjokolade og omvendt det. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (10 minutter siden):

Ja det ligger jo noe noen av oss, og det kan være samme mekanisme uansett hva som blir det foretrukne rusmiddelet. 

Vet ikke hva som gjør det, men alle avhengige har jo et foretrukket rusmiddel enten det er sukker, alkohol, amfetamin eller sex for den saks skyld. Og noen holder seg til det de foretrekker, mens andre er slike som veksler. At mister de den ene tingen, går de over til en annen. Kryssavhengighet kalles det. 

Nå vet ikke jeg om du har prøvd andre rusmidler, men hvis du ikke har det, og du moralsk og lovlig sett kunne prøvd det, så kan det jo hende du plutselig hadde kjent på at dette var bedre enn alkohol så der fikk du et annet foretrukket rusmiddel. Blir litt som at noen liker lakris bedre enn sjokolade og omvendt det. 😛

Jeg har ruset meg på smertestillende et par ganger for mange år siden, og jeg elsket det. Det er nettopp derfor jeg aldri kommer til å bruke slike piller igjen med mindre jeg virkelig må ha dem eller prøve andre rusmidler. Jag hadde nok likt det for godt og blitt avhengig 🙈

Heldigvis er jeg sammen med en mnan som jobber i rusomsorgen, og de skrekkhistoriene fra han gir meg gode grunner til å la være å prøve noe mer 😅

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (33 minutter siden):

Jeg har ruset meg på smertestillende et par ganger for mange år siden, og jeg elsket det. Det er nettopp derfor jeg aldri kommer til å bruke slike piller igjen med mindre jeg virkelig må ha dem eller prøve andre rusmidler. Jag hadde nok likt det for godt og blitt avhengig 🙈

Heldigvis er jeg sammen med en mnan som jobber i rusomsorgen, og de skrekkhistoriene fra han gir meg gode grunner til å la være å prøve noe mer 😅

Det er bra du klarer å holde deg unna. Skulle ønske jeg var like fornuftig da jeg stod ovenfor valget selv. Men men. 

Ja, det er virkelig mange fæle skjebner der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus skrev (5 timer siden):

Litt OT, men vet du hvorfor dette er så forskjellig hos folk?

Jeg kan fint ha sjokolade,kaker, kjeks og potetgull liggende foran meg i flere uker uten å røre det eller ha lyst på det, men lillesøsteren min kan overhodet ikke ha slikt i skapene, for da er det å spise det alt hun tenker på. Det blir som regel spist opp frem til det er tomt hos henne også.

Hva er det som gjør at vi er så forskjellige på det? Vi har ellers et ganske likt kosthold hor eneste forskjellen er at jeg spiser oftere kjøtterstatninger( da gjerne av havregryn,ris ,soya eller ekstra grønnsaker)  da jeg heller mer mot vegatar flere ganger i uken. Hun trenger også en del mer en meg, særlig tung styrke der hvor jeg foretrekker kardio og løping.

Det er greit om du ikke kan svare, du bare hørtes kunnskapsrik ut :)

Det har vel med gener å gjøre og noen av oss har denne sukkeravhengigheten, jeg har den helt tydelig ikke. Tidligere, da jeg spiste sukker og sånt så kunne jeg jo selvfølgelig få kjempelyst på sjokolade og snoke i skapene, men det var ikke noe problem å ha sjokolade og godterier liggende i ukesvis og bare ta litt på lørdag. Mannen min hadde noe større problemer med det kan man si - for ham var det fast takst så snart baken traff godstolen etter middag - "Nå hadde det vært godt med sjokolade ja!" og så var han i skapet. Da vi kuttet ut sukker snakket han ikke om annet enn sjokolade og om det fantes noen kaker vi kunne bake og sånt de første 3 dagene, så ga det verste sukkersuget seg og jeg hørte ikke mer om det. :) 

Vi er 3 søstre som er ganske så forskjellige og en av oss er i alle fall insulinresistent ser jeg nå i voksen alder. Hun kan spise mengder med sukker og drikker ganske mye pepsi max f.eks. og har alltid vært overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
stjernestøv

Har klart å gå ned litt nå etter overspising og veier 80,2 kilo, vil bare under 80 så er jeg fornøyd. Vil ikke være over 80 på noen måte :( Det er så og si umulig å gå videre ned føler jeg, har vurdert slankemedisiner. Det kunne jo være verdt å prøve da, må til legen da for å få det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Har klart å gå ned litt nå etter overspising og veier 80,2 kilo, vil bare under 80 så er jeg fornøyd. Vil ikke være over 80 på noen måte :( Det er så og si umulig å gå videre ned føler jeg, har vurdert slankemedisiner. Det kunne jo være verdt å prøve da, må til legen da for å få det. 

Får du slankemedisiner med såpass lite overvekt som du tross alt har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Får du slankemedisiner med såpass lite overvekt som du tross alt har?

Det vet jeg ikke, må til legen for å spør om det. Hadde vært fint å veie 70 kilo eller 75 kilo :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (17 timer siden):

Det vet jeg ikke, må til legen for å spør om det. Hadde vært fint å veie 70 kilo eller 75 kilo :) 

Husk at de har mange bivirkninger og er dyre og tviler på at de gis til noen som ikke har skadelig vekt. Har du hatt en tøff periode, er det vel bedre å sørge for å holde vekten nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
cilie skrev (50 minutter siden):

Husk at de har mange bivirkninger og er dyre og tviler på at de gis til noen som ikke har skadelig vekt. Har du hatt en tøff periode, er det vel bedre å sørge for å holde vekten nå? 

Ja leste om bivirkningene bla gallestein, har ikke lyst å få det igjen. Får prøve å holde vekten heller da ja, det går jo det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
stjernestøv

80,8 kilo i dag, var jo oppe i nesten 83 kilo så da er det gale. Vil under 80 kilo til fredag, kommer nok til å kose meg litt på lørdag men ikke spise sjokolade og chips. Skal være fornøyd så lenge jeg er under 80 kilo, er mye sulten men fyller på med lettbrus. I dag blir det kyllinglår til middag med litt potetsalat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hugo Hylster
3 minutes ago, stjernestøv said:

80,8 kilo i dag, var jo oppe i nesten 83 kilo så da er det gale. Vil under 80 kilo til fredag, kommer nok til å kose meg litt på lørdag men ikke spise sjokolade og chips. Skal være fornøyd så lenge jeg er under 80 kilo, er mye sulten men fyller på med lettbrus. I dag blir det kyllinglår til middag med litt potetsalat. 

Det var tidlig middag, før kl 13?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Hugo Hylster skrev (12 minutter siden):

Det var tidlig middag, før kl 13?

Hvor står det at hun skal ha middag nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Hugo Hylster skrev (20 minutter siden):

Det var tidlig middag, før kl 13?

Jeg har faktisk nettopp spist, det hjelper når jeg skal ned i vekt å spise middag tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ikkeanonymnok skrev (16 minutter siden):

Ikke bra å gå og være mye sulten heller. Hva spiser du i løpet av en normal dag?

Frokosten består av svisker, så er det middag i liten porsjon, en mellombar, et knekkebrød til kvelds og en skyr litt senere på kvelden. Men kommer likevel til å unne meg noe godt på lørdager men prøve å ikke overspise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Frokosten består av svisker, så er det middag i liten porsjon, en mellombar, et knekkebrød til kvelds og en skyr litt senere på kvelden. Men kommer likevel til å unne meg noe godt på lørdager men prøve å ikke overspise. 

Det var da veldig lite mat! Jeg spiser sikkert dobbelt så mye eller mer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Det var da veldig lite mat! Jeg spiser sikkert dobbelt så mye eller mer... 

Må det hvis jeg skal gå ned i vekt, men du går jo på lavkarbo så kanskje det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...