Gå til innhold

Jeg sliter med matinntaket nå.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96 skrev (1 time siden):

Har et tips. Jeg blir ihvertfall veldig stressa av å vre sulten i seg selv, og sulten er jeg ofte. Hvis jeg har hatt en skikkelig ille periode så snur jeg det ved å spise skyr yoghurter.. De er veldig gode og finnes i en god del forskjellige smaker, jeg liker med karamell godt. De metter også veldig mye, og er ikke så store. Da lar jeg det gå tre timer før jeg spiser to til. Sånn holder jeg på et par dager også har jeg klart å snu den og fått magesekken inn igjen. 

Vanligvis spiser jeg mye proteiner, og lite kalorier - yoghurtene mine :). Proteiner kan omdannes til fett, men det e rkun om du er i kalorioverskudd, så ellers kan man hauge på med det ; ) 

3 for 2 på meny ; )

Spiser en skyr hver kveld men vil ikke spise flere om dagen,liker godt den med kaffe. Jeg klarer meg vanligvis med kosten,det er i detsiste jeg har slitt. Det blir for mye bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (1 time siden):

Sliter selv med å stoppe når jeg først har begynt med å overspise. Hos meg er det uro og hvis jeg er veldig sliten som utløser overspisingen. Og hvis jeg spiser for lite. Så.  nå prøver jeg og være flink til å spise etter klokka, samt å få nok søvn (ikke alltid like lett). Det er det som fungerer best for meg

Ja det er ikke greit å slite med,spisingen demper den uroen litt. Pleier å spise etter klokka jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Drukket insane mye brus og spist mye godteri i kveld, med det resultat at jeg nå har helt vill! hjertebank og er kvalm. Håpløst. 

Ja det er håpløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (59 minutter siden):

Blitt mye is og sjokoladesaus pluss en lefse og også mac and cheese til middag. Og tre øl da. Klarte å helle de resterende tre ut i vasken. 

Så ja. Veldig vanskelig her også mtp mat og kalorier. 

Ikke greit nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (33 minutter siden):

Ja, tror det ikke er helt uvanlig ved mye koffein. 

Hvor kom koffeinet fra?

Jeg drikker en god del kaffe.  For meg er det helt klart nok når jeg stinker kaffe gjennom huden. Kan kjenne det rundt nesa og munnen og på kinnene.  Ekkelt. Men har ikke fått hjertebank tror jeg.

I kveld ble det litt chips &øl på meg (Gamleguten fra Kinn bryggeri - det desidert beste ølet som finnes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (25 minutter siden):

Hvor kom koffeinet fra?

Jeg drikker en god del kaffe.  For meg er det helt klart nok når jeg stinker kaffe gjennom huden. Kan kjenne det rundt nesa og munnen og på kinnene.  Ekkelt. Men har ikke fått hjertebank tror jeg.

I kveld ble det litt chips &øl på meg (Gamleguten fra Kinn bryggeri - det desidert beste ølet som finnes!)

Cola Zero. Jeg drikker ikke kaffe. Har vært sysselsatt foran PCen i hele dag og drukket tett. Hadde gledet meg til vin og ost i kveld, men ble alene så «havnet utpå» smågodtposen og mer brus. Droppet middag da. Gikk fort over, så gjenstår det å se om jeg får sove. Null stress for morgendagen, så håper det bidrar positivt. Bra du koset deg m øl og chips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (8 timer siden):

Cola Zero. Jeg drikker ikke kaffe. Har vært sysselsatt foran PCen i hele dag og drukket tett. Hadde gledet meg til vin og ost i kveld, men ble alene så «havnet utpå» smågodtposen og mer brus. Droppet middag da. Gikk fort over, så gjenstår det å se om jeg får sove. Null stress for morgendagen, så håper det bidrar positivt. Bra du koset deg m øl og chips. 

Skjønner ikke hvorfor du har smågodt i huset når du vet at du ikke klarer å holde deg unna. Du hadde trengt en real detox ved å kutte ut cola zero (all lettbrus) og alt sukker / raske karbohydrater. Du ville blitt vanvittig overrasket over hvor mye bedre både kropp og sinn hadde føltes etter to uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (48 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du har smågodt i huset når du vet at du ikke klarer å holde deg unna. Du hadde trengt en real detox ved å kutte ut cola zero (all lettbrus) og alt sukker / raske karbohydrater. Du ville blitt vanvittig overrasket over hvor mye bedre både kropp og sinn hadde føltes etter to uker. 

Butikk? Det er ikke så enkelt som å bare ikke ha det i huset…

Ja, enig i at det å kutte en del karbohydrater er bra, men det er vanskelig og især all den tid jeg nesten ikke spiser de vanligste proteinkildene.

Jeg gikk svært lavt ned på karbohydratene for noen år siden og gikk ned 10++ kg, men fikk aldri overskudd, og energinivå, syklus, hjertebank og hodepine var helt på bærtur. Vurderer likevel det nå, men klarer ikke komme i gang. Jeg er også redd for ketose-lukt. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 timer siden):

Får du hjertebank av brus og godteri?

Det er mulig det ikke skyldes det. Har vært plagsomt i hele natt og er det ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (14 minutter siden):

Butikk? Det er ikke så enkelt som å bare ikke ha det i huset…

Ja, enig i at det å kutte en del karbohydrater er bra, men det er vanskelig og især all den tid jeg nesten ikke spiser de vanligste proteinkildene.

Jeg gikk svært lavt ned på karbohydratene for noen år siden og gikk ned 10++ kg, men fikk aldri overskudd, og energinivå, syklus, hjertebank og hodepine var helt på bærtur. Vurderer likevel det nå, men klarer ikke komme i gang. Jeg er også redd for ketose-lukt. 

Du trenger ikke gå så lavt på kh at du kommer i ketose. Pass på å få i deg nok vann og salt, ta magnesium-tilskudd og b-vitaminer. 

Bli med i noen lavkarogrupper på fb og les deg opp på det før du begynner igjen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor du har smågodt i huset når du vet at du ikke klarer å holde deg unna. Du hadde trengt en real detox ved å kutte ut cola zero (all lettbrus) og alt sukker / raske karbohydrater. Du ville blitt vanvittig overrasket over hvor mye bedre både kropp og sinn hadde føltes etter to uker. 

det er ikke bra å bare proppe i seg en hel mengde proteiner og fett heller.. fett er ikke bra hvertfalll..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

det er ikke bra å bare proppe i seg en hel mengde proteiner og fett heller.. fett er ikke bra hvertfalll..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Jeg propper ikke i meg. :) Dessuten viser stadig flere undersøkelser og forskningsrapporter at fett ikke er farlig, men at vi er fullstendig villedet, bl.a. av en vanvittig sterk sukkerindustri. 

Sukkeravhengighet (som jeg er ganske sikker på at flere her inne har...) er en avhengighet på lik linje med andre avhengigheter som alkohol og narkotika, det påvises i områder i hjernen. Det er ikke uten grunn at noen klikker helt om de får smaken på sukker og ikke klarer å stoppe - det handler ikke om viljestyrke eller disiplin, det er like vanskelig for en med tung sukkeravhengighet å droppet sukkeret som for en narkoman å droppe det neste skuddet. Nå snakker jeg ikke om de som bare er "litt for glade i sjokolade", men om de som virkelig har en sukkeravhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Jeg propper ikke i meg. :) Dessuten viser stadig flere undersøkelser og forskningsrapporter at fett ikke er farlig, men at vi er fullstendig villedet, bl.a. av en vanvittig sterk sukkerindustri. 

Sukkeravhengighet (som jeg er ganske sikker på at flere her inne har...) er en avhengighet på lik linje med andre avhengigheter som alkohol og narkotika, det påvises i områder i hjernen. Det er ikke uten grunn at noen klikker helt om de får smaken på sukker og ikke klarer å stoppe - det handler ikke om viljestyrke eller disiplin, det er like vanskelig for en med tung sukkeravhengighet å droppet sukkeret som for en narkoman å droppe det neste skuddet. Nå snakker jeg ikke om de som bare er "litt for glade i sjokolade", men om de som virkelig har en sukkeravhengighet.

Det er helt sant, og jeg vil jo si jeg periodevis sliter like mye med å holde meg unna usunn mat som jeg gjør med rusmidler. Så kan skrive under på den der. 

Jeg spiser overhodet ikke lavkarbo, men jeg velger grove produkter og jeg har fokus på å få nok fett og proteiner. Før kunne det ikke falle meg inn å spise to egg til lunsj hver dag. Men det gjør jeg nå pga det holder meg mett lenger. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (12 minutter siden):

Det er helt sant, og jeg vil jo si jeg periodevis sliter like mye med å holde meg unna usunn mat som jeg gjør med rusmidler. Så kan skrive under på den der. 

Jeg spiser overhodet ikke lavkarbo, men jeg velger grove produkter og jeg har fokus på å få nok fett og proteiner. Før kunne det ikke falle meg inn å spise to egg til lunsj hver dag. Men det gjør jeg nå pga det holder meg mett lenger. 

Jeg har ofte 2 kokte egg m/kaviar og en liten smørklatt + litt gresk yoghurt med skogsbær (søtet med steviadråper + finesse bakesukker) og hjemmelaget lk-granola til lunsj (eller frokost i helgene). God og mett i timesvis og kroppen føles fin, kjenner en annen ro i kroppen på lavkarbo enn når jeg spiste sukker/raske kh, ikke at jeg er av den stressa typen, men allikevel føles det som at kroppen på en måte har falt til ro. :) 

Det finnes essensielle fettsyrer og proteiner (altså fettsyrer og proteiner kroppen ikke klarer å lage selv, men må få tilført gjennom kosten), det fines ingen essensielle karbohydrater, det kroppen trenger kan den lage selv av proteinene den får i maten om nødvendig. At fett er skadelig er en myte som dessverre har fått herje i alt for mange år og gjort mye skade, det er sukkeret vi burde være redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (55 minutter siden):

Jeg propper ikke i meg. :) Dessuten viser stadig flere undersøkelser og forskningsrapporter at fett ikke er farlig, men at vi er fullstendig villedet, bl.a. av en vanvittig sterk sukkerindustri. 

Sukkeravhengighet (som jeg er ganske sikker på at flere her inne har...) er en avhengighet på lik linje med andre avhengigheter som alkohol og narkotika, det påvises i områder i hjernen. Det er ikke uten grunn at noen klikker helt om de får smaken på sukker og ikke klarer å stoppe - det handler ikke om viljestyrke eller disiplin, det er like vanskelig for en med tung sukkeravhengighet å droppet sukkeret som for en narkoman å droppe det neste skuddet. Nå snakker jeg ikke om de som bare er "litt for glade i sjokolade", men om de som virkelig har en sukkeravhengighet.

Litt OT, men vet du hvorfor dette er så forskjellig hos folk?

Jeg kan fint ha sjokolade,kaker, kjeks og potetgull liggende foran meg i flere uker uten å røre det eller ha lyst på det, men lillesøsteren min kan overhodet ikke ha slikt i skapene, for da er det å spise det alt hun tenker på. Det blir som regel spist opp frem til det er tomt hos henne også.

Hva er det som gjør at vi er så forskjellige på det? Vi har ellers et ganske likt kosthold hor eneste forskjellen er at jeg spiser oftere kjøtterstatninger( da gjerne av havregryn,ris ,soya eller ekstra grønnsaker)  da jeg heller mer mot vegatar flere ganger i uken. Hun trenger også en del mer en meg, særlig tung styrke der hvor jeg foretrekker kardio og løping.

Det er greit om du ikke kan svare, du bare hørtes kunnskapsrik ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er ikke bra å bare proppe i seg en hel mengde proteiner og fett heller.. fett er ikke bra hvertfalll..

Anonymkode: bc2dc...1f0

Jeg levde ketogent fra jeg var 18-21 ( skulle testes ut mot epilepsien min ) og jeg proppet aldri i meg proteiner og fett. I de lavkarbogruppene jeg fremdeles er med i fordi jeg aldri gadd å melde meg ut så er det heller ingen overveldende mengder fett i kosten deres. Oftere jeg blir  bekymret andre veien fordi de spiser lite ( gjerne 600-800 kalorier om dagen) og jeg hadde besvimt av så lite over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (3 timer siden):

Butikk? Det er ikke så enkelt som å bare ikke ha det i huset…

Ja, enig i at det å kutte en del karbohydrater er bra, men det er vanskelig og især all den tid jeg nesten ikke spiser de vanligste proteinkildene.

Jeg gikk svært lavt ned på karbohydratene for noen år siden og gikk ned 10++ kg, men fikk aldri overskudd, og energinivå, syklus, hjertebank og hodepine var helt på bærtur. Vurderer likevel det nå, men klarer ikke komme i gang. Jeg er også redd for ketose-lukt. 

Jeg har en tidligere venninne som slet med overspising av søtt å det å ikke ha det i hus stoppet ikke henne. Hun gikk fint ut i -10 kuldegrader i Nord Norge og gikk en time hver vei for å komme til en nattåpen bensinstasjon for å kjøpe smågodt..

Er man så avhengig så er det dessverre ikke bare å ikke ha det i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (54 minutter siden):

Jeg har en tidligere venninne som slet med overspising av søtt å det å ikke ha det i hus stoppet ikke henne. Hun gikk fint ut i -10 kuldegrader i Nord Norge og gikk en time hver vei for å komme til en nattåpen bensinstasjon for å kjøpe smågodt..

Er man så avhengig så er det dessverre ikke bare å ikke ha det i huset.

Ikke verst med to timers gåtur da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (22 minutter siden):

Ikke verst med to timers gåtur da. 

Nei, men det hjelper ikke når man spiser langt mer en det man har brent 😅

Men poenget mitt var egentlig bare at hvis noen er skikkelig avhengige av sukker, så vil ikke det å ikke ha det i hus eller en butikk langt unna nødvendigvis stoppe dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (1 time siden):

Litt OT, men vet du hvorfor dette er så forskjellig hos folk?

Jeg kan fint ha sjokolade,kaker, kjeks og potetgull liggende foran meg i flere uker uten å røre det eller ha lyst på det, men lillesøsteren min kan overhodet ikke ha slikt i skapene, for da er det å spise det alt hun tenker på. Det blir som regel spist opp frem til det er tomt hos henne også.

Hva er det som gjør at vi er så forskjellige på det? Vi har ellers et ganske likt kosthold hor eneste forskjellen er at jeg spiser oftere kjøtterstatninger( da gjerne av havregryn,ris ,soya eller ekstra grønnsaker)  da jeg heller mer mot vegatar flere ganger i uken. Hun trenger også en del mer en meg, særlig tung styrke der hvor jeg foretrekker kardio og løping.

Det er greit om du ikke kan svare, du bare hørtes kunnskapsrik ut :)

Dette lurer jeg også på. Jeg har to søsken og vi har alle sammen vokst opp med det samme strenge regimet om at brus og snop kun var lørdager, høytider og bursdager. Aldri i hverdagen. Mine søsken har et normalt forhold til slikt. De kan kose seg med god mat, sjokolade og vin, men er normalvektige. 

Jeg derimot ble tidlig ganske opphengt i dette. Jeg var den som maste om snop utenom helgene selv om jeg visste jeg ikke fikk. Da jeg ble gammel nok til å gå til butikken selv så ville jeg gå 2,5 km hver vei for å handle snop, gjemme det da jeg kom hjem og snike det opp på rommet når foreldrene mine var opptatt med å se TV. Mine søsken gjorde aldri slikt. 

Så jeg lurer også på hva som gjør at folk som har samme genetiske bakgrunn og har vokst opp under samme vilkår kan være så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...