Gå til innhold

Bøker bøker bøker


cathlin

Anbefalte innlegg

frosken skrev (På 29.12.2022 den 23.38):

Har nettopp hørt på Concent av Vanessa Springora - ligger på Fabel. Kan anbefales.

Også er jeg i gang med Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger - også på Fabel. 

Fant Concent-boka på lyd men bare norsk. Takk for anbefarling! Så da jeg har lånt den i tillegg til Vi er ikke her for å ha det morsomt, Beinrester, Jomfruene og Ukraina. Gleder meg. 

Har akkurat avsluttet Fabel, og gått over til et prøveabo på Nextory, men det var ikke mye å skryte av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest Frihetebs øyeblikk av Abida Raja.  Den er lettlest, men jeg ble noe skuffet.  Den er ikke særlig bra skrevet.  Historien er sterk og det krever enormt mot å stå frem på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (7 timer siden):

Jeg har lest Frihetebs øyeblikk av Abida Raja.  Den er lettlest, men jeg ble noe skuffet.  Den er ikke særlig bra skrevet.  Historien er sterk og det krever enormt mot å stå frem på denne måten.

Jeg syns historien veide opp for at den ikke var så godt skrevet i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (dessverre) hatt for mye annet opplegg i jula til å få lest noe. Jeg har imidlertid to bøker som jeg leser i for tiden, dvs begynner snart på igjen etter jul. Den ene er Olav Duun Medmenneske, som jeg må innrømme er litt tunglest. Jeg må ha «innvendig høytlesing» på dialekt. Jeg leser også Salman Rusdhies Sataniske vers. Sikkert ikke så lurt med to på én gang - blir fort til at det blir ingen. 
 

De to siste fullførte bøkene før dette, var Hamsuns Markens grøde, som jeg faktisk har klart å unngå å lese i snart femti år ;) Den andre er Mjøsa rundt med mor. En fantastisk bok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 timer siden):

Jeg syns historien veide opp for at den ikke var så godt skrevet i seg selv. 

Helt enig. Historien var så god at jeg, som vanligvis kan irritere meg over dårlig språk, ble helt sugd inn i boka og fortellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk tre bøker til jul 🙂 Har lest ferdig den ene (Frihetens øyeblikk, om Abida Raja), og er nå i gang med nr 2: "På den ene siden.... Om å mene noe når saken har flere sider", av Henrik Syse. Har ikke kommet helt i gang, men jeg liker måten han skriver på, så jeg gleder meg til boka ❤️ Den siste var en roman jeg ikke har hørt noe om; "Juleoratoriet" av Göran Tunström. Noen som har lest den? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

"På den ene siden.... Om å mene noe når saken har flere sider", av Henrik Syse.

Denne høres interessant ut. Skal kjøpe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

Denne høres interessant ut. Skal kjøpe den.

Hørte et foredrag med ham i desember, han var veldig inspirerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Den siste var en roman jeg ikke har hørt noe om; "Juleoratoriet" av Göran Tunström. Noen som har lest den? 

Det er en klassiker, som i sin tid fikk Nordisk råds litteraturpris. Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mange detaljer lenger, det er veldig lenge siden jeg leste den. Men det er en grunn til at den er i salg ca. 40 år etter at den kom ut 😉

Unni Lindell har den som sin absolutte favoritt, jeg leste nettopp et intervju der hun trakk den fram på nytt: 
https://www.dagbladet.no/bok/pa-grensa-til-galskap/78046288 (Hvis dette krever abonnement, kan du bare søke på navnet hennes kombinert med bokas, så finner du sikkert andre artikler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (33 minutter siden):

Det er en klassiker, som i sin tid fikk Nordisk råds litteraturpris. Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mange detaljer lenger, det er veldig lenge siden jeg leste den. Men det er en grunn til at den er i salg ca. 40 år etter at den kom ut 😉

Unni Lindell har den som sin absolutte favoritt, jeg leste nettopp et intervju der hun trakk den fram på nytt: 
https://www.dagbladet.no/bok/pa-grensa-til-galskap/78046288 (Hvis dette krever abonnement, kan du bare søke på navnet hennes kombinert med bokas, så finner du sikkert andre artikler.)

Oi, så interessant da! Har aldri hørt om den før. Men da har jeg jo noe å glede meg til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Helt enig. Historien var så god at jeg, som vanligvis kan irritere meg over dårlig språk, ble helt sugd inn i boka og fortellingen.

Jeg tenker ikke kun på dårlig språk.  Jeg forstår at det er vanskelig for en mann å skrive en kvinnes historie og spesielt når det er en mann fra en annen kultur.  Men, dette er en sterk historie og bra at stemmen høres.  Dette er starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
cathlin skrev (På 21.12.2022 den 23.52):

Hva leser du nå?

Hva skal du lese i jula?

Hvilken bok har du kjøpt i julegave? 

Ute etter inspirasjon på hva jeg kan skaffe meg av lesestoff. 

Jeg leser Redwall. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
laban skrev (På 22.12.2022 den 13.09):

"Beinrester" av Johan Theorin. Jeg har lest og likt de andre i Öland-serien hans. 

Jeg har bestilt "Jomfruene" av Alex Michaelides, den kommer i pocket rett over nyttår. Forfatteren skrev "Den tause pasienten", som jeg også har lest.

På lista har jeg "Brevet fra Minnesota" av Jon Magnus. Jeg har vært i det norsk-amerikanske miljøet i det området og lest mange romaner derfra. 

Leste Jomfruene og likte den godt. Beinrester begynte jeg på men fikk ikke til.

Har du flere tips? Trenger noe god påskekrim:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cathlin skrev (4 minutter siden):

Leste Jomfruene og likte den godt. Beinrester begynte jeg på men fikk ikke til.

Har du flere tips? Trenger noe god påskekrim:-) 

Jeg har spart Jomfruene til påskeferien 😉

Prøv årstidsserien til Anders de la Motte (kan leses i tilfeldig rekkefølge): https://aschehoug.no/Anders_de-la-Motte
Jeg har ikke lest de andre bøkene hans.

Hvis du ikke har lest Johan Theorins Öland-serie, anbefaler jeg dem - selv om du ikke syntes Beinrester var så fengende. Her er rekkefølgen: https://www.gyldendal.no/forfattere/johan-theorin/a-10005721-no/

Jeg likte Stina Jacksons bøker også: https://www.ark.no/forfattere/stina-jackson
Selv om jeg forsto sammenhengen i den siste ganske tidlig.

Denne leste jeg i fjor sommer, den var ganske intens et stykke: https://cappelendamm.no/_minneskogen-sam-lloyd-9788202650674

Noe annet enn krim: "Italienske sko" og "Svenske gummistøvler" av Henning Mankell.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (21 minutter siden):

Leste Jomfruene og likte den godt. Beinrester begynte jeg på men fikk ikke til.

Har du flere tips? Trenger noe god påskekrim:-) 

Har du lest den nye serien Camilla Läckberg har skrevet sammen med Henrik Fexeus? "Mentalisten" og "Sekten", bør leses i rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg leste ferdig boka "Å vanne blomster om kvelden" av Valerie Perin, i går. Veldig god bok. Litt mange personer og historier i første halvdel av boka, så jeg fant ikke helt roen før i siste halvdel. Men den var god - vakker, trist og fin. En blir kjent med mange ulike mennesker som har sine bakgrunner for hvorfor de er som de er... Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt på «Jomfruene», har forventninger. Leser  samtidig den tredje boka til Karin Smirnoff «Så dro jeg hjem», de bøkene er midt i blinken for meg. Men kanskje for dystre for noen. (1. Jeg dro ned til Bror 2.Vi dro opp med mor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Har du lest den nye serien Camilla Läckberg har skrevet sammen med Henrik Fexeus? "Mentalisten" og "Sekten", bør leses i rekkefølge.

Hurra, fant begge bøkene på lyd. Mener jeg har lest/hørt noe av henne før som ikke var så dumt.

laban skrev (4 timer siden):

Jeg har spart Jomfruene til påskeferien 😉

Prøv årstidsserien til Anders de la Motte (kan leses i tilfeldig rekkefølge): https://aschehoug.no/Anders_de-la-Motte
Jeg har ikke lest de andre bøkene hans.

Hvis du ikke har lest Johan Theorins Öland-serie, anbefaler jeg dem - selv om du ikke syntes Beinrester var så fengende. Her er rekkefølgen: https://www.gyldendal.no/forfattere/johan-theorin/a-10005721-no/

Jeg likte Stina Jacksons bøker også: https://www.ark.no/forfattere/stina-jackson
Selv om jeg forsto sammenhengen i den siste ganske tidlig.

Denne leste jeg i fjor sommer, den var ganske intens et stykke: https://cappelendamm.no/_minneskogen-sam-lloyd-9788202650674

Noe annet enn krim: "Italienske sko" og "Svenske gummistøvler" av Henning Mankell.


 

Der har du noe å glede deg til! 

Fant en av la Mottebøkene, Våroffer, prøver den. Og Minneskogen (herregud, skummel i følge omtalen). Går gi Theorin en sjanse til med annen bok.

Takk for tips også om Henning Mankell og Jackson, noterer meg det. Ser jeg har bøker av dem også på appen min. 

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg leste ferdig boka "Å vanne blomster om kvelden" av Valerie Perin, i går. Veldig god bok. Litt mange personer og historier i første halvdel av boka, så jeg fant ikke helt roen før i siste halvdel. Men den var god - vakker, trist og fin. En blir kjent med mange ulike mennesker som har sine bakgrunner for hvorfor de er som de er... Anbefales!

Tommel ned for vakre og triste bøker herfra;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (3 timer siden):

Hurra, fant begge bøkene på lyd. Mener jeg har lest/hørt noe av henne før som ikke var så dumt.

Jeg synes disse to er bedre enn det andre hun har skrevet, men jeg liker godt den andre serien hennes også. :) Jonas Moström er en annen svensk krimforfatter jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har lest boka som en av årets påskekrimserier på NRK er basert på, "Hendelser ved vann" av Kerstin Ekman, anbefaler jeg den varmt. Det er mange år siden jeg leste den nå, men jeg likte den svært godt. Det er langt mer enn en kriminalhistorie i den romanen. (Litt lang innledning så vidt jeg husker, men det går unna etter hvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...