Gå til innhold

Bøker bøker bøker


cathlin

Anbefalte innlegg

laban skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke har lest boka som en av årets påskekrimserier på NRK er basert på, "Hendelser ved vann" av Kerstin Ekman, anbefaler jeg den varmt. Det er mange år siden jeg leste den nå, men jeg likte den svært godt. Det er langt mer enn en kriminalhistorie i den romanen. (Litt lang innledning så vidt jeg husker, men det går unna etter hvert.)

Denne er jeg enig i. Boka er fantastisk, en av de bøkene jeg virkelig har likt så godt at jeg har  lest den to ganger. Er veldig spent på hvordan de har greid å få hele denne boka og alt som hender til å bli forståelig på film. Det er jo massevis av folk og forskjellige tidsepoker i boka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Osten skrev (3 timer siden):

Er veldig spent på hvordan de har greid å få hele denne boka og alt som hender til å bli forståelig på film. Det er jo massevis av folk og forskjellige tidsepoker i boka. 

Jeg smugkikket litt da serien gikk på svensk TV. De hopper fram og tilbake mellom de to tidsepokene. Ellers er det nok gjort noen forenklinger.

Pernilla August spiller den eldste utgaven av hovedpersonen. En artig ting er at døtrene hennes spiller henholdsvis henne selv som ung og datteren som voksen: https://www.vg.no/rampelys/tv/i/eJ6rdl/tv-anmeldelse-hendelser-ved-vann-klasse-krim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
laban skrev (På 3.1.2023 den 11.03):

Det er en klassiker, som i sin tid fikk Nordisk råds litteraturpris. Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mange detaljer lenger, det er veldig lenge siden jeg leste den. Men det er en grunn til at den er i salg ca. 40 år etter at den kom ut 😉

@laban: Jeg har slitt med denne boka (Juleoratoriet) en stund nå. Begynte i påska. Har kommet til side 200, men nå gir jeg opp. Deler av boka er veldig bra, og jeg fryder meg, og så er det bums tilbake til en salig røre av fantasi og virkelighet,  et kaos av død og liv, merkelige dialoger og jeg forstår ingenting 😳😳😳

Hvis noen kan overbevise meg om at den tar seg kraftig opp etter 200 sider, skal jeg fortsette. Hvis ikke, gir jeg opp. Ikke ofte det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 timer siden):

Hvis noen kan overbevise meg om at den tar seg kraftig opp etter 200 sider, skal jeg fortsette. Hvis ikke, gir jeg opp. Ikke ofte det skjer.

Som jeg skrev tidligere i tråden, husker jeg ikke noe særlig av boka, heller ikke hva jeg syntes da jeg leste den. Men jeg kjenner godt igjen følelsen du beskriver - en sjelden gang er det sånn. Da synes jeg det er helt greit å legge den bort 😉

Husker jeg leste Kafkas "Prosessen", kort etter at den var kåret til århundrets aller beste eller noe tilsvarende. Jeg er trolig ikke smart nok til å forstå hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere i tråden, husker jeg ikke noe særlig av boka, heller ikke hva jeg syntes da jeg leste den. Men jeg kjenner godt igjen følelsen du beskriver - en sjelden gang er det sånn. Da synes jeg det er helt greit å legge den bort 😉

Husker jeg leste Kafkas "Prosessen", kort etter at den var kåret til århundrets aller beste eller noe tilsvarende. Jeg er trolig ikke smart nok til å forstå hvorfor...

Jeg leste Prosessen tidlig i tyveårene og husker den som helt besettende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Jeg leste Prosessen tidlig i tyveårene og husker den som helt besettende :P

Ja, jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er meg det er noe "galt" med i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er meg det er noe "galt" med i dette tilfellet. 

Har savnet denne følelsen av å bli helt besatt av en bok, følelsen den ga kunne forfølge meg hele døgnet. Blir aldri så betatt av bøker lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...