Gå til innhold

Brennpunkt


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Noen som så det?

Det var ganske sterkt. Intervju med Joe Erling Jahr.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/05/353130.html

Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt.

Faen ikke rart at en ikke videre intelligent person som det her havner i feil miljø, med feil venner og at det hele ender med en katastrofe.

Han uttrykte seg ikke bra på spørsmål om noen andre enn han hadde skyld i omstendighetene som førte til drapet, men det er vel liten tvil om at oppvekstskårene til denne fyren var direkte uforsvarlige, og det er ikke rart han endte som han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 309
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    75

  • SierDuDet

    28

  • Goliath

    27

  • Grip

    12

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Du skriver: "Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt."

Men du viste ikke akkurat samme "forståelse" for "innvandrere" som kanskje har langt, langt vanskeligere bakgrunn.....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt."

Men du viste ikke akkurat samme "forståelse" for "innvandrere" som kanskje har langt, langt vanskeligere bakgrunn.....

Med vennlig hilsen

Er det alltid slik i ditt hode at den ene elendigheten legitimerer den andre?

Hvorfor kommenterer du konsekvent innfallsvinkelen og sjeldent meningen som blir framstilt i et innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt."

Men du viste ikke akkurat samme "forståelse" for "innvandrere" som kanskje har langt, langt vanskeligere bakgrunn.....

Med vennlig hilsen

Hva med å forholde seg til temaet som tas opp i DETTE innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forholde seg til temaet som tas opp i DETTE innlegget?

Hva med å delta i debatten da, istedet for å syte om hvordan andre deltar?

ETT av sentrale temaene som tas opp her er vel om "bakgrunnen" kan "bortforklare" handlingene.

Og da er det særs interessant å få vite årsaken til det som tilsynelatende er "forskjellsbehandling"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det, og synes som deg synd på gutten.Faktisk forandret hele det intervjuet inntrykket mitt av han.Omsorgssvikten var klart med på og gjøre han til drapsmann, helt for jævlig!Han virket faktisk sympatisk, og ikke som en kynisk drapsmann som jeg hadde forestillt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så ikke programmet, men har lest om ham tidligere, og synes også synd på gutten. Ingenting legitimerer det han gjorde da han drepte B., og han fortjener straffen han fikk for drapet.

Men jeg kan skjønne hvordan han havnet i feil miljø, med en oppvekst som det. Såvidt jeg har skjønt er det ofte vennskapet og følelsen av samhørighet som trekker noen til det nynazistiske miljøet. At man endelig får venner man kan stole på, og som stiller opp for deg.

Men som sagt, det legitimerer ikke drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt."

Men du viste ikke akkurat samme "forståelse" for "innvandrere" som kanskje har langt, langt vanskeligere bakgrunn.....

Med vennlig hilsen

Nå synes jeg du,sør, skal holde kjeft, og i det minste holde deg til denne ene saken uten og blande inn tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Vi må huske på at han ennå har langt igjen før han evt. kan ta et skikkelig oppgjør med (ny-) nazisme og rasisme. Men han er visst på vei.

Synes forøvrig det er merkelig at riksadvokaten har anket saken. Han kan - for min del - godt få noe strengere straff. Men skal han ha lovens strengeste straff? Selv mener jeg jo at 21 år er altfor lite for et drap på et menneske. Men skal han ha like streng straff som f.eks. V. Kristiansen?

Selv anser jeg drap for helt avskyelig. Og er drapet rasistisk motivert, kan det godt være skjerpende. (I den grad man kan si at et drap er bedre/verre enn et annet.)

Men jeg mener dog at så lenge loven ikke åpner for strengere enn 21 år, bør man kanskje la de mest bestialske drapene få toppstraff.

Jeg håper den dømte får anledning til å ta et skikkelig oppgjør med fortiden sin. Samtidig må vi andre lære noe mer om hvor lett en kan komme på "den gale siden".

Til syvende og sist er det grobunn for all voldelig adferd og hat som må fjernes. Og da må man fra stor-samfunnets side være villig til å stille opp. Det kan sikkert koste en del penger - men kanskje verdien av et mindre voldelig samfunn uten nazisme, rød-fascisme etc. ikke kan måles i penger.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Nå synes jeg du,sør, skal holde kjeft, og i det minste holde deg til denne ene saken uten og blande inn tidligere innlegg.

Kanskje ikke helt tid og sted for meningssensur? Synes "Sør" for en gangs skyld har et lite poeng.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener nå jeg

Hei,

Du skriver: "Jeg syntes faktisk synd på han. En fyr som uten tvil har opplevd kraftig omsorgssvikt fra foreldre, skole, venner, alt."

Men du viste ikke akkurat samme "forståelse" for "innvandrere" som kanskje har langt, langt vanskeligere bakgrunn.....

Med vennlig hilsen

Himmel altså, innvandrere er jo rasister, det vet jo alle. Ingen nåde for sånt her i gamlelandet, her har vi nok med å ta vare på våre egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men er det mest tapere med i den slags organisasjoner? Vet du noe om det?

Dårlig oppvekstvilkår er nok roten til så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det alltid slik i ditt hode at den ene elendigheten legitimerer den andre?

Hvorfor kommenterer du konsekvent innfallsvinkelen og sjeldent meningen som blir framstilt i et innlegg?

Du skriver: "Er det alltid slik i ditt hode at den ene elendigheten legitimerer den andre?"

Nei. Er det slik du tenker?

===

Du skriver: "Hvorfor kommenterer du konsekvent innfallsvinkelen og sjeldent meningen som blir framstilt i et innlegg?"

Fordi ofte er innfallsvinkelen mer avslørende og/eller interessant enn selve emnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Det kan være grunn til å spørre om ikke Samfunnet bør reagere bedre og mer målrettet mot alle fascistiske trekk. I denne sammenheng bør vi ikke overlate gata til kamp mellom nazister og rød-fascister (eks. Blitz-miljøet).

Det er så altfor lett å hengi seg til prinsippet om at "det er deilig å ha noen å hate"...

Samfunnet bør ha kontroll med fascistiske miljøer - miljøer som ikke aksepterer demokrati. Og det bør tilrettelegges for at avhoppere blir tatt godt imot.

Men fremfor alt bør man bekjempe omsorgssvikt etc. - alle de problemer herr J. nevner i intervjuet. Om vi ikke gjør det, vil det være rom for ekstreme grupper. Og kampene dem i mellom kan lett koste liv.

Vi bør ikke la BH. ha dødd uten at det får konsekvenser. Men istedenfor bare å se problemet i selve gjerningspersonen, bør Samfunnet revurdere vesentlige sider seg selv.

For spørsmålet gjenstår - hva er det som skaper dette hatet? ....om det nå er rettet mot "klassepurken", "folk med annen rase/kultur", "folk med andre meninger" etc.

Vi bør - for en gangs skyld - ta problemet ved roten!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men er det mest tapere med i den slags organisasjoner? Vet du noe om det?

Dårlig oppvekstvilkår er nok roten til så mangt.

En teori går jo på dette med at i ekstreme miljøer er det en enorm tilhørighetsfølelse, spesielt for de som har gått hele oppveksten uten å føle seg hjemme noe sted (selv ikke hos foreldrene). At de endelig blir tatt seriøst og vist oppmerksomhet og ikke minst respekt, likeverd. at selv om man kanskje ikke sympatiserer så voldsomt med "saken" i utgangspunktet så lar man seg mer eller mindre hjernevaske rett og slett for å nyte den gode følelsen det er å høre til et sted.

Så du dokumentaren om Vigrid tidligere i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du,sør, skal holde kjeft, og i det minste holde deg til denne ene saken uten og blande inn tidligere innlegg.

Det står du selvsagt fritt til å mene, uten at jeg tar noen som helst notis av deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Du skriver: "Er det alltid slik i ditt hode at den ene elendigheten legitimerer den andre?"

Nei. Er det slik du tenker?

===

Du skriver: "Hvorfor kommenterer du konsekvent innfallsvinkelen og sjeldent meningen som blir framstilt i et innlegg?"

Fordi ofte er innfallsvinkelen mer avslørende og/eller interessant enn selve emnet.

Med vennlig hilsen

...så sant, så sant.

Men du kunne kanskje også kommentere saken - ikke bare argumentasjonen bak andres innlegg?

Det er som kjent lett å rive ned, men vanskeligere å bygge opp.

Kunne vært interessant å se litt nærmere på dine meninger - mon tro om d e alltid er konsistente?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Himmel altså, innvandrere er jo rasister, det vet jo alle. Ingen nåde for sånt her i gamlelandet, her har vi nok med å ta vare på våre egne.

Så alle innvandrere er rasister? Tja... merkelig. Jeg kjenner iallfall tre som ikke er det. En fra USA, og to fra Sverige. Bodd her i Norge i 4-5 år. Og de har aldri angrepet noen pga. rase.

Eneste innvandrer jeg vet om som kanskje er litt rasistisk er en fra Danmark. Han mener bestemt at normenn fra naturen er dårlig i fotball. Men jeg tror nå han bare spøker...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å delta i debatten da, istedet for å syte om hvordan andre deltar?

ETT av sentrale temaene som tas opp her er vel om "bakgrunnen" kan "bortforklare" handlingene.

Og da er det særs interessant å få vite årsaken til det som tilsynelatende er "forskjellsbehandling"...

Med vennlig hilsen

Her er det da ingen forskjellsbehandling! SDD har ikke sagt noe om at Joe Erling Jar ikke skal straffes for sine handlinger selv om han har en vanskelig bakgrunn.

Når det gjelder det med bakgrunn, så er det som oftest du som ødelegger ett hvert forsøk på å diskutere bakgrunnen for at f.eks. kriminalstatistikkene viser en overvekt av personer med innvandrerbakgrunn. Det er ikke skygge av tvil om at mange av asylsøkerne og innvandrerne er "ødelagt" av krig og elendighet der de kommer fra. Men du tillater jo ikke at man så mye som tenker tanken at det kan være noe galt med innvandrere og dere bakgrunn, for da "stigmatiserer man dem som gruppe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...