Gå til innhold

Brennpunkt


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Riktig. Og det siste er nok "Sør" enig i også...

...og det er derfor jeg aldri vil kunne støtte de frenetiske og voldelige angrepene fra rød-fascister i Bliz-miljøet også.

Man skal selvsagt motarbeide nazisme, men ingen mennesker bør kjeppjages eller "knuses".

M.

Godt sagt!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 309
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    75

  • SierDuDet

    28

  • Goliath

    27

  • Grip

    12

Mest aktive i denne tråden

Flott at du forsøker å heve debatten opp til et mer akademisk nivå. Her er noen kommentarer - til eftertanke for noen og hver.

"1) Du kan ikke bruke statistikker basert på raser til å finne ut "hvor ressurser skal settes inn", fordi vi kan åpenbart ha "tiltak basert på raser"! "Tiltak" må enten gjelde *alle*, eller "individer som har mobbet" (eller lignende)."

Her er rase-begrepet etter min mening irrelevant. Det det dreier seg om er at dersom det viser seg at statistisk materiale viser en SIGNIFIKANT overrepresentasjon av kriminalitet med utgangspunkt i mennesker fra en viss kulturkrets, kan det tjene som utgangspunkt for å sette inn resurser med dem som målgruppe.

Analogt: viser det seg at gutter i alderen 18-25 år er mer utsatt for å omkomme i en bilulykke enn andre gutter og/eller jevnaldrene jenter, så kan det være relevant å sette i gang en holdningskampanje just mot denne gruppen gutter (...altså de mellom 18-25 år).

Problemet med "innvandrerregnskaper", o.l. er at FrP og dets likesinnede ønsker å stigmatisere en gruppe for dermed å kreve mindre innvandring fra akkurat den kulturkretsen.

Dette er ikke holdbart.

Statistikk er også svært usikkert - vi vet jo ikke noe om mørketall. Og vi, vanlige, vet heller ikke så mye om hvordan statistikken utarbeides.

Å stigmatisere en gruppe på grunn av statistikk er uansett ikke heldig. Menn er som kjent overrepresentert innen all type kriminalitet - men få har vurdert å sette samtlige menn bak lås og slå...

"2) Statistikker basert på rase viser korrelasjoner, og ikke årsaker. Nyttig statistikk viser årsaksforhold ("krigssone erfaring", "omsorgssvikt", osv) - altså ting som kan være årsaken til kriminalitet."

...igjen - staistikk basert på rase har aldri vært min intensjon. Men om det er slik at mennesker fra e n kulturkrets (uansett hudfarge) møter problemer når de skal integreres, bør samfunnet kanskje stille ekstra opp her - evt. tilrettelegge spesielt.

I det hele tatt synes jeg statistikk basert på "rase", "kjønn" etc. er temmelig irrelevant. Det forutsetter troen på at det fins reelle / signifikante forskjeller mellom folk som alene kan relateres til "rase" og / eller "kjønn".

"3) Hvis "vi" skal ha integrasjon, så kan man begripeligvis ikke fortsette med "oss" og "dem" tankegangen. Da må det bli bare "oss", og eneste forskjellsbehandling må gå på *handlinger* som *individer* har utført."

...enig. Men vi vet jo at grupper med spesielle tilretteleggingsbehov ofte får ekstra hjelp. Dyslektikere (slik jeg selv er) har krav på egen oppfølging. Ikke for å bli stigmatisert, men for å bli møtt med hjelp på våre egne premisser.

Og slik tenker jeg at samfunnet må tenke integrasjon - det handler om å møte folk på deres egne premisser, ut fra de forutsetninger som er reelle.

Viser det seg at e n gruppe er overrepresentert på en eller annen statistikk, så kan det tjene som et instrument for å vite hvor man skal sette inn evt. hjelpetiltak.

M.

Her er jeg svært enig med deg, og hvordan du legger det frem.

Takk:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Goliath,

Du skriver: "Personlig mener jeg at du og dine meningsfeller har deres del av denne skylden Sør...."

Jadda, Goliath, og jeg mener at du og dine meningsfeller har din del av denne skylden.

Greit?

Med vennlig hilsen

Det er selvfølgelig greit.

Men kanskje du kunne kommentere det andre jeg skrev på sak også?

Jeg er oppriktig nyskjerrig på om du kan "plukke fra hverandre" det jeg skrev der, eller om du er enig?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Hvor er din forståelse for Jahr og hans likesinnede? Du har jo for lengst vist den overfor innvandrerne?"

Vis meg gjerne hvor jeg har vist "forståelse" for "innvandrere" som har myrdet? (Og da snakker jeg ikke om hypotetiske eksempler i denne tråden.)

Ikke det?

Du fremsetter løgnaktige påstander.

Med vennlig hilsen

Nå var det ikke nødvendigvis drapsmenn jeg siktet til her, men årsakene til at det nazistiske og kanskje først og fremst fremmedfiendtlige miljøet styrkes i Norge, som jeg siktet til.

Det er ingen som kritiserer at det blir satt fokus på dem, og heller ikke at det rettes konkrete og foruftige tiltak mot disse.

Men hver gang halvkriminelle grupper som stort sett består av mennesker med fremmedkulturell bakgrunn kritiseres, så er du ute med pekefingeren med en gang.

Det er rimlig tydlig av dine svar at du er svært opptatt av å rakke ned på det jeg skriver på sak - og personifisere det så godt du kan.

Nå har jeg forsøkt å forklare for deg hva jeg mener så godt jeg kan.

Kanksje du kan vise meg nok respekt til at du forsøker å forstå hva det er jeg forsøker å formidle - i stedet for å vri det rundt slik at du nettopp kan komme med dine personfokuserte kommentarer - som du ellers er så flink til å kritisere meg for å gjøre overfor deg?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du skriver: "Disse har ofte skumle, trangsynte, og kvinnefientlige forbilder."

Det har ofte folk fra "dalstrøka innafor" på vestlandet også...."

Har du noengang hørt meg si noe pent om vestlendinger? :)

"Men de fleste innvandrere er IKKE slik, og synes det er like idiotisk som du og jeg synes det er."

Er de ikke? De jeg kjenner, og som har bodd i Norge siden de var små, og som jeg ellers regner som helt lik meg på de fleste måter, har f.eks. kvinnesyn som ikke ligner noenting.

Og dette er folk som har bodd i Norge i hele deres liv.

Hei,

Du skriver: "Har du noengang hørt meg si noe pent om vestlendinger? :)"

Nei, men jeg har faktisk ikke sett deg skrive noe slemt om dem heller! ;-) (Med unntak av bergensere!)

===

Du skriver: "Er de ikke? De jeg kjenner, og som har bodd i Norge siden de var små, og som jeg ellers regner som helt lik meg på de fleste måter, har f.eks. kvinnesyn som ikke ligner noenting."

Jeg har tilbrakt natt etter natt som vakt for en kvinne som ble truet av en "norsk gjeng", med 100% norske ungdommer fra en bygd.

Jeg kjenner 100% norske menn som voldtar datteren sin.

Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere "norske menn" for det dette. Det er individene som er ansvarlige, og ikke folkegruppen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Nazimiljøet i Norge har hatt fokus på seg lenge, og det er rettet en rekke tiltak inn mot nettop disse. Hvorfor skulle ikke det samme gjøres overfor de kriminelle innvandrergjengene i samme grad?"

Er det noen her som har påstått at man ikke skulle iverksette tiltak ovenfor de kriminelle (uavhengig om de er "innvandrere" eller ei?)

Ikke det?

Falske insinuasjoner fra din side. Du er alt for lett å avsløre.

Med vennlig hilsen

Du, og flere andre her, har til stadighet kritisert andre for forslag om målrettede tiltak rettet mot miljøer som inneholder en uforholdsmessig stor andel av kriminelle elementer.

Noen av disse er gjenger på samme nivå og med samme type halv- eller helkriminelle elementer som man finner i nazimiljøene.

Og det er disse jeg i første rekke sikter til, men også mot mer løst sammensatte "grupper" av mennesker som av forskjellige årsaker er overrepresentert i kriminalstatistikken.

Jeg ser nok en gang at du ønsker å gjøre dette til en personfokusering på meg, i stedet for å diskutere sak.

Hvis det er noen som insinuerer noe her i denne tråden, så er det deg gjennom dine personfokuserte kommentarer om meg.

Hvorfor gjør DU dette Sør - som nettopp har kritisert så mange andre for å gjøre det mot deg?

Hva er hensikten din?

Jeg tror jeg vet det - men da får du også akseptere at andre gjør det mot deg.

Kanksje du fra nå av i denne tråden kan fokusere på sak - og ikke på person?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du forsøker å heve debatten opp til et mer akademisk nivå. Her er noen kommentarer - til eftertanke for noen og hver.

"1) Du kan ikke bruke statistikker basert på raser til å finne ut "hvor ressurser skal settes inn", fordi vi kan åpenbart ha "tiltak basert på raser"! "Tiltak" må enten gjelde *alle*, eller "individer som har mobbet" (eller lignende)."

Her er rase-begrepet etter min mening irrelevant. Det det dreier seg om er at dersom det viser seg at statistisk materiale viser en SIGNIFIKANT overrepresentasjon av kriminalitet med utgangspunkt i mennesker fra en viss kulturkrets, kan det tjene som utgangspunkt for å sette inn resurser med dem som målgruppe.

Analogt: viser det seg at gutter i alderen 18-25 år er mer utsatt for å omkomme i en bilulykke enn andre gutter og/eller jevnaldrene jenter, så kan det være relevant å sette i gang en holdningskampanje just mot denne gruppen gutter (...altså de mellom 18-25 år).

Problemet med "innvandrerregnskaper", o.l. er at FrP og dets likesinnede ønsker å stigmatisere en gruppe for dermed å kreve mindre innvandring fra akkurat den kulturkretsen.

Dette er ikke holdbart.

Statistikk er også svært usikkert - vi vet jo ikke noe om mørketall. Og vi, vanlige, vet heller ikke så mye om hvordan statistikken utarbeides.

Å stigmatisere en gruppe på grunn av statistikk er uansett ikke heldig. Menn er som kjent overrepresentert innen all type kriminalitet - men få har vurdert å sette samtlige menn bak lås og slå...

"2) Statistikker basert på rase viser korrelasjoner, og ikke årsaker. Nyttig statistikk viser årsaksforhold ("krigssone erfaring", "omsorgssvikt", osv) - altså ting som kan være årsaken til kriminalitet."

...igjen - staistikk basert på rase har aldri vært min intensjon. Men om det er slik at mennesker fra e n kulturkrets (uansett hudfarge) møter problemer når de skal integreres, bør samfunnet kanskje stille ekstra opp her - evt. tilrettelegge spesielt.

I det hele tatt synes jeg statistikk basert på "rase", "kjønn" etc. er temmelig irrelevant. Det forutsetter troen på at det fins reelle / signifikante forskjeller mellom folk som alene kan relateres til "rase" og / eller "kjønn".

"3) Hvis "vi" skal ha integrasjon, så kan man begripeligvis ikke fortsette med "oss" og "dem" tankegangen. Da må det bli bare "oss", og eneste forskjellsbehandling må gå på *handlinger* som *individer* har utført."

...enig. Men vi vet jo at grupper med spesielle tilretteleggingsbehov ofte får ekstra hjelp. Dyslektikere (slik jeg selv er) har krav på egen oppfølging. Ikke for å bli stigmatisert, men for å bli møtt med hjelp på våre egne premisser.

Og slik tenker jeg at samfunnet må tenke integrasjon - det handler om å møte folk på deres egne premisser, ut fra de forutsetninger som er reelle.

Viser det seg at e n gruppe er overrepresentert på en eller annen statistikk, så kan det tjene som et instrument for å vite hvor man skal sette inn evt. hjelpetiltak.

M.

Hei,

Griper fatt i ditt eksempel med dyslektikere:

Å iverksette tiltak for dyslektikere kan sammenlignes med å iverksette tiltak for kriminelle: man velger ut INDIVIDER fordi de er dyslektikere/kriminelle (uten øvrig sammenligning! *S*) - altså basert på en individuell vurdering.

Når man snakker om å "iverksette tiltak for [alle] innvandrere", så ville det tilsvare at man sier at "noen nordmenn er dyslektikere, derfor skal ALLE nordmenn på tiltak"!

Åpenbart ikke akseptabelt!

====

Som jeg har poengtert før: statistikken må vise kausalitet. Statistikk som bare viser korrelasjon med hudfarge er irrelevant for bekjempelse av kriminalitet, og kan kun brukes til å fremme rasisme.

===

Du skriver: "Viser det seg at e n gruppe er overrepresentert på en eller annen statistikk, så kan det tjene som et instrument for å vite hvor man skal sette inn evt. hjelpetiltak."

Ikke når statistikken kun viser korrelasjon, og ikke kausalitet (årsak).

Tiltak må iverksettes for de som har vært utsatt for "omsorgssvikt" (og andre *årsaker*), og IKKE mot de som tilfeldigvis har foreldre som er født samme sted som noen som er kriminelle!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke nødvendigvis drapsmenn jeg siktet til her, men årsakene til at det nazistiske og kanskje først og fremst fremmedfiendtlige miljøet styrkes i Norge, som jeg siktet til.

Det er ingen som kritiserer at det blir satt fokus på dem, og heller ikke at det rettes konkrete og foruftige tiltak mot disse.

Men hver gang halvkriminelle grupper som stort sett består av mennesker med fremmedkulturell bakgrunn kritiseres, så er du ute med pekefingeren med en gang.

Det er rimlig tydlig av dine svar at du er svært opptatt av å rakke ned på det jeg skriver på sak - og personifisere det så godt du kan.

Nå har jeg forsøkt å forklare for deg hva jeg mener så godt jeg kan.

Kanksje du kan vise meg nok respekt til at du forsøker å forstå hva det er jeg forsøker å formidle - i stedet for å vri det rundt slik at du nettopp kan komme med dine personfokuserte kommentarer - som du ellers er så flink til å kritisere meg for å gjøre overfor deg?

Mvh

Du skriver: "Men hver gang halvkriminelle grupper som stort sett består av mennesker med fremmedkulturell bakgrunn kritiseres, så er du ute med pekefingeren med en gang."

HVOR?

Jeg kritiserer grupperingen, som setter ærlige og kriminelle "innvandrere" i samme bås.

Det er akkurat like idiotisk som å påstå at "nordmenn er rasister/nazister".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Innvandrere velger også å gå inn i de kriminelle miljøene - og har det samme ansvaret for det som en nynazist har."

Er det noen som har benektet det?

Ikke det heller?

===

Er det noen som har forsvart "kriminelle innvandrere" her?

Ikke det heller?

===

Du skriver: "Det er disse kriminelle miljøer som SDD kritiserer her, og jeg forstår ikke hvorfor du skal trekke inn ALLE invnadrere i denne debatten - som i alle andre?"

Nei, vi har fått med oss at du ikke "forstår".

De av oss som har en forståelse for sentrale konsepter som "likhet for loven" og "uskyldig til det motsatte er bevist" forstår.

Med vennlig hilsen

Dette skrev SDD: "Nei, men vi snakker om kriminelle innvandrere, og disse finnes det langt fler av i Norge enn det finnes nynazister"

Du svarte: "Derutover er nazister noe man er som individ. Alle som er nazister har selv VALGT å være det. Ingen blir født som nazist.

Om du er "innvandrer" er ikke noe man "velger" selv, fordi man velger ikke hvor foreldrene dine blir født!"

Jeg svarte: "Innvandrere velger også å gå inn i de kriminelle miljøene - og har det samme ansvaret for det som en nynazist har.

Det er disse kriminelle miljøer som SDD kritiserer her, og jeg forstår ikke hvorfor du skal trekke inn ALLE invnadrere i denne debatten - som i alle andre?"

Og ditt spydige svar tilbake i tillegg til en rekke "merkelige" påstander fra din siden om hva jeg skulle ha påstått i mitt svar, var:

"Nei, vi har fått med oss at du ikke "forstår"."

Kanskje du heller skulle fortelle åpent og ærlig hva du personlig har mot meg Sør - så kan du få tømt deg skikkelig, i stedet for at du ødelegger diskusjonstråder for flere andre?

For meg spiller det ingen rolle, og den eneste grunnen til at jeg holder litt igjen nå, er av respekt for de andre her - og for ikke å ødelegge tråden fullstendig.

For nå oppfører du deg som en fullstendig drittsekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, og flere andre her, har til stadighet kritisert andre for forslag om målrettede tiltak rettet mot miljøer som inneholder en uforholdsmessig stor andel av kriminelle elementer.

Noen av disse er gjenger på samme nivå og med samme type halv- eller helkriminelle elementer som man finner i nazimiljøene.

Og det er disse jeg i første rekke sikter til, men også mot mer løst sammensatte "grupper" av mennesker som av forskjellige årsaker er overrepresentert i kriminalstatistikken.

Jeg ser nok en gang at du ønsker å gjøre dette til en personfokusering på meg, i stedet for å diskutere sak.

Hvis det er noen som insinuerer noe her i denne tråden, så er det deg gjennom dine personfokuserte kommentarer om meg.

Hvorfor gjør DU dette Sør - som nettopp har kritisert så mange andre for å gjøre det mot deg?

Hva er hensikten din?

Jeg tror jeg vet det - men da får du også akseptere at andre gjør det mot deg.

Kanksje du fra nå av i denne tråden kan fokusere på sak - og ikke på person?

Mvh

Du skriver: "Du, og flere andre her, har til stadighet kritisert andre for forslag om målrettede tiltak rettet mot miljøer som inneholder en uforholdsmessig stor andel av kriminelle elementer."

Når disse gruppene er utvalgt pga rase/folkegruppe så ja. Derfor vil jeg heller IKKE sende "alle ungdommer født i samme fylke som Joe Erling Jahr" på "tiltak mot rasisme".

Hvis de er utvalgt på grunnlag av "utførte handllinger" ("medlemskap i gjeng", "mobbing", osv), så er det flott at det iverksettes tiltak.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Men hver gang halvkriminelle grupper som stort sett består av mennesker med fremmedkulturell bakgrunn kritiseres, så er du ute med pekefingeren med en gang."

HVOR?

Jeg kritiserer grupperingen, som setter ærlige og kriminelle "innvandrere" i samme bås.

Det er akkurat like idiotisk som å påstå at "nordmenn er rasister/nazister".

Med vennlig hilsen

Du gjør det og du gjør mye annet.

Men kan du ikke selv stå for hva du skriver, så er det helt i orden for meg.

Det er stort sett de samme personene til stede i de ulike trådene her, og de vet hva jeg sikter til - og kan selv vurdere om det jeg skriver oppfattes som riktig eller galt av dem selv.

Personlig har jeg intet behov for å forklare det nærmere overfor deg. Har du ikke forstått hva jeg mener til nå, så er det ingen hensikt i å forsøke å forklare det nærmere for deg.

Den som ikke VIL forstå, vil sansynligvis bare kverulere - og det ser jeg ingen hensikt i akkurat nå.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "At du fullstendig velger hoppe bukk over de bakenforliggende årsaker til at mange havner i nazimiljø, nemlig grov og omfattende vold utført av rasistiske innvandrergjenger, forundrer få."

*ler*

Kanskje den "bakenforliggende årsaken" til "grov og omfattende vold utført av rasistiske innvandrergjenger" nettopp er " grov og omfattende vold utført" av rasister/nazister?

Men du har det kanskje for travelt med å bortforklare nynazister til å tenke på slik?

Med vennlig hilsen

Var det slik i tilfellet Jahr ? Ikke det nei.

Så hold deg da til saken som diskuteres.

Selv om du er ekspert på virkelighetsforfalskning vet vi godt i hvilken retning vold og overfall går idag.

Handlinger utført av "nynazister" står knapt for promiller, og de få tilfeller som er, misbrukes for alt det er verd av deg og likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev SDD: "Nei, men vi snakker om kriminelle innvandrere, og disse finnes det langt fler av i Norge enn det finnes nynazister"

Du svarte: "Derutover er nazister noe man er som individ. Alle som er nazister har selv VALGT å være det. Ingen blir født som nazist.

Om du er "innvandrer" er ikke noe man "velger" selv, fordi man velger ikke hvor foreldrene dine blir født!"

Jeg svarte: "Innvandrere velger også å gå inn i de kriminelle miljøene - og har det samme ansvaret for det som en nynazist har.

Det er disse kriminelle miljøer som SDD kritiserer her, og jeg forstår ikke hvorfor du skal trekke inn ALLE invnadrere i denne debatten - som i alle andre?"

Og ditt spydige svar tilbake i tillegg til en rekke "merkelige" påstander fra din siden om hva jeg skulle ha påstått i mitt svar, var:

"Nei, vi har fått med oss at du ikke "forstår"."

Kanskje du heller skulle fortelle åpent og ærlig hva du personlig har mot meg Sør - så kan du få tømt deg skikkelig, i stedet for at du ødelegger diskusjonstråder for flere andre?

For meg spiller det ingen rolle, og den eneste grunnen til at jeg holder litt igjen nå, er av respekt for de andre her - og for ikke å ødelegge tråden fullstendig.

For nå oppfører du deg som en fullstendig drittsekk....

Du avsporer enhver debatt ved (med viten og vilje) å tillegge meg idiotiske meninger og påstander som jeg åpenbart aldri har gitt uttrykk for, for så å "anklage" meg for å ha slike meninger.

Et godt eksempel:

Du skriver: "Hvor er din forståelse for Jahr og hans likesinnede? Du har jo for lengst vist den overfor innvandrerne?"

HVOR har jeg vist "forståelse" for "innvandrere" som myrder tilfeldige forbipasserende?

Dette er LØGN, Goliath. Det vet du godt!

Jeg har nettopp påpekt minst 3-4 lignende eksempler, bare i denne tråden. Og du vet det utmerket godt, for du har ALDRI kunne fremvise eksemplene på det du påstår.

Ettersom jeg kjenner teknikken din, er det jo lett å avsløre hva du driver med, men relativt kjedelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver: "Du, og flere andre her, har til stadighet kritisert andre for forslag om målrettede tiltak rettet mot miljøer som inneholder en uforholdsmessig stor andel av kriminelle elementer."

Når disse gruppene er utvalgt pga rase/folkegruppe så ja. Derfor vil jeg heller IKKE sende "alle ungdommer født i samme fylke som Joe Erling Jahr" på "tiltak mot rasisme".

Hvis de er utvalgt på grunnlag av "utførte handllinger" ("medlemskap i gjeng", "mobbing", osv), så er det flott at det iverksettes tiltak.

Med vennlig hilsen

"Når disse gruppene er utvalgt pga rase/folkegruppe så ja. Derfor vil jeg heller IKKE sende "alle ungdommer født i samme fylke som Joe Erling Jahr" på "tiltak mot rasisme"."

Men det er jo nettopp det jeg mener. Det skal ikke være rase/folkegruppe som skal være utvelgelseskriteriene. Men det skal være de forskjellige "fellesnevnere" som skal være utvelgelseskriteriet for hvem det skal settes inn særskilte tiltak mot.

Forskjellen er at jeg mener at rase/folkegruppe ikke skal være UNNTATT som fellesnevnere - fordi det like fullt kan være diskriminerende den andre veien.

Videre sier du: "Hvis de er utvalgt på grunnlag av "utførte handllinger" ("medlemskap i gjeng", "mobbing", osv), så er det flott at det iverksettes tiltak."

Helt enig - selvfølgelig. Det er "handlingene" man vil til livs, og de enkelte personer som utfører dem.

Men det er ikke til hinder for at tiltak iverksettes mot grupper der ikke alle nødvendigvis er kriminelle.

Hensikten med tiltakene er enten forebyggende - og da kommer det alle til gode, uansett om alle i "gruppen" trenger dem, eller for å finne de kriminelle elementene - og da kommer det alle til gode, uansett om IKKE alle i "gruppen" er kriminelle.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det og du gjør mye annet.

Men kan du ikke selv stå for hva du skriver, så er det helt i orden for meg.

Det er stort sett de samme personene til stede i de ulike trådene her, og de vet hva jeg sikter til - og kan selv vurdere om det jeg skriver oppfattes som riktig eller galt av dem selv.

Personlig har jeg intet behov for å forklare det nærmere overfor deg. Har du ikke forstått hva jeg mener til nå, så er det ingen hensikt i å forsøke å forklare det nærmere for deg.

Den som ikke VIL forstå, vil sansynligvis bare kverulere - og det ser jeg ingen hensikt i akkurat nå.

Mvh

Med andre ord, du innrømmer altsp at du ikke har noen eksempler på det du skrev?

Takk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Hei,

Griper fatt i ditt eksempel med dyslektikere:

Å iverksette tiltak for dyslektikere kan sammenlignes med å iverksette tiltak for kriminelle: man velger ut INDIVIDER fordi de er dyslektikere/kriminelle (uten øvrig sammenligning! *S*) - altså basert på en individuell vurdering.

Når man snakker om å "iverksette tiltak for [alle] innvandrere", så ville det tilsvare at man sier at "noen nordmenn er dyslektikere, derfor skal ALLE nordmenn på tiltak"!

Åpenbart ikke akseptabelt!

====

Som jeg har poengtert før: statistikken må vise kausalitet. Statistikk som bare viser korrelasjon med hudfarge er irrelevant for bekjempelse av kriminalitet, og kan kun brukes til å fremme rasisme.

===

Du skriver: "Viser det seg at e n gruppe er overrepresentert på en eller annen statistikk, så kan det tjene som et instrument for å vite hvor man skal sette inn evt. hjelpetiltak."

Ikke når statistikken kun viser korrelasjon, og ikke kausalitet (årsak).

Tiltak må iverksettes for de som har vært utsatt for "omsorgssvikt" (og andre *årsaker*), og IKKE mot de som tilfeldigvis har foreldre som er født samme sted som noen som er kriminelle!

Med vennlig hilsen

...jeg gjentar: jeg aksepterer ikke statistikk basert på rase. Det er og blir meningsløst. Det interessante er hvordan det går med mennesker fra en gitt kulturkrets.

Jeg har IKKE sagt at man ved hjelp av statistikk kan bevise kausalitet. I det hele tatt er det ekstremty vanskelig å bevise kausalitet -- man kan avdekke mulige korrelasjoner. Men som du sikkert vet, også disse kan være spuriøs.

Men statistikk k a n være en hjelp i å si noe om hvor evt. resurser skal settes inn.

Statistisk material skal selvsagt ikke brukes til å stigmatisere enkeltindivider.

Ved språkopplæring (norsk) vil man eksempelvis sette inn spesifikke læremetoder for folk som har såkalte ergativspråk som morsmål. Dette bygger bl.a på statistisk material som viser at folk med ergativspråk som morsmål vil ha helt spesifikke problemer når de skal lære seg et akkusativ-språk som f.eks. norsk.

...det betyr selvsagt ikke at alle med ergativspråk vil ha disse vanskelighetene - men korrelasjonen gjør det nærliggende at det kan være lurt å legge opp et spesifikt didaktisk material.

Dette har selvsagt IKKE noe med rase å gjøre.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Tilfelle Jo erling Jahr er såvidt jeg kunne se av programmet et klassisk eksempel på hva grov innvandrervold kan føre til dersom offeret ikke får nødvendig oppfølging etterpå.

Midt på 90-tallet når de såkalte "barneranerne" herjet som verst, viste det seg at 80% av forøverne var av innvandrerbakgrunn og 80% av ofrene var etnisk norske barn/unge.

At ikke FLER søkte til nazimiljøer i ren despersjon og av hevnlyst er igrunn forunderlig, tatt i betraktning de traumer mange opplevde og fortsatt opplever etter slik behandling.

..og det er vel like rart at mennesker rundt B.H. ikke med en gang oppsøker voldelige miljøer for å ta råtta på norske "nazisvin"...

Hmmm jeg hadde håpet at utspille fra SDD kunne bli mottat på en mer seriøs måte...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik i tilfellet Jahr ? Ikke det nei.

Så hold deg da til saken som diskuteres.

Selv om du er ekspert på virkelighetsforfalskning vet vi godt i hvilken retning vold og overfall går idag.

Handlinger utført av "nynazister" står knapt for promiller, og de få tilfeller som er, misbrukes for alt det er verd av deg og likesinnede.

Du skriver: "Handlinger utført av "nynazister" står knapt for promiller, og de få tilfeller som er, misbrukes for alt det er verd av deg og likesinnede."

Antallet har selvsagt intet med årsaken å gjøre, ei heller om det var nynazister eller Senterpartiet som banket. "Somalierene" kan ha vært utsatt for minst like grov "omsorgssvikt" og "blitt banket opp offentlig" på samme måte som Jahr ble, da de var 14 år. Argumentet ditt møter altså åpenbart seg selv i døren.

Derutover var ikke Jahr nynazist som 14 åring, så det var ikke en "nynazist" de angrep.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avsporer enhver debatt ved (med viten og vilje) å tillegge meg idiotiske meninger og påstander som jeg åpenbart aldri har gitt uttrykk for, for så å "anklage" meg for å ha slike meninger.

Et godt eksempel:

Du skriver: "Hvor er din forståelse for Jahr og hans likesinnede? Du har jo for lengst vist den overfor innvandrerne?"

HVOR har jeg vist "forståelse" for "innvandrere" som myrder tilfeldige forbipasserende?

Dette er LØGN, Goliath. Det vet du godt!

Jeg har nettopp påpekt minst 3-4 lignende eksempler, bare i denne tråden. Og du vet det utmerket godt, for du har ALDRI kunne fremvise eksemplene på det du påstår.

Ettersom jeg kjenner teknikken din, er det jo lett å avsløre hva du driver med, men relativt kjedelig.

Med vennlig hilsen

#Du avsporer enhver debatt ved (med viten og vilje) å tillegge meg idiotiske meninger og påstander som jeg åpenbart aldri har gitt uttrykk for, for så å "anklage" meg for å ha slike meninger.#

*ler* Dette er det jo nettopp DU som gjør!

#Et godt eksempel:

Du skriver: "Hvor er din forståelse for Jahr og hans likesinnede? Du har jo for lengst vist den overfor innvandrerne?"

HVOR har jeg vist "forståelse" for "innvandrere" som myrder tilfeldige forbipasserende?

Dette er LØGN, Goliath. Det vet du godt!#

Les innlegget mitt som svar på dette lenger opp. Der skriver jeg at du misstolket hva jeg mente, og forsøkte å forklare for deg hva din misstolkning bestod i.

Jeg kan i tillegg godt beklage at min dårlige presisering av hva jeg mente medførte en misstolkning fra din side.

At du ønsker å påpeke overfor meg og andre her, basert på det ovenstående, at jeg bevisst lyver får være en påstand som du selv får stå for. At det for meg oppleves som skivebom skal jeg stå for:-)

#Jeg har nettopp påpekt minst 3-4 lignende eksempler, bare i denne tråden. Og du vet det utmerket godt, for du har ALDRI kunne fremvise eksemplene på det du påstår.#

Kan ikke gjøre annet enn å si ??? og henvise til punktet ovenfor. Dine fortolkninger av hva jeg faktisk mener er så fantasifulle og preget av fordommer at selv nazistene kunne ha litt å lære.

#Ettersom jeg kjenner teknikken din, er det jo lett å avsløre hva du driver med, men relativt kjedelig.#

Kanskje du kunne forklare overfor meg og andre her hva jeg driver med da Sør?

For det er vel det vanlige utsagnet til en med sterke fordommer - er det ikke?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Jahr kunne like gjerne havnet i blitz eller for den saks skyld i Kristelig folkepartis ungdom, dersom det var noen av dem som ville tatt seg av ham.

Pisspreiket ditt tyder på at du enten ikke har sett det omtalte intervjuet med ham, eller at du virkelig er så innsnevret mellom øra som du gir utrykk for.

Helst det siste.

At du fullstendig velger hoppe bukk over de bakenforliggende årsaker til at mange havner i nazimiljø, nemlig grov og omfattende vold utført av rasistiske innvandrergjenger, forundrer få.

Du vier jo stort sett ditt liv til å fordekke sannhet og fakta.

...det siste her kan du jo gjerne dokumentere. Men la gå. Spørsmålet er jo: hvor kommer den volden du tilskriver "rasistiske innvandrere"... fra norske nynazister?

Altså

? -> rasistiske innvandrere -> nynazister..

eller?

nynazister -> rasistiske innvandrere -> nynazister..

...i sistnevnte eksempel er vi kommet inn i en "ond sirkel".

Så hva kom først denne gangen - høna eller egget?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...