Gå til innhold

Brennpunkt


SierDuDet

Anbefalte innlegg

...det siste her kan du jo gjerne dokumentere. Men la gå. Spørsmålet er jo: hvor kommer den volden du tilskriver "rasistiske innvandrere"... fra norske nynazister?

Altså

? -> rasistiske innvandrere -> nynazister..

eller?

nynazister -> rasistiske innvandrere -> nynazister..

...i sistnevnte eksempel er vi kommet inn i en "ond sirkel".

Så hva kom først denne gangen - høna eller egget?

M.

*Så hva kom først denne gangen - høna eller egget?*

På dette spørsmål er tallenes tale fra både politi og ssb nokså klar.

Norsk ungdom overfalles, ranes og bankes opp mangedobbelt antall ganger, nynazister eller ikke.

Jeg er ikke i tvil om hva som forårsaker hva, og det burde ingen som har sett intervjet med Jahr gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 309
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    75

  • SierDuDet

    28

  • Goliath

    27

  • Grip

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kawliga

Hei Snooker,

Jeg lar PCen stå på om natten! ;-)

Men du blander så-til-de-grader grupperingene:

Kriminell er en gruppe basert på individuelle handlinger, og er derfor helt nyttig.

"Somalier" eller "innvandrer" er en gruppe basert på tilfeldigheter ("hvor foreldrene er født"), folkegruppe/rase. Du kan finne korrelasjoner, men de er like unyttige som statistikk over kriminelles skostørrelser.

"Omsorgssvikt" er en årsak; den er individuell og derfor nyttig.

===

Du skriver: "Jeg deler ikke din "redsel" for å peke på grupper hvis har grunnlag i fakta (du har forresten en tendens til kun å ta til motmæle når det gjelder gruppen "innvandrere"). "

Nei, det har faktisk ikke noe å gjøre med "innvandrere" som sådan, men at grupperingene er statistisk irrelevante, og at ethvert tiltak basert på rase/folkegruppe åpenbart bryter med de mest grunnleggende prinsipper for å kunne kalle seg et demokrati og en rettsstat.

Jeg vil GJERNE sloss mot kriminalitet, men jeg vil IKKE ofre demokratiet ("liket for loven") eller rettsstaten for å gjøre det.

Med vennlig hilsen

Du sier: "Jeg vil GJERNE sloss mot kriminalitet, men jeg vil IKKE ofre demokratiet ("liket for loven") eller rettsstaten for å gjøre det."

Jeg mener å erindre fra de tidligere voldtekt-debatter at du ikke hadde noe imot at noen ble uskyldig dømt framfor at skyldige skulle gå fri.

Javel nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "vil" ikke finne eksempler, fordi du vet de ikke finnes.

Jeg har nemlig aldri forfektet det du påstår, og det vet du egentlig godt.

Med vennlig hilsen

Joda - du har forfektet det jeg påstår - men ikke det du påstår at jeg påstår:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det er vel like rart at mennesker rundt B.H. ikke med en gang oppsøker voldelige miljøer for å ta råtta på norske "nazisvin"...

Hmmm jeg hadde håpet at utspille fra SDD kunne bli mottat på en mer seriøs måte...

M.

*og det er vel like rart at mennesker rundt B.H. ikke med en gang oppsøker voldelige miljøer for å ta råtta på norske "nazisvin".*

Selvsagt ikke. De aller fleste mennesker reagerer med resignasjon, innesluttethet og andre psykiske problemer etter å ha blitt utsatt for vold.

Jahr var en av dem som gikk andre veien, nemlig med paranoia og utagerende adferd.

Også et forlengst velkjent reaksjonsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kawliga

Hei,

Jeg river ikke noe ned her. Jeg setter søkelyset på mulig forskjellsbehandling. :-)

Diskusjonen om det er "samfunnet eller individet" som er ansvarlig for kriminelle handlinger (eller hvor mye som kan "bortforklares" med "miljø") er alt for lang/komplisert til å ta på DOL. Det er doktoravhandlings-materiale.

Med vennlig hilsen

"Jeg river ikke noe ned her. Jeg setter søkelyset _på mulig_ forskjellsbehandling." (Min understrekning.)

Altså: du bryr deg ikke et dugg om innleggets tema, men skaper din egen problemstilling på grunnlag av temaet. Er det ikke det som kjennetegner en kverulant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kawliga

*kremt*

Nazistene kom til Norge FØR innvandrene.

Samt at nazistene også angriper tatere, psykisk utviklingshemmede, fysisk utviklingshemmede, de homofile, osv i det uendelige.

Med vennlig hilsen

..og jødene, sigøynere og tatere var her lenge før nazistene. Men nå var din innfallsvinkel _ny_nasizter; neonazis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men "kasus Jahr" er jo - tross alt - et isolert eksempel.

Du kan ikke bedrive induksjon på den måten... æ'kke logisk gyldig det, kam'rat!

M.

*Men "kasus Jahr" er jo - tross alt - et isolert eksempel.*

Takk. ALLE eksempler er i noens øyne enkelttilfeller.

Når slik øyne i årevis har fått styre invandrings og integrerigsdebatten har vi da også fått det helvete vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jødene, sigøynere og tatere var her lenge før nazistene. Men nå var din innfallsvinkel _ny_nasizter; neonazis.

Så poenget ditt er altså at du ikke hadde noe poeng?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier: "Jeg vil GJERNE sloss mot kriminalitet, men jeg vil IKKE ofre demokratiet ("liket for loven") eller rettsstaten for å gjøre det."

Jeg mener å erindre fra de tidligere voldtekt-debatter at du ikke hadde noe imot at noen ble uskyldig dømt framfor at skyldige skulle gå fri.

Javel nei.

Du skriver: "Jeg mener å erindre fra de tidligere voldtekt-debatter at du ikke hadde noe imot at noen ble uskyldig dømt framfor at skyldige skulle gå fri."

..eh... Hvor da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg river ikke noe ned her. Jeg setter søkelyset _på mulig_ forskjellsbehandling." (Min understrekning.)

Altså: du bryr deg ikke et dugg om innleggets tema, men skaper din egen problemstilling på grunnlag av temaet. Er det ikke det som kjennetegner en kverulant?

Det er ikke du som avgjør innleggets tema, ei heller hvilken del av det jeg besvarer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kawliga

Så poenget ditt er altså at du ikke hadde noe poeng?

Med vennlig hilsen

Mitt poeng var at uten innvandrere ville ikke det vært samme grobunn for ny-nazismen i dette landet. Må jeg virkelig stave alt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kawliga

Du skriver: "Jeg mener å erindre fra de tidligere voldtekt-debatter at du ikke hadde noe imot at noen ble uskyldig dømt framfor at skyldige skulle gå fri."

..eh... Hvor da?

Med vennlig hilsen

Ikke om jeg gidder finne det fram, men jeg synes å erindre det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kawliga

Det er ikke du som avgjør innleggets tema, ei heller hvilken del av det jeg besvarer.

Med vennlig hilsen

Med andre ord: du diskuterer noe helt annet enn det SDD initierte. Takk. Det var det jeg ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mislykket

Uten nynazister -> fremdeles innvandrere.

Uten innvandrere -> ingen nynazister.

Enkel logikk det!

...tja, men logisk gyldighet gir selvsagt ingen holdbarhet - rent automatisk.

Vil du også overføre dette til Tyskland anno 1936?

Ingen jøder --> ingen nazisme?

Kan man med rimelighet si at det var jødene som provoserte nazisme - eller kan man si at nazismen bygger på helt andre forhold uavhengig av jødene som "ekstern fiende"...

Du er utvilsomt inne på at nazister er avhengig av en ytre fiende. Men det legitimerer ikke nazismen for det - om den nå er ny eller gammel.

Interessant er jo nynazismen ikke rettet mot alle innvandrere, bare enkelte - og da særlig de som ser fremmedkulturell ut...

Ganske primitivt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Hei,

Du skriver: "Statistisk material skal selvsagt ikke brukes til å stigmatisere enkeltindivider."

Men "innvandrerstatistikken" kan omtrent kun brukes til det.... Den har langt større anvendelse for "brune elementer i samfunnet" enn for noen andre.

===

Vedr. ditt språk eksempel:

Enig, men det kan ikke sammenlignes, fordi der utvelger du individer som får "spesielle tiltak". Diskusjonen her på Forum har gått på "alle innvandrere" (eller ihvertfall at "alle innvandrere fra en bestemt region") skal på "tiltak", helt uavhengig om de har bodd i Norge hele sitt liv, eller i 3 dager.

Poenget er at "innvandrer" er en totalt uegnet gruppering for utvelgelse av "hvem som skal på tiltak. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en mer heterogen gruppe enn nettopp "innvandrere".

Med vennlig hilsen

Det kommer vel helt an på hvordan statistikken leses - og tolkes.

Håper vi kan enes om en slik elementær hermeneutisk regel.

Jeg går ut fra at statistikk som viser at unge gutter i større grad enn unge jenter begår lovbrudd ikke ALENE kan tjene for feministiske særinteresser - men faktisk kan sette søkelys på at en gitt gruppe faktisk trenger noe ekstra støtte.

Men man kan selvsagt gi blaffen, også...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

*Så hva kom først denne gangen - høna eller egget?*

På dette spørsmål er tallenes tale fra både politi og ssb nokså klar.

Norsk ungdom overfalles, ranes og bankes opp mangedobbelt antall ganger, nynazister eller ikke.

Jeg er ikke i tvil om hva som forårsaker hva, og det burde ingen som har sett intervjet med Jahr gjøre.

Jeg kan ikke tenke meg at innvandrere per se er mer voldelige eller mer kriminelle enn "vi andre".

Selv er jeg overbevist om at Norge trenger innvandring - det er rett og slett mangel på arb.kraft.

Og jeg kan ikke tenke meg at f.eks. svensker utgjør noen spesiell trusel.

Statistikk kan leses på mange måter. Kriminologien kan vise at oppmot 95 prosent av all grov kriminalitet begås av menn. Bør det lede til at menn utestenges fra samfunnet?

...eller bør det lede til at man forsøker å endre samfunnsforhold som er med på å skape de kriminelle.

Antar man at menn fra naturen er mer kriminelle enn kvinner, er selvsagt sistnevnte tanke fåfengt.

Men jeg tror ikke særlig mange deler den tanken.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

*og det er vel like rart at mennesker rundt B.H. ikke med en gang oppsøker voldelige miljøer for å ta råtta på norske "nazisvin".*

Selvsagt ikke. De aller fleste mennesker reagerer med resignasjon, innesluttethet og andre psykiske problemer etter å ha blitt utsatt for vold.

Jahr var en av dem som gikk andre veien, nemlig med paranoia og utagerende adferd.

Også et forlengst velkjent reaksjonsmønster.

Vel... problemet gjenstår: hvem skapte den første volden. Var det norske innbyggere som møtte innvandrere med rasisme? Eller var det norske innbyggere som ble rasister pga. at innvandrere var så grusomt kriminelle?

...eller kanskje vi skal heve debatten noen hakk og regne med langt mer kompliserte forklaringsmodeller.

Jeg vil anta at få sosiologer vil dele ditt standpunkt. Men de er jo bare sakkyndige...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

*Men "kasus Jahr" er jo - tross alt - et isolert eksempel.*

Takk. ALLE eksempler er i noens øyne enkelttilfeller.

Når slik øyne i årevis har fått styre invandrings og integrerigsdebatten har vi da også fått det helvete vi har i dag.

...efter mitt skjønn er det naivt å tro at bare innvandringen opphører, så opphører nazismen. Husk at nazistene har mange andre "fiender" også... eks. homofile, handicappede, kommunister, jøder etc.

Kanskje vi skal fjerne disse gruppene også - slik at vi endelig blir kvitt problemet med nazisme?

...eller kanskje du ikke anser nazisme som et problem?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Har du noengang hørt meg si noe pent om vestlendinger? :)"

Nei, men jeg har faktisk ikke sett deg skrive noe slemt om dem heller! ;-) (Med unntak av bergensere!)

===

Du skriver: "Er de ikke? De jeg kjenner, og som har bodd i Norge siden de var små, og som jeg ellers regner som helt lik meg på de fleste måter, har f.eks. kvinnesyn som ikke ligner noenting."

Jeg har tilbrakt natt etter natt som vakt for en kvinne som ble truet av en "norsk gjeng", med 100% norske ungdommer fra en bygd.

Jeg kjenner 100% norske menn som voldtar datteren sin.

Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere "norske menn" for det dette. Det er individene som er ansvarlige, og ikke folkegruppen.

Med vennlig hilsen

"Jeg har tilbrakt natt etter natt som vakt for en kvinne som ble truet av en "norsk gjeng", med 100% norske ungdommer fra en bygd."

Sånne finnes.

"Jeg kjenner 100% norske menn som voldtar datteren sin."

Du har tvilsomme venner!

:)

"Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere "norske menn" for det dette. Det er individene som er ansvarlige, og ikke folkegruppen."

Men det gjør jeg ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Har du noengang hørt meg si noe pent om vestlendinger? :)"

Nei, men jeg har faktisk ikke sett deg skrive noe slemt om dem heller! ;-) (Med unntak av bergensere!)

===

Du skriver: "Er de ikke? De jeg kjenner, og som har bodd i Norge siden de var små, og som jeg ellers regner som helt lik meg på de fleste måter, har f.eks. kvinnesyn som ikke ligner noenting."

Jeg har tilbrakt natt etter natt som vakt for en kvinne som ble truet av en "norsk gjeng", med 100% norske ungdommer fra en bygd.

Jeg kjenner 100% norske menn som voldtar datteren sin.

Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere "norske menn" for det dette. Det er individene som er ansvarlige, og ikke folkegruppen.

Med vennlig hilsen

"Jeg har tilbrakt natt etter natt som vakt for en kvinne som ble truet av en "norsk gjeng", med 100% norske ungdommer fra en bygd."

Sånne finnes.

"Jeg kjenner 100% norske menn som voldtar datteren sin."

Du har tvilsomme venner!

:)

"Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere "norske menn" for det dette. Det er individene som er ansvarlige, og ikke folkegruppen."

Men det gjør jeg ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...