Gå til innhold

Sukker - brus / mørk sjokolade


Captain Cheeseheart

Anbefalte innlegg

Captain Cheeseheart

Det er cirka like mye sukker i en boks Coca Cola (330 ml) som i en plate Freia Premium 70% (100 g). Litt mer og, faktisk.

 

Ganske sykt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er cirka like mye sukker i en boks Coca Cola (330 ml) som i en plate Freia Premium 70% (100 g). Litt mer og, faktisk.

 

Ganske sykt, egentlig.

Hva er sykt med dette? At det er så mye sukker i mørk sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Hva er sykt med dette? At det er så mye sukker i mørk sjokolade?

 

Nei, i brus. Om man sammenligner de to produktene (og i de mengdene), og ser på hva som metter... brus blir man jo bare mer sulten av. Nå er det selvsagt fett og proteiner i sjokoladen også, men en sånn plate metter sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, i brus. Om man sammenligner de to produktene (og i de mengdene), og ser på hva som metter... brus blir man jo bare mer sulten av. 

 

Jeg blir stappmett av Cola.

Anonymous poster hash: 07bea...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... brus blir man jo bare mer sulten av.

Synes du? Av lettbrus kan jeg være enig, med den veldig begrensede erfaring jeg har med produktet, men sukkerbrus metter da? Om man drikker f.eks. ett glass sukkerbrus til middagen blir man jo mye raskere mett enn om man drikker ett glass vann? I alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mer hvis jeg drikker brus til maten. Jeg er glad i cola og koser meg mer hvis jeg unner meg det til mat. Jeg blir mer mett av vann enn cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i brus. Om man sammenligner de to produktene (og i de mengdene), og ser på hva som metter... brus blir man jo bare mer sulten av. Nå er det selvsagt fett og proteiner i sjokoladen også, men en sånn plate metter sinnsykt.

Selv om sukkerinnholdet er ganske likt i de to produktene, så er kaloriinnholdet helt forskjellig. 530 kcal i 100 gram sjokolade, ca 140 i 3.3 dl cola. STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade er vist å ikke påvirke blodsukkeret. Muligens grunnet at det er så mye fett i den.

 

Ja, men da er det jo ikke noe problem. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det jo ikke noe problem. :huh:

Mørk sjokolade inneholder allikevel mye kalorier, men siden den også inneholder en god del sunne stoffer er det "forsvarlig" å spise en liten bit hver dag.  B)  Ikke en halv plate, men et par små ruter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade inneholder allikevel mye kalorier, men siden den også inneholder en god del sunne stoffer er det "forsvarlig" å spise en liten bit hver dag.  B)  Ikke en halv plate, men et par små ruter f.eks.

 

OK, helt greit for dem det funker for - men jeg velger helst mat jeg ikke blir avhengig av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Captain Cheeseheart

Poenget mitt er at hvis man spiser 50 g mørk sjokolade, så vil folk flest orke mindre middag/kveldsmat. Men ikke med brus.

 

Min filosofi er at sukker ikke metter, men at andre næringsstoffer gjør det, spesielt fett og proteiner, uansett om de kommer fra koteletter eller peanøtter eller sjokolader.

 

Jeg sier dette kun av personlig erfaring. Spiser jeg sukker blir blodsukkeret så fucked at jeg ender opp med å spise mer enn opprinnelig til middag. F.eks.

 

Et helt annet aspekt er selvsagt hvor kaloritett maten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at hvis man spiser 50 g mørk sjokolade, så vil folk flest orke mindre middag/kveldsmat. Men ikke med brus.

 

Min filosofi er at sukker ikke metter, men at andre næringsstoffer gjør det, spesielt fett og proteiner, uansett om de kommer fra koteletter eller peanøtter eller sjokolader.

 

Jeg sier dette kun av personlig erfaring. Spiser jeg sukker blir blodsukkeret så fucked at jeg ender opp med å spise mer enn opprinnelig til middag. F.eks.

 

Et helt annet aspekt er selvsagt hvor kaloritett maten er.

 

Velkommen hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade inneholder allikevel mye kalorier, men siden den også inneholder en god del sunne stoffer er det "forsvarlig" å spise en liten bit hver dag.  B)  Ikke en halv plate, men et par små ruter f.eks.

 

Jammen, gjentar jeg meg selv, da er det ikke noe problem, hvis man klarer seg med en liten bit hver dag. Da kan man spise hva som helst... smult, om man så foretrekker. Det blir først et problem hvis man ikke klarer seg med en bit hver dag, og sjokolade har en lei tendens til å skape avhengighet, slik at det blir vanskelig å klare seg med bare én bit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Å, trodde du hadde snekret paller på Iseng.

 

Åh nei, slettes ikke. Stikkord er paraplydrinker, azurblått hav og lettlurte kvinns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...