Gå til innhold

matintoleranse og fysisk aktivitet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, jeg er på diett i en måned da jeg jeg tester allergi og matintoleranse etter div prøver. Nå skal jeg gå marcialonga (7 mil på ski) om 2 uker, og skjønner jeg vil sloite med å få i meg raske karbohydrater i forkant, samt energi under turen. Jeg kan ikke spise følgende ingredienser;

Gluten (hvete, spelt, rug, bygg), havre, melk, egg, sukker, honning, druer, ananas, tørket frukt, potet, ris, pasta, juice, mandler, peanøtter, banan, cashew, brokkoli, mais, sitron

Spørsmål er om du har noen gode råd for næring jeg kan ta i forkant (bor på hotell) og under rennet (må ligge i en rompetaske på turen), så jeg skal klare å gjennomføre turen.

Takknemlig for svar :-)

Mvh

Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke småtterier du skal ligge unna. Kanskje den beste løsningen er å kutte ut skirennet og vente med det til neste år? Kroppen og helsa er vel viktigere enn et skirenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er på diett i en måned da jeg jeg tester allergi og matintoleranse etter div prøver. Nå skal jeg gå marcialonga (7 mil på ski) om 2 uker, og skjønner jeg vil sloite med å få i meg raske karbohydrater i forkant, samt energi under turen. Jeg kan ikke spise følgende ingredienser;

Gluten (hvete, spelt, rug, bygg), havre, melk, egg, sukker, honning, druer, ananas, tørket frukt, potet, ris, pasta, juice, mandler, peanøtter, banan, cashew, brokkoli, mais, sitron

Spørsmål er om du har noen gode råd for næring jeg kan ta i forkant (bor på hotell) og under rennet (må ligge i en rompetaske på turen), så jeg skal klare å gjennomføre turen.

Takknemlig for svar :-)

Mvh

Christine

Jeg ville lagd en frokostblanding basert på ingredienser jeg kan innta (nøtter du kan spise) med soyamelk og syltetøy til. Avokado med reker og soyarømme er også mettende og energigivende. I tillegg ville jeg lagd energibars baser på samme blanding (for å ha med), og da søtet med fruktose. Du kan google glutenfri bakst for å finne oppskrifter. Jeg ville dessuten hatt raust med tykk solbærtoddy på flaske.God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dessuten hatt raust med tykk solbærtoddy på flaske.God tur!

Uten sukker eller honning? Min erfaring med diverse andre sukkererstatninger er de at de dessverre ikke er noe tess. Annet enn suketter, men de gir jo ikke noe energi som jo trengs om man skal gå 7 mil på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sukker eller honning? Min erfaring med diverse andre sukkererstatninger er de at de dessverre ikke er noe tess. Annet enn suketter, men de gir jo ikke noe energi som jo trengs om man skal gå 7 mil på ski.

Suketter er skikkelig urk syns jeg, men både fruktose og sukrin duger for meg. Men dette er jo kun et alternativ om ts kan spise dette da... :-) Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Nå har jeg forsøkt å vri hjernen for å finne et råd til deg, men må si at om du skal fortsette på denne dietten under løpet har jeg dessverre ingen gode tips om mat du kan spise for å gjennomføre et 7 mils skiløp. For å gå så lang på ski er det avgjørende å fylle opp karbohydratlagrene dine i forkant, og dietten du går på ekskluderer så å si alle former for raske karbohydrater. Det eneste jeg kan se at som ikke ligger innunder denne veldig strenge dietten er noen typer grønnsaker samt eple, pære og appelsin (med mindre dette også er ekskludert under ”juice”-begrepet). Jeg tror det blir særdeles vanskelig å fylle glykogenlagrene på gulrot og søtpotet (om ikke dette også er ekskludert?), men det er stort sett det jeg klarer å få gitt av råd i så måte.

De fleste glutenfrie produkter bygges på ris, mais eller potetmel, men det er mulig du klarer å finne spesielle varianter i helsekostbutikk. Da tenker jeg noe lignende som snackbarer, men om du ikke skal ha sukker eller honning i de så vet jeg ikke om noen spesifikke produkter dessverre. Det samme gjelder produkter du får kjøpt i sportsforretninger, altså energidrikker, barer, siruper og lignende. De inneholder glukose (sukker) og faller derfor utenfor din diett.

Du skriver ikke noe om årsaken til denne ekstremt strenge dietten, men jeg håper du så raskt som mulig greier å komme deg tilbake til normalt kosthold. Det er svært belastende for kroppen å gå på en så streng lavkarbokost over lengere tid. Om løpet er viktig for deg å gjennomføre kunne det være lurt å gi kroppen den energien den krever for en slik hard fysisk belastning, men det innebærer da at du må spise karbohydrater.

Lykke til på løpet, og lykke til med utredningen av dietten din. Håper du har god oppfølgning av en klinisk ernæringsfysiolog, og ikke kun stoler på ”allergiprøver” som ikke nødvendigvis gir god pekepinn på intoleranser.

Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...