Gå til innhold

"Hengende" mage...


Confusicus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 24 år, har aldri vært overvektig, men merker nå at jeg begynner å bli litt "utflytende" i mageregionen. Jeg skal begynne å trene for å bli kvitt det problemet, men jeg har samtidig blitt oppmerksom på et litt annet problem også.

Jeg har nemlig en "blåsemage", det vil si at jeg når som helst kan blåse den opp til nesten ballongstørrelse. Det er morsomt det, et lite partytrick, men problemet kommer jo også i at magen lett kan "henge" litt. Jeg har som sagt ikke mye fett, bare litt, på magen. Og magen kan se mye mye større ut enn hva den er pga fettet, pga den "faller" ut slik.

Så lurer jeg da på hva som er årsaken til dette, og om det kan gjøres noe med. I så fall - hva?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

At man har litt stor mage eller hengemage som du kaller det, kan skyldes at magemuskulaturen er i det svakeste laget. Intensiver styrketrening og denne litt "slappe holdningen" vil bedre seg.

At du kan "blåse opp magen" skyldes på den annen side en kraftig diaphragma eller mellomgulvsmuskulatur som lar seg presse helt ned mot bukhulen og magen buler ut. Dette kan jo være litt festlig men har ingen funksjonell betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har litt stor mage eller hengemage som du kaller det, kan skyldes at magemuskulaturen er i det svakeste laget. Intensiver styrketrening og denne litt "slappe holdningen" vil bedre seg.

At du kan "blåse opp magen" skyldes på den annen side en kraftig diaphragma eller mellomgulvsmuskulatur som lar seg presse helt ned mot bukhulen og magen buler ut. Dette kan jo være litt festlig men har ingen funksjonell betydning.

Hvilken type styrketrening er bra for en slik mage da? Sit-ups? Jogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...