Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sigga

45

• Sør

30

• flisa

15

• Hawkwind

15

Mest aktive i denne tråden

Det er lett å være sleivete i svarene til deg -nå skal jeg prøve å ikke være det.

Du er inne på noe som jeg også tenker, jeg vet ikke om vi er enige, men du gir meg i alle fall en asosisiasjon til noe jeg mener er feil i dagens likestillingskamp.

Kvinner er mer underrepresenterte i dag enn for 30 år siden i forskerstillinger. Andelen i styrer og slikt går ikke opp. Vi er fremdeles på god vei til å bli minstepensjonister, vi jobber mer i deltidsstillinger osv osv. Det gjør oss i vårt kapitalistiske, invidividualistiske samfunn på mange måter til en svak gruppe, med mindre reell makt, med dårlgiere økonomi osv osv.

Da jeg fremdeles var bare barnet så jobbet moren min med dette temaet -hun skulle finne ut hvorfor kvinnene i en bestemt bank ikke avanserte, mens mennene som ble ansatt samtidig gjorde det. Hun trodde hun skulle avdekke et "svik" hos banken. Det hun fant var at så og si alle kvinnene hadde barn og jobbet deltid. De to som ikke hadde barn hadde avansert. Så lenge en jobbet deltid kunne en ikke avnasere.

Man kan gråte over dette -og mange gjør det. Jeg derimot synes det er flott at så magne familier fremdeles setter det høyt å ikke jobbe fulltid med små barn -fordi jeg ikke tror familiene har gått av det. Ære være dem som er uenige med meg, men statistikker og alle mulige funn viser jo at svært magne er enige med meg. Mange KVINNER er enige med meg. Mange kvinner mener at denne måten å bruke sin arbeidskapasitet på er det beste valget de kan gjøre.

Hva gjør vi med det? Vi kan skrike opp om at menn også må ta dette ansvaret. Eller vi kan mene at ingen må ta dette ansvaret. Eller vi kan si at de kvinnene som velger dette må få lov til det, og de mennenes om velger slik må også få lov til det. Og om vi vil ha en likestilling av kjønnene, og av den veien kvinner velger å gå gjennomlivet, så må det å være i private omsorgsykert, enten det er med barn, eller med mann eller med foreldre, også bli verdsatt.

Og vi er sakte menn sikkert i ferd med å gjøre det. Nå får en litt pensjonspoeng for å være hjemme med barn. Kontatnstøtten kan jeg ikke skjønne kan forståes på neon annen måte en et støtte til likestilling -men av mange oppleves dette som reaksonært. I mine øyne er det å ta kvinners og noen menns valg på alvor. Og dette må gå hånd i hånd med å legge forholdene til rette for all annen likestillingsprioritering.

Det finnest ikke noe; "jeg liker å vaske gulv" gen... Men vi er ulike i den forstand at den egenskapen er knyttet til genet som representerer orden og logik... Og der scorer kvinner høyest. slik som menn gjør på tall..

Så fordi menn scorer bedre på "tall", så skal kvinner vaske kjøkkengulvet.

Det er jo som å påstå at fordi menn scorer bedre på "tall" må menn bruke grønne sokker, mens kvinner må bruke gule.

Det er overhodet ingen sammenheng mellom forskningen du refererer til, og konklusjonene du trekker.

Med vennlig hilsen

Irettesettelser er greit nok; såfremt de brukes konstruktivt.

Ingen, uansett kjønn, trives med å bli fortalt at de gjør noe så dårlig at de like gjerne kunne latt være å gjøre det.

Om man istedet blir spurt om man ønsker noen tips om hvordan man kan gjøre arbeidet bedre, blir det straks mer positivt.

Uansett om det gjelder mannens vask av gulv eller kvinnen som skifter oljefilter på bilen :-)

Men hva har dette med likestilling å gjøre?

*forvirret*

Med vennlig hilsen

Jeg har vokst opp med en rødstrømpe av en mor, og har sett hvordan hun med sine oppfatninger mer eller mindre tok knekken på eget ekteskap... Og nå er hun nesten som mannehater å regne, fordet ingen av dem passer inn i hennes oppfatning av hvordan en mann bør være...en drømmeillusjon der mannen gjølr alt hun ikke gidder... Det være seg alt fra vaske gulv, skifte dekk til å labbe tur med bikkja...

..kontrollfrik kalles det og er et resultat av det evinnelige kampen mellom kjønnene...

Eller er jeg helt påjordet?

Synd at moren din har så mye aggresjon mot menn. Hun har kanskje opplevd ting vi har sluppet, fordi noen i den generasjonen, banet vei for oss.

Det er ikke sikkert hun hadde blitt fornøyd med en som var akkurat sånn som hun ønsker seg heller, tror problemet ligger på et annet plan..

Men at sånne som moren din har ofret seg, gjør at jeg kan jobbe med det jeg gjør, jeg får samme betaling, kan få barselpermisjon med lønn o.s.v.

Det er langt igjen, og vi blir motarbeidet så det holder.

Bare i dag var det en lang artikkel i aftenposten hvor forfatteren (selvsagt en kvinne) ikke forstår hvorfor det mases sånn med mannlige forbilder for små barn, og flere mannlige ansatte i barnehagene...

Tror man må se på helheten, ikke enkelte innlegg. Det finnes mange egoistiske, uvitende mennesker, men vi må få lov til å ha ulike meninger.

Uten likestillingskampen, tror jeg ikke det hadde vært akseptert at menn snakket om sånne problemer, og viste offentlig at de kunne være redde og svake. Så da har den jo gavnet menn litt også?

Annonse

Joda,men da var det bare swånn...ingen tenkte over det og ingen hadde vondt av det,... sånn er det ikke lenger...

Og hvis far drakk opp mesteparten av lønninga, slo kona og var likegyldig overfor ungene, så "var det bare sånn" da også. Kona og barna hadde ofte ingen mulighet til å få seg noen annen tilværelse pga. økonomisk avhengighet.

De "idylliske" 50-åra besto ikke bare av hjemmeværende, bollebakende mødre, fornøyde, uthvilte fedre og glade, sunne barn. Det fantes ting bak fasaden da også.

Det tror jeg godt du skjønner hvis du har det minste elementaærkunnskap om det ØVRIGE dyrerikets, dets kjønnsroller og oppbygging.

Jeg tror du er på veldig tynn is nå. Naturens orden, hehe.. Hvilken relevans har det at simla føder og dier barn?

Hva har 'naturens orden' med likestilling å gjøre? Er det biologiske faktum at jeg føder og ammer barn et hinder for at jeg skal ha samme muligheter og rettigheter som deg?

Du har vel fått med deg at i tillegg til at vi mennesker har en kropp og som sådan er biologiske vesener for en stor del er kulturelle vesener? Til forskjell fra dyra. Det er i det store og hele svært lite eller ingen 'natur' ute og går når det gjelder hvordan vi regulerer samfunnet og _kulturen_.

'Naturens orden', nå må jeg le litt igjen, hehe...

'Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??'

Vet du hva, dette høres bare helt uhyggelig ut. Mener du virkelig at likestilling er et onde? At menneskers verdi bør settes ut fra hvilket kjønn de tilhører? At muligheter og rettigheter bør fordeles ulikt alt ettersom hvilket kjønn man tilhører?

Nei, dette var sterkt. Nå må jeg rett og slett legge meg nedpå.

Nå må dere ikke ta helt av og bare lese det dere vil se... Jeg sier at; Likestillingen har ført til at vi har så store forventninger til hvordan vi skal fungere sammen i parforholdet, at det blir for vanskelig for oss å leve opp til det. drefor brytes illusjonene våre om det ferfekte livet og det blir brudd...

Har ikke snakket om likestilling som et onde...

du, de forskjellene som forskere finner, de er nok statistisk signifikante, men i praksis så er forskjellene så små når det gjelder logikk og slikt at personlig legning overkjører det helt.

Du nevner rot og rydding og slik ti et annen innlegg -det er når jeg leser slikt at jeg begynner å tro jeg er mann. Hva med meg da?skal jeg måtte ha ansvaret for renholdet i huset pga at jeg er jente? Betyr det ikke noe at jeg hater det som pesten og kommer til å øvre et uvær å være sammen med hver vaskedag?

Likestilling handle rom at kjønsroller ikke er rigide. Et an kan velge utfra personlige interesser, ikke rollens krav.

Du trenger like lite som meg å like å vaske huset, men det samme gjelder mannen din. Men vi har et sånt krav på oss om at vi skal være likestilte på alle plan at mange kvinner føler de ikke har et ok forhold når mannen ikke hjelper til hjemme...vi passer ikke inn i idealet.... Derfor tror vi at forholdet vårt ikke er ment å være... det er bare å lese annethvert innlegg på samlivsforummet det...

Så fordi menn scorer bedre på "tall", så skal kvinner vaske kjøkkengulvet.

Det er jo som å påstå at fordi menn scorer bedre på "tall" må menn bruke grønne sokker, mens kvinner må bruke gule.

Det er overhodet ingen sammenheng mellom forskningen du refererer til, og konklusjonene du trekker.

Med vennlig hilsen

det går ikke ann å ta enkelt ting ut av sammenhengen da.... da ser jo alt teit ut...

med hilsen

Jeg mener heller ikke det der da...bare for å avklare det.

Er veldig glad for stemmeretten, loven om abort og rettene vi har fått i arbeidslivet...men vi holder på å bevege oss inn på områder der det vil ta tusenvis av år å forandre noe...biloigien...og forskjellen mellom kjønnene.. Og det er der jeg mener vi må bremse litt og heller være glad for at vi er ulike før vi blir tvekjønna alle sammen...(",)... Vi må begynne å godta at vi ikke har like forutsetninger, og interesser..

Det er nå ikke slike ting likestilling handler om heller.

Og hvis far drakk opp mesteparten av lønninga, slo kona og var likegyldig overfor ungene, så "var det bare sånn" da også. Kona og barna hadde ofte ingen mulighet til å få seg noen annen tilværelse pga. økonomisk avhengighet.

De "idylliske" 50-åra besto ikke bare av hjemmeværende, bollebakende mødre, fornøyde, uthvilte fedre og glade, sunne barn. Det fantes ting bak fasaden da også.

jada er klar over det. jeg er ikke ute etter å si at alt var bedre før, men at det som har skjedd på den fronten ikke bare har vært til det gode.

...men nå har jeg sagt det jeg ville si..

Annonse

det går ikke ann å ta enkelt ting ut av sammenhengen da.... da ser jo alt teit ut...

med hilsen

Det er du som "finner på" en sammenheng som ikke eksisterer.

Forskjeller i hjernen gir ikke de utslagene du nevner. Det henger bare ikke på greip.

Som jeg påpekte i et av mine første svar her, det du skriver er en non sequitur - konklusjonene din følger simpelthen ikke fra premissene.

Det er som å si "menn hører lyder forskjellig fra kvinner, derfor skal de bruke blå sokker".

Med vennlig hilsen

Forskjeller i hjernen gir ikke de utslagene du nevner. Det henger bare ikke på greip.

Som jeg påpekte i et av mine første svar her, det du skriver er en non sequitur - konklusjonene din følger simpelthen ikke fra premissene.

Det er som å si "menn hører lyder forskjellig fra kvinner, derfor skal de bruke blå sokker".

Med vennlig hilsen

Herregud, kan du ikke gi deg med de sokkene dine...

Nå må dere ikke ta helt av og bare lese det dere vil se... Jeg sier at; Likestillingen har ført til at vi har så store forventninger til hvordan vi skal fungere sammen i parforholdet, at det blir for vanskelig for oss å leve opp til det. drefor brytes illusjonene våre om det ferfekte livet og det blir brudd...

Har ikke snakket om likestilling som et onde...

Det er feil konklusjon, Sigga!

Forventningene ville vært der uansett. De har alltid vært der, og vil alltid være der.

Forskjellen er at med likestilling så skal forventningene være "likere" fordelt mellom kjønnene!

I den grad de fremdeles ikke er jevnt fordelt, skyldes jo det nettopp *mangel* på likestilling.

Med vennlig hilsen

Jeg er også for like muligheter for kjønnene... Men det er bare det at vi nå har så forbasket mye å leve opp til Og det kommer som en bivirkning av likestillingskampen....det er liksom ikke greitt å ønske å være husmor eller gardskjæring... Der ser en når en leser foreldreforum og samlivsforum... Det blir ikke verdsatt på noe vis. Derfor mener jeg at vi ikke har kommet dit vi kanskje ville... det var vel ikke meningen at vi skulle kjernefamilien til livs??

Trygghet er viktig for alle i en familie, store og små. Kanskje vi har mistet noen grunn verdier på veien til 50 % kvinner i alle styrer og lik lønn til alle...

Det er klart vi har mye å leve opp til, men det gjelder både kvinner og menn. Jeg mener å ha hørt at menn bl.a. har høyere selvmordsstatistikk. Å legge skylden for prestasjonsangst på likestilling mlm kjønn er litt drøyt... Kampen startet lenge før kjernefamilien var vanligste samlivsform! Kjernefamilien med hjemmeværende husmor ble vanlig i etterkrigstiden (50-tallet).

Med vennlig hilsen

Jeg har vel ikke konkludert enda, men kommet med en påstand...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...