Gå til innhold

rehabilitering av kriminelle-NHD


Gjest vioola

Anbefalte innlegg

Gjest vioola

"rehabiliterte" drapsmenn, seksualmordere,pedofile,overgripere. etc..

bør de noengang slippe ut i samfunnet igjen?

er det pedofile som greier å ikke forgripe seg på noen?

finnes det noen behandling.

har diskutert masse med snoopy . Tror jeg er litt mindre kompromissløs enn han.. sperr de inne et sted hvor de aldri kan skade noen igjen. etc.

virker som om når noen også først har forgrepet seg på noen er sannsynligheten stor for at de vil gjøre det igjen.

vil gjerne ha en psykiaters synspunkt på det.

litt fordi det er deres vurderinger som ofte blir lagt til grunn i forhold til gjentakelsesfare og sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    17

  • thinkerbell

    10

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    1

  • bugge -jenta

    1

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skal gjøre en del studier i litteraturen og komme tilbake med svar.

Jeg kan allerede nå si at det er stor forskjell på de gruppene du nevner her mht til risiko for nye kriminelle handlinger.

Også innen gruppne er det betydelige forskjeller f.eks blant drapsmenn. Skal komme tilbake til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Jeg skal gjøre en del studier i litteraturen og komme tilbake med svar.

Jeg kan allerede nå si at det er stor forskjell på de gruppene du nevner her mht til risiko for nye kriminelle handlinger.

Også innen gruppne er det betydelige forskjeller f.eks blant drapsmenn. Skal komme tilbake til dette.

Gøy med interesserte, hjelpsomme mennesker. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre en del studier i litteraturen og komme tilbake med svar.

Jeg kan allerede nå si at det er stor forskjell på de gruppene du nevner her mht til risiko for nye kriminelle handlinger.

Også innen gruppne er det betydelige forskjeller f.eks blant drapsmenn. Skal komme tilbake til dette.

En del voldtektsmenn og overgripere havner i kriminalomsorg i frihet.

Det blir da ikke lengre domstolen, men behandlerne som avgjør graden av frihet.

Etter mitt syn kommer da behandlerne i en meget uheldig dobbeltrolle, som både dommere og behandlere. Det finnes heller ikke lengre noen til å ivareta offerets / ofrenes og samfunnets behov for rettferdighet og beskyttelse.

For ikke mange år siden verserte det en sak, i Bergen tror jeg, der en meget voldelig voldteksforbryter "slo til" igjen. Han ble av krimminalomsorg i frihet plassert hybelleilighet i en enebolig hos en nokså ung kvinne som var mye alene. Hun fikk ikke noen informasjon om mannens bakgrunn, tvert imot, bare gode skussmål. Hun flyktet naken ut av huset, hvorpå mannen tok en gutt til gissel.

Endte nokså bra, men det ble et lurveleven etterpå. Har regelverket siden blitt endret i lys av slike episoder.

Etter mitt syn burde en krimminell som får større frihet enn h*n opprinnelig var dømt for, tilbake til den samme domstolen som de ble dømt i for å få noen lettelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Spennende tema!

Jeg jobber naa med bl a slike mennesker du beskriver.

Det vi vet, dvs hva jeg vet foreloebig...er at vi vet svaert lite om hvorvidt behandling nytter.

Det er svaert faa langtidsstudier.

De som rapporterer bedring bygger det stort sett paa

spesielle tester som er ment aa maale holdninger etter lovbrudd,men foer behandling.

Saa halveis i behandlingen, deretter etter avsluttet behandling.

men er det genuin endring?

Eller dyktighet til f.eks. aa svare "riktig"?

det er indikasjoner som viser at kognetiv behandling har en positiv paavirkning mht redusert kriminalitet fem aar etter loeslatelse.

Men er det genuin bedring, eller er det forholdene som er tilrettelagt godt etter soning for dem som deltar i studiene?

jeg kan evt komme tilbake i morgen - fra jobben - med henvisninger.

Foroevrig - standard behandling for sex overgripere er et opplegg over 50 uker. Deretter er det vedlikeholdsgrupper.

Saa en liten brannfakkel...jeg tror ikke saa veldig mye paa at kognitiv terapi alene skaper endringer hos disse menneskene paa sikt.

Skal man ha haap om aa oppnaa det maa man i tillegg angripe selve aarsaken til at de i foerste omgang ble "offenders" - altsaa en mer dynamisk tilnaerming. (og det innebaerer IKKE at man graver i barndommen! projeksjonene utspilles her og naa - og man kan arbeide utfra det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja der finnes behandling for overgripere/pedofile, desverre er den per i dag alt for lite tilgjengelig. selvsagt er det viktig at disse menneskene får behandling, og ikke minst _riktig_ behandling. Å plassere disse menneskene i fengsel er ingen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Ja der finnes behandling for overgripere/pedofile, desverre er den per i dag alt for lite tilgjengelig. selvsagt er det viktig at disse menneskene får behandling, og ikke minst _riktig_ behandling. Å plassere disse menneskene i fengsel er ingen god løsning.

mange av dem er paa fengsels sykehus..ihvertfall her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange av dem er paa fengsels sykehus..ihvertfall her

ja, og så kan man spørre seg om det er riktig. Jeg snakker da ikke om psykoser etc, men eksempelvis pedofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

ja, og så kan man spørre seg om det er riktig. Jeg snakker da ikke om psykoser etc, men eksempelvis pedofile.

det er ikke noedvendigvis bare psykoser...det er faktisk relativt sjelden.

Mange overgripere har andre diagnoser, f.eks PD. Eller de har saapass "challenging behaviou" (hve heter det paa norsk?) med selvskading at de maa innlegges paa High security sykehus(merkelig, naar det gjelder jobb saa kan jeg ikke norsk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noedvendigvis bare psykoser...det er faktisk relativt sjelden.

Mange overgripere har andre diagnoser, f.eks PD. Eller de har saapass "challenging behaviou" (hve heter det paa norsk?) med selvskading at de maa innlegges paa High security sykehus(merkelig, naar det gjelder jobb saa kan jeg ikke norsk!)

jeg tror jeg er litt uenig, men jeg klarer ikke diskutere med deg just nu. *vinhode og sukker-rush*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der finnes behandling for overgripere/pedofile, desverre er den per i dag alt for lite tilgjengelig. selvsagt er det viktig at disse menneskene får behandling, og ikke minst _riktig_ behandling. Å plassere disse menneskene i fengsel er ingen god løsning.

Det er minst tre behov å ta hensyn til. Den kriminelles behov for rehabilitering og ny start. Ofte er det dette som kommer i fokus først. Offerets behov for oppreisning, rettferdighet og beskyttelse. Samfunnets behov for beskyttelse og for å vise sine grenser.

Ofte synes jeg de to siste punktene lider sterkt under fokuseringen på det første. De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle.

De har valgt å skade andre på ulike måter. Personer som påfører andre livslange skader, og som er troene til å gjøre det igjen, bør samfunnet ha rett og plikt til å beskytte seg mot. Om eneste virkemiddelet blir å sperre dem inne, får man heller gjøre det.

Hvor mange skal sitte innesperret med voldsalarm for at en voldsmann skal få gå fritt på gaten?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst tre behov å ta hensyn til. Den kriminelles behov for rehabilitering og ny start. Ofte er det dette som kommer i fokus først. Offerets behov for oppreisning, rettferdighet og beskyttelse. Samfunnets behov for beskyttelse og for å vise sine grenser.

Ofte synes jeg de to siste punktene lider sterkt under fokuseringen på det første. De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle.

De har valgt å skade andre på ulike måter. Personer som påfører andre livslange skader, og som er troene til å gjøre det igjen, bør samfunnet ha rett og plikt til å beskytte seg mot. Om eneste virkemiddelet blir å sperre dem inne, får man heller gjøre det.

Hvor mange skal sitte innesperret med voldsalarm for at en voldsmann skal få gå fritt på gaten?

mvh

Så løsningen er å bure alle pedofile inne, gjerne på en øde øy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoopy83

Det er minst tre behov å ta hensyn til. Den kriminelles behov for rehabilitering og ny start. Ofte er det dette som kommer i fokus først. Offerets behov for oppreisning, rettferdighet og beskyttelse. Samfunnets behov for beskyttelse og for å vise sine grenser.

Ofte synes jeg de to siste punktene lider sterkt under fokuseringen på det første. De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle.

De har valgt å skade andre på ulike måter. Personer som påfører andre livslange skader, og som er troene til å gjøre det igjen, bør samfunnet ha rett og plikt til å beskytte seg mot. Om eneste virkemiddelet blir å sperre dem inne, får man heller gjøre det.

Hvor mange skal sitte innesperret med voldsalarm for at en voldsmann skal få gå fritt på gaten?

mvh

"De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle"

Jeg finner det helt ubegripelig at ikke en sjel på et forum for psykiatri ikke forstår at alle kriminelle er syke, per definisjon.

I all vennskapelighet; kan du gi meg en forklaring på den kriminelle hjerne uten å forklare det med sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så løsningen er å bure alle pedofile inne, gjerne på en øde øy?

Jeg sa ikke alle.

Men enkelte burde man vurdere å holde adskilt fra lovlydige borgere på livstid. Hvor mange barn skal betale prisen for nye sjanser og psykologiske eksprimenter.

Det bør gå en grense et eller annet sted for når man ikke lengre kan ansees som tilliten verdig til å ferdes fritt i samfunnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle"

Jeg finner det helt ubegripelig at ikke en sjel på et forum for psykiatri ikke forstår at alle kriminelle er syke, per definisjon.

I all vennskapelighet; kan du gi meg en forklaring på den kriminelle hjerne uten å forklare det med sykdom?

V_a_l_g.

Jeg vil ha mer penger enn jeg greier å tjene på ærlig vis. Jeg velger å rane en bank.

Jeg vil ha sex og makt over kvinner. Jeg velger å voldta.

Krimminalitet dreier seg ikke bare om sykdom, men om valgte egoistiske handlinger.

Noen ganger er krimminalitet direkte utløst av sykdom.

Hvis jeg fikk en fysisk sykdom eller bar på en smitte, som var så smittsom og alvorlig at det satte andres liv og helse i fare, ville jeg bli tvunget til isolasjon etter norsk lov. Mennesker som med viten og vilje har spredt HIV smitte, har blitt dømt for det.

Er det mer urimelig at mennesker som har for vane og sette andres liv og helse i fare, eller med viten og vilje skade andre, blir isolert.

Når man overskrider en viss grense må man faktisk sette den helt uskyldige parts interesser først.

Det er trist at man i Norge er så lite villige til å innrømme at friske mennesker faktisk kan velge ondskap.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

"De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle"

Jeg finner det helt ubegripelig at ikke en sjel på et forum for psykiatri ikke forstår at alle kriminelle er syke, per definisjon.

I all vennskapelighet; kan du gi meg en forklaring på den kriminelle hjerne uten å forklare det med sykdom?

See mitt svar litt lengre nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste krimminelle er ikke primært syke, men krimminelle"

Jeg finner det helt ubegripelig at ikke en sjel på et forum for psykiatri ikke forstår at alle kriminelle er syke, per definisjon.

I all vennskapelighet; kan du gi meg en forklaring på den kriminelle hjerne uten å forklare det med sykdom?

jeg blir rett og slett forbløffet at du stiller det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

V_a_l_g.

Jeg vil ha mer penger enn jeg greier å tjene på ærlig vis. Jeg velger å rane en bank.

Jeg vil ha sex og makt over kvinner. Jeg velger å voldta.

Krimminalitet dreier seg ikke bare om sykdom, men om valgte egoistiske handlinger.

Noen ganger er krimminalitet direkte utløst av sykdom.

Hvis jeg fikk en fysisk sykdom eller bar på en smitte, som var så smittsom og alvorlig at det satte andres liv og helse i fare, ville jeg bli tvunget til isolasjon etter norsk lov. Mennesker som med viten og vilje har spredt HIV smitte, har blitt dømt for det.

Er det mer urimelig at mennesker som har for vane og sette andres liv og helse i fare, eller med viten og vilje skade andre, blir isolert.

Når man overskrider en viss grense må man faktisk sette den helt uskyldige parts interesser først.

Det er trist at man i Norge er så lite villige til å innrømme at friske mennesker faktisk kan velge ondskap.

mvh

Valg? Jeg føler ikke at jeg har noe valg i avgjørelsene jeg tar. Ikke en eneste en.

Jeg gjør som regel det som gjør meg mest lykkelig tror jeg.

Heldigvis tror jeg ikke at jeg blir noe lykkelig av å rane banker...

De kriminelle tror de blir mer lykkelige av f.eks. å rane banker. Derfor raner de banker.

Og å tro noe slik er jo rein ufornuft, man ser jo faktisk vekk fra det som er virkelighet, nemlig at de færreste blir mer lykkelig av å rane banker.

Og å klare å tenke så ufornuftig, er jo noe av det samme som å være psykotisk det.

Sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

jeg blir rett og slett forbløffet at du stiller det spørsmålet.

Dette er grunnen til min ensomhet og isolasjon.

Endel av grunnen i alle fall.

Min erkjennelse er så sær at alle tror jeg er dum, gal, kverulantisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...