Gå til innhold

stakkars meg...


Gjest Pimpi

Anbefalte innlegg

jeg har forklart i flere innlegg hva jeg mener og når du ikke har forstått det enda så vet jeg nesten ikke hvordan jeg skal skrive for at du skal forstå. Bruker katt som eksempel nå da, for ikke å blande inn flere dyr og å forvirre. Men jegmener at det spikller ingen rolle om det er en katt eller en hund eller en levende pinne eller skorpion eller edderkopp.

Når man skaffer seg et dyr så har man tatt en beslutning og skaffet seg et nytt familiemedlem. Man har et like stort ansvar for dette dyret, som for andre medlemmer av familieen. Ansvaret for dette dyret er selvfølgelig større enn for "ville" dyr. Man får et nytt familiemedlem ganske enkelt. For sikkerhets skyld så vil jeg bare ha sagt at jeg mener man skal ta vare på ville dyr man finner skadet også. Jeg har til og med betalt for spjelking av fot på en hareunge, og den var absolutt ikke en tam hare jeg hadde hjemme. Likedan har jeg tatt taxi til dyrlegen med en skadet due, som jeg betalte for avliving for fordi dyrlegen mente det var best med de skadene den hadde.

Jeg ville gladelig brukt 10 tusen på en nødvendig operasjon på en katt i familien, men jeg har aldri vurdert en grense for dyr som ikke er mine egne.

Jeg ville aldri i verden ha brukt masse penger på fjolleri for katta slik som diamanthalsbånd for eksempel. Skjønner du forskjellen?

Og jeg skjønner ikke at å bruke penger på liv og helse for et dyr er i motsetning til å bry seg om situasjonen i Afrika. Jeg har ikke bodd og jobbet i Afrika, men har situasjonen nært innpå livet gjennom afrikanske venner og kjente og politisk engasjement.

Når du bruker 10000 kr på en hamster, så kan du ikke bruke de samme 10000 kr for å redde en unge.

Det handler om prioriteringer, og symbolismen. (Se svar til Carma.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    58

  • laguna1365380434

    15

  • carma

    14

  • Osiris

    11

Mest aktive i denne tråden

Men hvis du må velge da?

Det er jo nettopp det som er poenget her! At du ikke har nok penger til å redde både katten og ungen.

Med vennlig hilsen

Envher må gjøre det den enkelte kan. Krisa i Afrika er klima og menneskeskapt og det er viktig med nødhjelp. Men samtidig er det viktig å jobbe for systemendring både internasjonalt og her hjemme for å unngå at slike kriser fortsetter.

Folk behøver ikke å bli påmint og å få dårlig samvittighet for at de ikke gir nok eller gjør nok hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker 10000 kr på en hamster, så kan du ikke bruke de samme 10000 kr for å redde en unge.

Det handler om prioriteringer, og symbolismen. (Se svar til Carma.)

Nei du kan ikke bruke de samme ti tusen to ganger. Det har jeg da heller aldri sagt eller skrevet noe sted. Men 10 tusen på en operasjon er noe man gjør kanskje hvert femte år. Det skulle vel tilsvare ca 150 til 170 kr per måned, noe jeg tror ganske mange av betaler per måned til Leger uten grenser, Redd Barna, Norsk Folkehjelp eller Røde Kors. Så det går an å gjøre begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Ja, på mange måter, fordi man gir ikke *mat* eler *medisiner* (symbolske ting for mennesker) til en sofa.

Det er ikke sofaen man gir pengene til, men seg selv.

Når man bruker 10000 kr på en katt, er det da for katten eller for eieren?

(Jeg spør ikke for å "sette deg fast", eller være slem"; du er en av de få som argumenterer godt i denne tråden.)

Med vennlig hilsen

Ærlig talt, HVA?!

Så mat og medisiner er altså det eneste ewn ikke skal gi katt?! Så hvis jeg kjøper dette tidligere omtalte diamanthalsbåndet,og puter i silke og tyll for samme sum, da er det helt i orden?!

Og hvem har bestemt at medisin og mat er spesielt symbolsk? Du alene?

Selvom jeg er helt tilbøyelig til å mene at folk får disponere sine private penger nøyaktig som de vil, vil jeg allikevel se både slettere symbolisme, laangt dårligere signaleffekt, og ikke for å snakke om kaldere mennesker når jeg ser folk som kjøper seg nye sofaer annenhver uke og knalldyre drinker og sånn og samtidig nekter en alkis en tier..?! Gjør ikke du?

Viser folk omsorg for dyrene, gir det håp!

Og, siden du driver å setter ting på spissen..Klart det er mulig at penger jeg bruker påkatten bruker jeg indirekte på meg selv. Jeg ville ikke orke at katten min var syk og hadde det vondt. Men du? Akkurat det samme kan en si om å gi penger til barn i Afrika også! Følger man disse filosofiene helt ut gjør man nemlig alt "for nummer en"..For å føle seg viktig, snill & god, å føle at en gjør en forskjell. I det lyset er det vanskelig å komme på EN ENESTE altruistisk handling på altruistisk intensjon.

Konsekvensene blir selvsagt forskjellige..Noen handlinger fører til bedre liv for ett dyr, andre for folk..Begge er bra, og som sagt, jeg tror begge genererer mer av samme, fordi medfølelse avler mere raushet og medfølelse,

Andre handlinger medfører ikke hyggelige konsekvenser for hverken folk eller dyr. Noen ganger medfører handlinger og pengeforbruk til og med det stikk motsatte..Hvorfor ikke ta ressursene herfra, om man først skal omprioritere? Den symbolisme tingen din var SYLTYNN, så hvis det er det eneste du kan hoste opp, så COME ON!

Dessuten spurte du meg tidligere om hvordan jeg verdiinndelte og klassifiserte liv.

Det tror jeg er en YTTERST kilen oppgave!

Men jeg har som en regel å utvise respekt, ydmykhet, medfølelse og forsøksvis forståelse for skapninger jeg VET har evne til å føle. En katt, vet jeg med sikerhet at har det.Akkurat som oss.

Med fare for å være på vitenskapelig gyngende grunn vil jeg anta at en mygg eller en fisk ikke kan lide eller føle seg verdsatt og glad på samme måte.

I tillegg mener jeg nærhetsparameteret er sentralt.Ikke fult så sympatisk kanskje, men meget menneskelig. Jeg vil være mere tilbøyelig tilå bry meg om, og ha medfølelse med noen jeg kjenner, og vet noen jeg vet jeg kan gjøre noe for. Det er helt naturlig! Samtidig som dette ikke er til hinder for engasjement i saker som er geografisk og følelsesmessig fjernere, tvert om.

Hjelper du katten og naboen din, og de barna fra afrika eller russiske barnehjem du HAR sett påtv, er det mere likely at du hjelper også de du ikke har sett neste gang.

Men klart vi trenger påminnelser,ute av øye, ute av sinn. Men det tror jeg ikke kommer av mangel på empati, men av forsvar..Hvor mye en vil ta innover seg m.m

Jeg synes art og inteligens er langt mindre relevant som humant inndelingskriterie, og jeg er sikker på at historiebøkene kommer til å ha sitt å si når det kommer til å beskrive vår tids menneskers måte å tenke & handle mot dyr på.

(faen gikk det på inteligens og evne til å kunne bruke verktøy & avansert kommunikasjon og sånn (som såvidt meg bekjent fortsatt er den viktigste artsinndelingen for typen folk, sant?) kunne jo Bill Gates ha SPIST meg når som helst,eller nektet meg lege, fordi folk som var flinkere med verktøy, og smartere enn meg også trengte..;-)) Nice, huh?;-))

Sorry litt flåsete slutt, men dette MENER jeg! Å tenke på dyr på den måten er styggedom, det er en ting, men en annen enn er at det regnestykket du setter opp og mener er logisk, det ER ikke det! Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Saken er at når man har sett mennesker sulte (inkl 20 stykk i familien før) så ser man kanskje på verden i et annet perspektiv?

Selvsagt redder man "sine nærmeste først", men man er da ikke så "død" at man ikke forstår at andre også trenger hjelp?

Med vennlig hilsen

Selvsagt gjør man det.

Jeg vil bare frem til at vi bruker penger på mye tull og tøys, og du velger angripe noen som bruker penger på en katt.

Det forstår jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Joda.

Hvordan tror du en mor "føler" når ungen hennes dør av sult?

Unnskyld det brutale spørsmålet, men det er faktisk det som er virkeligheten her.

Med vennlig hilsen

Jeg har barn selv, så jeg har ingen problemer med å sette meg inn i den situasjonen.

Jeg bruker penger på ufornuftige ting hele tiden, og jeg kan med rette kritiseres, fremfor en som bruker penger på et levende liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var dyrt bare for sterilisering? Må ha vært noe annet som jeg ikke har fått med meg?

Vi betalte ca 1500 for sterilisering på vår katt, vi måtte fordi det var gått betennelse i livmoren. Så de fjernet hele livmoren.

Upps, godt jeg garderte meg da... (at det måtte være noe jeg ikke hadde fått med meg....)

Men syns det var dyrt uansett - er vel ikke så stor forskjell på de 2 tingene? Og jeg hadde bare lest hovedinnlegget og der stod det ikke noe om at det var midt på natta osv...

Men lover å lese bedre neste gang altså!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham, skal jeg si noe om dette jeg og da... tråden begynner kanskje å bli gammel... det går så fort her at en stakkar rekker jo ikke å henge med i svingene :-)

Vel, jeg synes både den ene og den andre av dere kan ta litt av her jeg... den ene synser at dyr er like verdifulle som mennesker, den andre provoserer og likestiller en mygg med en familiekatt... den tredje skjeller ut den andre... og i bunn og grunn koker alt ned til synsing... og alle er vi forskjellige, og derfor synser vi gjerne forskjellig også...

Personlig er jeg av den oppfatning at mennesket innehar en helt spesiell posisjon i verden - og kanskje kan man og kalle det en verdi. Mennesket har en spesiell verdi. En verdi som måles på en annen måte enn dyr. Vi spiser dyr (mange av oss ihvertfal), vi jakter på dyr, vi kjøper og selger dyr, vi bruker dyr til ulike ting, vi dresserer syr og forventer at de skal være lydige mot oss, og veldig mange dyr er helt prisgitt vår omsorg. Dermed mener jeg at dyr og menensker kan ikke måles i samme "verdimål". Dyr har sin egenverdi, som er noe annet enn den verdien som settes på det frie mennesket, og mennesket har en del grunnleggende behov som må dekkes for at verdien skal være mennesket verdig. Som at primærbehovene må dekkes (mat, tak over hodet, medisiner, etc.) Men betyr det at et dyr, et kjæledyr som er helt og holdent prisgitt menenskets omrosg, ikke har rett på å få dekket sine primærbehov? Jeg synes ikke det. Jeg mener vi er forvaltere av dyrs rettigheter, og er et dyr sykt så er det vårt ansvar å hjelpe det. Helst se til at dyret overlever og får det bra etterpå. Jeg har sjøl to katter, og jeg tror jeg ville betalt en sådann sum for å redde livet dems jeg og. En helt annen sak er at jeg ville ikke latt kattene mine bli gravide i utgangspunktet!... Jeg har betalt 1500 kr.for å få dem sterilisert. øremerket og vaksinert. Det er "nok" katter rundt omkring, mener jeg. Jeg synes likevel det blir ganske feil å sammenligne etiske problemstillinger aom medisinsk behandling av dyr som lider og sultende barn i Afrika... Det ene hverken fordrer eller utelukker det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest black adder

Hei,

Jo, selvsagt gjør jeg det, men når man skriver om pengeforbruk på DOL må man også regne med tilsvar. Hvorfor skulle man ellers skrive? Bare for å jatte?

Det er nå engang slik at "mat og medisiner" er spesielt. Når man kan bruke 10000 kr på en katt, samtidig som tusenvis av bar dør, så er det i aller høyeste grad på sin plass å påpeke dette.

Selv om det alltid faller noen tungt for brystet.

Med vennlig hilsen

''Det er nå engang slik at "mat og medisiner" er spesielt. Når man kan bruke 10000 kr på en katt, samtidig som tusenvis av bar dør, så er det i aller høyeste grad på sin plass å påpeke dette.''

Folk må da selv få lov til å bestemme hvordan de skal bruke pengene sine. Det er da ikke noe verre å bruke 10000 på en katt enn samme beløp på en sydentur. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at veterinærene er spinnville i prisingen. De forlanger mer for å behandle dyr enn humanleger forlanger for å behandle oss. Min forlangte 500 kr for en fillejobb. Senere ba jeg om kopi av kvitteringen, og da viste det seg at hun hadde bokført kr 250. Det er ergelig å se at jeg må betale skatt mens andre frekkaser snyter vilt.

Tja, så er ikke veterinærene subsidiert slik fastleger og offentlige sykehus er heller, da. Hvem skal betale for deres utdannelse og kompentanse om ikke dem som ønsker tjenestene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at veterinærene er spinnville i prisingen. De forlanger mer for å behandle dyr enn humanleger forlanger for å behandle oss. Min forlangte 500 kr for en fillejobb. Senere ba jeg om kopi av kvitteringen, og da viste det seg at hun hadde bokført kr 250. Det er ergelig å se at jeg må betale skatt mens andre frekkaser snyter vilt.

...hvordan kom denne tråden opp på 100 nyeste..??? Så plutselig flisa blant dem som hadde svart, og Gemini og en rekke andre fra "gamledager"..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

...hvordan kom denne tråden opp på 100 nyeste..??? Så plutselig flisa blant dem som hadde svart, og Gemini og en rekke andre fra "gamledager"..... :-)

denne tråden er vel et godt eksempel på hvorfor mange har trukket seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...hvordan kom denne tråden opp på 100 nyeste..??? Så plutselig flisa blant dem som hadde svart, og Gemini og en rekke andre fra "gamledager"..... :-)

Det var nok black adder under her som ikke fant noe nyere innlegg fra Sør som kunne hakkes på. (Se datoen litt foran der overskriften skifter til Hva med en hamster?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok black adder under her som ikke fant noe nyere innlegg fra Sør som kunne hakkes på. (Se datoen litt foran der overskriften skifter til Hva med en hamster?)

Ja, jeg så det og tenkte det samme - noen har gjort et søk på Sørs gamle innlegg og ikke klart å la være å kommentere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å unngå neverending-tråder

Du skrev: "Et liv er verdt like mye enten det er en katt eller et menneske."

Det er et utrolig sterkt utsagn.

Jeg ber deg forklare hvilke dyr og hvilke mennesker det gjelder. Bare katter? Bare unger i Afrika?

Med vennlig hilsen

Hei Sør, kan du ikke la være å endre overskriften når du svarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...