Gå til innhold

Ekskjæresten hennes


Gjest mann1976

Anbefalte innlegg

Hvilke utdanninger er banale og hvilke er ikke banale?

Enhver utdanning er rimelig banal, i prinsippet. Her til lands har alle i utgangspunktet muligheten til å ta den utdanningen de ønsker. Men selvfølgelig - en doktorgrad ligger litt høyt, og tyder på en insatsvilje og et engasjement som nok er litt sterkere enn hos folk flest. Men å flagge for en tre-årig utdanning - den laveste akademiske graden som finnes - blir tullete, synes jeg (derav det fjollete med en ingeniør-ring).

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 215
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    66

  • Glimtipper

    43

  • Maggi

    26

  • fei1365380229

    14

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke lett å skjønne om du mener ting alvorlig eller ikke. Formen på DOL er nå en gang slik at du skriver det ned, og ingen kan høre på stemmen eller se i ansiktet ditt hvordan det er ment. Når det er såvidt mange som har oppfattet deg annerledes, kan det kanskje være på sin plass å vende deg innover og spørre deg selv om det kanskje var noe du kunne skrevet/vinklet annerledes i stedet for å vende alt ut mot dem som har oppfattet deg negavtivt og reagert på det.

Dette minner forøvrig om en tråd vi to var aktive på i dag, hvor det var en annen (trådstarter) du mente gjorde noe av det samme (nemlig ikke ville høre på andre).

Mvh

Jeg er ikke trådstarter i denne tråden og ikke har jeg bedt om råd. Dermed er sammenligningen din veldig søkt.

Jeg hører på andre. Jeg forklarer hva jeg opprinnelig mente og at det var tull. Det betyr jo ikke at jeg vil slutte å komme med flåsete bemerkninger i ny og ne? Det jeg er villig til å høre på, er om noen mener jeg var slem i det jeg sa som var _alvorlig_. Når det ikke bare er en misforståelse, så er det verdt å ta til seg, for da sier det noe om min faktisk holdning og mine faktiske meninger. De er jeg villig til å vurdere. En kommunikasjonsfeil tar jeg der i mot ikke så tungt, det kan skje og det er ikke så mye å gjøre noe med. Med mindre man skal slutte å sette ting på spissen, si noe med humor eller tulle med andre. Og det har jeg faktisk ikke lyst til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du ikke tror meg, er det lite jeg kan gjøre med det, annet enn å anbefale deg å lese sandemose."

Å, jeg tror så gjerne at du tror det selv. Det endrer imildertid ikke det faktum at du ikke har bæret av peiling på hva du faktisk snakker om selv. Så det er dermed helt meningsløst å forsøke å diskutere - du bare gjentar det samme sludderet om og om igjen, uten at du klarer å argumentere for det. Du har kanskje gått i skole hos sør? :-)

Jeg spør igjen: Nøyaktig hva i spørsmålet om hva den opplysningen hadde slags funksjon, som en del av spørsmålet, har med janteloven å gjøre? Har jeg eller noen andre sagt til vedkommende at han ikke får lov å snakke om at han har høyere utdannelse? Ikke det, nei. Har vi imildertid undret oss over hva akkurat den opplysningen var ment å skulle forklare eller utdype? Javisst. Og har det noe med janteloven å gjøre? Selvfølgelig ikke.

".........................................."

Nå refererer jeg til hele tråden og ikke bare førsteinnlegget. Dette har jeg sagt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe saklig å komme med, annet enn disse barnehage-utbruddene dine? F.eks definére hvordan det å spørre om sammenhengen mellom to eller flere opplysninger i et innlegg er, kan være det samme som å "angripe"? Ikke? Hvorfor er jeg ikke overrasket? :-)

".............................................."

Du har definert problemstillingen selv, og da kan du vel også svare selv?

Jeg gidder ikke svare deg med den "drittsekkmentaliteten" du utviser nå.

Vi kan heller komme tilbake til det, når du blir edru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke trådstarter i denne tråden og ikke har jeg bedt om råd. Dermed er sammenligningen din veldig søkt.

Jeg hører på andre. Jeg forklarer hva jeg opprinnelig mente og at det var tull. Det betyr jo ikke at jeg vil slutte å komme med flåsete bemerkninger i ny og ne? Det jeg er villig til å høre på, er om noen mener jeg var slem i det jeg sa som var _alvorlig_. Når det ikke bare er en misforståelse, så er det verdt å ta til seg, for da sier det noe om min faktisk holdning og mine faktiske meninger. De er jeg villig til å vurdere. En kommunikasjonsfeil tar jeg der i mot ikke så tungt, det kan skje og det er ikke så mye å gjøre noe med. Med mindre man skal slutte å sette ting på spissen, si noe med humor eller tulle med andre. Og det har jeg faktisk ikke lyst til :)

Greit, det er din egen sak hvilket menneske du vil være og i hvilken grad du er åpen for innspill fra andre. Men dine argumenter/gode råd til andre svekkes dersom du ikke er mottakelig selv.

Med dette avlutter jeg diskusjonen med deg. Ha en god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg tror vi kan bli enige. Litt, i hvert fall :) For jeg setter pris på at du nevner det og at du nevner det når det skjer. Men jeg setter større pris på det om det blir nevnt på en måte som refererer til hva du skulle ønske jeg forandret.

Jeg skriver rett fram (i den andre tråden du refererer til) og pakker ikke meningene mine inn i bomull. Men jeg prøver å unngå personangrep. At du mente jeg burde ha vært mer forsiktig med hva jeg sa akkurat til denne moren er greit nok, men akkurat der er jeg ikke enig. Jeg svarte rett fram og ga råd, i henhold til hvilken pedagogikk _jeg_ synes er riktig. Det må være lov.

Ang. akkurat denne tråden, så satte jeg ting på spissen og det var i forhold til Prozac. At du ikke synes spøken var morsom er greit det og, men jeg mente det altså _ikke_ som et angrep. I motsetning til de jeg refererte til i mitt tidligere innlegg, som helt tydelig ønsket å si noe stygt om meg (og andre) som person.

Kan godt hende du ikke mente noe negativt med det du skrev, men det var egnet til å bli oppfattet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, det er din egen sak hvilket menneske du vil være og i hvilken grad du er åpen for innspill fra andre. Men dine argumenter/gode råd til andre svekkes dersom du ikke er mottakelig selv.

Med dette avlutter jeg diskusjonen med deg. Ha en god kveld.

Nå sa jeg jo at jeg er åpen for innspill, men det var kanskje litt vanskelig å forstå...

God kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

Deg om det.

Jeg interesserer meg ikke for utdannelsen/yrket ditt, med mindre vi snakk rom noe relevant :-)

"........................................."

Det er like greit, for jeg opplyser ikke på dol hverken utdannelsen eller yrket mitt.

Klart at jo mer jeg får vite om deg, til mer nyansert inntrykk gir det meg.

Det er bl.a. derfor kjente nick får flere svar enn ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. En jus-professor er vel sjelden like "morsom" som en sykepleier, selv om begge har "høyere utdannelse" :-)

"..............................................."

Humor er som alt annet, avhengig av hvem som er den annen part. De fleste jusprofessorer har en utmerket form for humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe saklig å komme med, annet enn disse barnehage-utbruddene dine? F.eks definére hvordan det å spørre om sammenhengen mellom to eller flere opplysninger i et innlegg er, kan være det samme som å "angripe"? Ikke? Hvorfor er jeg ikke overrasket? :-)

".............................................."

Hvorfor er forresten "barnehage - utbrudd" noe dårligere enn andre utbrudd?

Du kritiserer trådstarter for å presentere seg med tittel, og fane seg selv bedre enn andre, på grunn av det.

Du bør i det minste være logisk i dine ressonnement. Du snakker da mot deg selv, mann!

Hva er forskjell på en databehandlers utbrudd og et barnehage - utbrudd? Noe forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2Sorry da :o). Jeg glemte å se de humoristiske tegnene dine. Jeg tenkte bare på at du sa mannen min var patetisk som brukte en NTH-ring "

La meg nå poengtere - selv om jeg egentlig synes det ikke burde være nødvendig - at jeg synes det er teit/patetisk/etc. å bruke en slik ring - jeg synes _ikke_ at personen selv er teit/patetisk/etc. selv om han gjør noe jeg synes er fjollete. Man kan jo ikke definére en hel person ut i fra noen få, isolerte ting som man har sine egne, personlige menigner om.

"Jeg må innrømme at jeg syns forskjellige utdannelser/yrker gjør noe med folk ja."

Joda, men vi snakker om tendenser her. Journalister er veldig ofte sosialistiske poitisk sett. Det samme gjelder kriminologer, og muligens sosionomer. Og ingeniører flest er dårlige til å skrive, og har ofte lite kunnskaper om samfunnsfalige områder. Men det er tendenser, og ikke noe som betegner en gruppe pr.se.

"Jeg syns "gutta på gølvet" kan være utrolig harry."

Javisst. Samtidig som jeg arbeidet med en mekaniker en gang som hadde en IQ på 165 :-) (nå er jo ikke det nødvendigvis "u-harry", da :-)

"Jeg syns frisører kan være forferdelig kjedelige osv. osv."

Sikkert hovedsaklig når de snakker om faget sitt, som blir kjedelig for "oss andre" :-)

"Derfor har også utdannelse noe å si om personen syns jeg, men jeg kjenner utrolig mange reflekterte mennesker uten utdannelse også som er mye morsommere og mindre slitsomme å være sammen med."

Jeg synes yrke har mer å si enn utdannelse. F.eks kan en IT-ansvarlig være ingeniør, it-bachelor/master, sivilinginiør, tekniker, matematiker etc. Men de som trives i en slik jobb har ofte en del ting, og evt. persontrekk, til felles.

"Gullet på ringen symboliserer jordkloden og stålet symboliserer det som holder jorden opp (ingeniørkunst)."

Fryktelig pretensiøst :-) (Spøk).

"Det at man har gått på samme skole er faktisk litt vesentlig her ja. NTH er ikke så "stort" og det er alltid noen som kjenner noen som jobber der og der, og så er det de samme lærerne osv..."

Nåja...det begynner vel å bli ganske stort nå. Og nå er det heller ikke bare NTNU som utdanner sivilingeniører. Men for all del - jeg har ikke noe problem med å se den funksjonen av disse ringene. Men jeg synes likevel de er utrolig fjollete.

"Forøvrig fortalte jeg mannen min om synspunktene dine og han ble litt sur da :o). Sa han var skikkelig patetisk som måtte vise alle at han hadde utdannelse."

Det var jo ikke det jeg sa, da. Men for all del - det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å gjenta meg.

"..............................................."

Jeg vet det ikke var helt det du sa, men det er litt morsomt å erte mannen min da :o).

Er forøvrig veldig enig med Glimtipper i hennes betraktninger om skolering og ikke utdannelsesring. Jeg kunne heller ikke tenkt meg å iføre meg en ring som visste at jeg var lærer, men jeg har også eid en t-skjorte fra skolen jeg gikk på.

Forøvrig har jeg ikke det inntrykket at ingeniører er lite samfunnsengasjerte eller dårlige til å skrive. Jeg kjenner utrolig mange både sivil- og ingeniører og de aller fleste er meget samfunnsengasjerte, men noen fra den eldre garde kan være noget kjedelige (med julebordet friskt i minne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver utdanning er rimelig banal, i prinsippet. Her til lands har alle i utgangspunktet muligheten til å ta den utdanningen de ønsker. Men selvfølgelig - en doktorgrad ligger litt høyt, og tyder på en insatsvilje og et engasjement som nok er litt sterkere enn hos folk flest. Men å flagge for en tre-årig utdanning - den laveste akademiske graden som finnes - blir tullete, synes jeg (derav det fjollete med en ingeniør-ring).

"............................................."

Tja, nå er NTH 5 åring og avsluttes med hovedfag da :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du ikke mente noe negativt med det du skrev, men det var egnet til å bli oppfattet slik.

Og det forstår jeg. Men når jeg da forklarer at det ikke var ment slik, så må det da godtas? Jeg vil ikke be om unnskyldning for noe jeg faktisk ikke mente.

Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal gå an å utdype noe på DOL, uten at det blir forlangt at man skal be om unnskyldning for at _andre_ misforsto? Det var jo uansett et svar til Prozac, ikke et generelt innlegg til alle i hele verden. Man kan tross alt ikke sikre seg mot eventuelle misforståelser, for de skjer uansett når det er mange lesere.

Det er like logisk som at jeg skal forlange en unnskyldning for at du våget å misforstå innlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det forstår jeg. Men når jeg da forklarer at det ikke var ment slik, så må det da godtas? Jeg vil ikke be om unnskyldning for noe jeg faktisk ikke mente.

Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal gå an å utdype noe på DOL, uten at det blir forlangt at man skal be om unnskyldning for at _andre_ misforsto? Det var jo uansett et svar til Prozac, ikke et generelt innlegg til alle i hele verden. Man kan tross alt ikke sikre seg mot eventuelle misforståelser, for de skjer uansett når det er mange lesere.

Det er like logisk som at jeg skal forlange en unnskyldning for at du våget å misforstå innlegget mitt :)

Kan ikke se at jeg har bedt deg unskylde noe som helst?

Jeg har derimot påpekt at jeg trives dårlig med den stilen du velger i noen av dine innlegg.

(Forøvrig pleier jeg å be folk om undskyldning dersom jeg ved en ubetenksom handling påfører dem skade, slik at ond intensjon ikke nødvendigvis må være til stede for å beklage noe i min verden. Men dette med å be noen om undskyldning er det ikke jeg som har bragt på banen. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av det du skriver, synes jeg du skal jobbe med å snu negative tanker og tenke minst mulig på hennes fortid. Du har fått en flott dame med fortid, og du har sannsynligvis din fortid.

Dere kan ikke eie hverandre, og ikke fortrenge den fortid dere har. Men hun velger deg i dag, og du må holde fast på det at det forrige forholdet ble slutt (og det var sikkert gode grunner for det), og hun valgte deg og velger deg hver dag. Og dere har det etter det jeg forstår fint sammen, også seksuelt. Hun har sikkert hatt det fint sammen med andre også, men hun velger altså deg, gir seg over til deg og forteller deg at hun elsker deg. Hold fast på disse tankene, og glem/fortreng de andre. Det er vanskelig å disiplinere bort sjalusi, men tving tanken på slike spor når den hopper inn i destruktive spor. Det er det beste utgangspunktet for et godt forhold med henne.

Det kan jo hende at det gir noe å snakke med henne om dette, men det vurderer du best selv. Den viktigste jobben er det du som må gjøre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at jeg har bedt deg unskylde noe som helst?

Jeg har derimot påpekt at jeg trives dårlig med den stilen du velger i noen av dine innlegg.

(Forøvrig pleier jeg å be folk om undskyldning dersom jeg ved en ubetenksom handling påfører dem skade, slik at ond intensjon ikke nødvendigvis må være til stede for å beklage noe i min verden. Men dette med å be noen om undskyldning er det ikke jeg som har bragt på banen. )

Jeg svarte deg litt generelt nå :) Jeg ber forøvrig ikke om unnskyldning, med mindre det er en misforståelse jeg burde ha forhindret. Det føler jeg ikke at dette er, da jeg ikke vil slutte å sette ting på spissen eller svare humoristisk. Det var i tillegg et svar til Prozac, som jeg visste ikke ville ta det ille opp.

Det er mulig du oppfatter meg feil i mine innlegg, ettersom jeg slettes ikke mener noe vondt med de. Det kan også være at du rett og slett ikke liker meg, slikt skjer.

Men jeg hadde satt pris på om du forteller meg hva som plager deg med min skrivestil, ettersom jeg ikke kan se jeg hverken angriper noen eller personfokuserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skille seg fra andre folk nå til dags så skal man ikke brife med utdanning, men heller si at man falt ut av skolen i 9. klasse :o)

Det er kanskje Mette-Marit-effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av det du skriver, synes jeg du skal jobbe med å snu negative tanker og tenke minst mulig på hennes fortid. Du har fått en flott dame med fortid, og du har sannsynligvis din fortid.

Dere kan ikke eie hverandre, og ikke fortrenge den fortid dere har. Men hun velger deg i dag, og du må holde fast på det at det forrige forholdet ble slutt (og det var sikkert gode grunner for det), og hun valgte deg og velger deg hver dag. Og dere har det etter det jeg forstår fint sammen, også seksuelt. Hun har sikkert hatt det fint sammen med andre også, men hun velger altså deg, gir seg over til deg og forteller deg at hun elsker deg. Hold fast på disse tankene, og glem/fortreng de andre. Det er vanskelig å disiplinere bort sjalusi, men tving tanken på slike spor når den hopper inn i destruktive spor. Det er det beste utgangspunktet for et godt forhold med henne.

Det kan jo hende at det gir noe å snakke med henne om dette, men det vurderer du best selv. Den viktigste jobben er det du som må gjøre!

Lykke til!

Bra svart :)

Jeg synes også det er viktig at man ikke får et eieforhold til kjæresten sin, og at man fokuserer på hva man har i nå-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med janteloven å gjøre. Selvfølgelig skal man tro man er noe, det er kjempeviktig. Man burde også være stolt av det man har fått til i livet. Det er i alle fall jeg, men jeg never det ikke i en tråd om sjalusi.

"Jeg er en jente, 23 år gammel, som har hugget ned tredve trær i en skog nylig. Saken er den at jeg er veldig sjalu..."

Ganske så uviktig og latterlig å nevne i en tråd om noe helt annet.

Det er ikke en lite relevant opplysning dersom du nylig har hugget ned tretti trær i en skog.

Det kan fort si noe om deg som person. I hvert fall hvis du ikke er tømmerhugger av yrke, og det var naboens hage du rabla i en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...