Gå til innhold

Hvor mye skal de betale hjemme? Hjelp!!!


lyona

Anbefalte innlegg

Vi er en familie med 4 mindreårige barn og en som er blitt 19 år.

Eldstemann går på videregående skole og bor hjemme hos oss. Han har kveldsjobb i tillegg til skolen, og med stipend og lønn så håver han inn ca 15.000,- netto pr. mnd.

Han ønsker ikke å betale for seg hjemme, men vi mener han skal betale for seg.

Siden vi har mange barn så er økonomien relativt stram og vi synes ikke det er rettferdig at eldstemann skal bo her gratis og bli forsørget av oss, samtidig som han tjener bra og ønsker å bruke pengene sine på seg selv og sine interesser.

Hva mener dere er en fair pris han skal betale?

Håper på noen fornuftige svar - innspill da dette er grobunn for mye frustrasjon.

Jeg vet ærlig talt ikke selv hvor mye jeg skal forlange av han, vil ikke være urettferdig heller.

Men rettferdigheten skal jo gå begge veier.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • keinstein

    6

  • Sofline

    5

  • løvinne71

    5

  • Mary Poppins

    4

Gjest elin ruud

jeg betalte 2000, men det er noen år siden. Det skulle dekke mat, og diverse ekstrautgifter. Jeg hadde mindre inntekt enn sønnen din. Det var uansett billigere og bo hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer som sagt an på økonomien deres men jeg hadde forlangt 4-5000 i dette tilfelle.

Jeg prøvde meg på 2000 når eldstemann hadde 7000 men han flyttet ut i steden fordi han synes det var urettferdig. Han skjønte aldri at jeg satt igjen med 4000 kr etterat regningene var betalt og det skulle holde til alle ekstrautgifter og mat til ham, meg, ei på 17 og minstemann.

Og jammen fikk jeg mye bedre råd da han flyttet. Han kostet mer enn til og med jeg forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

3000,- er en pass pris, mener jeg, hvis han får mat og diverse tilleggstjenester som klesvask, bretting av klær, lån av bil osv.

Jeg mener også at han skal bidra med bensin til bilen hvis han låner den - en tank hver 2. måned f.eks.

Han sitter allikevel igjen med 12000,- til "personlig forbruk", og av dette bør han faktisk også klare å spare endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elin ruud

Jeg synes det er riktig at han betaler utgiftene dere har på han, men ikke så mye at dere ikke tjener på å ha han boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elin ruud

Jeg synes det er riktig at han betaler utgiftene dere har på han, men ikke så mye at dere ikke tjener på å ha han boende.

beklager her ser jeg at det ble en feil. Det jeg skulle frem til er at han bør betale utgiftene dere har på han, men ikke mer. Jeg synes ikke dere skal tjene på å ha han boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg synes egentlig det er rart at han skal betale for å bo hjemme når han fortsatt går på videregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6000 kr. Det skulle dekke mat og andel husutgifter. Poden har da igjen 9-10 000 kr, og det er svært mye penger. Alle i en familie må yte etter evne, og denne poden har ekstremt god evne. Egoisme er ikke noen god egenskap, og dere bør ta den diskusjonen nå før det er blitt etablert at han ikke betaler.

Jeg betalte alltid halvparten av min lønn hjemme uansett. Min mor var fornøyd, og jeg hadde god råd. Litt surmuling var det, men det gikk fort opp for meg at vi må yte til familien når vi har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg synes eldste mann kan betale de faktiske utgiftene dere har på han.

Jeg synes ikke han skal "dekke opp" for deres dårlige økonomi utover dette selv om det ville bli dyrere for han å bo på hybel. Når en bor på hybel for en tross alt ha de festene en vil ha, de jentene en vil ha på overnatting og gjøre som en vil så lenge det ikke går utover hybel eller naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest han bør spare

Jeg ville vært bekymret for så mye jobbing, med mindre han har en helt ekstrem timelønn, så må han jobbe ganske mye?

Men så lenge han får nok tid til skole, lekser, søvn og annet, så..

Sparer han til senere studier osv, så kan han beholde mer enn hvis han har alt til forbruk. Dere kan evt tvangsspare for ham, at han betaler dere 40% av det han tjener etter skatt, og at dere sparer halvparten av dette for ham, og bruker halvparten på husholdningsutgifter dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg synes eldste mann kan betale de faktiske utgiftene dere har på han.

Jeg synes ikke han skal "dekke opp" for deres dårlige økonomi utover dette selv om det ville bli dyrere for han å bo på hybel. Når en bor på hybel for en tross alt ha de festene en vil ha, de jentene en vil ha på overnatting og gjøre som en vil så lenge det ikke går utover hybel eller naboer.

Men hva er faktiske utgifter og hvordan kan man holde styr på det liksom? Man kan jo liksom ikke telle hvor mange brødskiver han spiser, eller om han drikker en hel eller halv liter melk til ett brødmåltid. Eller hvor mye strøm det går når han dusjer hver dag, eller hva han konsumerer av toalettpapir, såpe, tannkrem etc. iløpet av en mnd.

Det blir en helt umulig oppgave. Jeg mener derfor at det enkleste er å sette ett fast månedsbeløp.

Spørsmålet er jo bare hvor mye.., han har bodd på hybel før men det ble for dyrt for han. Men det var før han fikk seg ekstrajobb.

Han er endog såre fornøyd med å bo hjemme, men jeg synes ikke han skal utnytte oss heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Men hva er faktiske utgifter og hvordan kan man holde styr på det liksom? Man kan jo liksom ikke telle hvor mange brødskiver han spiser, eller om han drikker en hel eller halv liter melk til ett brødmåltid. Eller hvor mye strøm det går når han dusjer hver dag, eller hva han konsumerer av toalettpapir, såpe, tannkrem etc. iløpet av en mnd.

Det blir en helt umulig oppgave. Jeg mener derfor at det enkleste er å sette ett fast månedsbeløp.

Spørsmålet er jo bare hvor mye.., han har bodd på hybel før men det ble for dyrt for han. Men det var før han fikk seg ekstrajobb.

Han er endog såre fornøyd med å bo hjemme, men jeg synes ikke han skal utnytte oss heller.

Hva holder dere han med av toalettsaker (ser du nevner såpe og tannkrem her) - hva med barbersaker, deo, shampo?

Og hvilke tilleggstjenester får han ved å bo hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mom33

Jeg synes egentlig det er rart at han skal betale for å bo hjemme når han fortsatt går på videregående

Hvorfor synes du det?

Han har 15 000,- å rutte med i måneden, og hvis alternativet er å sløse det bort på personlig moro, så synes jeg det er helt horribelt at han ikke betaler hjemme - helt uavhengig av foreldrenes inntekt forsåvidt.

Men spesielt fordi de ikke har så mye å gå på økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elin ruud

Men hva er faktiske utgifter og hvordan kan man holde styr på det liksom? Man kan jo liksom ikke telle hvor mange brødskiver han spiser, eller om han drikker en hel eller halv liter melk til ett brødmåltid. Eller hvor mye strøm det går når han dusjer hver dag, eller hva han konsumerer av toalettpapir, såpe, tannkrem etc. iløpet av en mnd.

Det blir en helt umulig oppgave. Jeg mener derfor at det enkleste er å sette ett fast månedsbeløp.

Spørsmålet er jo bare hvor mye.., han har bodd på hybel før men det ble for dyrt for han. Men det var før han fikk seg ekstrajobb.

Han er endog såre fornøyd med å bo hjemme, men jeg synes ikke han skal utnytte oss heller.

selv om min samboer og jeg deler utgifter, teller vi ikke brødskiver altså. Han spiser nok mer enn meg, men vi betaler selvsagt like mye. Dermes blir det ikke vanskelig å dele utgifter. Alt deles på to. Er dere fire i familien deles alt på fire. Dusjer han mer enn resten, så sponser dere noen minutter varmtvann på han. Gjør det enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er faktiske utgifter og hvordan kan man holde styr på det liksom? Man kan jo liksom ikke telle hvor mange brødskiver han spiser, eller om han drikker en hel eller halv liter melk til ett brødmåltid. Eller hvor mye strøm det går når han dusjer hver dag, eller hva han konsumerer av toalettpapir, såpe, tannkrem etc. iløpet av en mnd.

Det blir en helt umulig oppgave. Jeg mener derfor at det enkleste er å sette ett fast månedsbeløp.

Spørsmålet er jo bare hvor mye.., han har bodd på hybel før men det ble for dyrt for han. Men det var før han fikk seg ekstrajobb.

Han er endog såre fornøyd med å bo hjemme, men jeg synes ikke han skal utnytte oss heller.

Jeg tror det finnes noen standard satser for sånt. Sjekk SIFOs sider, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer som sagt an på økonomien deres men jeg hadde forlangt 4-5000 i dette tilfelle.

Jeg prøvde meg på 2000 når eldstemann hadde 7000 men han flyttet ut i steden fordi han synes det var urettferdig. Han skjønte aldri at jeg satt igjen med 4000 kr etterat regningene var betalt og det skulle holde til alle ekstrautgifter og mat til ham, meg, ei på 17 og minstemann.

Og jammen fikk jeg mye bedre råd da han flyttet. Han kostet mer enn til og med jeg forsto.

Men da han hadde flyttet forsto han kanskje at det hadde vært billigere å bo hjemme likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elin ruud

Jeg tror det finnes noen standard satser for sånt. Sjekk SIFOs sider, kanskje?

joda, men det høres ut som om denne ungdommen har et høyere forbruk av dopapir, tannpasta, melk og brødskiver enn det som er standard. Så dette blir rett og slett helt umulig å finne ut av ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men det høres ut som om denne ungdommen har et høyere forbruk av dopapir, tannpasta, melk og brødskiver enn det som er standard. Så dette blir rett og slett helt umulig å finne ut av ;o)

Synes du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager her ser jeg at det ble en feil. Det jeg skulle frem til er at han bør betale utgiftene dere har på han, men ikke mer. Jeg synes ikke dere skal tjene på å ha han boende.

En feil til, det er ikke lov med fullt navn her, enten det er ekte eller ikke. Se regelverket. Ikke for å være bitch, men tenkte jeg skulle si ifra før webbis "arresterer deg"... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...