Gå til innhold

Hvor mye skal de betale hjemme? Hjelp!!!


lyona

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78

En skal bo gratis hjemme til en er ferdig med vidregående.

Såpass bør en kalkulere inn når en setter barn til verden.

Jeg synes dog dere kan kreve at han setter av noe av inntekten sin på en utdanningskonto og ikke bare bruker opp alt på daglig forbruk.

Nei, en voksen gutt kan godt forsørge seg selv.

Det å si at man må kalkulere med dette når man setter barn til verden er et tåpelig argument. Mye kan skje i løpet av de årene frem til barnet er voksen og livet blir ikke alltid slik man hadde tenkt.

Det er ikke riktig at en voksen gutt skal bruke så mye penger på den som måtte passe seg. Det er lov å tenke på andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • keinstein

    6

  • Sofline

    5

  • løvinne71

    5

  • laban

    4

Gjest LOTUS78

En ting er sikkert, hadde mor og far krevd penger av meg når jeg gikk på videregående, og særlig hvis jeg hadde vært flink og jobbet ved siden av, så hadde jeg flyttet fort som f'''. Ikke hadde jeg orket besøke dem særlig ofte heller, for så smålige folk takler jeg ikke.

De skal ikke tjene på han, men han kan betale for maten sin. Men ikke mer enn 1500-2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

Vups!

Misbruk av støtteordninger?

Men det er jo straffbart?

Denne gutten får behovsprøvd stipent p.g.a husholdningens lave inntekt. Bare det tyder på at familien har det så trangt økonomisk at han bør bidra litt. De som får max stipent, får 1000 kr i mnd, og man bruker ikke det på skolebøker i mnd. Det er ikke meningen at resten skal være lommepenger, så deler av dette burde han ha betalt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten får behovsprøvd stipent p.g.a husholdningens lave inntekt. Bare det tyder på at familien har det så trangt økonomisk at han bør bidra litt. De som får max stipent, får 1000 kr i mnd, og man bruker ikke det på skolebøker i mnd. Det er ikke meningen at resten skal være lommepenger, så deler av dette burde han ha betalt hjemme.

Jeg fikk også det. Min mor fikk alt. Jeg jobbet på kvelden hos Dagbladet som volontør og fikk 1000 kr mnd. av det fikk modern halvparten. Senere fikk hun halvparten av alt jeg tjente så lenge jeg bodde hjemme. I grunnen en rimelig ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

4000,-

2000 for å dekke mat osv, så sparer dere 2000,- på BSU eller lignende som han kan få den dagen han skal kjøpe seg bolig f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dina2

Synes ikke han skal betale for seg hjemme, så lenge han går i videregående. Men med så god inntekt hadde det vært lurt at han sparte endel.

Hadde selv god inntekt mens jeg gikk på videregående, betalte ikke noe hjemme, men skulle ønske jeg hadde spart i stedet for å sløst sånn som jeg gjor på den tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

Håper dere kommer frem tl en fornuftig løsning. Det blir sikkert bråk, men det er ikke urimelig at gutten betaler for seg hjemme. Det burde være ca 2000 kr, men de minste dere krever er de pengene som er til overs når skolebøker er betalt. De resterende pengene er ikke ment som lommepenger, men livsopphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ettersom gutten faktisk går på skole, synes jeg ikke han bør betale så mye som han burde dersom han var i full jobb.

Samtidig er det klart at en 19-åring som håver inn 15.000 i måneden uten noen utgifter neppe lærer seg noe om penger, og når familien for øvrig har stram økonomi, burde han absolutt bidra.

Jeg har veldig sansen for følgende delingsmodell:

Dere trekker 3000 kroner i måneden av gutten, hvorav 1500 går til løpende husholdningsutgifter, og 1500 settes av på bundet sparekonto som gutten kan ha når han skal etablere seg senere.

På den måten opplever han hvordan det er å måtte betale for seg, han får litt igjen for slitet sitt, foreldrene får dekket noen utgifter og dere hjelper han for fremtiden.

Alle vinner, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

Jeg syns barn som bor hjemme hos foreldrene sine, ikke skal betale for seg.Ansvar og læring og nok utfordringer står for tur. Jeg tror at det er en fordel at foreldrene står litt på tilbudsiden, og gir barna en reel og ønsket mulighet til å bo hjemme så lenge de vil. I alle fall til studiene er fullført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns barn som bor hjemme hos foreldrene sine, ikke skal betale for seg.Ansvar og læring og nok utfordringer står for tur. Jeg tror at det er en fordel at foreldrene står litt på tilbudsiden, og gir barna en reel og ønsket mulighet til å bo hjemme så lenge de vil. I alle fall til studiene er fullført.

Jeg synes det er en lur ide at foreldrene til barn som tjener penger selv og bor hjemme krever en liten husleie og setter denne på en konto som avkommet så får når h*n flytter for seg selv. Tvungen sparing på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns barn som bor hjemme hos foreldrene sine, ikke skal betale for seg.Ansvar og læring og nok utfordringer står for tur. Jeg tror at det er en fordel at foreldrene står litt på tilbudsiden, og gir barna en reel og ønsket mulighet til å bo hjemme så lenge de vil. I alle fall til studiene er fullført.

I dette tilfellet dreier det seg ikke om et "barn" men en 19-åring som har en "god" inntekt!

Det han tjener, er faktisk like mye, eller mer, enn hva mange andre har å forsørge seg selv (og evt.barn) for senere i livet! Så det at han fortsatt studerer, er forsåvidt irrelevant sålenge han tjener såpass at burde være istand til å forsørge seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke han skal betale noe jeg. Han jobber da, viser økonomisk sans, og det bør han vel tjene på ikke sant? De pengene skal ikke gå til dere. Da kunne han jo droppet å jobbe og så bo hos dere gratis, hadde det vært bedre? Nei, unger må da få bo gratis hjemme til de er ferdig med videregående i alle fall. Og det at de er så flinke at de jobber, skal de ikke straffes for ved å måtte bistå dere økonomisk.

Hvis dere har så dårlig råd, hvorfor få 4 unger?

Hvordan kan det være "økonimisk sans", å bruke 15.000!! kr som "lommepenger" hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sikkert. Man får jo unger for å tjene på de. Det skumle er nok at mange sikkert mener akkurat det. Slike folk burde ikke få barn!

Du er veldig ung, skjønner jeg??

enhver som har satt barn til verden, vet utmerket godt at man ikke kan "tjene" penger på å ha barn.

Tvert imot!

DET KOSTER PENGER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at dere kan forlange at han betaler litt for seg!

Om han ikke betaler "husleie" i ordets forstand, så synes jeg det er et minimum at han forsørger seg selv med det han trenger av klær og utstyr, lommepenger og fritids- aktiviteter.

Han bør også betale for mat, slik at han ihvertfall ikke KOSTER dere noe særlig!

Ser at mange mener at han burde bo gratis så lenge han fortsatt går på videregående.

Hadde han ikke jobbet, eller tjent lite, så kan jeg være enig i dette.

Men med en inntekt i den

størrelsen, så synes jeg det ville være mere urimelig om han IKKE betalte noe.

Hvis han blir vant til å kunne "sløse bort" 15.000,- hver mnd, så vil han nok få et stort sjokk den dagen han flytter hjemmeifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de neste barna ikke gidder å jobbe (kanskje fordi de vet de da må betale for seg hjemme)? Skal de fortsatt betale 5000-6000? Ellers blir det jo urettferdig at eldstemann må det.

Hvis de ikke gidder å jobbe, så vil vel dette gå vel så mye utover dem selv, fordi de da ikke har noe å rutte med til eget forbruk heller...?

Dessuten tviler jeg sterkt på at det å måtte betale for seg hjemme, er et realistisk grunnlag for ikke å "gidde" å jobbe.

De fleste ungdommer får etterhvert lyst og behov for å tjene "egne" penger. (som mange av kompisene også gjør!)

Og det er de færreste foreldre som har råd eller mulighet til å sponse det forbruket ungdommen selv ønsker!

Skulle derfor tro at begrenset pengestrøm hjemmeifra ,feks pga foreldrenes stramme økonomi, heller var en motivasjons faktor for SKAFFE SEG jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

Ser at enkelte sier 5000-6000 kr. Det er jo helt horribelt.

Han har en del å rutte med i måneden ja, men det er fordi han får stipend og jobber.

Tenk også hva dere skal gjøre med de andre barna når de går på videregående. Kanskje gidder de ikke å jobbe. Da er det blodig urettferdig om dere tar 5000 av eldstemann, og nesten ingenting av de andre.

Men han er jo over 18 år og bør ta litt ansvar for seg selv.

Jeg ville tatt betalt for mat++, men ikke noe for bolig. Kanskje 1000 kr måned? Ikke mer i alle fall.

Synes han det er for dyrt er det jo bare å flytte. Da ser han hvor mye ting koster.

Petter smart, jeg vet ikke hvor smart?

På hvilken måte kan foreldre til tennåringer, legge til rette slik at ungdomen ønsker å bo hjemme?

Og kan et slik "tilbud" bidra til forebygging av uheldige valg i ungdomsårene?

Og i såfall, er det verd "investeringen"?

Jeg ønsker meg heller et barn som bruker penger på ski, ekstremsport, tur og reiser, en en ungdom som har råd til å drikke/ruse seg en gang eller fire i mnd?

Men det er aldri enten eller, slik er verden heldigvis1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

Nei, en voksen gutt kan godt forsørge seg selv.

Det å si at man må kalkulere med dette når man setter barn til verden er et tåpelig argument. Mye kan skje i løpet av de årene frem til barnet er voksen og livet blir ikke alltid slik man hadde tenkt.

Det er ikke riktig at en voksen gutt skal bruke så mye penger på den som måtte passe seg. Det er lov å tenke på andre enn seg selv.

Jeg er enig med at å koste barna skal kalkuleres inn, i familieplnleggingen. Men som jeg ser i innleggene og som jeg er enig i, det er lov å kreve noe av barnet/ungdommen. Jeg syns ideen om tvungen sparing er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag:

Ta minimum 4-6000,- per mnd om dere også står for kosten.

La han betale alt av skolebøker, klær, utstyr, turer ect. selv.

Dette vil hjelpe ham å ikke få et alt for høyt personlig forbruk.

Behold ca 2/3 - 3/4 selv og sett resten på en sperret konto som skal brukes til utdanning og/eller boligkjøp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja jeg kan være delvis enig med deg :)

Jeg kan være enig i at det er ille at han skal sløse bort masse penger hvis foreldrene virkelig har så dårlig råd, men jeg synes også det er rart at en tenåring skal måtte bidra til å forsørge sin mor og far og søsken.

Uansett er det helt fjernt for meg at en videregående elev skal betale for å bo hjemme, jeg har aldri hørt om noen som har måttet gjøre det heller.

Å fø på en tenåring om man tar strøm, mat, husleie og lån av bil koster mellom 4 og 8000,- per mnd.

Det er å gjøre ungdommen en stor bjørnetjeneste og gi dem anledning til å bruke 15000,- per mnd. på personlig forbruk, spesielt om resten av familien har det stramt. Hvilke vaner og holdninge får de av det?

Hva skjer når de selv må sørge for tak over hodet, mat, varme og klær? Da kommer de fort skjevt ut økonomisk.

Dyre vaner kan ødelegge mange år av livet til en ungdom.

Det er rettferdit at i en husholdning bidrar alle voksne, også voksne barn, med det de kan. I tillegg er det svært viktig at unge voksne lærer seg hva det koster å leve.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...