Gå til innhold

Hvor mye skal de betale hjemme? Hjelp!!!


lyona

Anbefalte innlegg

Gjest nei, han skal bo gratis

Ja, det er ikke noe særlig utgifter forbundet med barn, så de fleste tjener rått på å håve inn barnetrygd mens de er små og å rappe inntekten deres når de blir eldre.

Jeg har investert over kr. 200 000 i datteren min bare i barnepassutgifter mens hun var liten, så jeg står klar til å konfiskere det hun evt. vil tjene nå som hun omsider er tenåring og snart kan gjøre nytte for seg.

Ja, herregud, noe må du få tilbake for det du har brukt.

Men ærlig talt. Ut vg skole greier vel de fleste foreldre å fø unga sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • keinstein

    6

  • Sofline

    5

  • løvinne71

    5

  • Mary Poppins

    4

Gjest Mom33

Ja, det er ikke noe særlig utgifter forbundet med barn, så de fleste tjener rått på å håve inn barnetrygd mens de er små og å rappe inntekten deres når de blir eldre.

Jeg har investert over kr. 200 000 i datteren min bare i barnepassutgifter mens hun var liten, så jeg står klar til å konfiskere det hun evt. vil tjene nå som hun omsider er tenåring og snart kan gjøre nytte for seg.

Psst: Husk å ta med renter, da, samt administrasjonsgebyr. Glem heller ikke utgifter til klær og sko, dette er jo noe du aldri får brukt for selv og dermed er det rimelig at hun betaler dette i ettertid.

Jeg er så glad for at jeg har 2 barn, det dobler mitt innkomme senere!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, herregud, noe må du få tilbake for det du har brukt.

Men ærlig talt. Ut vg skole greier vel de fleste foreldre å fø unga sine?

Hvis du leser svaret mitt til trådstarter, ser du at jeg er for å "kreve" bare et helt symbolsk beløp, men sikre at han ikke søler bort hele inntekten på personlig tulleforbruk.

For meg er det siste (altså at han legger pengene til side til kommende år) viktigst, men siden husholdningen han bor i har det stramt, synes jeg det er greit at han bidrar litt. Spesielt siden han tydeligvis bor hjemme fordi det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst: Husk å ta med renter, da, samt administrasjonsgebyr. Glem heller ikke utgifter til klær og sko, dette er jo noe du aldri får brukt for selv og dermed er det rimelig at hun betaler dette i ettertid.

Jeg er så glad for at jeg har 2 barn, det dobler mitt innkomme senere!

;-)

Dessuten tillegg for helge- og nattarbeid.

Satsene mine for å stå på sidelinja på fotballkamper i regnvær har økt veldig i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Dessuten tillegg for helge- og nattarbeid.

Satsene mine for å stå på sidelinja på fotballkamper i regnvær har økt veldig i det siste...

Rumpevasktillegg og spytørketillegg - det er også viktig!

Tror egentlig disse barna våre bør ut i arbeid fort som f..., jeg, hvis de skal rekke å betale tilbake alt før de er ferdig med videregående...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest collett

3000 kroner i måneden? Det er _billig_ for mat og husly.

Samtidig er det nok vanskelig å be han betale mer. Han bor jo tross alt hjemme og så lenge han går på videregående ser ikke jeg på ham som riktig "voksen" i hvert fall. Men når han er ferdig der er han definitivt voksen nok til å forlate redet, evt betale skikkelig for seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes jeg

En skal bo gratis hjemme til en er ferdig med vidregående.

Såpass bør en kalkulere inn når en setter barn til verden.

Jeg synes dog dere kan kreve at han setter av noe av inntekten sin på en utdanningskonto og ikke bare bruker opp alt på daglig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han går på videregående synes jeg han skal bo gratis. Dere oppmuntrer ham ikke akkurat til å være flittig og tjene egne penger hvis han skal betale husleie. Så synes jeg heller dere kan kreve at han setter inn en viss sum på sparekonto hver måned så han får råd til depositum på leilighet, osv. når han en dag skal flytte ut. En annen ting er om han har tid til skole og lekser når han jobber så mye at han tjener 15 000 kr netto???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du ikke at han fikk stipend? Hvorfor får han det hvis han bor hjemme? Skal ikke stipendet brukes til nettopp boutgifter?

Hvis det er slik at han har bodd på hybel, fått stipend på det grunnlaget, men flyttet hjem fordi han syntes det ble for dyrt å bo hjmmefra,- ja da er det innlysende at en del av stipendet skal gå til boutgifter! 2000-3000 kr pr måned synes jeg er passe.

Mange hjemmeboende får også stipend, spesielt de som har skilte foreldre hvor den forelder eleven bor hos har funnet seg en ny, men ikke giftet seg igjen. Grunnen er at forsørgers inntekt da blir så lav at man har krav på stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pekka

Vel, du kan spørre på en grei måte om han kan handle litt mat eller la det drysse litt på småsøsknene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han går på videregående synes jeg han skal bo gratis. Dere oppmuntrer ham ikke akkurat til å være flittig og tjene egne penger hvis han skal betale husleie. Så synes jeg heller dere kan kreve at han setter inn en viss sum på sparekonto hver måned så han får råd til depositum på leilighet, osv. når han en dag skal flytte ut. En annen ting er om han har tid til skole og lekser når han jobber så mye at han tjener 15 000 kr netto???

Bruker han bilen deres skal han selvsagt betale for bensin, og dere betaler selvsagt ikke transport, byturer, klær, mat i kantina, fritidsaktiviteter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøtteberta

Mange hjemmeboende får også stipend, spesielt de som har skilte foreldre hvor den forelder eleven bor hos har funnet seg en ny, men ikke giftet seg igjen. Grunnen er at forsørgers inntekt da blir så lav at man har krav på stipend.

Javel, men er ikke stipendet da ment for nettopp utgifter forbundet med det å leve og bo?

Siden forsørger er vurdert å ikke ha økonomisk evne til å fø på ungdommen?

Det hører da ingen sted hjemme at en ungdom skal håve inn stipend i tillegg til lønn, og samtidig ha alle fordelene ved å bo hjemme.

Og ikke bidra med et rødt øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men er ikke stipendet da ment for nettopp utgifter forbundet med det å leve og bo?

Siden forsørger er vurdert å ikke ha økonomisk evne til å fø på ungdommen?

Det hører da ingen sted hjemme at en ungdom skal håve inn stipend i tillegg til lønn, og samtidig ha alle fordelene ved å bo hjemme.

Og ikke bidra med et rødt øre.

Siden stipendet utbetales til eleven og ikke til foreldrene, er det tydeligvis ikke det (selv om det burde vært det). Det er vel ment til skolebøker, skoleutflukter, transport og andre utgifter som hjemmeboende elever på videregående har som lavtlønnede foreldre ikke har råd til. Men hvis jeg forstår rett hva som er skrevet andre steder i tråden, så får han dette stipendet fordi han har bodd på hybel. Isåfall kommer han til å skulle betale det tilbake, for han har ikke rett på borteboerstipend når han bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden stipendet utbetales til eleven og ikke til foreldrene, er det tydeligvis ikke det (selv om det burde vært det). Det er vel ment til skolebøker, skoleutflukter, transport og andre utgifter som hjemmeboende elever på videregående har som lavtlønnede foreldre ikke har råd til. Men hvis jeg forstår rett hva som er skrevet andre steder i tråden, så får han dette stipendet fordi han har bodd på hybel. Isåfall kommer han til å skulle betale det tilbake, for han har ikke rett på borteboerstipend når han bor hjemme.

Vups!

Misbruk av støtteordninger?

Men det er jo straffbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Var jo ikke akkurat dete du spurte om, men han tjener da svært mye og må jo da jobbe en god del.. Vel.. jeg syntes han kan bogratis så lenge ha går på vg. skole, Dere kunne heller ha "tvunget" han til å spare feks. 4000,- imåneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vups!

Misbruk av støtteordninger?

Men det er jo straffbart?

Det er "lov" hos Lånekassen så lenge man betaler det tilbake etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ser at enkelte sier 5000-6000 kr. Det er jo helt horribelt.

Han har en del å rutte med i måneden ja, men det er fordi han får stipend og jobber.

Tenk også hva dere skal gjøre med de andre barna når de går på videregående. Kanskje gidder de ikke å jobbe. Da er det blodig urettferdig om dere tar 5000 av eldstemann, og nesten ingenting av de andre.

Men han er jo over 18 år og bør ta litt ansvar for seg selv.

Jeg ville tatt betalt for mat++, men ikke noe for bolig. Kanskje 1000 kr måned? Ikke mer i alle fall.

Synes han det er for dyrt er det jo bare å flytte. Da ser han hvor mye ting koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

5-6000 kr. Det skulle dekke mat og andel husutgifter. Poden har da igjen 9-10 000 kr, og det er svært mye penger. Alle i en familie må yte etter evne, og denne poden har ekstremt god evne. Egoisme er ikke noen god egenskap, og dere bør ta den diskusjonen nå før det er blitt etablert at han ikke betaler.

Jeg betalte alltid halvparten av min lønn hjemme uansett. Min mor var fornøyd, og jeg hadde god råd. Litt surmuling var det, men det gikk fort opp for meg at vi må yte til familien når vi har mulighet.

Hva om de neste barna ikke gidder å jobbe (kanskje fordi de vet de da må betale for seg hjemme)? Skal de fortsatt betale 5000-6000? Ellers blir det jo urettferdig at eldstemann må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de neste barna ikke gidder å jobbe (kanskje fordi de vet de da må betale for seg hjemme)? Skal de fortsatt betale 5000-6000? Ellers blir det jo urettferdig at eldstemann må det.

Lage en regel om f eks en tredel av frie netto inntekter skal betales hjemme. Tjener du netto 2100 kr i mnd, så betaler du 700. Netto 15 000 blir 5000. Eller hvis det er stipender som må betales tilbake, kan det opprettes en kombinert husleieandel og spareandel.

Ingen må kunne svømme i penger og samtidig leve på andre, selv om det er mor som blir snyltet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...